Beantwoord

Yamaha av versterker aangesloten op TV+ Box, maar het geluid blijft achterlopen

  • 9 March 2023
  • 41 reacties
  • 623 keer bekeken

Reputatie 1

ook hier al enige tijd bezig om het een en ander in orde te krijgen.

heb een yamaha av versterker aan gesloten op de nieuwe tv box van kpn.

maar hier bij duurt het soms 30 seconden voordat ik er geluid bij krijg, zappen gaat redelijk snel.

heb alles goed ingesteld tig keer gereset etc maar geluid blijft achter.

alles tig keer nagelopen en met goede hdmi stekkers aangesloten maar tijdens het overschakelen van zenders gaat mijn av rx tekeer voor dat die eigenlijk de 5.1 aangeeft waarvan ik vermoed dat het geen 5.1 is .

de oude box had hier totaal geen moeite mee.!!

 

icon

Beste antwoord door FredFiring 7 April 2023, 09:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @FredFiring ,

Iemand anders heeft het opgelost met een HDMI-switch. 

Ik gebruik een HDMI switch en daarop zit ook een optische uitgang. Ik heb de optische kabel dus verwijderd uit mijn KPN TV+ box en aangesloten op de HDMI switch. En nu heb ik wel Dolby 5.1 geluid.

bron : 

 

Reputatie 1

nogmaals alles aan gesloten via hdmi, en  wil niet terug naar optisch.

het nieuwe kpn itv geeft geen DD5.1 door dit is te zien op het info scherm van de av receiver.

en tijdens het inschakelen van het kpn-itv kastje zoek de av ontvanger naar de instellingen van kpn-itv dit duurt zeker 30sec,en als ik ga zappen is dat exact het zelfde .

een hoop zenders worden in stereo uitgegeven terwijl ik 100 procent zeker weet dat het allemaal DD5.1 is

plus de oude tv box deed het verder goed en alleen het kastje verwisseld.

kpn heeft dit weer veel te vroeg op de markt gezet en nu lopen ze weer achter de feiten aan met update na update maar werk nog steeds niet.

ook de opnames van de oude tvbox die zijn op genomen met glasvezel kanalen 601tm 610 kun je niet meer afspelen op de nieuwe itv box 

ik wil gewoon goed tv en geluid terug op de kpn itv box en mijn oude opnames

heb hier nog een mediabox ook aangesloten via hdmi en geeft netjses DD5.1 door

 

Reputatie 7
Badge +28

Ik roep hier de hulp in van de expert @PeterG . 

Ikzelf heb het om dezelfde reden niet via hdmi VIA de versterker. Mijn versterker voert het niet lekker door met een tv ontvanger van kpn (noch Arris 2952, noch huidige DIW7022). Dit ligt aan de HDCP beveiliging en check (20 ms voor de keten dus versterker en tv).

Kan je versterker niet meer aan de Dolby 5.1 ? Dan kan je het net zo goed optisch doen.

Op dit moment is alleen LIVE het geluid bij de tv zenders Dolby 5.1. Voorwaarde is dat het geen wifi verbinding is met een v10 of v10a modem. Dat werkt bekabeld via alle modems, maar via wifi alleen de Box12. Andere modems alleen via de Super Wifi 2 voor elkaar te krijgen.

🔔HEEFT JE versterker meerdere hdmi ingangen? Probeer dan eens een andere. Dat heeft eerder iemand zo werkend gekregen maar kan dat topic (afgelopen maand) niet vinden.

Maar hier heb ik:

Ontvanger → hdmi → tv
Voor tv geluid dan weer HDMI ARC van TV naar ARC versterker. (dat werkt zeker en beter dan de ontvanger via hdmi via je versterker laten lopen). 

En om radio te luisteren zonder tv aan nog

ontvanger → optical → versterker

Nog een topic gevonden over problemen Yamaha en 7022

 

Reputatie 1

hoi PeterG.

na heel lang stoeien hier met de hdmi's en instellingen kwam ik een instelling tegen in de kpn-itv box

multicast en unicast en alles hierover even opgezocht.

heb alles nu op unicast staan en hiermee zijn ff de problemen opgelost maar ik begrijp eigenlijk dat het op multicast moet staan.

en aangezien ik ook met een switch werk(hp) en die waarschijnlijk geen IGMP snooping ondersteund

een andere switch besteld bij de kpn die IGMP snooping voor multicast optimalisatie ondersteund 

(netgear prosafe gs105e)

hopende dat hiermee de problemen zijn opgelost.

wordt vervolgt.

