Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Sticky

Nieuwe mobiele abonnementen per 1 juni en wijzigingen EU gebruik

Reputatie 6
Badge +16
  • Moderator
  • 8788 reacties
Volgende maand staat er heel wat te veranderen in telecomland, wat heel gunstig uitpakt voor klanten. Weet je nog dat je vroeger torenhoge rekeningen had als je in het buitenland je mobiel gebruikte? Dat is nu binnen de EU voorbij! Zo kun je iedereen thuis jaloers maken met prachtige vakantiefoto's of je oma bellen om te vertellen hoe je het hebt, zonder dat je hier extra voor hoeft te betalen! Hoe leuk en relaxed is dat. Zo kun je dat geld lekker op een terrasje uitgeven op vakantie, wel zo leuk!

Wat verandert er?
Per 15 juni 2017 moet iedere telecomaanbieder in de EU voldoen aan de nieuwe roaming wetgeving die is opgesteld door de Europese Unie. De roaming wetgeving en de verhoging van de bundels gaan per 1 juni in. Hiermee kun je je bundel die je in Nederland gebruikt ook in andere landen van de EU gebruiken, zonder dat je hier extra voor betaalt. Daarnaast heeft KPN nog een cadeautje! Alle klanten met een Zorgeloos of een Alles-in-1 mobiel abonnement krijgen namelijk een vergroting van hun databundel! De wijziging voeren we per 1 juni door op je abonnement. Hier hoef je zelf niks voor te doen!

* Aan deze tabel kunnen geen rechten ontleend worden en er kunnen individuele uitzonderingen zijn.

De upgrade geldt ook voor de Zorgeloos abonnementen (Sim Only en met toestel) uit 2015, en de Alles-in-1 mobiel abonnementen Instap, Standaard en Premium (Sim Only en met toestel) uit 2013 en 2014.
Heb je een vooral internet instap of standaard abonnement? Dan kun je ook vanaf 1 juni gebruik maken van je bundel in de EU. Je databundel verandert niet.

Hoe kan ik internetten in het buitenland?
Zet roaming aan in je toestel.

In welke landen kan ik mijn bundels kosteloos in de EU gebruiken?
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.

Frankrijk is inclusief Franse Overzeese gebieden: Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana, Réunion, Mayotte en Saint Martin
Portugal is inclusief Azoren en Madeira.
Spanje is inclusief de Canarische eilanden
Verenigd Koninkrijk is inclusief Gibraltar

Extra landen toegevoegd door KPN waarmee je vanuit je bundel
Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Andorra, Faeröer Eilanden, Kanaaleilanden (Guernsey, Jersey), Isle of Man, Monaco, San Marino en Vaticaanstad.

LET OP!
Op Cyprus is een Turks gedeelte en een Grieks gedeelte. Op het Turkse gedeelte vallen GB's, minuten en sms'jes niet binnen je bundel. Op het Griekse gedeelte valt het wel binnen je bundel.

De EU wetgeving geldt dus niet in bijvoorbeeld Turkije, Servië, de Nederlandse Antillen, Aruba en Curaçao.

Wat betekent Brexit voor het gebruik in de EU?
Vooralsnog is de Brexit niet definitief voor 2019. De komende jaren zal het Verenigd Koninkrijk in ieder geval binnen de regeling blijven vallen. Dus ook hier kan het mobiele abonnement worden gebruikt.

Hoe zit het met KPN Compleet?
Je kunt gedeelde MB's ook gebruiken in de EU. Daarnaast blijft de verdubbeling ook gelden. Bij Zorgeloos Premium krijg je dus 50 GB en bij Premium Plus zelfs 100 GB!

Is er een fair use policy?
Nee, maar het is niet de bedoeling om misbruik te maken. Wat verstaan we onder misbruik? Indien je als klant gedurende een periode van 4 achtereenvolgende maanden je abonnement meer dagen in de EU gebruikt dan in Nederland, of in deze periode meer GB’s verbruikt in de EU dan in Nederland, dan zal KPN of Telfort je hierover informeren. Je hebt dan twee weken de tijd om aan te tonen dat je een duurzame band hebt met Nederland. Mocht je niet aan deze voorwaarde voldoen, dan kan KPN een toeslag in rekening brengen, of bijvoorbeeld roaming enkel mogelijk te maken door het kopen van eenmalige bundels of door roaming te blokkeren.

