Vraag

XGSPON verliest +- ieder uur verbinding met de Ubiquiti Dream Router

  • 29 November 2022
  • 55 reacties
  • 1922 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 7 reacties

Goedemiddag,

Inmiddels ben ik sinds kort voorzien van een glasvezel verbinding.
Gezien de beperkte mogelijkheid voor het instellen van de meegeleverde router en dus het netwerk heb ik besloten om de Experia v12 te vervangen door een Ubiquiti Dream Router (rest van netwerk is ook Ubiquiti dus eigenlijk no brainer).

Nu komt het volgende probleem om de hoek, ongeveer 1 maal per uur verlies ik maximaal voor 1 minuut de verbinding tussen de router en de XGSPON.
De XGSPON geeft vervolgens een knipperend groen lampje op de connectie.
Meerdere mensen met soortgelijk probleem geven aan dat er ook kort de rode led knipper, maar zelf ben ik nooit op tijd om dit te zien gebeuren.
het schijnt een bekend probleem te zijn waarvoor ik nog nergens een antwoord heb kunnen vinden.

Iemand hier enig idee?


55 reacties

Is hier eigenlijk al een oplossing voor gekomen?
Zelf heb ik hetzelfde probleem

 

Admin: bericht samengevoegd met bestaand topic

Hallo @oOz heb je dat ook als je de originele router van KPN aansluit, zo nee, dan ligt het aan (de instellingen van) je eigen router.

Zo ja, dan KPN bellen, 0800 0402, met de melding internetstoring.

 

Hey @JanD klopt, het ligt ook  aan mijn eigen router.
De reden waarom ik het post op dit forum is dat ik begrijp dat iedereen met de combinatie XGSPON en UDR dit probleem heeft.

Zelf heb ik inmiddels het vermoeden dat het probleem in de MTU zit, deze staat bij UDR namelijk op 1492 ipv de 1500 welke KPN graag wilt.

Reputatie 7

Zelf heb ik inmiddels het vermoeden dat het probleem in de MTU zit, deze staat bij UDR namelijk op 1492 ipv de 1500 welke KPN graag wilt.

Ee lagere MTU kan eigenlijk niet het probleem zijn.

Wat zegt de log van jouw UDR als de verbinding verbroken wordt?

@wjb de log uitlezen is niet het makkelijkste in dit geval ;)
Overigens geef ik je gelijk voor wat betreft MTU, echter hoor ik toch enkele verhalen waarbij MTU aanpassing het oplost.
Het valt ook beetje in het kader van proberen kan geen kwaad en is makkelijk terug te draaien.

De log zelf geeft simpel aan “packet loss detected”.
De log voor support van Ubiquiti zegt het volgende:

