De coronamaatregelen bij KPN

  • 16 March 2020
  • 61 reacties
  • 7933 keer bekeken
De coronamaatregelen bij KPN

Toon eerste bericht

61 reacties

Een korte vraag: is al bekend wanneer monteurs beschikbaar zijn voor extra werkzaamheden? Het gaat mij om bekabelen/aansluiten van een tweede televisie en het verbeteren van WiFi-bereik in ons huis. Op de website van KPN staat (15 juli 2020) namelijk dat afspraken voor extra service in verband met Corona nog niet mogelijk zijn.

Ik zou dit soort werkzaamheden maar niet direct van KPN af laten hangen. Een algemeen (telecom) installatie bedrijf kan dit ook, je moet wel zelf eerst een extra TVkastje/optie regelen bij je abo.

Reputatie 1

Een korte vraag: is al bekend wanneer monteurs beschikbaar zijn voor extra werkzaamheden? Het gaat mij om bekabelen/aansluiten van een tweede televisie en het verbeteren van WiFi-bereik in ons huis. Op de website van KPN staat (15 juli 2020) namelijk dat afspraken voor extra service in verband met Corona nog niet mogelijk zijn.

Ik zou dit soort werkzaamheden maar niet direct van KPN af laten hangen. Een algemeen (telecom) installatie bedrijf kan dit ook, je moet wel zelf eerst een extra TVkastje/optie regelen bij je abo.

Dank voor je reactie. Het TV-kastje is al geregeld en verwerkt in mijn abonnement. Uitdaging is de router die moet worden verplaatst zodat ik ook in een andere kamer tv en internet heb.  Die router is nu aangesloten met een kabel waarin twee draden worden samengevoegd tot één. Op deze kabel zit een label van KPN met de opmerking dat dit alleen door KPN wordt geleverd en niet in de winkel verkrijgbaar is. Het gaat blijkbaar om een specifieke maatoplossing van KPN. Vandaar mijn wens om dit via KPN te laten lopen; beste garantie op succes, lijkt me.

Dank voor je reactie. Het TV-kastje is al geregeld en verwerkt in mijn abonnement. Uitdaging is de router die moet worden verplaatst zodat ik ook in een andere kamer tv en internet heb.  Die router is nu aangesloten met een kabel waarin twee draden worden samengevoegd tot één. Op deze kabel zit een label van KPN met de opmerking dat dit alleen door KPN wordt geleverd en niet in de winkel verkrijgbaar is. Het gaat blijkbaar om een specifieke maatoplossing van KPN. Vandaar mijn wens om dit via KPN te laten lopen; beste garantie op succes, lijkt me.

Welkom in de krochten van (KPN) NetwerkNL zou ik zeggen. Je hebt pairbonding zo te lezen (2 telefoonlijnen worden gebundeld) en daarvoor is er kennelijk geen formele ontkoppeling van de 3 partijen: beheerder - operator - provider. Deze oplossing behoud provider KPN aan zichzelf voor. Andere providers die van operator KPN WBA gebruik maken omdat ze zelf geen netwerk hebben, kunnen dit niet leveren. Formeel/bureaucratisch gezien mag alleen beheerder KPN NetwerkNL aan die Y-kabel/wandcontactdoos zitten.

Die Y-kabel is verder niks bijzonders kwa concept, iedereen die kan Youtuben en zelf connectors aan netwerkkabels kan knijpen, kan zo’n Y-kabel maken. Maar mijn advies is dat je de ExperiaBox moet laten staan waar die staat en extra WiFi accesspunten kan bijplaatsen en e.v.t. een netwerkswitch erbij betrekt om in die andere kamer ook netwerk/TV te hebben. Als je WiFi accesspunten van KPN koopt (150 euro voor setje) wordt sowieso de WiFi van de router/ExperiaBox uitgezet. En 5-poort netwerkswitch kan je doorgaan gratis krijgen als je extra TV gaat aansluiten (kost toch al 5 euro/maand extra).

Precies, ik heb ook pairbonding en zo'n Y-kabel wordt doorgaans alleen door een KPN-monteur verstrekt. Ik zou daar niet aan gaan sleutelen, maar zoals @tmoesel al suggereert UTP-kabels van de ExperiaBox naar de gewenste locatie trekken. Doorgaans valt dit niet onder de primaire taken van een monteur (die sluiten in principe naast de ExperiaBox (met Wi-Fi) één iTV-ontvanger aan. Alle meerwerk moet vaak extra betaald worden.

