Beantwoord

Yamaha RX-V773. verschijnt niet in mijn thuisnetwerk

  • 3 February 2023
  • 13 reacties
  • 160 keer bekeken

ik heb een nieuwe versterker via marktplaats gekocht.  Het is een Yamaha  RX-V773.

Ik zie hem niet op het netwerk.   Ben wel verbonden met het netwerk wat ik kan muziek via vTuner streamen.

Kan iemand mij helpen?    Wil bijvoorbeeld graag spotify vanaf mijn telefoon afspelen via de versterker net zoals met mijn google home.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen

icon

Beste antwoord door William Elseman 12 February 2023, 07:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Dag @William Elseman en welkom hier :)

Omdat ik deze versterker zelf niet ken heb ik hem even opgezocht via Google maar het lijkt erop dat er geen wifi in deze versterkers zit ingebouwd. Ik ben bang dat datgene wat je met deze versterker wenst te doen simpelweg niet mogelijk is!

Beste Jan,

De versterker heeft een internet aansluiting en is verbonden met het internet.   Ik kan namelijk vTuner ontvangen.   Via  mijn  KPN-netwerk  zou ik hem dan toch ook moeten zien zoals  ik ook mijn PC ook kan zien en  Google home.     Als ik Spotify speel op mijn telefoon kan ik ook kiezen om geluid af te spelen op PC of google home.   Dan zou dat toch ook moeten kunnen met de versterker?   Heeft het te maken met netwerkinstellingen?  Welke  IP adres,  Subnet Maks,  DNS servers,  MAC-adres moeten ik kiezen.   Heb van alles geprobeerd.    DHCP is ingeschakeld.

Vriendelijke groet,

William

 

Reputatie 7
Badge +12

Voorheen had je een Chromecast audio alleen worden die niet meer gemaakt :( Zo'n apparaatje zou een prima oplossing zijn. Ik denk dat er wel soortgelijke apparaatjes zijn te verkrijgen maar dan zou je daar zelf even naar op zoek moeten gaan.

@PeterG, heb jij misschien nog ideeën? Ik kan zo niks anders bedenken dus ik ben benieuwd of jij nog iets weer!

Reputatie 7
Badge +10

@William Elseman

Je zou de Yamaha kunnen terugzetten naar standaard fabriek instellingen.
Mogelijk achtergebleven verkeerde instellingen vanuit een vorige set-up zijn dan geschoond.
Misschien zie je hem dan wel in het netwerk?

https://faq.yamaha.com/usa/s/article/U0007581
 

Als ik Spotify speel op mijn telefoon kan ik ook kiezen om geluid af te spelen op PC of google home.   Dan zou dat toch ook moeten kunnen met de versterker?

Dat is nog maar de vraag.  Dat Yamaha model is ongeveer 10 jaar oud.
Betwijfel zeer of diensten als Spotify via een Chromecast functie overgenomen kunnen worden?

De eerste Chromecast werd in 2013 gelanceerd als los insteek kastje. (Even opgezocht).
Dat apparaten cast functies ook gingen ondersteunen, dateert van veel later.

Zei je “nieuw”????? Die is uit 2012. Bron: Tweakers.

Hij heeft een ethernet aansluiting. Maar daarmee is het niet mogelijk om te casten of extern te bedienen ofzo. Met de vTuner in het apparaat wordt de ethernet (internet) verbinding gebruikt. Hij beschikt echter niet over netwerkmogelijkheden, dat bestond 11 jaar geleden nog niet.

Hij zal niet alle mogelijkheden anno 2023 ondersteunen. Dat mag je ook niet verwachten met techniek uit 2012. Hij kan alleen zelf e.e.a. van internet plukken.

Om Spotify af te kunnen spelen op je audio set van af een telefoon dient deze over Bluetooth te beschikken. Dat heeft deze versterker niet. Je kunt wel een los BT ontvangertje kopen natuurlijk 😉. Aansluitingen genoeg 🙂. Daarmee kun je via deze versterker Spotify luisteren via je telefoon.

