Beantwoord

zonnepanelen portforwarden Experia Box V10 A

  • 2 January 2019
  • 16 reacties
  • 1335 keer bekeken

Hallo kpn Forum,

Ik heb het forum redelijk doorgespit maar ik kom nergens een antwoord tegen over hoe ik een poort kan open zetten op mijn Experia Box V10A voor mijn zonnepanelen. Wanneer ik inlog in mijn modem dan zie ik wel een menu om de poorten open te zetten maar dan weet ik niet wel ip adres ik moet gebruiken. Ik weet wel welke poort ik moet open zetten maar dan houdt het ook op :)

Ik hoor graag van jullie
icon

Beste antwoord door Jaap de Koning 2 January 2019, 16:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Hallo Micha,

Het IP adres wat je moet invullen in het menu voor port forwarding is het interne IP adres van je zonnepanelen. Je zou even kunnen kijken bij de DHCP adressen die zijn uitgegeven welk IP adres is uitgedeeld.

Nog wel een waarschuwing - ik weet natuurlijk niet precies welke functionaliteiten je via deze weg wil ontsluiten naar het internet, maar begrijp wel dat iedereen met de juiste inloggegevens zometeen vanaf het internet je zonnepanelen in de gaten kan houden :)

Succes in ieder geval!

groet, Jaap
Bedankt voor je snelle bericht.

Ze mogen best de opbrengst van mijn zonnepanelen bekijken 😄 Er is geen andere manier volgens de zonnepanelen mij...

De zonnepanelen zijn nog niet verbonden. Geven ze dan wel een ip adres af? Ik zie wel 1 adres staan zonder naam in de lijst. Zou dat hem kunnen zijn?
De makkelijkste manier om dat te proberen, is om het adres aangesloten op je lokale netwerk (of Wifi) even te benaderen op de poort.

Als het een app is, zou je dat IP adres kunnen proberen in de app als je aangesloten bent op de Wifi.

Is er anders misschien een display op je omvormer van je panelen waar je een IP kan aflezen?
Reputatie 4
Badge +6
@Micha Ruitenberg,

heb je de installatie laten doen door een externe partij of zelf geïnstalleerd?

Indien door een externe partij dan dienen hun zorg te dragen dat het werkend afgeleverd wordt.

Zelf heb ik ook zonnepanelen, nergens een poort in het modem oid hoeven open te zetten hiervoor...
@Micha Ruitenberg,

heb je de installatie laten doen door een externe partij of zelf geïnstalleerd?

Indien door een externe partij dan dienen hun zorg te dragen dat het werkend afgeleverd wordt.

Zelf heb ik ook zonnepanelen, nergens een poort in het modem oid hoeven open te zetten hiervoor...

zonnepanelen zitten er al een tijdje. Ik ben overgestapt naar KPN en volgens de zonnepanelenboer was het een koud kunstje om de panelen weer online te krijgen... Dit is echter niet het geval... 😥
De makkelijkste manier om dat te proberen, is om het adres aangesloten op je lokale netwerk (of Wifi) even te benaderen op de poort.

Als het een app is, zou je dat IP adres kunnen proberen in de app als je aangesloten bent op de Wifi.

Is er anders misschien een display op je omvormer van je panelen waar je een IP kan aflezen?

Ik zal eens kijken of dat lukt.... 🤔
Hi Micha,
Wij hebben hetzelfde probleem. Ben benieuwd hoe jij dit hebt opgelost!?
Groet,
Nancy
Reputatie 7
Normaliter hoef je helemaal geen port-forwarding voor de omvormer van zonnepanelen aan te maken maar moet je jouw zonnenpanelen registeren op de portal van de leverancier.
Via die portal kan je dan de opbrengsten aflezen.

Reputatie 7
Badge +24
Waarom werken die dingen eigenlijk allemaal met een extern portaal ergens op het internet? Waarom niet gewoon lokaal? Als ik zonnepaneel zou hebben, dan zou ik eigenlijk grote weerstand hebben tegen het verzenden van al die info naar ergens op internet.
Reputatie 7
Waarom werken die dingen eigenlijk allemaal met een extern portaal ergens op het internet? Waarom niet gewoon lokaal? Als ik zonnepaneel zou hebben, dan zou ik eigenlijk grote weerstand hebben tegen het verzenden van al die info naar ergens op internet.
Juist om die port-forwardings te vermijden waardoor het voor de "gewone" consument ook probleemloos gebruikt zou moeten kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +24
Via wifi kun je gewoon rechtstreeks verbinding maken. Voor als je niet thuis bent zou je dan idd moeten poort forwarden. Maar waarom? Waarom zou je vanaf elders je zonnepanelen willen checken? Wat is daar zo spannend aan? Je kijkt er een paar x in een jaar 5 seconden naar en dan heb je het wel weer gezien lijkt me...
Reputatie 7
Via de meeste omvormers is maar een beperkte hoeveelheid operationele informatie op te halen.


Via zo'n portal is die informatie veel rijker en die wordt in de bijbehorende app ook nog eens veel duidelijker (en aantrekkelijker) gepresenteerd.



Je gebruikt zo'n app niet alleen buitenshuis, maar ook als je thuis bent.

Maar heel belangrijk is dat elk product waar port-forwardings voor vereist zijn een beduidend kleinere afzetmarkt zal hebben en dat is natuurlijk niet in het belang van de leverancier.
Reputatie 7
Badge +24
Dat portaal zouden gewoon in de omvormer kunnen maken. Dan kun je er via eigen netwerk / WiFi gewoon zonder port forwarding op inloggen. En zonder geneuzel als UPnP, VPN problemen en weet ik al niet wat je soms in allerlei topics tegen komt. Vanaf externe lokatie kan dat dan niet zonder port forwarding nee. Moet dat dan? Ik zie het nut er niet van in...
Reputatie 7
Dat portaal zouden gewoon in de omvormer kunnen maken.
Dat moet je vooral niet willen.
Dat betekent namelijk
1) Vast IP adres toewijzen aan de omvormer.
2) UPnP of port-forwarding instellen op de router als je ook buitenshuis die info wilt benaderen.
3) Opslag van de opbrengst historie op de omvormer zelf.

Zo'n portal is juist om port-forwardings te vermijden, die zijn dan namelijk niet nodig.

Veel mensen denken is dat er port-forwardings nodig zijn, terwijl ze alleen maar hun omvormer even moeten aanmelden op de portal van de leverancier.
En dus geen gedoe met instellingen op de router en/of omvormer.
Badge
Bij mijn SMA omvormer staat op het type plaatje het adres waarmee je de omvormer lokaal kunt benaderen. Zonder portfw.
En ik heb de wifi uit. En de SMA verbonden met een utp kabel. Nooit problemen mee.
Reputatie 7
Bij mijn SMA omvormer staat op het type plaatje het adres waarmee je de omvormer lokaal kunt benaderen. Zonder portfw.
Uiteraard kan je lokaal je omvormer benaderen zonder port-forwardings maar als je buiten de deur bent lukt dat niet meer.
Via de Sunny portal zal dat buiten de deur ook gaan en waarschijnlijk is de informatie die je daar kunt opvragen ook veel gedetailleerder.