Beantwoord

Hotspot op Galaxy S20 werkt niet of nauwelijks sinds overstap naar KPN

  • 5 October 2022
  • 42 reacties
  • 635 keer bekeken

Onlangs ben ik overgestapt van Vodafone naar een KPN onbeperkt abonnement.

Sindsdien werkt de hotspot functie van mijn telefoon nauwelijks meer. Hij is wel vindbaar en de laptop geeft ook aan verbonden te zijn en internet te hebben.

Deze verbinding is echter heel slecht. Als ik de internet snelheid op mijn telefoon test is deze zeer goed (zoewel 4g als 5g), maar zodra ik dit op de laptop doet schiet de snelheid alle kanten op en kan hij uiteindelijk ook geen goede meting doen .

Ik heb meerdere issues met vergelijkbare hotspot problemen voorbij zien komen, maar nog geen oplossingen. Iemand?

icon

Beste antwoord door MLE 12 November 2022, 11:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @MLE. Welkom op het forum!

Dat is vreemd. Je zou zeggen dat dit niet gebonden is aan de provider, mits je toestel voldoende data ontvangt. 

Gezien je gebruik maakt van een Unlimited abonnement heb ik een vermoeden. Na het opmaken van de 10GB die je dagelijks krijgt, schroeven we de snelheid naar beneden. 

Op een laptop heb je 10GB zo op. Kan dit ook bij jou het geval zijn? Als dat zo is, SMS dan “NL2000 AAN” naar 1266. Dan krijg je gratis 2GB. Dit proces mag je zo vaak herhalen als je wilt iedere dag. 

 

Als dit niet het probleem is zijn er een aantal andere dingen die je kan doen om dit te verhelpen. Een andere website heeft die opties allemaal netjes uitgelegd

Zou je willen laten weten of met het doorlopen van die stappen je hotspot weer goed werkt? Of dat het de 10GB bundel was die het probleem vormde?

 

Dag Bram,

Hert ligt in dit geval niet aan mijn dagelijkse data limiet. Als ik een speedtest op mijn telefoon uitvoer, dan heb ik geen probleem. Ik heb ook alle stappen doorlopen die op de website werden vermeld, maar die hielpen helaas ook niet.

Als ik via mijn mobiel een hotspot aanmaak van het Wifi netwerk (dus het wifi signaal via hotspot doorzetten) heb ik ook geen probleem. Hij doet dus alleen raar bij het doorzetten van het 4g of 5g netwerk.

 

Hallo @MLE 

Hij doet dus alleen raar bij het doorzetten van het 4g of 5g netwerk.

Die zin begrijp ik niet.

Een hotspot op je telefoon gebruik je om wifi te genereren met gebruikmaking van mobiele data.

Een mobiel netwerk kun je niet doorzetten of versterken of wat je dan ook met die zin bedoelt.

 

Ik kan op mijn telefoon zowel het mobiele signaal 4g/5g, als een wifi signaal (als ik daarmee vebonden ben) doorzetten via een hotspot.

Zojuist een simkaart van T-mobile in mijn samsung geprobeerd en die doet het prima als hotspot.

Het lijkt de combinatie van KPN met Samsung te zijn

Reputatie 7
Badge +17

@MLE wil je bevestigen dat het opnieuw instellen van de APN instellingen tussen de stappen stond? 

Verder is er een kans dat als ik het doorzet wordt gevraagd het toestel terug te brengen naar de fabrieksinstellingen. Gezien dat nogal ingrijpend is lijkt het me verstandig eerst nog wat andere dingen te controleren.

Je gebruikt dus je Samsung S20 om de hotspot mee aan te maken. Met welke apparaten probeer je verbinding te maken? Is dat steeds hetzelfde apparaat of verschillende apparaten?

Wil je verder screenshots plaatsen van de hotspot instellingen? Waar het vooral om gaat is welke beveiliging je kiest. En welke vinkjes verder aan staan. De naam en het wachtwoord mag je afschermen. 

