Beantwoord

"Error please remove your card" melding op Carvox Explorer / Alcatel 9109 MB

  • 10 May 2023
  • 3 reacties
  • 59 keer bekeken

Hallo allemaal, 

Nieuw op het forum hier, ik heb al wel even gezocht, maar kon niet direct een antwoord vinden op mijn vraag:

Ik heb een Carvox Explorer (of Alcatel 9109 MB) aangeschaft uit de mid jaren 90. Deze zit nog nieuw in de doos, in het plastic en voorzien van alle toebehoren.  Vrij uniek. En daar ik een auto uit 1987 heb staan wilde ik de carvox in die auto monteren (al was in 1987 er nog geen GSM maar ATF3...Het gaat om het gevoel van die tijd. )

Nu probeer ik dit toestel aan de gang te krijgen, hij vraagt om de simkaart (om in de handset te schuiven) maar zodra ik dat doe, volgt er een foutmelding: “ ERROR PLEASE REMOVE YOUR CARD “ . Naast een KPN kaartje heb ik ook een SimYou kaartje geprobeerd, helaas beiden met het zelfde resultaat. Het toestel komt dus nog niet eens zo ver dat deze zich aan gaat melden op het net.

 

Is er nog iemand die wellicht verstand heeft van dit toestel? In het verleden heb ik zelf ook nog gebeld met een Carvox, zowel op ATF 3 als op GSM, maar dat is alweer even terug en kon ik dacht te herinneren dat er ook mogelijkheden waren om een toestel te resetten, maar kan het mis hebben, is al wat langer geleden…..

 

Intussen heb ik de handset voorzichtig los gehad, om naar de kaartlezer te kijken. De koperen puntjes komen volgens mij ook exact overeen met de huidige simkaarten (in het verleden had je namelijk de creditkaart formaat simkaarten met een groter koperen vlak er op) Gelukkig zag ik dus dat dit toestel ook al met de modernere kaarten overweg moet kunnen.

Iemand een idee wat ik kan proberen? Of wat er mis kan zijn? Reset code? Alles welkom!

 

Alvast bedankt,

 

Frits

 

 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 10 May 2023, 21:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Frits72 ,

Gevonden op internet: 

Unfortunately, in order to use this phone, a Mini-SIM card with a large chip is required. (5V) Some modern SIMs with small chips will not work.

 

bron : 

https://www.ithistory.org/db/hardware/alcatel/alcatel-9109-ha

 

 

Hallo @Noordzee,

 

Ik heb het gelezen en in eerste instantie zag ik een ander toestel, wel met dezelfde naam en ik dacht dat het niet waar zou zijn.

 

Maar….  ik bedacht me dat ik ergens in huis nog een oud type kaart zou moeten hebben liggen, dus op zoek en ik vond mijn verzameling telefoonkaarten (van die prepaid voor in de telefooncel :) ) en warempel daar zat nog een kaart van Libertel tussen ! Ooit waarschijnlijk van mijn eerste echt mobiele gsm de Philips Fizz geweest! Of was er eerder nog Dutchtone? Ik weet het niet meer.  Maar daarmee heb ik getest of het toestel dan geen foutmelding geeft en (helaas…..) kwam ik met die kaart idd verder, het toestel liep door om het netwerk te zoeken. Iets wat voor deze kaart niet mogelijk is, maar nu kon ik ook in het menu van de telefoon. Ik zie trouwens wel balkjes van de ontvangst, zelfs zonder antenne. 

Het antwoord is dus idd, dit toestel kan waarschijnlijk alleen overweg met de eerste generatie simkaarten, met de grote chip erop.  

Wel erg jammer natuurlijk. Het toestel is onbruikbaar hier. Ik heb hier nog oude portable gsm’s liggen die zeker even oud zijn, zo niet zelfs ouder van Motorola, Philips, Ericsson , zelfs een Hagenunk die wel met de modernere kaarten overweg kan.

En zo’n oude kaart vinden of kopen die ook nog actief is of te maken, dat zal er niet meer in zitten.

Bedankt in ieder geval voor je reactie en het oplossen van dit mysterie!  

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan! 👍