Beantwoord

Krijg 5G niet in gebruik op mijn iPhone 13 Pro

  • 26 September 2021
  • 27 reacties
  • 1639 keer bekeken

Goedemiddag KPN,

Ik heb recent mijn gloednieuwe iPhone ontvangen, echter krijg ik 5G niet aan de praat.

Het staat wel aan zie foto;

Ik heb een e-sim heeft dat er iets mee te maken? (zowel in Amsterdam als in Noord-Holland geen 5G verbinding kunnen krijgen. Doe ik iets fouts? (telefoon meerdere keren opnieuw opgestart)

 

 

Dank!

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 27 September 2021, 20:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Hallo @Rafa92 , ik zie ook '5G Auto” staan, probeer die instelling eens.

Nog lang niet overal is al 5G beschikbaar. KPN is druk doende met 5G uit te rollen, zelfs in mijn woonplaats kom ik in sommige wijken niet verder dan 4G+.

 

Hallo @Rafa92 , ik zie ook '5G Auto” staan, probeer die instelling eens.

Nog lang niet overal is al 5G beschikbaar. KPN is druk doende met 5G uit te rollen, zelfs in mijn woonplaats kom ik in sommige wijken niet verder dan 4G+.

 

Hoi Jan,

 

Helaas heb ik dit al geprobeerd, en qua regio zou het hier wel beschikbaar moeten zijn.

 

Groet,

Reputatie 7
Badge +9

@Rafa92 

Je hebt voor het gebruik van 5G twee dingen nodig: een ondersteund abonnement en een smartphone die 5G kan ontvangen. Het verschilt per provider wat voor abonnement je precies nodig hebt.

Welk abonnement heb je?

Reputatie 7

Ondersteunt de iPhone 13 Pro de door KPN gebruikte 5G wel?

De iPhone 13 Pro ondersteunt immers alleen de banden 1800MHz, 1900MHz, 2100Mhz.

 

@Rafa92

Je hebt voor het gebruik van 5G twee dingen nodig: een ondersteund abonnement en een smartphone die 5G kan ontvangen. Het verschilt per provider wat voor abonnement je precies nodig hebt.

Welk abonnement heb je?

Jazeker, ik heb mijn abo verlengt, heb nu een unlimited data 5G + bel/sms optie gekozen bij het verlengen. 

Ondersteunt de iPhone 13 Pro de door KPN gebruikte 5G wel?

De iPhone 13 Pro ondersteunt immers alleen de banden 1800MHz, 1900MHz, 2100Mhz.

 

Hi wjb,

Zekers, een vriend van me heeft exact hetzelfde (telefoon + abo) en die heeft wel 5G.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb 

Volgens de website van Apple heeft de IPhone 13 Pro meer banden. 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Rafa92

Je hebt voor het gebruik van 5G twee dingen nodig: een ondersteund abonnement en een smartphone die 5G kan ontvangen. Het verschilt per provider wat voor abonnement je precies nodig hebt.

Welk abonnement heb je?

Jazeker, ik heb mijn abo verlengt, heb nu een unlimited data 5G + bel/sms optie gekozen bij het verlengen. 

@Rafa92 zou het aan je SIMKAART kunnen liggen. Hoelang heb je al deze SIMKAART?

@Rafa92

Je hebt voor het gebruik van 5G twee dingen nodig: een ondersteund abonnement en een smartphone die 5G kan ontvangen. Het verschilt per provider wat voor abonnement je precies nodig hebt.

Welk abonnement heb je?

Jazeker, ik heb mijn abo verlengt, heb nu een unlimited data 5G + bel/sms optie gekozen bij het verlengen. 

@Rafa92 zou het aan je SIMKAART kunnen liggen. Hoelang heb je al deze SIMKAART?

± 1 jaar, echter heb ik nu voor de optie e-sim gekozen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rafa92, welkom op ons forum!
Had je al naar onze toestelhulp gekeken? Internet - Handmatig instellen

Op de site van apple staan hierover ook nog een paar tips: Use 5G with your iPhone 

Als dit het voor jou niet oplost heb ik nog een paar vragen voor je.

  • Heb je nérgens 5G of op een bepaalde locatie?
  • Kun je dit ook met een ander toestel testen of heb je iemand in je omgeving die op jouw locatie wél 5G heeft?
  • Welke APN heb je ingesteld? “Internet” of “portalmmm.nl”? En kun je de andere eens proberen?

Hoi @Rafa92, welkom op ons forum!

Op de site van apple staan hierover ook nog een paar tips: Use 5G with your iPhone

Als dit het voor jou niet oplost heb ik nog een paar vragen voor je.

  • Heb je nérgens 5G of op een bepaalde locatie?
  • Kun je dit ook met een ander toestel testen of heb je iemand in je omgeving die op jouw locatie wél 5G heeft?
  • Welke APN heb je ingesteld? “Internet” of “portalmmm.nl”? En kun je de andere eens proberen?
  • Nergens 5G
  • Geen ander toestel waarop ik het kan testen, ik heb vandaag een fysieke simkaart ontvangen en helaas zie ik nog steeds 4G staan (via jouw Apple link alles nagevolgd)
  • Heb beide APN instellingen getest, geen effect gehad.
Reputatie 7
Badge +20

Ah balen! Dan vrees ik zo snel ook niet meteen een oplossing te hebben. Zou je hiermee eens langs een KPN Winkel kunnen? Daar kunnen ze even meekijken op je toestel of we nog iets over het hoofd zien.

