Welkom op het

KPN Forum

Recent online

Razendsnel bellen via 4G (VoLTE)

Reputatie 6
Badge +16
  • Moderator
  • 7267 reacties
Bellen over het 4G netwerk, wat is het nou eigenlijk en kun jij dit ook met je toestel? In dit topic vind je alles over 4G Bellen, ook wel Voice over LTE (VoLTE) genoemd. Steeds meer toestellen ondersteunen 4G Bellen en sinds kort is ook de iPhone hieraan toegevoegd. Tijd om alle informatie op een rijtje te zetten!

Wat is het voordeel van 4G bellen?

• Binnen één tot twee seconden gaat de telefoon over nadat je het nummer intoetst
  • Glasheldere HD-geluidskwaliteit
  • Je kunt gewoon blijven internetten terwijl je belt
  • Beter bereik in heel Nederland

Welke toestellen zijn geschikt voor 4G Bellen?

Android
  • Samsung Galaxy S6 (SM-G920F)
  • Samsung Galaxy S6 Edge (SM-G925F)
  • Samsung Galaxy S7 (SM-930F)
  • Samsung Glaxy S7 Edge (SM-935F)
  • Samsung Galaxy A3 2017 (SM-A320FL)
  • Samsung Galaxy A5 2017 (SM-A520F)
  • Samsung Galaxy S8 (SM-G950F)
  • Samsung Galaxy S8+ (SM-G955F)
iPhone
  • iPhone 6, 6+, 6S, 6S+
  • iPhone 7, 7+
  • iPhone SE

Veelgestelde vragen over de iPhone update

Worden andere iPhones geschikt gemaakt voor 4G Bellen?
Alleen de hierboven genoemde en opvolgende toestellen kunnen van 4G Bellen gebruik maken.

Wat gebeurt er als ik de iPhone update heb geweigerd?
De update wordt meerdere malen aangeboden. Het is geen probleem als je de popup een keer hebt weggedrukt of geweigerd.

Hoe weet ik of ik bel via 4G?
Je ziet dit tijdens een gesprek. Normaal schakelt het toestel terug naar 3G tijdens het bellen. Bij 4G bellen is dit niet het geval.

Zijn er extra kosten verbonden aan 4G bellen?
Nee, bellen via 4G kost hetzelfde als bellen via 3G.

Wat gebeurt er als ik geen 4G bereik heb?
Als het 4G bereik minder wordt tijdens een gesprek stuurt de telefoon een signaal naar het netwerk. Achter de schermen wordt de telefoonverbinding via 3G tot stand gebracht. Het gesprek wordt omgezet zonder dat je er iets van merkt. Als er geen 4G bereik is bel je als vanouds via 2G of 3G.

Alle veelgestelde vragen:

Kijk op kpn.com/4gbellen voor veelgestelde vragen over 4G Bellen!

Hoe stel ik mijn toestel in?

Android

Op geschikte Android toestellen wordt 4G bellen automatisch ingeschakeld. Is jouw toestel geschikt maar bel je nog niet via 4G? Controleer dan de VoLTE-schakelaar. Deze vind je onder Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken.

iPhone

iPhone-gebruikers ontvangen vanaf 5 mei een melding voor een update van de aanbiederinstellingen (versie 28.3). Nadat je deze update installeert wordt jouw iPhone geschikt gemaakt voor 4G bellen. Dit duurt ongeveer 24 uur. Het is nodig om na de update 4G bellen zelf in te schakelen. Werkt het na 24 uur nog niet? Start dan je toestel opnieuw op.

(bron: Apple Support: Over LTE-opties op een iPhone)

Bel jij al via 4G? Hoe bevalt het? Laat in een reactie hieronder je bevindingen en vragen over 4G bellen weten.

50 reacties

Reputatie 2
Klopt het dat VoLTE alleen werkt als je met een andere KPN klant belt die ook VoLTE heeft? Dus niet als je met elk ander nummer belt ook niet als het een VoLTE gebruiker is bij een andere provider.
Reputatie 6
Badge +11
Rutger schreef:

Klopt het dat VoLTE alleen werkt als je met een andere KPN klant belt die ook VoLTE heeft? Dus niet als je met elk ander nummer belt ook niet als het een VoLTE gebruiker is bij een andere provider.

Ja en nee, de voordelen zijn beter merkbaar als de andere VoLTE heeft, jij maakt via VoLTE verbinding met het netwerk, als de andere geen VoLTE heeft dan zal je alsnog via het 4g-netwerk bellen maar de geluids kwaliteitsvoordelen zijn minder merkbaar aan de andere kant van de lijn.