Fred

Reputatie 1

zo inmiddels de nieuwe switch aangesloten en nu werkt multi cast.

nu alleen zien dat kpn het dd5.1 geluid gaat doorgeven op alle zenders en niet alleen de nederlandse.

maar ook graag van de duitse tv en en alle anderen.de meeste zenders worden nog in stereo weergegeven 

en uiteraard ook van de films die ze aanbieden.

word vervolgd .

Wat gek @FredFiring 

Er is gewoon Dolby op ARD, ZDF, en BBC One en Two en andere zenders (zie overzicht via de link hieronder).

Nu skieën aan op ZDF en de versterker geeft aan dat het Dolby geluid is (2.0 momenteel).

Alleen geven die zenders 5.1 alleen door als de bron (voor hen) dat ook is. Anders gebruiken ze Dolby 2.0. 

Ook een zender als Discovery heeft keurig Dolby 5.1.

De Belgen heb ik nog geen Dolby op gezien. Ook niet via de oude ontvanger. 

Hier een overzicht van welke zenders Dolby geluid gebruiken. Ik heb ze bijna allemaal gecheckt en ze hebben via de DIW7022 toch echt Dolby…. en geen PCM.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/ .

Er is dus

Dolby 2.0 stereo

Dolby 5.1 surround en

PCM stereo 

Reputatie 1

Hallo peter.

weer even bezig geweest hier met de 2 nieuwe tv kasjes van KPN (diw7022).

aangesloten en gecheckt maar krijg er echt niet meer uit dan PCM geluid en geen DD.

ook niet als ik de internetkabel rechtstreeks invoer in de DIW7022.wat trouwens ook geen probleem meer mag zijn met de nieuwe switch netgear gs105e V2

dit alles op een YAMAHA advantage versterker uitgeprobeerd met zeer tot zeer goede HDMI kabels.

heb hier een arris tv decoder aangesloten zonder ook maar iets te veranderen en de versterker geeft netjes DD aan zoals het hoort.

dit alles ook bij een vriend gebrobeerd op een Harman kardon versterker en ook hier exackt het zelfde euvel.

dus vertel mij nou niet dat het aan de versterker of iets ligt of bekabeling das allemaal in orde alles dubbel gescheckt DE KPN GEEFT VIA DE NIEUWE KASTJES GEEN DOLBY DIGITAL UIT !!!!!!!!!!!!!!!! alleen PCM . 

MvG Fred

 

DE KPN GEEFT VIA DE NIEUWE KASTJES GEEN DOLBY DIGITAL UIT !!!!!!!!!!!!!!!! alleen PCM . 

Dat doen ze wel hoor. Alleen is er dus iets defect in die van jouw. We hebben hier nog één melding van trouwens. Maar de stelligheid met hoofdletters gaat niet op. Dat zie je al aan het aantal meldingen hiervan. Ik heb van dit topic nu een headsup gegeven.

Dit is de andere melding:

 

Reputatie 1

dat zou dus betekenen dat alletwee kastjes het niet doen heb er twee en beide doen het niet!!!

ergens is er iets niet goed dat weet ik wel en niet aan mijn apparatuur !

heb multicast aanstaan passtrough gebrobeerd alles hier ben door mijn opties heen.

 

Reputatie 1

nou vandaag (zondag)nog maar ff gestoeid met de diw7022 alle opties die ik heb doorgenomen 

de diw7022 rechtreeks aangesloten op internet .... GEEN RESULTAAT. alle hdmi ingangen geprobeert en andere hdmi kabels geprobeert GEEN RESULTAAT...bij beide diw7022 kastjes .zo gauw als ik multicast inschakel gaat het mis ik zie de versterker dat die probeert over te schakelen naar DD maar gaat niet

instellingen van automatisch naar pastrough helpt ook niet.

het enigste wat ik niet kon proberen is via optische aansluiting daar ik niet in het bezit ben van die kabels.(en schaf ik ook niet meer aan)

nu de arris er weer achter en geen probleem alles werk zoals het hoort

versterker is hier een YAMAHA RX-A870 EN EEN PHILLIPS TV oled 4k uhd android tv 55oled807/12

Fred

Reputatie 1

nou niemand een oplossing denk ik zo. denk dat kpn toch ook even naar het geluid moet kijken en dit probleem moet gaan oplossen kan toch niet zo zijn dat je nieuwe tv ontvangers krijgt en dat je dan alles om moet gooien met bedrading en al om weer terug te gaan naar optisch niet voor niets een moderne av receiver aangeschaft met allemaal HDMI. erg jammer dat ik de andere tv ontvangers heb moeten inleveren die mogen ze mij wel terug geven kan ik weer genieten van dolby.