2022-11-29T15:34:14+0100 ubios-udapi-server[7445]: wan-failover-monitor-icmp: wf-monitor-ppp0-2-icmp (84.87.185.130->8.8.8.8) has dpinger update: 8.8.8.8 is down {"alarm":true,"id":"ppp0-mon2-8.8.8.8-ping.ubnt.com","latencyAverage":6881.0,"latencyStdDev":2936.0,"lossPercentage":52.63159942626953}
2022-11-29T15:34:14+0100 ubios-udapi-server[7445]: wan-failover-monitor-icmp: wf-monitor-ppp0-2-icmp (84.87.185.130->1.1.1.1) has dpinger update: 1.1.1.1 is down {"alarm":true,"id":"ppp0-mon2-1.1.1.1-ping.ubnt.com","latencyAverage":7720.0,"latencyStdDev":2334.0,"lossPercentage":52.63159942626953}
2022-11-29T15:34:14+0100 ubios-udapi-server[7445]: wan-failover-interfaces: wf-interface-ppp0 (84.87.185.130) is down [_DD___]
2022-11-29T15:34:14+0100 pppd[7787]: No response to 3 echo-requests
2022-11-29T15:34:14+0100 pppd[7787]: Serial link appears to be disconnected.
2022-11-29T15:34:14+0100 pppd[7787]: Connect time 64.1 minutes.
2022-11-29T15:34:14+0100 pppd[7787]: Sent 34003771 bytes, received 703312318 bytes.
2022-11-29T15:34:14+0100 systemd-networkd[1398]: ppp0: Link DOWN
2022-11-29T15:34:14+0100 systemd-networkd[1398]: ppp0: Lost carrier
2022-11-29T15:34:20+0100 pppd[7787]: Connection terminated.
2022-11-29T15:34:20+0100 pppd[7787]: Connect time 64.1 minutes.
2022-11-29T15:34:20+0100 pppd[7787]: Sent 34003771 bytes, received 703312318 bytes.
2022-11-29T15:34:21+0100 pppd[7787]: Modem hangup
2022-11-29T15:34:30+0100 kernel: mt753x gsw@0: Port 4 Link is Up - 1Gbps/Full
2022-11-29T15:34:30+0100 kernel: dsa dsa@0 eth4: Link is Up - 1Gbps/Full - flow control off
2022-11-29T15:34:30+0100 systemd-networkd[1398]: eth4: Gained carrier
2022-11-29T15:34:30+0100 systemd-networkd[1398]: eth4.6: Gained carrier
2022-11-29T15:34:30+0100 ubios-udapi-server[7445]: netlink-ethtool: The SIOCETHTOOL ioctl (GPAUSEPARAM) failed on interface eth4, idx 12
2022-11-29T15:34:40+0100 blebrd[12548]: WS | access | fail | WebSocket Connection Unknown - "" / 0 asio.system:111 Connection refused
2022-11-29T15:34:40+0100 blebrd[12548]: WS | handle_connect error: Connection refused
2022-11-29T15:35:01+0100 pppd[7787]: Timeout waiting for PADO packets
2022-11-29T15:35:01+0100 pppd[7787]: Unable to complete PPPoE Discovery
2022-11-29T15:35:05+0100 kernel: 80211> CFG80211_OpsStaDel <==
2022-11-29T15:35:05+0100 kernel: [STA_TRACKER] DNS request timed out; [STA: 18:b4:30:bf:06:52][QUERY: logsink.devices.nest.com.] [DNS_SERVER :8.8.4.4] [TXN_ID 16b7] [SRCPORT 59764]
2022-11-29T15:35:05+0100 kernel: [STA_TRACKER] DNS request timed out; [STA: 18:b4:30:bf:06:52][QUERY: logsink.devices.nest.com.] [DNS_SERVER :8.8.8.8] [TXN_ID 16b7] [SRCPORT 42900]
2022-11-29T15:35:05+0100 stahtd[388511]: send custom event
2022-11-29T15:35:05+0100 stahtd[7422]: stahtd[7422]: [STA-TRACKER].stahtd_dump_event(): {"message_type":"STA_ASSOC_TRACKER","mac":"18:b4:30:bf:06:52","vap":"rai0","event_type":"dns timeout","assoc_status":"0","query_3":"logsink.devices.nest.com.","query_server_3":"8.8.8.8"}
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: PPP session is 534
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: Connected to 60:7e:cd:29:c8:3b via interface eth4.6
2022-11-29T15:35:06+0100 kernel: ppp0: assigned cached ifindex: 44
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: Using interface ppp0
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: Connect: ppp0 <--> eth4.6
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: Remote message: Authentication success,Welcome!
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: PAP authentication succeeded
2022-11-29T15:35:06+0100 pppd[7787]: peer from calling number 60:7E:CD:29:C8:3B authorized
2022-11-29T15:35:06+0100 systemd-networkd[1398]: ppp0: Link UP
2022-11-29T15:35:06+0100 systemd-networkd[1398]: ppp0: Gained carrier

Reputatie 7

Zo te zien draait er een "watchdog" op die UDR die de DNS servers van Google en Cloudflare pingt. Weet jij waarom die watchdog draait, heb je echt een WAN failover geconfigureerd?

Ik krijg het vermoeden dat het de UDR zelf is die de verbinding verbreekt omdat hij een aantal keer geen reply krijgt op ping requests.

Ik heb geen WAN failover geconfigureerd.
Sterker nog, ik kan nergens instellingen hiervoor vinden.

De "watchdog” draait om de internet performance te meten in latency, snelheid en verbinding (iedere nacht draait er een speedtest.

Verder durf ik het bijna niet te zeggen, maar sinds gisteren 21:30 zijn de verbindingsproblemen verdwenen.

@oOz even een vraag: is je UDR nog steeds continue online ?

Ik heb nl. hetzelfde issue (ben sinds een week klant) en ben nu al enkele dagen klooien (en for-the-time-being maar even naar de setup gegaan waarbij ik de UDR achter de V12 modem heb gezet)

Wil dus het KPN modem er echt tussenuit en mijn UDR rechtstreeks aan de XGSPON koppelen.