Reputatie 7

@ Dalmulder

Die router gewoon laten waar ie is. KPN gaat een pairbonding aansluiting écht niet verplaatsen in huis. De afstand tussen centrale en router/modem wordt dan alleen maar langer, wat signaalverlies ten gevolg zal hebben.

Nee, je moet juist v.a. de router een UTP kabel naar de plek van die extra TV laten leggen. Dat kan je plaatselijke installateur (electro) ook. Die zal ook evt. de benodigde gaten boren. Een KPN monteur doet dat NIET (dan kan je nog zelf meelopen met de boor). En ook een KPN servicemonteur kost voor aanleggen huisinstallatie gewoon uurgeld en materiaal.

Er kan ook v.a. het modem één kabel naar een switch en van daaruit weer kabels het huis in verdelen.

Geen kabel trekken? Gebruik dan een Verbindingsset via het stopcontact. (storinggevoeliger dan kabel uiteraard)

Reputatie 1

@tmoesel, @Henk2304 en @PeterG: dank jullie wel voor jullie snelle reactie en meedenken. Super! Ik ga hiermee aan de slag.

 

Reputatie 7

Hoi @Dalmulder, goed dat je hier je aansluitvraagstuk voorlegt, daarvoor is het kpn forum. Welkom :)


Het spijt mij dat we nu nog geen ‘extra’ werkzaamheden uitvoeren. We hopen dat binnenkort weer op te pakken. Door de ‘gemiste’ monteursbezoeken (vanwege corona) die nodig zijn om een werkende verbinding te krijgen en de vakantieperiode hebben we wat werk in te halen met minder man(vrouw)kracht. Daarom is het tijdelijk niet mogelijk om extrawerk aan te nemen. Dat is natuurlijk niet ideaal, want we willen onze klanten zo goed mogelijk helpen. Maar gelukkig zijn er hiervoor ook lokale bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. En die kunnen ook wel wat steun gebruiken ;)
Dank Tmoesel, Henk en Peter voor het geven van goede raad. Ik sluit me volledig aan bij jullie adviezen: leg vanaf het modem een UTP-kabel aan naar de gewenste locatie, gebruik vervolgens een switch. Dan kun je vanuit daar alle kanten op met bijvoorbeeld acces points, zoals de KPN Super Wifi. Daarmee verdeel je het wifi-signaal ook beter in huis, en dus beter bereik en een snellere verbinding :) 

Succes! 

Reputatie 1

Hallo @Nadia,

Dank je wel voor je reactie. Fijn. Ik ga inmiddels aan de slag met de eerder gekregen tips.

Met hartelijke groet,

Edward

Reputatie 7
Badge +22

Fijn om te lezen dat onze klanten dat waarderen. En naast de ingrijpende maatregelingen ook iets positiefs te kunnen bieden. Zoals gratis Film1 en kinderzenders. 

Gratis Film1 @Nadia? 🤔 Volgens mij is dat bij KPN niet gratis, of nu wel? 😳
Trouwens die link gaat alleen over Film1 en niet over de kinderzenders. 😉

Reputatie 7

Ha, @Dennis Schreve. Je haalt een quote van mij aan uit maart begin dit jaar. Dat was aan de start van de coronacrisis toen we voor het eerst in een intelligente lockdown gingen. De informatie en link die ik 8 maanden geleden heb gepost is inmiddels niet meer actueel. Berichten zijn vergankelijk. Ik heb dit topic gisteren geupdatet (zie start bericht) na de laatste ontwikkelingen en toespraak van premier Rutte van maandag 14 december. 
 

Reputatie 7
Badge +22

Ha, @Dennis Schreve. Je haalt een quote van mij aan uit maart begin dit jaar. Dat was aan de start van de coronacrisis toen we voor het eerst in een intelligente lockdown gingen. De informatie en link die ik 8 maanden geleden heb gepost is inmiddels niet meer actueel. Berichten zijn vergankelijk. Ik heb dit topic gisteren geupdatet (zie start bericht) na de laatste ontwikkelingen en toespraak van premier Rutte van maandag 14 december. 
 

😂 Oeps! 🙈 Dank voor de uitleg! 😁

Reageer