Vraag

WMM uitschakelen Experia 12

  • 4 January 2021
  • 21 reacties
  • 3008 keer bekeken

Graag zou ik willen weten hoe ik de WMM (WiFi MultiMedia) uitschakel in mijn Experia 12 box?

Ik heb de functie gevonden onder de sectie WiFi- Advanced. Maar wanneer ik de functie wil uitzetten krijg ik de melding : Operation Could not be complete, something wrong happened.

 

De reden dat ik het uit wil zetten is dat ik dit als tip had gelezen op het internet. Ik ervaar namelijk dat mijn muziek happert wanneer deze via Spotify of Tidal wordt gestreamd naar mijn Denon receiver via Airplay.

Iemand wellicht suggesties hoe dit probleem op te lossen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

@Erik1975 : ik moet je bekennen dat ik hier het fijne niet van weet.

Ik zie wel een paar andere topics waarbij een issue is geconstateerd met chromecast en de v12. We zijn bezig om dit te onderzoeken.

Misschien hebben @wjb of @Nick83  een suggestie voor jouw probleem.

@Erwin_ 

Bedankt voor jouw reactie.

Chromecast heeft niets met mijn probleem te maken. Althans, ik gebruik geen Chromecast.

Met mijn iPad Pro stream ik Tidal via Airplay naar mijn Denon maar dat levert soms happert geluid.

Dit probleem probeer ik te voorkomen. Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

@wjb  en @Nick83 

 

Jullie wellicht een oplossing voor mijn probleem?

Bij voorbaat dank!

Reputatie 7

Nee, helaas niet.

Ik zou graag dit topic weer op willen graven, WMM geeft naast wat compatibiliteit problemen ook een probleem met download snelheden. Ik haal op mijn 500/500Mbps qua download slechts 300/600Mbps, ja dat zijn snellere upload snelheden dan aangeboden, maar 2/5e inleveren op download snelheden? dit zou moeten gezien worden als een bug. Voor mij zijn beide belangrijk, daar ik bestanden synchroniseer tussen meerdere systemen binnen mijn netwerk, en hierbij gooit WMM roet in het eten. Waarom is dit na 5 maanden nog niet opgelost? Evenals WPA3 ondersteuning, dit zit er hardware matig in, waarom wordt dit niet aangeboden?

@rfmeekes Meet je deze snelheden bekabeld? Alleen op die manier kan ik er ondersteuning bij geven. (bij dit soort snelheden is een bekabelde verbinding sowieso essentieel voor optimaal rendement)

@Erwin_ WMM is een WiFi instelling, en niet van toepassing op bekabelde verbindingen. Daarbij is in mijn geval is het bekabeld aansluiten niet mogelijk / praktisch. Via bekabeld netwerk haal ik de snelheden wel (500/500).

WMM heeft een flinke negatieve impact op WiFi snelheden, vooral wanneer je wel een goede verbinding hebt en hogere doorvoersnelheid kan halen, specifiek op de download snelheid. Dat ik 600Mbps haal met upload via WiFi toont al aan dat het probleem niet ligt aan signaal sterkte of de linkspeed. 
Dat WMM dus op dit moment niet uitgeschakeld kan worden is wel echt een bug, zeker als je een netwerk hebt met alleen 802.11ax devices welke vrijwel altijd dergelijke hoge snelheden kunnen halen waarbij de impact meetbaar en merkbaar is.

Ik zal je feedback doorsturen naar development.  Ik zal wel eerlijk zijn: Onze ontwikkelaars werken op basis van impact op klanten.Zaken die veel klanten treffen staan hoger op de priolijst. Daarmee wil ik dit niet bagatelliseren maar verwacht dus geen instant fix. Dit kan wel een tijd duren. 

Nog maar eens opgraven , want ik zie dat dit probleem 10 maanden later op een splinternieuwe KPN box 12 (letterlijk een uur geleden geinstalleerd) nog steeds bestaat.

Ik wil graag WMM uitzetten en aparte SSID voor 2.4 en 5.0 ghz hebben

Hallo @Shadirra , WMM kun je nog steeds uitschakelen in de rubriek ‘advanced’ van de wifi-instellingen.

