Beantwoord

Windows 10 maakt ongewild automatisch verbinding met KPN Fon, hoe kan ik dat uitzetten?

• 2 augustus 2018
  • 40 reacties
  • 7075 keer bekeken

Sinds enkele dagen maakt mijn laptop (vaak bij het opstarten), maar ook regelmatig tussendoor verbinding met een KPN Fon netwerk.

Ik heb in de eerste plaats m.b..v. de KPN Servicetool FON gecontroleerd of bij in de Experia-box KPN Fon aanstond, en dit bleek het geval. Dat is al mijn eerste vraag. Hoe kan dit zomaar aanstaan, als ik hier nooit eerder last van heb gehad. Wordt dit door KPN automatisch gepushed, waarbij dit bij elke KPN klant aanstaat?

In de tweede plaats, ik heb in mijn Experia-box KPN Fon uitgezet, echter mag dit niet baten. Meerdere malen per dag blijft mijn laptop verbinding maken met een KPN Fon, en deze staat ook telkens met een uitroepenteken in het lijstje met beschikbare netwerken.

Op Windows 10 kan je een netwerk niet vergeten, zoals bij lagere Windows versies.
Automatisch verbinden staat uit bij KPN Fon.
En ga ik naar mijn instellingen / netwerkinstellingen dan staat KPN Fon niet bij de bekende netwerken.

Er is dus blijkbaar een KPN Fon in de buurt die sterker lijkt te zijn dan mijn eigen Experia-box.

Meerdere malen met de servicedesk aan de lijn gehangen die het ook niet weten, en mij verwijzen naar de community, hier het forum, of naar Microsoft, want een KPN probleem kan het waarschijnlijk niet zijn.

Wat kan ik doen?
icon

Beste antwoord door TimovanAlen 28 september 2018, 10:05

@MisterOJ,

goed te lezen dat het probleem zo goed als verholpen is.

Neem aan dat bij de Wi-Fi adapter nog steeds de instelling "Laat de computer dit apparaat uitschakelen om stroom te sparen" uit staat?

@goth4christ,

staat er bij "Beschikbare netwerken weergeven" KPN Fon tussen? Zoja, aanklikken en dan vinkje weghalen bij "Automatisch verbinding maken" en dan "Netwerk vergeten" kiezen.

Mocht dit niet lukken/bij jouw aanwezig zijn dan het volgende:

Windows-toets en r tegelijk aanklikken en dan in het nieuwe venster cmd typen.

In cmd vervolgens netsh wlan show settings, staat er dan bij "Modus Gehost netwerk toegestaan in WLAN-services: nee of ja?

Indien nee dan is dat goed, indien ja dan netsh wlan set hostednetwork mode=disallow uitvoeren. Dan is mobiele hotspot uitgeschakeld.

Mocht dit niet werken dan kun je middels netsh wlan set hostednetwork mode=allow het weer activeren.

@ArjandeW,

is het nog gelukt met het opgegeven cmd commando?
Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Hallo ekn67, welkom op het KPN forum 🙂 Verstandig om gebruik te maken van de kennis en kunde van deze community! Wat ontzettend irritant dat je computer continu verbinding maakt met een 'onbekend' KPN Fon netwerk. Ik help je hier graag met wat adviezen en tricks om het uit te zetten. Ik lees dat je 'automatisch verbinding maken binnen bereik' hebt uitgeschakeld, maar desondanks toch weer verbindt. Het moet lukken om met Windows 10 een draadloos netwerk 'niet te onthouden' .
Selecteer de Startknop > vervolgens Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi > Bekende netwerken beheren > Vervolgens selecteer het 'ongewenste netwerk' > Druk op 'Niet onthouden' (zie hieronder)

Wil je dat eens proberen? Laat je weten of dat helpt? 😃
Reputatie 7
Badge +15
Hey ekn67, Je laat me wel erg lang in spanning 😉 Ik ben erg benieuwd of bovenstaande heeft geholpen om van de FON-verbinding af te komen. Laat je het weten?
Reputatie 7
Badge +15
Hoi ekn67, Ik heb niks meer van je gehoord. Jammer! Ik ga ervan uit dat je antwoord hebt op je vraag. Ik sluit het topic. Mocht je nog eens een vraag hebben stel ze gerust op het forum.
Ik heb ditzelfde probleem, ook sinds begin augustus!
Ik heb je stappenplan doorlopen maar de mogelijkheid tot 'niet onthouden' heb ik niet in mijn windows 10 pro. Help!
Reputatie 7
Heb je dan wel geklikt op het netwerk dat je wilt verwijderen?
Ik heb het hier met Windows 10 Pro even nagespeeld en de knop "Niet onthouden" is bij mij gewoon zichtbaar.
Heb je dan wel geklikt op het netwerk dat je wilt verwijderen?
Ik heb het hier met Windows 10 Pro even nagespeeld en de knop "Niet onthouden" is bij mij gewoon zichtbaar.

