Vraag

WOL door EB10 en FB naar desktop

  • 25 January 2019
  • 3 reacties
  • 83 keer bekeken

Ik probeer mijn desktop te starten van buiten af door de EB 10 en daarachter een Fritz!box 7490. Ik had dit werkend maar met een groot veiligheidsprobleem waarover ik door het KPN Abuse team op gewezen ben. Ik had nl mijn desktop als DMZ host ingesteld en dan kon duidelijk niet. Ik vraag me af of er een veilige manier is om dit te doen.

Ik heb port 9 open gezet op de EB verwijzend naar het IP van de FB en moet denk ik dus via die EB naar m’n Fritzbox, waar de desktop op is aangesloten met een kabel. Het IP van de FB is 192.168.2.7 en van de desktop 192.168.188.20.

Wie weet de oplossing???

3 reacties

Reputatie 7
De Experia Boxen van KPN hebben geen zogenaamde "subnet directed broadcasts" en daarmee wordt het lastig om op afstand een PC aan te zetten.
Een PC die uitgezet wordt verdwijnt na enige tijd uit de zogenaamde ARP tabel en daarmee weet de router niet meer waar de PC te bereiken is.
Om dan toch een WoL berichtje op die PC af te leveren is het nodig om een zogenaamde "subnet directed broadcast" uit te voeren waarbij het WoL berichtje naar alle apparaten verstuurd zal worden. Als je toevallig een Synology NAS thuis hebt staan dan kan je daarop de door mij ontwikkelde "Synology Wake on LAN Gateway" installeren.

Je zegt overigens dat je die Fritz!Box 7490 achter jouw Experia Box aangesloten hebt.
Wil je daarmee zeggen dat je een LAN poort van de Experia Box met één van de LAN poorten van de Fritz!Box verbonden hebt.

....
Je zegt overigens dat je die Fritz!Box 7490 achter jouw Experia Box aangesloten hebt.
Wil je daarmee zeggen dat je een LAN poort van de Experia Box met één van de LAN poorten van de Fritz!Box verbonden hebt.


Precies. EB zit zoals gevraagd op LAN1.

Ik had overigens vandaag de FB rechtstreeks aangesloten op de KPN verbinding. Het internet en de FB werkte prima, alleen de IPTV helaas niet. Ik heb hier en daar al wat gelezen over de EB10 weglaten en succesvol IPTV via de FB ontvangen maar vooralsnog is me dat toch te ingewikkeld.
Waar zou ik in het bijzonder op moeten letten??
Reputatie 7

....
Je zegt overigens dat je die Fritz!Box 7490 achter jouw Experia Box aangesloten hebt.
Wil je daarmee zeggen dat je een LAN poort van de Experia Box met één van de LAN poorten van de Fritz!Box verbonden hebt.
Precies. EB zit zoals gevraagd op LAN1.

En dus ook op een LAN poort van de Fritz!Box. Dit druist in tegen alle richtlijnen en LAN-LAN verbindingen zijn mijns inziens ook sterk af te raden. Zie de laatste paragraaf van dit bericht. De Fritz!Box 7490 is dan ook niet geschikt om als tweede router achter de Experia Box te gebruiken.
Waarom zou je überhaupt die Fritz!Box nog willen gebruiken?

Dit staat overigens los van jouw vraag t.a.v. die Wake on LAN problematiek.
Heb je toevallig een Synology NAS?

Reageer