Thanks voor je reactie.

@oOzeven een vraag: is je UDR nog steeds continue online ?

Ik heb nl. hetzelfde issue (ben sinds een week klant) en ben nu al enkele dagen klooien (en for-the-time-being maar even naar de setup gegaan waarbij ik de UDR achter de V12 modem heb gezet)

Wil dus het KPN modem er echt tussenuit en mijn UDR rechtstreeks aan de XGSPON koppelen.

Thanks voor je reactie.



Mijn UDR heeft nog steeds 100% uptime.
In de basis heb ik niets veranderd aan de setup.
Wel ben ik bezig geweest met de MTU aan te passen naar 1500, dat was niet de oplossing.
Na een reboot met als doel MTU terug te plaatsen waren de problemen verdwenen zonder echte verklaring,

Hey, ik heb echt precies hetzelfde probleem, ook met de UniFi Dream Router. Elk uur om xx:49 valt al het internet voor 10 seconden weg. En in de Event Log krijg ik dan ook “Temporary Internet Outage” te zien.

 

Ik zal eens een reboot doen, kijken of dat het probleem verhelpt.

Inmiddels is het issue weer terug nadat de UDR een update heeft gekregen.
Ik begrijp dan andere fora dat er meerdere mensen met dit issue zijn.

ik heb een support ticket bij Ubiquiti lopen ivm dit issue.

Helaas kan Ubiquiti geen delivery date aangeven, maar heb ik wel vele testen met hun samen gedaan en wordt mijn melding serieus genomen.

Het zit hem echt in de combi van de XGSPON icm de versie van de UDM. De vraag voor mij is voornamelijk of dit te maken heeft met een ‘bug’ aan Ubiquiti zijde (en zij dit dus ‘eenvoudig’ kunnen oplossen) of dat de firmware in de XGSPON niet volledig volgens ‘de standaard’ is.

Maar ja, hoop dat er binnenkort groen licht komt zodat de KPN modem er weer tussenuit kan.

Oh dat is goed om te weten, dankjewel voor het delen!

Dat hoop ik ook :)

Even voor de zekerheid, maken jullie ook gebruik van https://github.com/fabianishere/udm-iptv voor IPTV?

Even voor de zekerheid, maken jullie ook gebruik van https://github.com/fabianishere/udm-iptv voor IPTV?

Ja, heb ik even mee geexperimenteerd en lijkt wel te werken.
Maar ivm de disconnects heb ik toen een factory reset gedaan en ben verder wezen testen zonder de UDM-IPTV component om afhankelijkheid hiermee uit te sluiten.
Dus als je vraag is of de UDM-IPTV te maken kan hebben met de disconnects dan is het antwoord nee ;)

Haha dat was inderdaad mijn vraag. Goed om te weten, dankjewel!

Heb hetzelfde probleem met de UDP Pro en XGSPON. 

 

Als je vanaf een laptop een ping laat lopen zie ik ook wat drops op ping naar 8.8.8.8 of andere adressen. Dat doe de UDM zelf ook, en als hij er een paar mist ben je direct aan de beurt. Dat heb ik nu ~50x per dag.

 

Is er al iemand die een slimme oplossing gevonden heeft?

 

XGSPON

UDM Pro met laatste stabiele firmware

WAN poort koper, fixed 1G

Geen TV, alleen internet VLAN6

Hallo @rutgerbevaart ervaar je de problemen ook als je de standaard router van KPN gebruikt?

 

Heb hetzelfde probleem met de UDP Pro en XGSPON. 

 

Als je vanaf een laptop een ping laat lopen zie ik ook wat drops op ping naar 8.8.8.8 of andere adressen. Dat doe de UDM zelf ook, en als hij er een paar mist ben je direct aan de beurt. Dat heb ik nu ~50x per dag.

 

Is er al iemand die een slimme oplossing gevonden heeft?

 

XGSPON

UDM Pro met laatste stabiele firmware

WAN poort koper, fixed 1G

Geen TV, alleen internet VLAN6

 

De “fix” die werkt is een unmanaged switch tussen de UDM en de XGSPON zetten.

