Beantwoord

Wisselende ping via bekabeld netwerk

  • 9 October 2019
  • 5 reacties
  • 259 keer bekeken

Enkele weken geleden had ik een wisselende ping van ~12ms naar ~150ms als ik ping naar een server buiten mijn netwerk deed.
Ik heb IP 8.8.8.8 gebruikt als voorbeeld maar heb verschillende destinations getest met het zelfde resultaat.

Op basis van de MTR concludeer ik dat het de verbinding tussen mijn router en de eerste router van KPN is (zie onder een MTR van het probleem enkele weken geleden).|------------------------------------------------------------------------------------------|

| WinMTR statistics |

| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |

|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|

| 192.168.2.254 - 0 | 100 | 100 | 0 | 1 | 5 | 2 |

| 195.190.228.6 - 0 | 100 | 100 | 4 | 21 | 145 | 6 |

| Request timed out. - 100 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |

| 91.194.218.81 - 0 | 100 | 100 | 8 | 24 | 141 | 8 |

| 109.200.218.245 - 0 | 100 | 100 | 8 | 26 | 146 | 10 |

| 213.163.76.133 - 0 | 100 | 100 | 8 | 23 | 137 | 8 |

|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

WinMTR v1.00 GPLv2 (original by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider)


Er is een monteur langs geweest die heeft de router vervangen (van experia box V10A naar V10) en in eerste instantie leek het probleem verholpen echter is het probleem nu terug. Echter wel minder erg: van gemiddeld ~140ms naar gemiddeld ~50ms.

En na wat verder troubleshooten ben ik er achter gekomen dat er een patroon is te zien in wanneer de vertraging optreed.

~50 seconden gaat het goed en heb ik een gemiddelde ping van ~12ms
~10 seconden gaat het gemiddelde van de ping omhoog naar ~55ms
~50 seconden ~12ms
~10 seconden ~55ms
~50 seconden ~12ms
~10 seconden ~55ms

In eerste instantie had ik het vermoeden dat er een kabel niet goed was (ik heb andere kabels getest binnen mijn netwerk). Maar gezien het patroon lijkt mij het zeer onwaarschijnlijk dat het een kabel probleem is maar een technisch probleem.

Is er iemand die mij kan helpen?

Ik heb contact gehad met de chat en daar gaven ze basically aan: of post het op het forum of je moet Tech Desk aan je abonnement toevoegen. Ik kan dus blijkbaar niet meer "live" in contact komen met iemand die technisch het een en ander weet en alleen via het forum.
icon

Beste antwoord door Ricardo Z. 14 October 2019, 12:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Ik heb gister nog even met PingPlotter 3 pings gedaan naar een DNS-server van i3D.net (5.200.5.200), de DNS-server van Google (8.8.8.8) en naar KPN.com (145.7.170.7)
En zie hier onder de resultaten.

DNS i3D.net (5.200.5.200):



DNS-server van Google (8.8.8.8):



KPN.com (145.7.170.7):




En een overzicht overzicht met gemiddelde ms, minimale ms, huidige ms en packetloss %:




Zoals is te zien is het niet een willekeurig terug komend iets. En het valt mij nu ook op dat elke keer "het probleem" ~1 seconde opschuift.
Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad en een afspraak gemaakt met een monteur.
Ik snap niet waarom in de chat werd gezegd dat ik of het forum moest gebruiken of de Tech Desk moest toevoegen aan mijn abonnement.
Ik laat de post nog open staan tot de monteur is geweest en hopelijk de oplossing (of oorzaak) delen.
Als iemand nog andere ideeën heeft zijn die ook nog van harte welkom!
Reputatie 7
Badge +20
Hoi @Ricardo Z., welkom hier. Ik lees problemen met de ping. Hier heb je meerdere malen contact over gehad en nu komt er een monteur. Ik ben heel benieuwd hoe dat bezoek verloopt. Ik hoor dan ook graag weer van je.
Hi @Bart_Z

Inmiddels zijn de monteurs weer naar de volgende klant.
Ze hebben een andere kabel aangesloten van de wijkcentrale (of verdeelkast) naar mijn huis en vervolgens heb ik die rare pieken zoals te zien in de plaatjes hierboven niet meer gehad.

Poort staat nog op "monitoring" zodat nog mee kan worden gekeken hoe en wat. En over 2 dagen wordt het dan afgemeld zonder tegen bericht.

Maar gezien het feit het nu al zo'n 15 minuten goed gaat lijkt mij niet dat er nog problemen op treden.
Reputatie 7
Badge +20
Fijn dat de oplossing gevonden lijkt te zijn. Bedankt voor het delen.

Mocht het wel weer optreden, meldt het dan, dan kunnen we verder kijken.