Erg vervelend. 

Ik heb flink aan de bel getrokken bij het moderator team. Want dit moet natuurlijk opgelost. 

Heb je trouwens ook geen Dolby 5.1 bij bijvoorbeeld Netflix?

Reputatie 1

Hoi peter.

nee heb geen netflix hier verders ook geen abonnementen voor zoiets kijk verders gewoon tv hier met af en toe pathe thuis .

Gr Fred

Hoi @FredFiring . Het is mij een raadsel waarom er bij jou geen dolby uit de boxjes komt.

Dat er geluidsissues zijn zal ik uiteraard niet ontkennen. Dan moet je denk en aan vervorming en vertraging.  Daar zijn we druk mee bezig en wordt hopelijk snel opgelost. 

Kan je tv zelf ook overweg met dolby?  Wat als je het kastje daar rechtstreeks op aansluit?  ‘Ziet’ die dan wel dolby? 

 

Reputatie 1

Hoi Erwin.

Nou ben heel lang bezig geweest hier.

Ben er nu wel achter dat er dd ismet de arrisbox geen probleem.

Met de nieuwe diw7022 probeert de versterker wel DD te maken maart valt de hele tijd weg dan wel dan geen geluid. .

Dit heeft een kennis van ons ook en die had de diw7022 rechtreeks aangesloten op philips tv en valt geluid ook weg (kijkt ook weer op de arrisbox).

Oja en zondag had ik de diw7022 ook rechtreeks aangesloten en geluid haperde toen ook.

Box- tv- versterker.

Nu weer box-versterker-tv.

Weet het ook niet meer .

 

Je spreekt over de “Arris” box. Maar hebben we het dan over de Arris VIP2952 of over de Arris VIP5202 ?

Ondersteunt je versterker een video signaal van 2160P ?

Hier (momenteel)

box - hdmi - tv

box - optical - versterker

Bovenstaande ondersteunt tot Dolby 5.1. Dat is voor alleen TV ruim voldoende want de tv zenders hebben geen '’hogere'’ norm.

Voor Atmos zou het zo moeten zijn (Atmos alleen via Youtube, Netflix, HBO, Disney+ en Amazon)

box - hdmi - tv en

tv - hdmi arc - versterker

dus bij voorkeur toch niet box - hdmi - versterker - hdmi - tv.

Reputatie 1

Hoi Peter.

Ff kort weet zo niet welke arris mijn kennis had er nog 2 en een van die gebruik ik nu ff ipv de diw7022.

Mijn versterker 7.1 ondersteunt 4k evenals de tv .

Nogmaals heb geen optische kabel voorhanden heb hdmi bij de box gekregen

 

mijn kennis had er nog 2 en een van die gebruik ik nu ff ipv de diw7022.

Het staat op de voorkant. Maar ik denk zó maar dat het de VIP2952 is. Overigens als je die leent kijk je daarmee dus op ZIJN abonnement lijkt mij. 

Zou je het eens willen proberen door de video uitvoer VAST in te stellen op vaste uitvoer van 1080p - 50 Hz. Ook ook met vaste instelling op 4k2k - 50 Hz. Zet hierbij automatisch uit.

(tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - schermresolutie. 

Dat zou, gek genoeg, mogelijk ook invloed kunnen hebben mbt het geluid.

De resultaten zullen ook handig zijn voor de ontwikkelaars.

Reputatie 1

zo net thuis van werk.

ga ik vanavond nog even mee aan de gang de arrisbox is inderdaad een arris vip 2952 v2.

en netjes met mijn abbonr en pincode aangemeld.

Gr Fred

en netjes met mijn abbonr en pincode aangemeld.

 😀👍

Reputatie 1

zo was ik weer.

nu echt alle opties doorgenomen van diw7022 naar tv dan naar versterker haperend geluid.

alle optie doorgenomen wat betreft 4ktv in diverse HZ standen ,alsook gewoon HD geluid hapert.

even scheen het goed te gaan maar bij zappen toch weer problemen.

het enige wat ik dus niet kan is optisch uitproberen.

Reputatie 7
Badge +30

@FredFiring, ik heb nog een vraag voor je. Wil je eens een aantal keer zappen, en dan zodra je beeld en geluid hebt, eens op de ^ toets op de afstandsbediening drukken (boven de OK knop). En als je dat dan doet, zie je ook de infobalk verschijnen?

Reputatie 1

Hoi Erik.

Heb ik  gedaan veranderd niets zie ook geen infobalk verschijnen.

Gr Fred

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het testen, @FredFiring. We gaan even wat navragen. Ik kom er op terug!