Beantwoord

Bedrijfsnaam in beeld bij de ander als ik bel

  • 14 August 2020
  • 22 reacties
  • 19331 keer bekeken

Als ik bel met mijn privé 06 nummer naar iemand anders die mijn nummer niet in zijn contacten lijst heeft staan krijgt in zijn scherm mijn oude bedrijfsnaam te zien.

Mijn abonnement is niet zakelijk ook niet van dit oude bedrijf geweest.

hoe kan dit en hoe krijg ik dit weg?

icon

Beste antwoord door PeterG 15 August 2020, 10:28

Bekijk origineel

22 reacties

Sommige telefoons halen bedrijfsinfo v.h. internet m.b.t. telefoonnummers. Geen idee waar dat toestel z’n info vandaan haalt. (iOS/Apple?)

Maar daar zal dus onjuiste info staan. Maar kom er maar eens achter welk ‘lijst’ die telefoon via internet gebruikt.

Nee want het bedrijf is mijn bedrijf geweest en deze persoon was een vreemd persoon die mij dus vertelde dat hij *Mijn oude bedrijfsnaam* in zijn scherm zag staan

Ik denk zo maar dat je mijn uitleg niet goed gelezen hebt.

In Nederland wordt alleen je telefoonnummer met je gesprek meegestuurd. Alle informatie die een ontvanger verder ziet zit óf in diens telefoon (contactenlijst) of haalt diens telefoon elders vandaan.

Dus jij kan er niets aan doen. Het zit in de telefoon van de ontvanger. Zal een instelling zijn m.b.t. info van af internet aangezien volgens jou hij je nummer niet in zijn contactenlijst heeft staan. Dat moet ie overigens checken via de button ‘contacten’ op het beginscherm van zijn telefoon. Daar staat ALLE info. (hier staat het mogelijk bij hem)
Als je eerst de “telefoon” opent en van daaruit de contacten is dat net een andere lijst! (hier hoeft het niet te staan)

Beste,

Ik ervaar hetzelfde probleem, ook met mijn oude bedrijfsnaam wat erg veel verwarring veroorzaakt. Is het mogelijk om dit uit te zetten?

 

Groeten Roos

@Roos89 . Lastig dat de ontvanger de verkeerde naam ziet.

Is het mogelijk om dit uit te zetten?

Niet door KPN of door jou. Dit gebeurt in de telefoon(s) van de ontvanger of ontvangers. Die zoeken via een database op internet een naam bij een nummer indien dat nummer niet in hun eigen contacten staat.
De oplossing is dat degenen die jij belt jouw nummer onder je eigen naam in hun contactenlijst zetten. (zie mijn eerdere antwoord in dit topic :kissing_smiling_eyes: )

Hallo PeterG,

 

Bedankt voor je antwoord! Wat vervelend dat dit op geen enkele mogelijkheid te veranderen is. Het begint mijn werk namelijk behoorlijk in de weg te zitten. Het is dus ook niet mogelijk te achterhalen waar het internet dit vandaag haalt?

 

Groeten Roos

Reputatie 6
Badge +8

Bij Samsung heet het 'smart call' misschien dat Samsung er een zinnig antwoord op kan geven.

Hallo HGD,

 

Bedankt voor je antwoord, ik had dat inderdaad gevonden via google maar ik heb helaas een Apple iphone. Ik heb bij de instellingen gezocht op beller-id maar de iphone heeft geen beller-id. 

Op mijn oude bedrijfspagina heb ik in ieder geval het telefoonnummer verwijdert maar ik denk dat dit niet voldoende helpt.

 

Groeten Roos

maar ik heb helaas een Apple iphone.

Zoals gezegd, het zit niet in jouw telefoon of aansluiting. Als jij belt wordt alleen het nummer mee verzonden. Dat mag wettelijk niet anders in Nederland.

Maar het zit bij de ontvanger! Die moeten, per persoon, jouw nummer onder je nieuwe naam in hun contactenlijst zetten. Dus iedereen die jij belt, en het nummer niet in de contactenlijst heeft, krijgt de naam uit dat register (o.a. Samsung dus) te zien.
Of ze moeten de functie "beller-id en antispambeveiliging” uitzetten in de bel-app. (staat bij mij uit)

Anders is de enige manier om hier van af te komen (als je vaak niet-vaste ontvangers belt) een ander nummer nemen. Maar dat is ook zowat als je er nu een ander bedrijf mee hebt.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb zelf ook nog even gezocht. Het kan zijn dat je oude gegevens vermeld staan bij google op je “mijn bedrijf pagina” of google maps. Je zou je vermeldingen daar ook moeten kunnen beheren.

Hoe het volgens mij werkt is dat als jij iemand belt, de telefoon van de gebelde persoon jouw nummer opzoekt in google's database en dat op het scherm laat zien. 

Hallo PeterG,

Wederom bedankt voor je bericht. Misschien is een ander nummer geen verkeerd idee. Ik ga er over nadenken.

 

Groeten Roos

En toch vind ik het bovenstaande antwoord niet kloppen.

December 2021 ben ik secretaris van een VvE geworden. De VvE staat ingeschreven bij de KvK.

Sinds kort hoor ik dat als ik iemand bel waar ik niet in de telefoonlijst sta, dat ze de naam van de VvE in hun scherm zien. Ik heb dus geen bedrijf en kom ook verder nergens in een lijst voor als bedrijf. 

Of er moet een koppeling zijn met de bestanden van de KvK. Maar ik wil hier wel graag vanaf.