Het sneller opzetten van het gesprek en het feit dat je niet hoeft terug te vallen op 3g (Wat meer energie slurpt) is een voordeel dat je natuurlijk houd.
Reputatie 6
Badge +16
Een goede vraag die je stelt @Rutger! Ik zie dat Sjors er al meer over heeft verteld, fijn! Eigenlijk heb ik er niks meer aan toe te voegen zelfs 🙂. Bellen via VoLTE heeft ook voordelen wanneer degene aan de andere kant het nog niet heeft:

- Snellere gespreksopbouw
- Hogere kwaliteit voice
- Toestel blijft tijdens bellen op 4G voor snel browsen of tethering

MIjn S8+ (Samsung) kan ook HD Bellen aan, waarom staat hij niet op de lijst?
Reputatie 3
Badge +2
Hallo allemaal,

Het bellen via VoLTE werkt echt perfect.

De verbinding is supersnel (je hebt meteen contact)
De geluidskwaliteit is super goed.

Een pluspunt voor KPN !!!.
Reputatie 3
Drie dagen geleden ingesteld op mijn iPhone se maar wanneer ik bel valt hij terug naar 3G. Het volte of 4g bellen os dus niet mogelijk!
Reputatie 6
Badge +16
De S8 en S8+ zijn inderdaad ook geschikt, en staan in de lijst. Ik heb de lijst in het topic dan ook bijgewerkt 🙂 Dank voor de heads-up, Ilan!

Dennis, ik zie dat je in meerdere topics meepraat hierover. Daardoor kan het zijn dat ik dit over het hoofd heb gezien, maar heb je wel een sms gekregen waarin bevestigd is dat 4G Bellen voor jou nu actief is?
Reputatie 3
Erik_ schreef:

De S8 en S8+ zijn inderdaad ook geschikt, en staan in de lijst. Ik heb de lijst in het topic dan ook bijgewerkt 🙂 Dank voor de heads-up, Ilan!

Dennis, ik zie dat je in meerdere topics meepraat hierover. Daardoor kan het zijn dat ik dit over het hoofd heb gezien, maar heb je wel een sms gekregen waarin bevestigd is dat 4G Bellen voor jou nu actief is?

Ha Erik,

Geen sms ontvangen en alles staat juist. Via Twitter is door KPN al een papieren aanvraag gedaan.
Reputatie 6
Badge +16
Dan moet je helaas nog even wachten, Dennis 🙂 De aanvraag wordt binnen 5 werkdagen verwerkt. Je krijgt een sms zodra dit is gedaan. Als je dan je toestel herstart zal het werken.

Goed om te horen trouwens, Mari, dat je tevreden bent met het 4G Bellen!
Reputatie 3
Badge
@Erik_ Zover ik weet is de Samsung S5 Plus (LTE) ook geschikt. Weet je hier al iets over??
Bellen via 4G lijkt mij een goed idee! Ik heb dat alvast ingeschakeld op mijn iPhone. Ik vroeg me echter af of 4G bellen invloed kan geven op de internetbundel aangezien 4G bellen via internet loopt en dan de mb's gaat afsnoepen van die bundel, denk ik?

Ik hoor het graag.

Groeten Ricardo
Reputatie 6
Badge +17
Nee 4G bellen is uitgesloten van het dataverbruik.
RobinFlikkema schreef:

Nee 4G bellen is uitgesloten van het dataverbruik.

Bedankt voor het antwoord. Helemaal top! Hoe lang zal het gaan duren dat ik gebruik kan maken van 4G bellen?
Reputatie 6
Badge +16
ducky019 schreef:

@Erik_ Zover ik weet is de Samsung S5 Plus (LTE) ook geschikt. Weet je hier al iets over??

Zou kunnen, maar hij staat bij ons niet op de lijst. Dus ik ga er voor nu nog even vanuit dat deze bij ons nog niet werkt. We breiden regelmatig uit, maar daar hebben we verder geen vast schema van. Dus ik kan je ook niet vertellen wanneer de S5 Plus er wel bij zal zitten.

ricardoair schreef:

[...]
Hoe lang zal het gaan duren dat ik gebruik kan maken van 4G bellen?

In principe binnen 24 uur na aanzetten van de schakelaar. Maar we zijn nog bezig met het activeren van alle klanten die een toestel hebben dat het ondersteunt. Daardoor kan het wat langer duren.
Reputatie 6
Badge +17
De S5 Plus wordt bij KPN nog niet ondersteund voor VoLTE inderdaad.
Op de iPhone 6 werkt VoLTE in ieder geval zonder problemen.
Na het inschakelen van VoLTE op de telefoon moet je gewoon even wachten en op een gegeven moment zal je merken dat het functioneert.

Duurt wel even dus gewoon geduld hebben en afwachten en op een gegeven moment bel je via VoLTE.
Reputatie 4
Badge +2
Volte staat nu aan op mijn iPhone 6 en ik kan inderdaad via VoLTE bellen want mijn 4G verbinding blijft staan tijdens het bellen.

Echter ben ik wel tegen een probleempje aan gelopen als ik via VoLTE belt vanaf mijn iPhone naar mijn xs4ALL VoIP aansluiting dan vind de call setup razendsnel plaats naar mijn Fritz DECT telefoon op een FritzBox 7581 met software versie 6.83 alleen krijg ik geen ring toon aan de VoLTE zijde te horen als mijn DECT telefoon over gaat. En dat is niet erg prettig algehele stilte aan de lijn.
Als ik over 3G naar de xs4all VoIP aansluiting belt dan hoor ik wel een ring toon op mijn iPhone.

