Beantwoord

Heeft USB kabel lengte invloed op opladen?

  • 14 May 2022
  • 7 reacties
  • 1188 keer bekeken

Badge

Heeft iemand ervaring met lange (3m) vs korte (1m) USB kabels voor de oplaadtijd van een mobiele telefoon?

BTW, zal een USB lader met 2 poorten de max output stroom op 1 poort leveren?

icon

Beste antwoord door Noordzee 14 May 2022, 21:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @rob_g_weemhoff ,

De lengte van de kabel maakt geen verschil.

Het maakt voor het laden ook niet uit of de USB lader 1 of 2 poorten heeft.  

De oplaadtijd zal door deze dingen niet wijzigen.   

Badge

Tja, maar mijn vrouw klaagt dat een 2.4A lader met 2 poorten (van AH) met 3 m kabel langzamer laadt dan een 1A lader (origineel Apple) met 1 m kabel . Kabels zijn Native Union Belt.

En de oplaad grafiek op haar iPhone 12 bevestigt dat. Laad optimalisatie staat trouwens uit.

Reputatie 7
Badge +28

Dat is raar. Zou juist twee maal zo snel moeten zijn in vergelijking met een 1 ampere lader. Kennelijk is die oplader van AH niet ideaal voor haar iPhone.  

Bij opladers wordt vaak het vermogen (in watt) of de stroomsterkte (in ampère) genoemd. Die waardes bepalen hoe snel de batterij van je smartphone weer vol zit. De goedkoopste opladers leveren 5 watt/1 ampère, waardoor opladen tot wel 5 uur duurt. Met een oplader van 10 of 12 watt (2,1 of 2,4 ampère) gaat opladen al 2 keer zo snel. Bovendien laad je ook apparaten met een grote batterij op (zoals tablets). Voor nog sneller laden heb je een snellader nodig die specifiek geschikt is voor jouw smartphone. 

Ik kwam dit bericht een beetje laat tegen maar het lijkt me goed om een paar dingen helder te maken:

Hallo @rob_g_weemhoff ,

De lengte van de kabel maakt geen verschil.

 

Dit maakt wel degelijk verschil. De kabel heeft ook weerstand en je hebt hier te maken met R = ρ·l/A

Waar R=Resistance , ρ=soortelijke weerstand van het materiaal, l=lengte en A=Area (oftewel oppervlakte en heeft dus te maken met de dikte van de kabel)

Dus het materiaal is van invloed en verder hoe langer de kabel, hoe meer weerstand en ook hoe dunner de kabel, hoe meer weerstand. Minder weerstand betekent dat de energie makkelijker naar je accu gaat

 

Verder moet je kijken naar wat je output in Watt is. Hogere Ampere wil niet zeggen meer vermogen, hier heb je te maken met P=U*I

Waar P=is Power in Watt, U=Spanning in Volt en I=Stroomsterkte in Ampere

Ik heb hier een lader voor me met volgende waardes : 5V * 3A =15W / 9V * 2A = 18W / 12V * 1.5A = 18W

Je kan dus meer vermogen hebben met minder Ampere.

En verder zijn nog de batterij en het USB-type van invloed

 

Edit: Zolang je maar 1 apparaat aansluit op een lader met 2 aansluitingen zal dit inderdaad geen verschil moeten maken met een lader met maar 1 aansluiting

 

Met vriendelijke groet,

 

Daniel

Badge

De theorie is me wel helder, ik ben benieuwd naar praktische ervaring. Iemand anders hebben we net zo’n lader met een korte kabel gegeven en die heeft geen probleem, maar wel met een ouder type iPhone.

Uiteindelijk komt het neer op je persoonlijke situatie. Ik heb op het moment nog een Iphone 8s plus van bijna 6 jaar oud. De batterij 1x vervangen en haalt nog steeds het eind van de dag. Ik gebruik zelf ook gewoon een 3m action kabel omdat ik dus de voorkeur geef aan bewegingsvrijheid over sneller laden.

Houd ook in gedachten dat oudere telefoons ook vaak minder capaciteit in de batterij hebben en dus sneller opgeladen zijn.

Hier nog even een filmpje wat aangeeft dat de kabel een groot verschil kan maken, iets wat een hoop mensen over het hoofd zien. Uiteindelijk komt het erop neer dat alles op elkaar afgestemd moet zijn. Zowel je lader, kabel en batterij moeten de snelheid aankunnen. De ketting is zo sterk als z'n zwakste schakel.

Bij sommige (de goedkope) USB kabels zijn de data lijnen weg gelaten, dan kan het apparaat niet communiceren met de lader over de laadstroom, wat er dan gebeurd is onvoorspelbaar.