Vraag

Zeversolar zl1000s omvormer

  • 11 August 2019
  • 15 reacties
  • 804 keer bekeken

Hallo allemaal,

misschien wel tot vermoeiing van de vele moderators al hier ( gedachte;...daar heb je er weer eentje hahaha) het volgende;

recentelijk bezig met een omvormer zeverlution zl1000s te koppelen naar de zevercloud manager maar krijg geen informatie over de levering van de zonnepanelen. Veel gelezen op het forum alhier en ben er nu wel achter dat ik geen poorten hoef te forwarden/openzetten daar poort 80 een http poort is en de 22222 en 22221 poorten gewoon uitgaand ook open staan. Ik heb ook het idee dat het iets heel kleins is wat de info tegen houdt
de stappen die ik heb doorlopen zijn het volgende;

  1. mn zl1000s geupdate zodat ik connectie kan maken met de wifi combox in de omvormer.
  2. Wifi van de omvormer gekoppeld aan mn netwerk en dat is gelukt want ik krijg een ip adres terug van mn experiabox ( fotos ) plus DHCP client geeft em weer
  3. naar zevercloud.com gegaan mn hele plant geïnstalleerd in 4 stappen en dit wordt geaccepteerd. Dus plant is aangemaakt.
Toch ontstaat er geen verbinding tussen mn modem en de webbase zevercloud page, want krijg niks te zien van gegevens die mn zonnepanelen genereren. Nu lees ik op de forums dat er veel gevraagd wordt maar helaas door de vrager niet het eindresultaat wordt gegeven of het gelukt is en dit terwijl er door de helpende hand wel wordt gevraagd of het gelukt is ( of misschien ben ik nog niet diep genoeg in het forum portaal gedoken en staat het antwoord ergens ander 😋.
Maar bij deze kan iemand de laatste schakel delen in de aansluiting aub?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Nog wel ff een updat tussen de wifi en de lan is de DNS server verschillend namelijk bij de lan staat deze op 0.0.0.0 terwijl bij wifi een 192.168.x.x is toegekent, moet dit niet hetzelfde zijn

Reputatie 7
Badge +30
Hey Tomcat, welkom! Heb je ook een screenshot van waar je de gegevens zou moeten zien en nu niet gebeurt? Want als ik kijk naar je screenshots lijkt alles in orde. Ik zie daar ook groene vinkjes bij 'Communication with Zevercloud' en 'Communication with Inverter'. Bij die laatste zie ik, volgens mij, ook wat verbruik. Dus dat ziet er allemaal goed uit.

Kun je eens testen in een andere browser, om uit te sluiten dat die het probleem is.
Hallo Erik,

ja alles klopt in mijn optiek ook. Alleen nu log ik in met een andere browser ( eerste was safari en tweede is google) en kom ik er gewoon in en zie ik enige verschillen.
ten eerste is de connection met zevercloud weg ( dit zou nog kunnen omdat ik niet heb ingelogd in zevercloud).
ten tweede krijg ik in mn wifi connection een ander ip adres toegewezen, wel in de ip adres range wat ik moet hebben, maar niet dezelfde laatste cijfers. Dit ip adres is in de volgende fotos dan niet zichtbaar, want daar heb ik de laatste cijfers geblankt maar ze, ip adressen, zijn niet overeenkomstig met de vorige foto van wifi network iig.

Tevens mee gestuurd de foto's van de web page van zevercloud waar ik dinge op zou moeten zien. Naar mijn idee is eht aanmaken van de plant goed gegaan vanwege dat ik alle stappen goed heb doorlopen en geen terugverwijzing naar fout ingevulde velden heb gehad ( wat ik het begin wel heb gehad, maar alles goed gecorrigeerd en toen werd de plant aangemaakt.

mvgr hendrik

elbertsen

Reputatie 7
Badge +30
Je hoeft deze IP-adressen niet per sé te verbergen, Tom. Dit zijn interne adressen, daar kan de buitenwereld niets mee. Wellicht, wel, dat het veranderen daarvan de oorzaak van het probleem is. Stel dan in de Experia Box een vast IP-adres in voor de omvormer.
Hoi Eric,

ook thxs voor de info vwb de LAN ip adressen niet blanken. op zich wist ik dit wel maar zekerheid voor zich hehehe.
oké ik ga eens proberen een vast ip adres aan te wijzen voor de experiabox mbt de omvormer.
nu heb ik nog een mooie gevonden in het graven naar en zoeken naar de oplossing en dat is het volgende, ik lees door de omvormer beschrijving heen en stuit ik op dit zegt jou dit wat; nu weet ik dat com #80 altijd open staat anders konden we zo niet mailen met elkaar, maar poort #6655???

mvgr Hendrik

Reputatie 7
Badge +30
Dan zou ik, voor de zekerheid, toch een forward instellen voor die poort #6655.
Ok dan gaan we dit proberen. Je hoort van me of het gelukt is of niet
Reputatie 7
Badge +24
Volgens mij heb je de installatieprocedure nog niet goed en volledig doorlopen. Wat is 160.190.0.1 voor een adres? Bij dns staat ook nog niks. En dat ip adres 192.168.1.x is helemaal geen geldig ip adres wat door de Experiabox is uitgegeven. Die geeft namelijk 192.168.2.x adressen uit. Er klopt gewoon nog helemaal niets van. Dat ding heeft nog geen internet gezien. Je hebt met je tabled een rechtstreekse wifi verbinding met dat ding en verder niet.
Reputatie 7
Badge +24
Ik lees echter in jouw laatste afbeelding plots iets over een "network cable"? Zit die er in? Of niet? Kan / wil je dat niet? Wil je hem via WiFi verbinden?
Hallo Nick,
gozer als eerste bedankt voor je meedenkende reactie.

Dat je 168.192.1.x zit klopt helemaal, maar wees je er even van bewust dat de 160.190.0.1 in de adres balk gekoppeld ligt aan het 168.192.1.x en dat betreft het LAN netwerk van de omvormer zelf. Dat DNS op “0” is dan logisch. Kijk je foto erboven onder kopje WiFi dan zie je dat de omvormer een ip adres krijgt van je experia modem, dat is namelijk 168.192.2.x alleen dat ip adres is telkens random als ik inlog. Tevens heeft de omvormer al wel internet gezien, want het display geeft ip adres en solar connected aan ( connected als verbonden met de webbase ). Daar had ik het met Eric ook over plus wat er in de tekst van de handleiding staat moet ik nu eigenlijk 2 dingen doen en dat is vast ip adres maken voor de omvormer en 1 poort open zetten. Hopen dat dit helpt om het probleem op te lossen. Ik heb namelijk in de webbased pagina van de omvormer zelf alles naar mijn idee goed ingevuld.

Ik kom er op terug in ieder geval en gaan als het niet lukt verder denken
Kleine toevoeging: de omvormer hangt in de schuur achter in de tuin. De modem binnenin ze zijn beide ( lees WiFi modules) sterk genoeg mekaar te zien. Alleen kabel leggen wordt drama dus die mogelijkheid is van tafel iig 👍🏻👍🏻👍🏻
Reputatie 7
Badge +24
In de schuur achterin in de tuin. Dr zijn weinig mensen die daar nog wifi hebben...