Hoe werkt het met bellen in de EU?
Bellen vanuit Nederland naar nummers in de EU valt niet onder de regulering, bellen vanuit Nederland naar een Nederlands mobiel nummer in het buitenland wel.

Als je een Zorgeloos abonnement hebt (gekocht na 26 september 2016) zit het bellen wel in het abonnement. Bellen van een ander land in de EU naar Nederland of alle andere landen van de EU kan wel vanuit de bundel. Je kan dus bellen, sms’en, en GB’s gebruiken binnen of tussen landen in de EU.
Ook klanten die gratis onderling onbeperkt kunnen bellen vanuit KPN Compleet of vanuit hun bundel, kunnen vanaf 1 juni in de hele EU bellen.

Wat gebeurt er als mijn bundel op is?
Als je geen onbeperkt bundel hebt, dan ga je achteruit in snelheid wanneer je huidige bundel op is. Je betaalt ook geen extra kosten hiervoor. Wil je weer volledige snelheid? Dan kun je een bundel aanzetten.

Wat houdt dit in voor Prepaid klanten?
Als je op vakantie bent in de EU, dan maak je gebruik van dezelfde tarieven als in Nederland. Ben je buiten de EU? Dan maak je gebruik van andere tarieven, namelijk speciale buitenlandtarieven.

Wanneer je je op een (veer)boot bevindt in internationale wateren, dan maak je verbinding met een satellietverbinding. Deze kosten vallen niet onder de EU-regulering. Maak je toch verbinding? Dan krijg je extra kosten in rekening gebracht. Zet je data uit of maak gebruik van WiFi aan boord.

Heb je vragen? Stel ze hieronder!

163 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Vinden er ook nog veranderingen plaats voor de 2015 SO abonnementen?
Zo heb ik zelf een 'SO Vooral Internet' abonnement. Worden hier ook de databundels, prijzen of voorwaarden betreft roaming van veranderd?
Vinden er ook nog veranderingen plaats voor de 2015 Hi-abonnementen (SimOnly) ?
Reputatie 1
Die verhoging van die bundel is echt heel riant. Icm de verdubbeling van KPN Compleet heb ik straks een bundel van 50 GB (!) om te gebruiken in de hele EU..... Dat wordt niet alleen vakantiefoto's delen, maar gewoon de hele vakantie live streamen... ;)
Reputatie 1
@Cindy_
Klinkt als een goede aanbieding.... MAAR: Ik heb toevallig gister m'n abonnement(en) verlengd (zorgeloos Premium, en een andere Zorgeloos standaard). Ingangsdatum is 1 juli en 1 augustus. Nu de hamvragen:
- Houd ik na deze verlenging dus wél m'n spotify
- Ga ik dan dus ook de 'huidige' tarieven betalen (€28/€38 voor compleetkorting)
Ik heb KPN Zorgeloos Standaard (2015). Gaan voor mij de prijzen ook omhoog? Is er in dat geval mogelijkheid tot kosteloze opzegging van het abonnement?
Reputatie 4
Badge +7
reams schreef:

Ik heb KPN Zorgeloos Standaard (2015). Gaan voor mij de prijzen ook omhoog? Is er in dat geval mogelijkheid tot kosteloze opzegging van het abonnement?

Bekijk het plaatje eens goed? Er gaat dus niets veranderen.
Ja je krijg er meer data bij.
Reputatie 3
Badge +1
Overigens, ter verduidelijking. Links (1 jaar) / rechts (2 jaar):

RobCoenen41 schreef:

Zo heb ik zelf een 'SO Vooral Internet' abonnement. Worden hier ook de databundels, prijzen of voorwaarden betreft roaming van veranderd?

Precies die heb ik ook en vind ik totaal niet terug in het overzicht! wat dus in houd dat kpn hem niet meer aanbied! Dus kan ik beter mijn abbo in juni overzetten naar zorgeloos standaard?!?! of word die automatisch overgezet?
Reputatie 1
Clevegt schreef:

reams schreef:

Hoe zit het met 2015 vooral internet standaard?
Clevegt schreef:

reams schreef:

Die "€28 of €30" zegt mij verder weinig omdat er op m'n factuur andere bedragen vermeld staan. Vandaar dat ik hier om verduidelijking vraag. Doorverwijzing terug naar het plaatje én goed kijken gaat daar niks aan veranderen.
Reputatie 3
Badge
Misschien moeten we even wachten totdat iemand van de webcare het kan verduidelijken.

