Beantwoord

Wireless Network connection drops

  • 12 June 2020
  • 7 reacties
  • 177 keer bekeken

Ik heb sinds een aantal maanden twee experia wifi versterkers in huis. Sinsdien heb ik de volgende twee problemen. 

Ik heb last van verbroken netwerk verbindingen op verschillende apparaten. Niet noodzakelijkerwijs allemaal tegelijk. Verbinding wordt heel kort verbroken en daarna direct hersteld. Dit is vooral een probleem bij het thuiswerken aangezien de verbinding met het bedrijfsnetwerk wordt verbroken met alle gevolgen vandien. Ook beeldbellen is lastig als dit gebeurt. 

Verder loopt de televisie vast als dit gebeurt terwijl netflix gestreamed wordt, deze moet dan opnieuw opgestart worden.

Het gebeurt sporadisch, een aantal keer per dag. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. 

 

Tweede probleem betreft mijn Sonos systeem. Als de sonos speaker verbinding maakt met de 2e versterker (niet rechtstreeks verbonden met de modem) valt de connectie met de app regelmatig weg. Dit lijkt met name te gebeuren als de app (telefoon) van het signaal van de eerste versterker overspringt naar de tweede versterker. De verbinding kan dan niet hersteld worden zonder de betreffende speaker opnieuw op te starten. De speaker blijft wel gewoon streamen. Andere speakers in het netwerk kunnen nog wel gewoon bediend worden. 

 

Mijn systeem bestaat uit een glasvezel aansluiting met experia V10a met 2x experia versterker. 1e versterker hangt in de meterkast direct na de modem, de tweede versterker is bekabeld aangesloten en hangt op zolder. Signaal sterkte is overal voldoende en speedtest geeft overal goede signalen. 

Verder is er een raspberryPI4 (HASS.IO) bedraad aangesloten op de modem alle andere apparatuur is draadloos.

Op de tweede LAN poort van de tweede versterker is de omvormer van de zonnepanelen aangesloten. 

Andere apparatuur bestaat uit sonos systeem, laptops, televisie, tablets, telefoons, stofzuiger etc. 

Verder draaien er 13 shelly switches (home automation systeem) communicatie over mqtt. Dit systeem draait nog niet zo lang, het probleem met wegvallende verbinding was er al voor de home automation, ook zonnepanelen zijn zeer recent aangesloten. 

Alle devices die lokaal met de home assistenten verbonden zijn draaien op static IP via DHCP binding van de experia.

De beide versterkers zenden op kanaal 2. de buren zenden op kanaal 1. andere kanalen zijn relatief leeg.

De KPN helpdesk via de chat komt er niet uit en heeft mij doorverwezen naar dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 22 June 2020, 13:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hoi @FransHV . Welkom op het forum.

Er zijn dus draadloze onderbrekingen. En die treden tezelfdertijd op meerdere apparaten?  Je schrijft over je tv. Is dit een aanlsuiting via een kabel naar onze tv tuner? Of gaat dit om een draadloze verbinding met een smart tv?

 

Het is niet zo dat alle alle apparaten tegelijk de verbinding verliezen, althans niet merkbaar.

De tv is een draadloze tv die rechtstreeks bijvoorbeeld Netflix streamt vanaf het internet. Via de wifi.

Wij hebben geen televisie abonnement 

Lastig om hier op afstand iets zinnigs over te zeggen.

Ik heb de volgende adviezen:

  1. draai de wifi manager https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login
  2. Als dat geen positief effect heeft → reset de experiabox (harde reset met gaatje) → reset de experia wifi's (10 seconden resetknopje indrukken) → verwijder alle draadloze verbindingen uit je telefoon/tablet/laptop etc. en zet ze opnieuw op.
  3. Als dat ook niet werkt, verwijder alle externe apparatuur uit je netwerk en begin sober.  Blijft het stabiel, zet dan stap voor stap je eigen hardware terug.  Is het in de basic setup (alleen experia en versterkers aangesloten)  al instabiel, wil ik dat graag weten. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden.