Ik heb (wederom) alle netwerk instellingen verwijderd en opnieuw ingesteld via de link die je gaf

Wederom heb ik op mijn telefoon prima verbinding op 4g en 5g

Als ik een hotspot aanmaak lijkt mijn verbinding heel instabiel. Soms laad hij pagina's heel snel en soms krijgt hij maar geen verbinding. 

Als ik een speedtest via fast.com doe schiet de snelheid via de hotspot alle kanten op en geeft hij uiteindelijk een foutmelding. Op mijn telefoon doet deze meting het prima. De speedtest van KPN lijkt het wel te doen (wellicht de servers welke gebruikt worden)

Ik herken het ook aan outlook en office 365. Deze hebben continue moeite om verbinding te hebben en het lukt dus ook niet om te synchroniseren. Ik krijg van outlook ook foutmeldingen dat hij geen contact kan maken met de servers als ik de hotspot gebruik.

Ik heb de simkaart ook in een andere galaxy telefoon geprobeerd (20FE) en daar hetzelfde. Een T-mobile simkaart geeft dus geen probleem en vodafone in het verleden ook niet.

Ik heb hotspots op 2 laptops geprobeerd en bij beiden hetzelfde probleem

Bijgaand een screenshot van hotspot instellingen

Is het wellicht de moeite waard om een e-sim te proberen of zijn die instellingen exact hetzelfde?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@MLE ik ben even aan het zoeken gegaan. En zie wel signalen dat werken met Office 365 niet lekker gaat over een hotspot. Zou je willen kijken of dit voor jou ook het geval is? Of dus andere applicaties wel goed gaan?

Zou je ook nog willen laten weten welke firmware er draait op je toestel?

De problemen met office 365 en outlook zijn het grootst inderdaad, daar krijg ik helemaal geen verbinding mee. Andere omgevingen / sites geven ook problemen. Soms doet de hotspot het prima, soms heel traag en soms lukt het helemaal niet om een site te laden.

Het lijkt te maken met een zeer instabiele snelheid of verbinding. Bij office duurt het wellicht een tijdje voordat alle verbindingen zijn gemaakt en daar komt hij niet aan toe.

 

Reputatie 7
Badge +17

@MLE wil je nog bevestigen dat de laptop het enige apparaat is dat deze problemen heeft? En dat andere apparaten wel stabiel internet ontvangen van dezelfde hotspot?

En ik vroeg me verder af of je op de laptop een VPN gebruikt. Met als vervolgvraag of het probleem ook voorkomt als je die VPN uit hebt staan. 

 

Ik het probleem ook op een andere laptop van een ander merk. Het probleem leek zich niet voor te doen tot in mijn verbinding deelde met een andere telefoon, maar dat zal ik nog een keer controleren

Ik heb het zowel met als zonder VPN getest en ook met en zonder firewall

Hieronder een GIF waarin je de internet snelheid ziet fluctueren en uiteindelijk geen verbinding

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik het probleem ook op een andere laptop van een ander merk. Het probleem leek zich niet voor te doen tot in mijn verbinding deelde met een andere telefoon, maar dat zal ik nog een keer controleren

 

 

Bedoel je hiermee dat de verbinding met je laptop goed was tot je met een ander toestel verbond met de hotspot? Laat dat nog even weten en of het controleren nog wat heeft opgeleverd. Dan moet ik voldoende informatie hebben om te zien of ik dit voor je door kan zetten. En naar wie. 

Hoi, dat bovenste was een typefout

Ik heb een andere mobiel op mijn hotspot aangesloten, maar ook daar zie ik vreemde uitslagen bij de netwerk verbinding. Het lijkt iets beter dan op de laptop, maar moeilijk te vergelijken

Al met al:

De KPN kaart in mijn galaxy s20 of in een andere galaxy geeft geen stabiele hotspot. Als ik vodafone of T-Mobile er in doe heb ik geen probleem en geeft hij stabiele en snelle verbinding

Mijn KPN kaart in een xiaomi 4g lijkt het iets beter te doen. Nog steeds wel wisselingen in verbindingsnelheid, maar duidelijk minder

Reputatie 7
Badge +17

@MLE in dat geval wil ik eerst beginnen met het vervangen van de simkaart. Om uit te sluiten dat daar iets mis zit. 