Het lijkt er dus op dat er nog een foutje in VoLTE zit in bepaalde situaties.
Reputatie 6
Badge +15
Hoi @stardust, dat is inderdaad niet zo prettig! Er zijn op dit moment inderdaad een aantal zaken die nog niet helemaal vlekkeloos werken. Apple heeft ons laten weten op korte termijn een nieuwe update uit te gaan rollen die diverse dingen oplost 🙂
Waarom lees ik nergens iets over de Microsoft Lumia 950 telefoon die ook gewoon 4G heeft en LTE.
Internet gaat al via 4G tot max. 75Mbps op mijn Lumia 950.
Wanneer zetten jullie, KPN, LTE open voor de Microsoft toestellen die 4G LTE hebben? :?
Reputatie 6
Badge +17
KPN blokkeert niets qua snelheid. De Lumia 950 (niet-XL, niet-Dualsim) ondersteund inderdaad alle 3 frequenties. Maar ik vermoed dat de lumia geen Carrier Aggregation doet over 20+3, maar daar geeft microsoft geen informatie over.
KPN moet toch "een schakelaar omzetten" ?

ricardoair schreef:
[...]
Hoe lang zal het gaan duren dat ik gebruik kan maken van 4G bellen?
Reactie van Erik - moderator.
In principe binnen 24 uur na aanzetten van de schakelaar. Maar we zijn nog bezig met het activeren van alle klanten die een toestel hebben dat het ondersteunt. Daardoor kan het wat langer duren.

Hebben jullie bij KPN de Lumia 950 nog niet getest dan op geschiktheid voor VoLTE?
Ik heb maanden geleden al eens gevraagd of ik mee mocht doen maar toen was alleen de S6 in de testfase betrokken. Ik wil het wel proberen als het kan!

Hier de Tech.Spec's van de Lumia 950 :
Cellular connectivity2
GSM network: 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz
GSM max data speed DL: EGPRS 236.8 kbps
GSM max data speed UL: EGPRS 118.4 kbps
WCDMA network: Band 5 (850 MHz), Band 8 (900 MHz), Band 1 (2100 MHz), Band 2 (1900 MHz), Band 4 (1700/2100 MHz)
WCDMA max data speed DL: 42.2 Mbps (Cat 24)
WCDMA max data speed UL: 5.76 Mbps (Cat 6)
LTE FDD network: Band 5 (850MHz), Band 8 (900MHz), Band 13 (700MHz), Band 20 (800MHz), Band 1 (2100 MHz), Band 12 (700 MHz), Band 2 (1900 MHz), Band 28 (700 MHz), Band 3 (1800 MHz), Band 7 (2600 MHz), Band 4 (1700/2100 MHz)
LTE max data speed DL: 450 Mbps (Cat 9)
LTE max data speed UL: 50 Mbps (Cat 6)

LTE FDD met 11 netwerkbanden en de download is met 450 Mbps 9x sneller dan de upload van 50Mbps.
Wat bedoel je verder met "Carrier Aggregation doet over 20+3" ?
Carrier Aggregation heeft het dus wel LTE FDD. Maar over 20+3 ? Bandbreedte 20MHz band? +3?
Welke CA configuratie gebruikt de KPN? CA_1A_5A ? Deze is in de 20MHz band.

Ik hoor graag wanneer ik mijn Lumia 950 mag gaan proberen op de 4G VoLTE.
:):):)
De Lumia 950 heeft de Qualcomm Snapdragon 808 processor with X10 LTE.
X10 LTE supports download speeds of up to 450 Mbps with fully integrated 3x20MHz LTE Advanced carrier aggregation — meaning, with the right network conditions, you can download a full-length HD movie in less than a minute.

Hier staat 3x20MHz, is dit de 20+3?
Ik begin steeds meer te denken dat de Lumia 950 gewoon helemaal klaar is voor de 4G VoLTE van KPN.
Wat denken jullie? Gaan we een test doen met mijn Lumia 950? Ik zeg doen! 😃
Reputatie 6
Badge +11
*hint hint*

Vrijwillig proefpersoon! Maak er gebruik van 😃
Reputatie 6
Badge +17
Maar, in je eerste topic had je het over LTE en dan met name over LTE-A met hogere snelheden, niet over VoLTE.

Voor VoLTE moet KPN het een en ander doen.

De Lumia moet Carrier Aggregation doen over band 20 (10Mhz) en band 3 (20Mhz) (eventueel ook nog samen met band 7). Dat is combinatie CA_3A_20A, maar niet elke telefoon met carrier aggregation kan dit oook met band 3 en 20. De S6 had een ook zo'n probleem met de T-Mobile frequenties.
Reputatie 6
De titel van dit topic is "Razendsnel bellen via 4G (VOLTE) maar dat kon toch ook al zonder VoLTE?

Reageer