Hallo, 

De problemen leken grotendeels verholpen te zijn door de tv te vervangen (niet om deze reden, maar die was toch al aan vervanging toe). Ik had er in ieder geval geen last meer van

Ik heb nu sinds een paar dagen weer een soortgelijk probleem. De wifi verbinding van de Imac valt nu af en toe weg en hij wil dan ook geen verbinding meer maken. Andere systemen blijven wel gewoon draaien. 

Wat ik tot nu toe heb: 

  • Internet snelheid is ruim voldoende. Er lijkt geen correlatie te zijn tussen netwerk gebruik en het wegvallen van het wifi signaal. Als test heb ik ook de max snelheid benut op meerdere systemen tegelijk. Dan gaat de snelheid wel haperen (beeldbellen stokt e.d.) maar de verbinding met de wifi valt niet weg. 
  • Alles is al meerdere keren opnieuw gestart, dus ook de glasvezel modem. Dit helpt niet. De lampjes op de verschillende apparaten staan ook allemaal goed dus voor zover ik kan zien functioneren die prima.
  • Met name de Imac verliest het signaal volledig. Windows systemen haperen veel minder en pakken het netwerk direct weer op. 
  • 1 sonos systeem dat precies midden tussen de twee extenders staat heeft grote problemen. Deze hapert continu. 
  • Totaal aantal apparaten zit op 37 nu, meeste hiervan zijn smart switches die via MQTT rechtstreeks met Homeassistent op een RPI4 communiceren (dus niet over de cloud) Datagebruik hiervan is minimaal op het wifi netwerk en praktisch niet op het internet
  • Wifi kanaal wordt automatisch ingeregeld. In de experiabox staat deze op kanaal 6, maar daar doen de extenders niks op uit. Verschillende wifi analyzers geven aan dat ik beter naar een ander kanaal kan switchen, maar die mogelijkheid heb ik dus niet. 
  • Wifi manager heb ik nog niet gerund, hier ben ik helemaal geen fan van. De laatste keer dat ik deze gerund heb was ik nog veel verder van huis en er is geen mogelijkheid om te controleren wat deze tool aanpast of de wijzigingen terug te draaien. 
  • De extenders zelf kan ik helemaal niks mee. De KPN thuis app kan er niet op inloggen en ook via de webserver op 192.168.2.150 kom ik er niet in. Het wachtwoord is incorrect aldus zowel de app als de webserver.

Ik weet niet waar ik nu nog verder kan zoeken. De klantenservice komt niet verder dan een monteur sturen, maar ik verwacht daar niet veel van aangezien het probleem moeilijk te reproduceren is. Als de monteur niks kan vinden moet ik vervolgens de kosten betalen. 

Ik kan niets vinden over het maximaal aantal verbindingen dat dmv de experia extenders gemaakt kan worden. Als hier een maximum aan zit zou dit het kunnen verklaren, maar daar kan ik dus geen info over vinden. 

Zonder extenders werken kan niet aangezien ik dan te weinig bereik heb op de wifi.

Wat zou ik nog meer kunnen testen?

Die sonos systemen hebben soms een eigen wifi aan boord. Maak je daar gebruik van? Zo ja, zou ik dat eerst uitschakelen en alles via één wifi netwerk laten lopen. 

 

Gisteravond uitgebreid met de techdesk aan de lijn gehangen en het Sonos probleem lijkt opgelost te zijn. Hopelijk het hele wifi probleem, maar aangezien dat niet continu optreedt is dat moeilijker troubleshoot. 

De uiteindelijke oplossing was het volledig resetten van de versterkers, dus niet alleen opnieuw opstarten maar de reset knop op het apparaat 15 sec ingedrukt houden. Nadat dit bij beide versterkers was gebeurd werkte de Sonos weer naar behoren. Het bleek namelijk dat het sonos systeem niet van de ene naar de andere versterker meer leek te kunnen communiceren. Als mijn telefoon dus verbinding maakte via de ene versterker konden de boxen die via de andere versterker verbonden waren niet meer bereikt worden. 

De versterkers zijn nu beide rechtstreeks op de experia box aangesloten (niet meer in serie dus) en volledig gerest en nu werkt de Sonos in ieder geval weer naar behoren. 

Tot nu toe heb ik ook nog geen verstoringen op het wifi signaal gehad, dus hopelijk is het hele probleem hiermee uit de wereld.