Je kan voor het vervangen ook naar de winkel als dat beter uitkomt. 

Laat je hier weten of dit het probleem heeft opgelost?

Is het wellicht een idee om hier een e-sim van te maken, of zou dat niet uit hoeven maken?

Reputatie 7
Badge +17

@MLE dat moet niet uitmaken. 

Weet wel dat als je daarvoor kiest je wel extra stappen moet nemen als je ooit het toestel reset. 

Ik ben overgestapt op een e-sim, maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik heb dezelfde problemen 

Reputatie 7
Badge +17

@MLE wil je in dat geval je profiel invullen? Dan kijk ik van onze kant of er een oorzaak te vinden is. 

Gedaan

Reputatie 7
Badge +17

@MLE ik heb de vraag doorgezet naar de juiste persoon. Zodra er een reactie op komt laat ik het gelijk hier weten!

Reputatie 7
Badge +17

@MLE ik heb reactie gekregen en heb op basis daarvan nog een paar vragen.

Wil je eens kijken of de speedtest hetzelfde resultaat geeft als je tijdens de test je telefoon op tafel laat liggen? En of je evenveel streepjes bereik hebt op het moment dat je telefoon op tafel ligt?

Het vermoeden bestaat namelijk dat de antenne geblokkeerd wordt op het moment dat je telefoon op tafel ligt terwijl je de hotspot gebruikt. En dat je dus betere resultaten krijgt als je deze in je hand hebt. 

Laat hier even weten als je die dingen hebt kunnen controleren. Heeft het niet geholpen, dan zet ik dat gelijk door en gaan we verder op zoek!

Als ik mijn GSM als hotspot gebruik, zet ik de telefoon recht op,  de telefoon zit in een hoesje en kun je dan als een boek uitklappen en laten staan @MLE en @Bram_ 

Op onderstaande wijze dus:

Apple iPhone 6/6S Echt Leren Portemonnee Hoesje Bruin Hoesjes

Beste Bram,

Voor de vorm heb ik ook dit nog een keer geprobeerd, maar dit maakt niets uit. Het heeft niets met het bereik te maken. Ik heb altijd vol bereik (5 streepjes) en als ik dus een vodafone of t-mobile kaartje gebruik, heb ik het probleem niet.

Zojuist nogmaals geprobeerd om een hotspot te maken voor een andere laptop en ook voor een andere telefoon en bij beide apparaten een slechte verbinding/snelheid.

Ik kan inmiddels al 2 maanden niet buiten de deur werken tenzij ik wifi opzoek, maar daar heb ik niet een onbeperkt 5g voor afgesloten. Kan ik anders met mijn probleem naar een winkel of service punt?

Reputatie 7
Badge +17

@MLE ik snap dat dit lastig is. En 2 maanden is lang. Wel heb ik er vertrouwen in dat er schot in de zaak zit. 

Ik heb de specialist deze informatie doorgezet. Zodra hier reactie op is laat ik het hier weer weten. 

Verder helpt het naar mijn mening niet naar de winkel te gaan. De medewerkers daar kunnen goed helpen met algemene service en verkoop. Maar deze vraag ligt op dit moment bij een expert die daar meer van weet dan ons winkelpersoneel. 

Als laatste snap ik dat na de vorige berichten de plaatsing van het toestel een onwaarschijnlijke oplossing lijkt. Maar ik ga ervan uit dat de specialist deze vraag met een goede reden stelt.  

Goedemorgen,

Het probleem lijkt verholpen te zijn. Ik heb afgelopen week android 13 geïnstalleerd en de laatste 2 dagen gaat het goed. Lijkt dan de combi tussen Android en KPN te zijn.

Wellicht een tip voor andere gebruikers (ik zie het probleem vaker voorbij komen op internet)

 

Martijn