Het rare is dus dat het hele kpn_fon netwerk (of iets anders met kpn in de naam) niet staat in mijn lijst met 'bekende netwerken'.....
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn laptop. KPN Fon staat onderaan de lijst met beschikbare netwerken (zonder vinkje in automatisch verbinden). Desondanks verbindt hij regelmatig met KPN Fon, ondanks dat ik dan al verbonden was met mijn eigen netwerk (met wachtwoord en vinkje bij automatisch verbinden). Helaas staat KPN Fon niet in mijn lijst met bekende netwerken. Dus daar kan ik hem niet van verwijderen... Waar wel?
Beste Nadia,

Ik was ondertussen met vakantie, dus kon niet echt antwoorden...

Het merkwaardige is dat als ik jouw oplossing wil toepassen het KPN FON netwerk niet tussen de bekende netwerken staat. Dus ik kan hem daar ook niet verwijderen....

Toch blijft mijn laptop er verbinding mee maken, meerdere malen per dag zelfs.
Reputatie 7
Badge +15
Hay ekn1967 en welkom @MisterOJ en @FvZ1976 op het KPN forum 🙂 Goed nieuws, ik ben erachter hoe het probleem kan worden verholpen: Wi-Fi Sense (ook wel Wi-Fi-inzicht genoemd) is de boosdoener! Deze moet worden uitgeschakeld om (ongewild) automatisch verbinding te maken met een KPN Fon netwerk in de buurt 🙂

Wi-Fi Sense, standaard op Windows 10 geprogrammeerd, zorgt ervoor dat je pc/laptop automatisch inlogt op een beschikbaar open wifi-netwerken (hotspots) en/of door je contacten gedeelde privénetwerken. Leuk natuurlijk als je met je laptop buitenhuis automatisch wil verbinden op een (gratis) internetverbinding, maar voor thuis overbodig.

Uitschakelen Windows Wi-Fi sense: Ga naar:
Start-knop > Instellingen en Netwerk en internet

Wi-Fi ->Wi-Fi instellingen beheren:

Als laatste stap om Wi-Fi Sense uit te schakelen is de schakelaars onder 'Verbinden met voorgestelde open hotspots' en 'Verbinden met netwerken die worden gedeeld door mijn contactpersonen' op uit te zetten:

Laten jullie in dit topic weten of het is gelukt om Wi-Fi Sense uit te schakelen? Ik hoor het graag 🙂
Hoi Nadia,

Dank je wel voor je bericht en uitleg. Ik was de term Wi-Fi-sense als eens ergens anders tegengekomen... Helaas ziet het menu er bij mij anders uit. Er is bij mij geen knop 'Wi-Fi instellingen beheren'.

Zie hieronder (in twee plaatjes) welke opties ik wel kan aanklikken. Nergens vind ik Wi-Fi inzicht of Wi-Fi sense...

Ik ben alles al een keer afgegaan en kan de oplossing nog altijd niet vinden.
Ik heb ook hetzelfde instellingenscherm als de schrijver hierboven, en dat wijkt af van het instellingenscherm zoals @Nadia dat heeft......

Blijkbaar is de ene Windows '10 anders als de andere Windows '10 qua instellingen...
Kan het ook nog niet vinden.
Reputatie 7
Badge +15
Ahh jammer ekn1967 en FvZ1976, ik dacht dat ik hiermee de oplossing had 😞 Maar zo te zien zijn er inderdaad meerdere versies. Zelf ben ik een Apple gebruiker, maar voor deze gelegenheid gebruik ik ook even een Windows 10 laptop 😉 Ik heb nu onderstaande Wi-Fi instellingen:

1. Wi-Fi Services alle (onbeveiligde) hotspots in de buurt worden weergegeven en verbonden.
2. Hotspot 2.0 netwerken is de nieuwe draadloze verbinding (Wi-Fi) standaard die ontworpen is om eenvoudig een veilige verbinding te maken met openbare Wi-Fi-hotspots. Binnenhuis is het verstandig om deze functie uit te schakelen om geen verbinding meer te maken met (hotspot) KPN Fon

@FvZ1976 ik zie dat je deze hebt uitgeschakeld, maak je nu nog verbinding met KPN Fon?
@@Nadia: Ja, die functie heb ik uitstaan en toch maakt hij verbinding met KPN Fon...

Die Wi-Fi Services functie heb ik niet (of zie ik niet)...
Ik heb hetzelfde probleem op meerdere laptops. Ik kan alleen dat hele stukje WiFi Sense niet vinden. Lijkt erop dat Microsoft deze of heeft verplaatst of helemaal heeft verwijderd. Dit zijn mijn huidige instellingen:
Reputatie 4
Badge +6
@goth4christ,

en als je op "Bekende netwerken beheren" klikt, staat daar dan KPN Fon tussen?

Zoja, klik erop en dan Niet onthouden aanklikken.

