Aankondiging: opruimactie verouderde forumcontent

  • 23 November 2021
  • 38 reacties
  • 1020 keer bekeken
Aankondiging: opruimactie verouderde forumcontent
Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

Het KPN Forum bestaat al meer dan 10 jaar en talloze klanten, bezoekers en andere geïnteresseerden hebben ons in die tijd gevonden. En wie denkt dat het na 10 jaar wel klaar is: think again! Elke maand opnieuw ontvangen we 600.000 bezoekers, begroeten we 4.000 nieuwe forumleden en worden er gemiddeld 20.000 reacties geplaatst. Vorige week nog werd de 1 miljoenste reactie gepost. Supertrots zijn we erop! We groeien ieder jaar meer en harder. Want steeds meer klanten zijn online actief voor service en informatie, ons forum helpt hierbij!  

 

Het Forum als (te) grote openbare bibliotheek
In de loop der jaren hebben we door al jullie vragen (topics) een grote openbare bibliotheek aan informatie vastgelegd. Deze informatie wordt door Google aan andere belangstellende voorgelegd wanneer je met gelijksoortige ‘zoekwoorden’ een vraag aan de zoekmachine stelt. Eerder gepubliceerde topics hebben dus een belangrijke functie om ook anderen te helpen bij het vinden van een oplossing. Maar helaas zien we dat steeds minder bezoekers terechtkomen op de juiste zoekresultaten.  

Hoe kan dat?
Vooral de oudere topics, uit de jaren 2011-2018, zijn steeds minder actueel geworden; de technologie en daarmee ook de oplossingen voor bepaalde problemen, zijn veranderd in de loop der jaren. Nog een gevolg is dat door de grote hoeveelheid content Google soms moeite heeft om de beste resultaten te laten zien. Daarmee wordt het steeds moeilijker om snel het juiste antwoord te vinden.

Wat is de oplossing?
Om dat op te lossen gaan we een groot deel van de verouderde content archiveren. De afgelopen tijd hebben we samen met verschillende partijen én onze trouwe superusers gekeken naar hoe we dat gaan doen. Dat heeft tot de volgende criteria geleid:

We behouden alle content uit; 

  • 2021, 2020 én 2019
  • 2011 - 2018 alle content met meer dan 500 views in de laatste drie maanden

Dit betekent dat ~55 % van alle forumcontent toegankelijk blijft. De rest ruimen we op in een archief.

Wanneer?
Op donderdag 25 november starten we in de ochtend met archiveren. Het is een proces dat grotendeels automatisch zal verlopen. We beginnen met de oudste content en per jaartal kijken we naar de resultaten, zodat we eventuele fouten snel op kunnen sporen en herstellen. De content verplaatsen we naar een gesloten archief. Met deze archiveringsactie weten we zeker dat je sneller en makkelijker de beste informatie kunt vinden. Dat is tenslotte waar het KPN Forum om draait: bruikbare kennis delen.

Wat betekent dat voor mijn forumprofiel?
Helemaal niks. Heb je reacties of een topic gepost voor 2018? Dat ‘telt’ gewoon mee in je persoonlijke profiel. Jouw rang, badges en aantal berichten blijven hetzelfde. Ook de teller op de voorkant zal niet drastisch naar beneden zakken, Dat komt omdat de content nog steeds op ons platform staat, het is alleen niet meer zichtbaar. 

Deze archiveringsactie is het eerste begin. Het is onderdeel van een groter project om het KPN Forum te herstructuren, waarmee we het toegankelijker en overzichtelijker willen maken. Daar gaan jullie de komende tijd nog meer van merken. We houden jullie natuurlijk zo volledig mogelijk op de hoogte!


38 reacties

Hoi Allemaal,

Kwestie van bijhouden en opruimen.

En automatisch is een optie

 

Gewoon een frisse reset doen en helemaal opnieuw beginnen.:joy:

Zie ik dan ook de pagina's in Favorieten niet meer waarin oudere topics staan?

Heb nu nog 509 pagina's (was 534). Dan hoef ik niet meer die topic-abonnementen op te zeggen. Want dat schonen is een kolerewerk.

Reputatie 7
Badge +10

Laat me raden…een niet nader te noemen hot (ahum) topic (iets met een tv ontvanger update) wordt ook meegenomen in de swipe? 🧹🧹🧹 😅

Huh:hushed: ! DAT topic is toch nog maar 4 maanden oud, @Anneke-Anna ?

Reputatie 7
Badge +10

Huh:hushed: ! DAT topic is toch nog maar 4 maanden oud, @Anneke-Anna ?

Tussen de regels doorlezen @PeterG  😅

Dan heb je je humor op een andere frequentie :rolling_eyes: staan dan ik, want ik snap het nog niet :thinking:@Anneke-Anna .

Reputatie 7

Alleen oude dus niet (meer) relevante en actuele topics worden verwijderd, @Anneke-Anna. Een topic van nog maar 4 maanden jong zal dus niet in het archief komen. Geen zorgen! 

Zie ik dan ook de pagina's in Favorieten niet meer waarin oudere topics staan?