NB. of managed met de poorten op clan-trunking en vlan6 aangemaakt en toegestaan op de poort naar de XGSPON en de UDM WAN poort 9

Ik heb een koper SFP besteld voor WAN poort 10, eens zien of dat ook werkt, scheelt een apparaat er tussen...

Heb hetzelfde probleem met de UDP Pro en XGSPON. 

 

Als je vanaf een laptop een ping laat lopen zie ik ook wat drops op ping naar 8.8.8.8 of andere adressen. Dat doe de UDM zelf ook, en als hij er een paar mist ben je direct aan de beurt. Dat heb ik nu ~50x per dag.

 

Is er al iemand die een slimme oplossing gevonden heeft?

 

XGSPON

UDM Pro met laatste stabiele firmware

WAN poort koper, fixed 1G

Geen TV, alleen internet VLAN6

 

De “fix” die werkt is een unmanaged switch tussen de UDM en de XGSPON zetten.

NB. of managed met de poorten op clan-trunking en vlan6 aangemaakt en toegestaan op de poort naar de XGSPON en de UDM WAN poort 9

Ik heb een koper SFP besteld voor WAN poort 10, eens zien of dat ook werkt, scheelt een apparaat er tussen...

Deze fix hoorde ik ook van een collega, hij krijgt glasvezel binnen van Delta. Had zelf nog geen zin om een switch te halen omdat ik niet zeker wist of het wel zou werken. Maar goed om te horen dat deze fix ook bij KPN van toepassing is. Ik hoop dat UniFi zelf binnenkort maar eens een fix uitbrengt.

Een tweede fix voor wie dit vindt via Google is om de UNIFI 1G koper SFP te bestellen en deze in WAN10 te steken. Kost 18 euro extra maar werkt ook prima.

Lijkt me dus eigenlijk een issue specifiek in de code/ASIC voor de WAN9 poort...

Een tweede fix voor wie dit vindt via Google is om de UNIFI 1G koper SFP te bestellen en deze in WAN10 te steken. Kost 18 euro extra maar werkt ook prima.

Lijkt me dus eigenlijk een issue specifiek in de code/ASIC voor de WAN9 poort...

Wat bedoel je precies met WAN10?

Reputatie 1

Een tweede fix voor wie dit vindt via Google is om de UNIFI 1G koper SFP te bestellen en deze in WAN10 te steken. Kost 18 euro extra maar werkt ook prima.

Lijkt me dus eigenlijk een issue specifiek in de code/ASIC voor de WAN9 poort...

Wat bedoel je precies met WAN10?

WAN10 is de SFP port. Je koopt dus een SFP naar 1G ethernet optic.

gezien ik dezelfde problemen ervaar heb ik de SFP module besteld. Ik zal de uitkomst hier delen.

Reputatie 1

Heb hetzelfde probleem met de UDP Pro en XGSPON. 

 

Als je vanaf een laptop een ping laat lopen zie ik ook wat drops op ping naar 8.8.8.8 of andere adressen. Dat doe de UDM zelf ook, en als hij er een paar mist ben je direct aan de beurt. Dat heb ik nu ~50x per dag.

 

Is er al iemand die een slimme oplossing gevonden heeft?

 

XGSPON

UDM Pro met laatste stabiele firmware

WAN poort koper, fixed 1G

Geen TV, alleen internet VLAN6

 

De “fix” die werkt is een unmanaged switch tussen de UDM en de XGSPON zetten.

NB. of managed met de poorten op clan-trunking en vlan6 aangemaakt en toegestaan op de poort naar de XGSPON en de UDM WAN poort 9

Ik heb een koper SFP besteld voor WAN poort 10, eens zien of dat ook werkt, scheelt een apparaat er tussen…

 

Heeft de SFP het opgelost?

 

Een tweede fix voor wie dit vindt via Google is om de UNIFI 1G koper SFP te bestellen en deze in WAN10 te steken. Kost 18 euro extra maar werkt ook prima.

Lijkt me dus eigenlijk een issue specifiek in de code/ASIC voor de WAN9 poort...

Wat bedoel je precies met WAN10?

WAN10 is de SFP port. Je koopt dus een SFP naar 1G ethernet optic.

gezien ik dezelfde problemen ervaar heb ik de SFP module besteld. Ik zal de uitkomst hier delen.

Ahh dankje, als jij hetzelfde resultaat hebt zal ik er ook één aanschaffen. Die gebruik je dan zeker ipv het "glasvezelkastje" van KPN?

Reageer