Aparte SSID's voor de beide banden kan (nog) niet (meer).

 

Hallo @Shadirra , WMM kun je nog steeds uitschakelen in de rubriek ‘advanced’ van de wifi-instellingen.

Aparte SSID's voor de beide banden kan (nog) niet (meer).

 

Quote uit OP “ Ik heb de functie gevonden onder de sectie WiFi- Advanced. Maar wanneer ik de functie wil uitzetten krijg ik de melding : Operation Could not be complete, something wrong happened. “ 

Dit dus


En geen aparte SSID’s? dan toch maar een aparte router gebruiken…

Hallo @Shadirra 

En geen aparte SSID’s? dan toch maar een aparte router gebruiken…

Ik zou voor een access-point gaan, eenvoudiger te beheren achter het KPN-modem. Anders krijg je 2 routers achter elkaar en als je dan geen kennis van zaken hebt maak je het jezelf onnodig moeilijk met het gevolg dat het niet wil werken.

Succes.

Hallo @Shadirra 

En geen aparte SSID’s? dan toch maar een aparte router gebruiken…

Ik zou voor een access-point gaan, eenvoudiger te beheren achter het KPN-modem. Anders krijg je 2 routers achter elkaar en als je dan geen kennis van zaken hebt maak je het jezelf onnodig moeilijk met het gevolg dat het niet wil werken.

Succes.

kan de modem toch gewoon in bridge mode gooien? of mag je nix van kpn?

Reputatie 7

kan de modem toch gewoon in bridge mode gooien? of mag je nix van kpn?

Een Experia/KPN Box kan niet in bridge-mode gezet worden.

Hallo @Shadirra 

kan de modem toch gewoon in bridge mode gooien?

Dat kan niet bij de Box12 van KPN.

 

kan de modem toch gewoon in bridge mode gooien? of mag je nix van kpn?

Een Experia/KPN Box kan niet in bridge-mode gezet worden.

zucht…..

Hallo @Shadirra je kunt wel voor een eigen modem kiezen i.p.v. de KPN Box 12 en die kun je dan instellen zoals je wilt.

De nodige info vind je binnen dit forum en bij KPN.com, steekwoord ‘eigen modem’

Zie ook onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Hallo @Shadirra je kunt wel voor een eigen modem kiezen i.p.v. de KPN Box 12 en die kun je dan instellen zoals je wilt.

De nodige info vind je binnen dit forum en bij KPN.com, steekwoord ‘eigen modem’

Zie ook onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Ah gelukkig , dankjewel!

Zat al 22 jaar bij Chello/UPC/Ziggo en hun modem(s) altijd in bridge mode gehad met eigen router.

Hallo @Shadirra ben zelf ook heel lang klant geweest van UPC/Ziggo, zelfs tester geweest voor de huidige modems en tv-decoders.

Ben benieuwd wat Ziggo straks gaat doen met het recht op eigen modemkeus eind januari 2022.

KPN heeft de vrije modemkeus al eerder geactiveerd gelukkig voor sommige mensen.

Zelf ben ik tevreden met de standaard spullen die ik van KPN heb, KPN Box 12 en VIP5202.

Vroeger was ik ook een nerd, maar tegenwoordig, met het klimmen der jaren, vind ik het wel goed, als het maar goed werkt.

 

Reputatie 7

Hallo @Shadirra je kunt wel voor een eigen modem kiezen i.p.v. de KPN Box 12 en die kun je dan instellen zoals je wilt.

De nodige info vind je binnen dit forum en bij KPN.com, steekwoord ‘eigen modem’

Zie ook onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Ah gelukkig , dankjewel!

Zat al 22 jaar bij Chello/UPC/Ziggo en hun modem(s) altijd in bridge mode gehad met eigen router.

Zie ook "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Reputatie 3

Een ervaring:

Experia box V12 met 3 super WiFi (6) punten.

Apple TV komt niet op gang, hapert, staat stil.
Streamen naar Apple TV stokt. 

WMM uitgeschakeld in de Experia box V12.

En het probleem is grotendeels voorbij …