Laptop/pc opnieuw opstarten en is het dan opgelost?
Ik doe altijd uitgebreid onderzoek voordat ik dingen op forums plaats dus ook hier heb ik naar gekeken. Het vreemde is dat dit netwerk daar niet tussen staat maar dat hij er toch verbinding mee maakt. Ikzelf denk dat dit na een recente update van Microsoft is ontstaan. Want voorheen had ik hier nooit last van en nu opeens op 3 laptops tegelijk.
Reputatie 4
Badge +6
Hmm,

en rechts onderin de tray op het wifi icoon drukken, (om wifi uit en aan zetten) zodat je de lijst met beschikbare WiFi netwerken krijgt.

Naar beneden scrollen en netwerkinstellingen kiezen., dan weer naar beneden scrollen en 'WiFi instellingen beheren' kiezen.

Daar kan je de schakelaar van 'verbinden met open hotspots' uitzetten.

Dan naar beneden scrollen, KPN FON kiezen en 'Niet onthouden' kiezen.

Werkt dit wel? Zoniet, dan moet ik straks als thuis ben me er verder in verdiepen.
Het heet Netwerk- en internet instellingen.... en dan krijg ik het scherm welke ik heb bijgevoegd (als ik daar op de tab Wi-Fi klik krijg ik het scherm welke bij mijn eerste post zat). Ik kan geen 'Verbinding met open hotspots' vinden ergens.
Reputatie 4
Badge +6
En via deze tool van KPN zelf: https://www.kpn.com/service/internet/extra-diensten/wifi-hotspots/servicetool-fon.htm ?

Zoniet, dan moet ik straks als thuis ben me er verder in verdiepen.
Hihi. Dat is leuk als je bij KPN zit. Maar ik ben vriendjes met Ziggo. Hence my frustration dat er steeds verbinding wordt gemaakt met de KNP Fon van één van de buren. En dat terwijl ik daar helemaal geen toestemming voor heb gegeven (zie screenshot waar je maar één netwerk ziet staan). In mijn bijna 20 jaar als IT'er is dit er ééntje waar ik niet snel uitkom. Alle oplossingen die inderdaad een oplossing lijken kan ik in deze versie van Windows 10 niet terug vinden. Vandaar mijn vermoeden dat Microsoft weer ergens iets aangepast heeft en daarna die optie ergens diep in een menu heeft weggestopt.
Reputatie 4
Badge +6
Euh, dan het volgende...

Rechtsklik op het Windows vlaggetje linksonder in beeld en kies : Windows Powershell (uitvoeren als administrator)

In dat venster het volgende commando: netsh wlan show profiles (gevolgd door ENTER).

Er verschijnt nu een lijst met de beschikbare draadloze verbindingsprofielen en als het goed is daarbij ook je eigen verbinding.

Geef daar het volgende commando:
netsh wlan set profileorder name=”vul hier je eigen Wifi netwerkprofielnaam in” interface=”Draadloze netwerkverbinding” priority=1

Dit is echt nu laatste wat weet zo uit me hoofd, heb ook paar jaar ervaring in de IT 😉 dus ook trigger voor mij om op te lossen voor je en/of andere welke er problemen mee hebben...

Cheerz 🍻
Reputatie 7
Badge +15
Hallo @goth4christ welkom op het KPN forum 🙂 Ik vermoed dat je gelijk hebt: na een (recente) Microsoftupdate dat de laptop/desktop, wat eerder Wi-Fi Sense / Wi-Fi-inzicht en/of Hotspot 2.0 netwerken heette, automatisch verbinding maakt met een open veilig netwerk in de buurt. In jouw voorbeeld, het netwerk (KPN Fon) van de buren. Ik hoop dat de laatste tip van @TimovanAlen uitkomst biedt. Heb je het al geprobeerd? Ik hoor het graag! 🙂
Hi Timo,

Bedankt voor je suggestie, ik kamp met hetzelfde probleem.

Als ik in windows powershell jouw code invoer met tussen de "..." de naam van ons wifi netwerk, dan krijg ik de volgende reactie:

netsh wlan set profileorder name=”HIDE YO KIDS, HIDE YO WI-FI” interface=”Draadloze netwerkverbinding” priority=1
There is no such wireless interface on the system.

Wat wordt hiermee bedoeld denk je? is de referentie naar de 'draadloze netwerkverbinding' onjuist of is er iets met de naam van ons netwerk? behalve dat hij vrij lomp is

Hoor graag van je!

Mvg Arjan
Reputatie 4
Badge +6
Hallo @ArjandeW,

als je in powershell netsh wlan show profiles doet.

Wat wordt daar weergegeven? Makkelijkste is een screenshot te maken ervan, bij "Alle gebruikersprofielen" alleen de eerste 2 tekens laten staan. De rest onzichtbaar maken met paint oid.

Zoiets als dit krijg je dan:

Mvg Timo
beste timo,

dat ziet er zo uit

bedankt voor het meedenken, hoor graag van je

Groeten, Arjan

Reageer