Want blijkbaar hebben nog genoeg klanten een KPN 2015 vooral internet standaard abbo??
Reputatie 6
Badge +11
Hoe zit het met de 2015 bundels? Deze zijn nog aardig huidig gezien ik er nog aan vast zit :)
Reputatie 4
Badge +7
reams schreef:

Clevegt schreef:

reams schreef:

Die "€28 of €30" zegt mij verder weinig omdat er op m'n factuur andere bedragen vermeld staan. Vandaar dat ik hier om verduidelijking vraag. Doorverwijzing terug naar het plaatje én goed kijken gaat daar niks aan veranderen.

Ik heb ook een 2015 abonnement en maak me helemaal geen zorgen.
Ik weet dat ik 2 gig internet krijg voor een bedrag van 25 euro. Dus 20 euro
inclusief meerdere mobiele nummers op het adres en 4 gig voor KPN compleet.

Echter die "€28 of €30" kan ik ook even niet plaatsen. :?
Badge
En hoe zit dat wanneer je bundel (al dan niet verdubbeld) op is bij een Sim Only Vooral Internet Standaard abo?

In Nederland word ik namelijk teruggezet op een lagere snelheid, maar zoals het hier geschreven staat lijkt het alsof ik een buitenbundel-tarief ga betalen wanneer ik in het buitenland ben.
Ik heb KPN 2015 Vooral Internet Standaard HS3.
Als ik hetzelfde aantal Gb (dus 5gb) wil behouden dan moet ik voor de nieuwe Zorgeloos Standard kiezen. Dit ga ik echt niet doen. Het kost me dan ongeveer €20,-p/m meer, dan de nieuwe klant.

Bedankt KPN !!!

Klanten van 2015-2016 (tot september 2016) worden bestraft en moeten meer betalen zodat KPN nog 1-2 jaar kosten van het afschaffen van roaming kan compenseren.

Belachelijk politiek. !
Reputatie 6
Badge +11
Ik heb even gebabbeld met de klantenservice en aldus en men heeft het volgende gezegd:
KPN Klantenservice schreef:

Er wijzigt niks voor uw abbonement

Ik heb het volgende abonnement:
KPN 2015 SO Vooral Internet Standaard

Dit betekend dat wij niet meer data krijgen en dat de abonnementen niet geldig worden in de EU(Hier zal men vanwege de EU-Regulering snel op terug komen) .

Dat gezegd te hebben: Tot dat een KPN moderator een ander antwoord geeft kan je dat zien als een officieel antwoord van KPN, een KPN moderator zal het beter weten dan een KS medewerker ;) Mijn ervaring is echter dat de klantenservice niet altijd de meest up-to-date informatie heeft.

Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld gezien de groep uit 2015 wordt uitgesloten van de nieuwe (gunstigere) voorwaarden, dit terwijl de 2015 abonnementen ook niet de goedkoopste zijn.
Reputatie 3
Badge
SjorsK schreef:

Ik heb even gebabbeld met de klantenservice en aldus en men heeft het volgende gezegd:

Dit betekend dat wij niet meer data krijgen en dat de abonnementen niet geldig worden in de EU(Hier zal men vanwege de EU-Regulering snel op terug komen) .

Dat gezegd te hebben: Tot dat een KPN moderator een ander antwoord geeft kan je dat zien als een officieel antwoord van KPN, een KPN moderator zal het beter weten dan een KS medewerker ;) Mijn ervaring is echter dat de klantenservice niet altijd de meest up-to-date informatie heeft.

Als dit zo dan moet ik nog ff gauw mijn abbo omzetten. Mag allang verlangen naar heb dat nog niet gedaan omdat het niet aantrekkelijker was maar nu wel.

Maar het zou inderdaad fijn zijn als een modje reageert. Die weten het inderdaad vaak beter. @Cindy_
Reputatie 6
Badge +11
Ik ook, het feit dat de moderators hebben zitten wachten heb ik maar even gebeld zodat ik informatie kon delen :)

Persoonlijk zit ik nog een tijdje vast aan mijn contract en ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat KPN de huidige abonnementen zal aanpassen, helaas lijkt het er op dat dit niet het geval is :( (Dit was trouwens voor mij een reden om een 2-jaar abonnement aan te gaan bij KPN gezien KPN de reputatie heeft om de abonnementen met enige regelmaat aan te passen, dan blijkt dat ons type abonnement net buiten de boot valt.