Reputatie 7
Badge +20

@Rafa92 heb je in de tussentijd nog een oplossing kunnen vinden?

Reputatie 4
Badge +5

Zet het vinkje bij Auto aan, zo heb ik ook 5G (op een 12 Pro).

@Rafa92 heb je in de tussentijd nog een oplossing kunnen vinden?

Hi Thomas,

 

Inmiddels naar een winkel geweest, daar hebben ze mij netjes geholpen en een '’ticket'’ aangemaakt. Ze kwamen er in de winkel niet uit, echter is het 1 week geleden, heb helaas nog steeds niks vernomen.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rafa92, ik zie het inderdaad. Ik zie ook nog niet dat het opgepakt is, ik ga daar even achteraan. Mijn collega's nemen hierover nog even contact met je op. Houd er wel rekening mee dat zij vanaf een afgeschermd of 088 nummer zullen bellen.

Ik heb op dit moment het zelfde probleem met mijn nieuwe iPhone 13 Pro. Ondanks dat alle instellingen juist staan en ik hier een nieuwe Sim kaart in heb, krijg ik 5G niet aan de praat. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Romanovn, ik heb inmiddels reactie van de technische dienst. Die schrijven het volgende:

De 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt is pas in 2022 beschikbaar voor Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf dan kun jij ook genieten van de hoge internetsnelheid van 5G.

Reputatie 7

Hoi @Romanovn, ik heb inmiddels reactie van de technische dienst. Die schrijven het volgende:

De 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt is pas in 2022 beschikbaar voor Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf dan kun jij ook genieten van de hoge internetsnelheid van 5G.

@Thomas, Maar dat wil toch niet zeggen dat 5G niet "aan de praat gekregen" zou moeten kunnen worden"?

Reputatie 7
Badge +20

Jazeker, maar het betekent wel dat als we het niet aan de praat te krijgen is ik hier volgend jaar pas tickets voor aan kan maken. 

In de meeste gevallen moet dit met het controleren/aanpassen van de instellingen of simkaartwissel wel op te lossen zijn.

@Thomas  2 maanden verder en ondertussen een Vodafone Sim in mijn toestel gedaan om te testen. Direct 5G zichtbaar. Vervolgens heb ik een nieuwe Sim kaart besteld bij KPN en tot op heden kom ik niet verder dan 4G. Al enig idee waar dit aan kan liggen? 
 

 

@Thomas  2 maanden verder en ondertussen een Vodafone Sim in mijn toestel gedaan om te testen. Direct 5G zichtbaar. Vervolgens heb ik een nieuwe Sim kaart besteld bij KPN en tot op heden kom ik niet verder dan 4G. Al enig idee waar dit aan kan liggen? 
 

 

Hallo @Romanovn , misschien is er in jouw regio nog geen 5G van KPN. 

 

inmiddels bijna 1 jaar mijn iPhone 13 pro in bezit, en nog steeds geen 5G.

Het gekke is dat ik in het buitenland wel 5G heb. Ik heb mijn abonnement dubbel gecheckt en er staat toch echt ‘’KPN unlimited data en onbeperkt bellen/sms 5G
5G - Korting zolang het abonnement loopt’’ 

Aan mijn toestel kan het dus niet liggen aangezien ik in het buitenland wel 5G heb. inmiddels ben ik ook in meerdere steden geweest dus aan mijn regio kan het niet liggen.

 

Wat kan hier nog aan gedaan worden? :(

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rafa92, welkom terug! Balen dat het nog steeds niet werkt zeg!
Kun je hiermee eens langs een KPN Winkel of Apple winkel? Dan kunnen ze even meekijken in je toestel! 

Hoi @Rafa92, welkom terug! Balen dat het nog steeds niet werkt zeg!
Kun je hiermee eens langs een KPN Winkel of Apple winkel? Dan kunnen ze even meekijken in je toestel! 

Dank Thomas,

 

Ik heb het nog even getest met een ander 5G toestel en daar heb ik ook geen 5G.

Ik ben een tijdje terug naar een KPN winkel geweest en zij kwamen er ook niet uit, ze hebben een ticket aangemaakt, en ben vervolgens door medewerker gebeld. Er werd mij verteld dat het iets '’technisch'’ was.

 

Inmiddels al geprobeerd met een nieuwe simkaart, eSim en vervolgens weer een nieuwe simkaart, echter zonder succes.

 

Nu heb ik het even op iOS16 beta getest om te kijken of het misschien aan een instelling ligt binnen IOS wat niet '’lekker'’ werkt maar ook hier nog steeds geen 5G (inmiddels weer een clean install naar iOS15)

 

Ik kan hieruit opmaken dat het toch aan het abonnement ligt en niet aan het toestel.

 

Groet,

 

Rafat