Ik kan moeilijk aan iedere onbekende die ik voor het eerst bel vragen of ze iets uit willen zetten op hun telefoon.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Hanneke48 

 

Toch klopt het wel, ik werd laatst ook voor de 1ste keer gebeld door iemand met een bedrijf, mijn mobiel geeft dan de naam van zijn bedrijf terwijl hij nog niet in de contacten stond, zijn vaste en mobiele nummer staan op zijn website, dat zou dus ook een mogelijke bron kunnen zijn.

Jouw nummer moet toch ergens vermeld staan anders gebeurt dit niet of ze moeten het uit de contacten van andere telefoon gebruikers halen maar dat zou een inbreuk op de privacy zijn.

Heeft die VvE misschien een website waar jouw telefoonnummer op staat?

@GeSp 

Wij hebben een website en mijn nummer staat geregistreerd bij de KvK

Maar ik blijf het raar vinden, dat als ik hier geen toestemming voor gegeven heb, dat het dan toch gebeurt.

Ik ga informeren bij de KvK.

Reputatie 7
Badge +18

@Hanneke48

 

Ik weet wel dat de KvK vroeger alle gegevens in bulk verkochten, dat is een tijd geleden uitgebreid in het nieuws geweest maar zo te zien doen en mogen(of moeten) ze dat nog steeds, er zullen nu misschien wat meer beperkingen zijn maar die stellen weinig voor.

Zie b.v hier: https://www.kvk.nl/privacy/over-privacy-kvk-en-het-handelsregister/

en hier: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/jouw-gegevens-in-het-handelsregister/hoe-beperk-je-ongewenste-commerciele-benadering/

 

Badge

Naamherkenning bestaat al vanaf 2008-2009 (test fase).

Er zijn ICT systemen die alleen nummers herkennen die gekoppeld zijn aan een website en halen daar de gegevens vandaan. Soms komt het voor dat hierdoor niet de juiste naam wordt weergegeven. Nummers van particulieren worden over het algemeen niet weergegeven.

Als je (zakelijk) gebruik van een CRM-pakket, praktijkmanagementsysteem of andere software met klantgegevens, dan kun je met bepaalde ICT koppelingen nog veel efficiënter werken (Idexx Animana, PerfectView, Exact, Decos JOIN en nog heel veel meer).

Sommige Android telefoons tonen ook bedrijfsinformatie op basis van het nummer; -Branded Call-  en dat kan bijv via Hiya of Voys.  Een Iphone (Apple) kijkt/zoekt daarentegen alleen maar naar e-mailadressen in een systeem van Dataprovider.

(Dataprovider zorgt ervoor dat klanten van de provider een bedrijfsnaam in plaats van een nummer in het beeldscherm zien verschijnen, ook als het contact niet is opgeslagen in de telefoon of een CRM-pakket)

Dataprovider is een gestructureerde zoekmachine en indexeert in 40 landen alle websites. Dataprovider ziet de website van een bedrijf als een mini databron met relevante, actuele informatie zoals openingstijden, adresgegevens en telefoonnummers. Met Dataprovider kun je (in tegenstelling tot ouderwetse zoekmachines) gestructureerd zoeken naar bijvoorbeeld de naam van een bedrijf dat een specifiek telefoonnummer op de contactpagina heeft staan.

Elke (telefonie)provider zou deze kennis moeten bezitten…..

 

*admin: links verwijderd

Ik ben sinds een half jaar secretaris van een vereniging. Wanneer ik nu iemand bel waar ik niet in de telefoon sta, dan krijgt die ander in zijn scherm de naam van die vereniging te zien.

Geeft de KvK deze gegevens vrij of haalt KPN deze gegevens op.

Met bovenstaand antwoord kan ik niet uit de voeten. 

Ik vind dit heel vervelend en vraag mij af of dit wel mag in het kader van de AVG?

Ik ben sinds een half jaar secretaris van een vereniging. Wanneer ik nu iemand bel waar ik niet in de telefoon sta, dan krijgt die ander in zijn scherm de naam van die vereniging te zien.

Geeft de KvK deze gegevens vrij of haalt KPN deze gegevens op.

Met bovenstaand antwoord kan ik niet uit de voeten. 

Ik vind dit heel vervelend en vraag mij af of dit wel mag in het kader van de AVG?

Dan moet je bij Google zijn.

Als ik bel krijg ik wel eens de vraag van Google of dit een bedrijf is en als ik positief reageer komt er allerlei info tevoorschijn. Daar kan KPN dus niets aan doen.

 

Badge

Vermoedelijk is is uw naam en telefoonnummer dan gekoppeld aan, of bekend op een online website van die vereniging.  De KvK geeft geen gegevens vrij m.b.t. dit onderwerp. 

Een website of zakelijk e-mailadres met een bekend zakelijk telefoonnummer van dat bedrijf gekoppeld aan elkaar en bekend op internet komt automatisch in de zoekmachines van Dataprovider.

Zoals in het vorige bericht aangegeven: Dataprovider is een gestructureerde zoekmachine en indexeert in 40 landen alle websites. Dataprovider ziet de website van een bedrijf als een mini databron met relevante, actuele informatie zoals openingstijden, adresgegevens en telefoonnummers.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan

google je telefoonnummer eens en je komt 1 of meerdere pagina’s tegen die allemaal bedrijfsinformatie bijhouden. Daar heb ik zojuist verzoek om verwijderen ingediend. 

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, maar ik heb hier een simpele oplossing voor gevonden. Hiya is een bedrijf die hier mee kan helpen. Wanneer je de app download in de app store dan kun je eenvoudig de bedrijfsnaam van je caller id aanpassen. 

Bij mij zat de koppeling op Linkedin. Ooit een bedrijfspagina beheerd voor een werkgever. 

Bedrijf opgeheven, maar pagina nog steeds actief.  Als beheerder kon ik gelukkig de pagina verwijderen. 

Reageer