Dat is erg jammer gezien het niet het goedkoopste abonnement is, maar aan de andere kant heb ik het contract met mijn volle verstand getekend. ;)

En laten we eerlijk zijn: 10GB data met KPN compleet is ook niet verkeerd ;)
Via de chat heb ik hetzelfde gehoord. Echter telefonisch heb ik te horen gekregen dat wij (KPN 2015 Vooral Internet abonnenten) ook in EU gebruik kunnen maken van de bundel.
Waar is de waarheid ! Wie o wie weet het ? Ik denk het zelfs KPN weet het niet. ;)
Bovendien mijn punt is dat wij meer moeten betalen dan de nieuwe klanten. Waardoor je het gevoel krijgt dat de bestaande klanten de voordelen betalen van de nieuwe klanten. Zodat KPN de extra opbrengsten van de bestaande klanten kan gebruiken als lokmiddel voor het werven van nieuwe klanten, door hen wel een goedkoper abonnement aan te bieden.
Reputatie 6
Badge +11
Dat valt ook wel weer mee Marcin, Oudere klanten met het huidige abonnementstype worden wel beloond voor hun loyaliteit. Alleen de net iets oudere klanten worden vergeten.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de oude Hi abonnementen.
Ik heb zelf nog een Hi sim-only abo uit 2013: "KPN H2013 Sim Only 8000 MB".
Nooit verlengd omdat huidige abonnementen duurder zijn. Enige verschil is aantal belminuten (ik heb 100 min i.p.v. onbeperkt bij huidige abo).
Ik neem aan dat ik in ieder geval vanaf 1 juli mijn abo in heel Europa kan gebruiken?
Reputatie 6
Badge +11
JPK schreef:

Nooit verlengd omdat huidige abonnementen duurder zijn. Enige verschil is aantal belminuten (ik heb 100 min i.p.v. onbeperkt bij huidige abo).
Ik neem aan dat ik in ieder geval vanaf 1 juli mijn abo in heel Europa kan gebruiken?

Hier kan KPN niet onderuit. Dit zal gebeuren ongeacht wat de klantenservice zegt (ivb met Europese regulering)
Reputatie 1
SjorsK schreef:

Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld gezien de groep uit 2015 wordt uitgesloten van de nieuwe (gunstigere) voorwaarden, dit terwijl de 2015 abonnementen ook niet de goedkoopste zijn.

Wat praat jij allemaal? Alle mobiele abonnementen krijgen toegang tot je bundel in de EU, dus ook die al 2 jaar ofzo lopen. Niks aan de hand dus. Prijs stijgt ook niet voor huidge abonnementen
Reputatie 6
Badge +14
RobCoenen41 schreef:

Aan de Vooral Internet abonnementen verandert niets qua databundel of prijs, Rob. Wat betreft roaming, ook met dit abonnement kun je vanaf 1 juni roamen vanuit je bundel in de hele EU.

Tim81 schreef:

Vinden er ook nog veranderingen plaats voor de 2015 Hi-abonnementen (SimOnly) ?

Alle Hi-abonnementen zijn inmiddels omgezet naar een KPN-variant, Tim :) Welk abonnement staat er nu op je factuur?

reams schreef:

Zoals Clevegt hierboven al aangeeft, verandert er niets aan de prijs van jouw abonnement, reams :) Je databundel wordt wel verdubbeld!

Yucko schreef:

En hoe zit dat wanneer je bundel (al dan niet verdubbeld) op is bij een Sim Only Vooral Internet Standaard abo?

In Nederland word ik namelijk teruggezet op een lagere snelheid, maar zoals het hier geschreven staat lijkt het alsof ik een buitenbundel-tarief ga betalen wanneer ik in het buitenland ben.

Ook in een ander EU land word je na 1 juni bij overschrijding van je bundel teruggezet naar een lagere internetsnelheid. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht :)
Reputatie 1
SjorsK schreef:

JPK schreef:

Hier kan KPN niet onderuit. Dit zal gebeuren ongeacht wat de klantenservice zegt (ivb met Europese regulering)

Alle abonnementen mogen online gebruikt worden. Ongeacht wanneer afgesloten

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P