Reputatie 5
Badge +5

De Tweakers link laat ook zien dat Apple Airplay versie 1 ondersteund wordt. Vanuit een IPhone zouden er dus mogelijkheden kunnen zijn, als dat protocol nog ondersteund wordt. De versterker heeft in ieder geval DLNA aan boord en kan muziek vanaf een PC afspelen. Met multimedia in Win10 ingeschakeld zou de versterker dus te zien moeten zijn en gebruikt kunnen worden om muziekbestanden af te spelen. 

 

Dank voor alle adviezen.

Heb de versterker gereset naar de fabrieksinstellingen.   Helaas werkte dat niet.

Heb in de  USB-poort aan de voorkant een BT-ontvanger ingestoken.  Deze wordt niet gezien/gelezen.

De Yamaha app op mijn telefoon ziet de versterker wel en kan ik ook bedienen…..helaas kom ik niet met de versterker op het internet of wordt hij gezien .

Wil graag streamen vanaf mijn telefoon zoals ik doe op de google home en als ik boven zit te werken achter mijn PC.  Die worden beide gezien en kan ik koppelen.   Als dit lukt wil ik graag verder met een NAS en mijn CD's  op de NAS zetten.   

Help  :-( 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat het makkelijker is om een Google Chromecast aan te schaffen, en die aan een van de HDMI poortjes van de Yamaha te hangen. Dat sluit veel beter aan bij alle tegenwoordige apps.

Kun je gelijk vanuit je telefoon ook beeld media streamen naar de Google Chromecast, en van daaruit via de Yamaha naar de TV.  (Bijv. YouTube of de KPN TV-app).

dank  voor je reactie.

Hoop dat met  Google Cromecast het gaat lukken.

Je hebt er studie voor nodig om alles werkend te krijgen 😅

Reputatie 5
Badge +5

Als ik de beschrijving goed gelezen heb kan de versterker bestanden afspelen van een NAS met DLNA ondersteuning. Streamen gaat dus niet. Een bluetooth dongle gaat ook niet, u heeft een bluetooth ontvanger nodig die bluetooth vertaalt naar audiosignaal uit een jack plug en dan naar AUX in op de versterker. Er schijnen er ook te zijn die naar optisch gaan.  Prijs en kwaliteit hangen uiteraard af van gehoor en wensen, ze beginnen onder de tien euro bij de Action. Om het signaal via bluetooth over te sturen is compressie nodig, de goedkope hebben alleen “SBC”, de duurdere wellicht wat betere codecs,  maar die moeten dan uiteraard ook op de telefoon ondersteund worden. In ieder geval geven ze wat vertraging, dus minder aangenaam bij videos.

 

 

 

Heb in de  USB-poort aan de voorkant een BT-ontvanger

Dan heb je een BT stick gebruikt die bedoelt is voor een laptop.

Je moet echt een BT ontvanger gebruiken zoals ik al linkte, met standaard audio aansluitingen.

Zelf heb ik ook een Chromecast aan de versterker, nog een v3. Dan gebruik ik de app “Nederland.FM” om bijvoorbeeld KINK te casten.

Als Spotify een castfunctie ondersteunt moet dat werken, maar volgens mij kan het alleen met Bluetooth.

Moderne versterkers hebben vaak Spotify ondersteuning. Maar jouw '’nieuwe'’ versterker is 11 jaar oud.

Bedankt voor alle reacties.   Heb een  Chromecast op een van de  HDMI porten gezet en zo werkt het ook.   Kan  muziek via mijn telefoon afspelen op de versterker 😎

Reputatie 7
Badge +12

Bedankt voor alle reacties.   Heb een  Chromecast op een van de  HDMI porten gezet en zo werkt het ook.   Kan  muziek via mijn telefoon afspelen op de versterker 😎

En jij bedankt voor deze terugkoppeling @William Elseman en dat je jouw oplossing hier deelt, dat wordt gewaardeerd :)