Heb nu nog 509 pagina's (was 534). Dan hoef ik niet meer die topic-abonnementen op te zeggen. Want dat schonen is een kolerewerk.

Het zou wel een fijne bijkomstigheid zijn, @PeterG . Maar ik ben bang dat de lijst favorieten blijven staan. Want, as designed willen we graag de ‘tellers’ overeind houden. 

Ik zou zo graag van die 500+ pagina's af willen. En weer wat overzichterlijk (recenter) tot zeg 50 pagina's.

Hoi @PeterG 

500 pagina's dat is ook een dik pak papier Peter, snap wel dat je daar van af wil.
 

Dat je dat kwijt kunt in je PC is dan wel weer knap.

 

Reputatie 7

Ik zou zo graag van die 500+ pagina's af willen. En weer wat overzichterlijk (recenter) tot zeg 50 pagina's.

Ja dat snap ik maar al te goed. De juiste en tevens enige manier hiervoor is :wastebasket: Daarvoor is geen geautomatiseerd proces 😅

 

De juiste en tevens enige manier hiervoor is :wastebasket: Daarvoor is geen geautomatiseerd proces

Jammer. Want als die topics straks niet meer openbaar staan kan ik ze ook niet meer uitzetten (Topic ontvolgen dus)

Reputatie 7
Badge +21

Ja toch @PeterG , dat gaat toch ook met met het sterretje op het overzicht….

Klik erop en de favoriet is 'weg'.

Reputatie 7
Badge +28

De juiste en tevens enige manier hiervoor is :wastebasket: Daarvoor is geen geautomatiseerd proces

Jammer. Want als die topics straks niet meer openbaar staan kan ik ze ook niet meer uitzetten (Topic ontvolgen dus)

Snel aan de slag dan maar. Mooi klusje voor morgen….. 

Reputatie 7

Wil er iemand mijn papierversnipperaar lenen? Er zit nog wel wat ruimte in, want is nog lang niet vol,..

Maar om op die manier zo'n 450 pagina's aan favorieten (e-mail abonnementen) te ruimen is geen doen @RBxx .

Gelukkig krijg ik straks i.i.g. geen notificaties meer aangezien die berichten dan niet meer openbaar staan.

Bij het vorige forum, voordat Insided er was, kon je heel snel alle topics in één pagina aanklikken en verwijderen.

Reputatie 7
Badge +21

Dat zeker @PeterG , maar je opmerking was dat je de topics niet meer kan ontvolgen. Dat kan dus wel. Maar een verzameling schonen, die je in vele jaren hebt opgebouwd, blijft een flinke klus….

Met een paar seconden per topic en zo’n minuut per pagina (van 25 topics) ben je dan toch zeker 500 minuten bezig :scream:

Reputatie 7

Gelukkig gebruik ik de favorieten pagina nooit want een topic vinden in 11811 topics is toch onbegonnen werk. :wink:

 

Reputatie 7

Ja, maar als je nu 3 schermen op je bureau plaatst, en je opent elk onderwerp op 11811 internetpagina's, hoef je alleen maar een beetje van pagina te wisselen. Ctrl-F gebruiken en dan vereenvoudigd het het zoeken wel hoor!

Reputatie 7
Badge +21

Ik voer een strikt ‘toegangsbeleid’ voor mijn favorieten.
Afgehandeld = Ontvolgen. Alleen standaard antwoorden laat ik staan voor ‘hergebruik’.

 

Reputatie 7
Badge +28

Yeah, het is 25 november 2021.

Start het archiveren……. Succes:thumbsup_tone4:   

Ik voer een strikt ‘toegangsbeleid’ voor mijn favorieten.
Afgehandeld = Ontvolgen. Alleen standaard antwoorden laat ik staan voor ‘hergebruik’.

 

Ik volg niemand en wil ook niet gevolgd worden, maar je kunt binnen dit forum blijkbaar niemand ontvolgen.

Favorieten gebruik ik ook alléén wanneer tijdelijk nodig, daarna meteen weer verwijderen. Mail ontvangen over reacties e.d. heb ik ook standaard uit staan. Alleen dienstmededelingen ontvang ik noodzakelijkerwijs om mijn inbox opgeruimd te houden.

 

 

 

Reputatie 7

Ik volg niemand en wil ook niet gevolgd worden, maar je kunt binnen dit forum blijkbaar niemand ontvolgen.

Dat issue is jaren terug door mij ook al gemeld maar ik heb de hoop opgegeven dat dat ooit nog goed zal komen.

Reputatie 7
Badge +28

 

 

Ik volg niemand en wil ook niet gevolgd worden, maar je kunt binnen dit forum blijkbaar niemand ontvolgen.

 

 

HaHa, je hebt 18 volgers, waarvan ik er eentje ben. 

Dat betekent alleen maar dat ik jou toestemming heb gegeven om mij een privé-bericht te sturen. 

Iedereen die ik niet volg, kan mij geen privé-bericht sturen. Meer is het niet. 

 

Reputatie 7
Badge +21

Gaan we dit soort nostalgie missen? De tijd dat de Experia Box v7 het nieuwe vdsl modem was :yum: .

 

Reageer