Beantwoord

Xperiabox V10 aan glasvezelkastje via bestaande utp werkt niet

• 25 mei 2018
  • 9 reacties
  • 2572 keer bekeken

Hallo,
Vandaag overgestapt van onsbrabantnet naar KPN en heb een vreemd probleem met de aansluiting

in mijn oude situatie had ik in de meterkast de glasvezel aansluiting en een modem hangen (packetfront)
aan het modem toendertijd 2 utp kabels aangesloten die via pvc leidingen uitkomen in een wcd (1 voor internet en 1 voor de settopbox) mijn router stond in de tv kast aangesloten over utp 1 en mijn settobbox over utp 2
dit werkte prima

Nieuwe situatie is de packetfront kast overbodig geworden, en de glasvezelkast vervangen voor een van KPN ( " NT " staat er op)
de xperiabox is zowel modem als router dus wil deze graag zoals mijn oude situatie bij mijn tv meubel hebben voor alle vaste aansluitingen en het beste wifi bereik in de woonkamer.
Nu wilde ik dus een van de al aanwezige utp kabels gebruiken om de verbinding tussen het glasvezelkastje en de xperiabox te maken.
Echter werkt dit niet, heb allebei de kabels geprobeerd (mocht er toevallig 1 stuk zijn gegaan)
Nog vreemder is dat ik nog ergens een lange utp kabel had liggen en die als troubleshoot had aangesloten (van meterkast naar woonkamer) en dit werkte wel!
ik sta op het punt om een utp tester te kopen om er zeker van te zijn of het niet aan de kabels ligt die door de leidingen zijn getrokken.
Of is er toch iets anders aan de hand ?
het verschil is namelijk dat de bestaande utp kabels via een wandaansluiting lopen (female rj45) en die 10 meter kabel die ik voor het testen probeerde male - male is.
Daarentegen heeft het voor de oude situatie altijd wel gewerkt.
Wat is er anders aan de verbinding tussen xperiabox V10 en de glasvezelkast. dan tussen router en modem / settopbox en modem?

alvast bedankt,
jeroen
icon

Beste antwoord door alweerjeroen 27 mei 2018, 15:14

Opgelost!

Heb uit pure wanhoop maar een volledig nieuwe cat6 kabel gelegd. Hier werkt hij wel op.
Ondanks dit blijf ik het vreemd vinden dat de experiabox ZÓ kritisch is op kabels
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Eerste gedachte, zijn die "oude" kabels volledig bedraad ?
Dus 4x2 ipv 2x2
Kun je zo zien als de pluggen naast elkaar houdt.
ja dit zijn gewoon goede kwaliteit utp cat5e kabels met alle aders aangesloten zoals het hoort (weet het zeker zodra ik die tester heb gekocht) , eigenlijk net als een " normale" utp kabel die je tussen je apparaten stopt
Heb vandaag de kabeltester gekocht, ben er achter gekomen dat beide kabels niet goed zijn. Echter wel vreemd dat de router het nog wel voor mekaar kreeg via deze kabels te functioneren
Opgelost!

Heb uit pure wanhoop maar een volledig nieuwe cat6 kabel gelegd. Hier werkt hij wel op.
Ondanks dit blijf ik het vreemd vinden dat de experiabox ZÓ kritisch is op kabels
Reputatie 7
Badge +10
Ik was me al aan het verwonderen over dit gebeuren.
Hele nieuwe kabels, dat lijkt me overdreven, het moet iets met de pluggen te maken hebben.
Waren de oude kabels goed, alle acht de pennen "rechtdoor" dus ?
Dan kan het nog zijn dat de paren niet goed bij elkaar zijn genomen.
Was het afgemonteerd op een plug of een stopcontact trouwens ?

http://www.hardwarebook.info/Ethernet_10/100/1000Base-T_Straight_Thru
( de kleuren mogen wel verwisseld zijn maar dan wel consequent )
Allereerst was het op een wcd aangesloten , die was ook de eerste verdachte, daarna geprobeerd met dezelfde kabel maar dan beide kanten een plug, alsnog geen resultaat.
Dan moet er toch iets mis zijn geweest met het stuk kabel dat onder de voordeur door liep (van meterkast naar woonkamer) de kabeltester meet alleen continuiteit (die was goed) maar signaal kwaliteit wordt niet getest.

Enfin, hij werkt nu. En haalt de volle 100 mbit
Reputatie 7
Badge +10
OK, duidelijk.
Gelukkig heb je het zelf op kunnen sporen en verhelpen.
Laatste vraag, was het massief of soepel ader.
Er is wel eens iets vreemds met de mesjes die door de kabel snijden bij het aanknijpen.
Ik heb ook een kabel bij de hand gehad die goed doormat en toch was de plug niet goed . . .
Nieuwe er aan en opgelost.
Jij had het probleem met 2 kabels, nog vreemder.

Goed dat je de afloop laat weten trouwens, dat is de enige motivatie voor mij om me op dit forum te begeven, maar helaas neemt lang niet iedereen die moeite.
Waren stranded aders, en heb goed gekeken of de connectors goed ingesneden hadden (de punten waren zichtbaar tegen de behuizing) heb dit ook besproken gehad met vrienden en hun ervaringen stellen ook dat je soms de vreemdste klachten kan krijgen met die utp kabels, folie die ingesneden wordt op een hoekje, te dicht langs een metalen geleider gelegd of langs een verwarmingsleiding en je hebt al problemen
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum, en bij KPN, Jeroen! Goed om te lezen dat je het hebt weten op te lossen, én dat je het hier ook laat weten 🙂 Altijd fijn voor meelezers om te zien hoe dingen opgelost kunnen worden. Wel heel toevallig inderdaad dat beide kabels niet goed (genoeg) waren voor de Experia Box.

Reageer