Vraag

Biedt KPN ondersteuning voor VoWifi op de Honor Magic 5 Pro?

  • 16 May 2023
  • 8 reacties
  • 131 keer bekeken

Ik heb sinds een paar weken een Honor Magic 5 pro via belsimpel icm een verlening van mijn KPN abonnement gekocht.

In mijn nieuwbouw woning heb ik erg matige dekking van KPN ondanks dat andere providers dat niet hebben, en mijn huis vrijwil midden in de stad Groningen ligt en dekking op de kaarten prima lijkt.

Op mijn OnePlus 9 Pro gebruikte ik “wifi-bellen” / voWifi om binnenshuis alsnog goed te kunnen bellen. Mijn nieuwe Honor Magic 5 pro ondersteund wel voWifi en voLTE (dit heb ik van te voren gechecked), maar bij KPN werkt dit helaas niet.

Ik heb contact met de Honor klantenservice om dit probleem te verhelpen, gezien de posts die over dit onderwerp gaan voor andere toestellen was mijn aanname dat Honor dit moet fixen in een software update. Helaas geeft de technische support van Honor aan dat KPN dit toestel nog niet ondersteund en dat het daarom (nog) niet mogelijk te kunnen wifi bellen of hd calls te doen.

Staat dit toestel op de lijst voor deze functionaliteit? 

Klopt het dat KPN hier iets voor moet doen?

 

mvg, Hans


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @Habeme wellicht heb je iets aan onderstaandeste link over VoLTE:

Supersnel bellen over het 4G netwerk van KPN

Hallo @JanD, die informatie had ik gevonden, maar daarmee kom ik helaas niet verder.

5g werkt goed, en als ik 4g forceer staat bellen via voLTE aan. Helaas tijdens een gesprek heb ik geen hd teken, en de optie voor wifi bellen komt helemaal niet naar voren.

In de informatie achter de link wordt aangegeven dat de juiste software nodig is ter ondersteuning, zoals ik aangaf in mijn 1e post geeft Honor aan dat KPN de magic 5 pro niet ondersteund voor deze functionaliteit.

Misschien dat iemand kan toelichten hoe dit normaal in zijn werk gaat. Het lijkt mij dat als provider specifieke instellingen in de software geïmplementeerd moeten worden, dat de provider hiervoor de specificaties kan aanleveren aan de telefoon fabrikant?

 

 

Reputatie 7
Badge +13

@Habeme Welkom op het forum. Op dit moment staat het toestel inderdaad niet op de lijst die deze functie ondersteunen. Het is inderdaad een samenspel tussen de fabrikant en provider maar de exacte details waarom de ene fabrikant wel ondersteuning biedt en de ander niet heb ik niet inzichtelijk. Is de dekking op jouw adres vanaf het begin al niet goed of zijn de problemen recent ontstaan? 

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben daar ook tegenaan gelopen.

Ik heb een motorola die het wel kan, maar niet bij KPN.

Bij t-mobile werkt het wel en komt de optie er gewoon bij.

In de instellingen van netwerk en internet kijk ik dan bij de t-mobile sim waar die wel staat.

En bij de kpn sim staat het niet.

Het is dus van te voren niet te bepalen of het werkt of niet.

Ik heb ooit wel een lijst gezien met ondersteunde toestellen, maar die kan ik zo niet terugvinden.

@Remco_ is die lijst niet meer benaderbaar door gebruikers?

@Remco_ 

Iets meer dan twee jaar geleden was er een specifieke lijst met ondersteunde toestellen voor voLTE en VoWIfi, ik mij daar toen op gebaseerd en een OnePlus 9 pro aangeschaft. De huidige informatie voorziening omtrent ondersteunde toestellen is niet transparant en vaag, bijvoorbeeld vanuit forum posts blijkt dat er geen up-to-date lijst is en achter de link van JanD wordt alleen aangegeven dat sommige toestellen soms niet de juiste software hebben. Als consument is het dan maar gokken wat werkt en wat niet.

Ik heb contact gehad met Honor en die wijzen naar KPN, en de reactie hier geeft geen inzicht in het proces tussen fabrikant en provider. Ik begrijp dat gezien de stappen die gezet moeten worden het lastig is om alle toestellen op dag 1 te ondersteunen, maar iets  van een uitspraak om zoveel mogelijk toestellen en functionaliteit te ondersteunen zou mooi zijn (nier idereen wil een iphone of galaxy).

De ontvangst van KPN is helaas sinds dat we hier zijn komen wonen altijd al slecht in huis, wij wonen in een stedelijk gebied (9714BH Groningen) waar de dekking goed zou moeten zijn. Vodafone en T-mobile hebben dit probleem niet, waar dit aan ligt weet ik niet.

 

Reputatie 7
Badge +13

@Habeme Op deze pagina kun je een lijst vinden van toestellen met ondersteuning voor Wifi Bellen (VoWiFi). Zou je anders ook eens jouw profiel kunnen invullen dan kijk ik even met je mee!

@Habeme Op deze pagina kun je een lijst vinden van toestellen met ondersteuning voor Wifi Bellen (VoWiFi). Zou je anders ook eens jouw profiel kunnen invullen dan kijk ik even met je mee!

Ik heb mijn profiel aangevuld.

 

Reputatie 7
Badge +13

Ik heb zitten kijken en ik kan daar niet direct iets aanwijzen wat een gebrek aan dekking kan verklaren. Gaat dit puur om de ontvangst in huis, of is die ook niet toereikend zodra je naar buiten loopt? Dan maak ik even een melding aan voor onze Technische Dienst.