Beantwoord

5G beschikbaarheid

  • 5 August 2020
  • 22 reacties
  • 555 keer bekeken

Zou 5G al beschikbaar moeten zijn in Amsterdam Artis gebied? Mijn toestel komt niet verder dan 4G.

icon

Beste antwoord door PeterG 6 August 2020, 13:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Dude66 

Volgens de KPN dekkingskaart zitten er nog flinke gaten in de 5G dekking en toevallig is het Artis gebied daar één van. Je hebt wel een 5G ready toestel? (just asking :sweat_smile: )

Reputatie 7
Badge +28

@Dude66 @RBxx 

In de stemming voor een ludieke reactie? 
 

De dieren in Artis lopen op Koningsdag rustig in de dierentuin, wanneer opeens de paniek toeslaat. De dieren rennen in volle vaart naar de stal en willen daarna niet meer naar buiten. In de week die volgt zijn de dieren regelmatig onrustig in de dierentuin, de oorzaak is onduidelijk.


https://www.melkvee.nl/artikel/247475-onrust-door-5g-koeien-rennen-door-de-wei/

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Dude66 , nog een aanvullende vraag.

Heb je wel een Hussel abonnement, (alleen) dat is 5G ready.

Hallo @Dude66 , nog een aanvullende vraag.

Heb je wel een Hussel abonnement, (alleen) dat is 5G ready.

Dito: Hussel heb je als je abo is afgesloten van af 8 oktober 2019. Alleen die zijn ook 5G.
Alle oudere abonnementen zijn max. 4G.

5G is tot 2022 gelijk aan 4G+. (tot 100 Mb/s)

De snelheden tot 500 Mb/s zijn pas medio 2022 mogelijk. Die frequenties komen dan pas vrij.

Ik heb een Hussel (onbeperkt) abo! Overigens ook in de Pijp buurt geen 5G. 

Doe de postcodecheck bij het plaatje halverwege deze pagina kpn.com/5g.

De vraag is of je die snelheid al wel nodig hebt natuurlijk. 5G gaat nu nog tot 100 Mb/s. De hogere snelheden, tot wel 500 Mb/s, komen pas in voorjaar 2022. Dan is er pas écht sprake van 5G en dito snelheid. 4G komt ook tot 100 Mb/s.

De uitrol is pas net begonnen. En duurt dus tot zeker in de loop van 2022. En ook pas in 2022 komen extra frequenties vrij met snelheden tot 500 Mb/s (bundelvreter; al zullen er tegen die tijd wel abo’s met wat grotere bundels komen).

 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb een Hussel (onbeperkt) abo! Overigens ook in de Pijp buurt geen 5G. 

Ook daar zie ik op de KPN dekkingskaart een witte vlek.

Ik heb ook nog een vodafoon abo met 5G, snelheid ligt momenteel lager dan 4G. Heb het idee dat de latency wel beter is.

De balanceeract die 5G heet: gedoseerde marketing moet markt langzaam rijp maken.

Reputatie 7
Badge +15

@Dude66 Welkom op het forum. Ik zie dat je vragen al beantwoord zijn door de mede forumgebruikers, super om te lezen! Mochten er nog andere vragen zijn dan hoor ik dit natuurlijk graag. 

Wanneer kunnen we in de kop van Drenthe 5g netwerk van KPN verwachten? 🤔 

De komende jaren zal 5G langzaam worden uitgerold. De apparatuur is in veel gevallen nog niet geschikt. Ik weet niet wanneer in Drenthe 5g aangeboden zal worden. Dit kan een ander jou vast vertellen. Is er een reden dat dit nu al moet gebeuren? Of heb je nu weinig 4g bereik en hoop je dat een upgrade direct voor meer dekking zorgt?

Dit jaar en geheel volgend jaar wordt 5G uitgerold. Voorlopig heeft het nog niet de voordelen van 4G, dat vooralsnog zelfs sneller is. Gezien de dichtheid (van bevolking) zal Drenthe nou niet direct aan de beurt zijn.

Pas in (de loop van) 2022 wordt 5G zoals bedoeld. Want dan komen de (hoge) frequenties vrij met zelfs tot Gigabit snelheden mogelijk wordt.

Reputatie 7
Badge +15

@HenkdeVries1979 In principe wil KPN in 2021 landelijke dekking voor 5G, wanneer dit per regio gaat gebeuren heb ik helaas geen zicht op. Op de volgende pagina vind je meer informatie over 5G en de dekkingskaart. 

Wanneer kunnen we in de kop van Drenthe 5g netwerk van KPN verwachten? 🤔 

Je kan kijken op https://antennekaart.nl/ en zien hoe ver je van masten van KPN woont. Als het redelijk buitengebied is, dus iets van 3km of meer grofweg, zullen de hoge frequenties niet helpen. Alleen extra 700MHz (n28) voor 5G die nu actief is op plekken waar KPN de mast ge-upgrade heeft biedt dan extra capaciteit. In Assen zijn 2 masten met band 28, weet niet of die al in werking zijn.

Hier kun je a.d.h.v. je postcode checken of er al 5G dekking is. Er wordt geen voorspelling gegeven. Dus elke maand effe checken zou ik zeggen.

En zoals vermeld. Qua snelheid heeft het voorlopig nog écht geen voordeel t.o.v. 4G.
Dat is pas als de ultra hoge frequenties in 2022 beschikbaar komen.

Reputatie 7

Qua snelheid heeft het voorlopig nog écht geen voordeel t.o.v. 4G.
Dat is pas als de ultra hoge frequenties in 2022 beschikbaar komen.

Klopt helemaal en ik snap de ophef over 5G dan ook niet.

Dat partijen nu al zoveel reclame maken over 5G en hoe "geweldig" dat wel niet is met zijn onbeperkte mogelijkheden is mijns inziens ronduit misleidend.

Inderdaad vooral marketing van grotendeels gebakken lucht, waar VZ mee begonnen is. De échte 5G duurt (in Nederland) nog wel even omdat de overheid (lees Defensie) er nog niet klaar voor is. Ik hoop dat ze 2022 gaan halen maar het zou mij niet verbazen als ze corona gaan gebruiken als uitvlucht om het uit te stellen. 

De reclame van KPN die ik tot nu toe zie gaan vooral om toepassing in de maatschappij en niet zo zeer om hoge snelheid op de mobiel van de consument. Of zien jullie hele andere reclames dan mij?

Nee, ik doelde vooral op die van VZ, die wél heel erg inzet op snelheidswinst, wat ze dus voorlopig nog niet kunnen waarmaken. 

Tenzij je je mobiel als Hotspot voor meerdere apparaten inzet… wanneer heb je meer snelheid nodig dan ca. 20 Mb/s???? Een HD videostream is via internet vaak nog geen 10 Mb/s.

Een aspect van 5G is dat het ontwikkeld is met het oog op heel veel meer mobile apparaten dan het min of meer verzadigde aantal van 1 a 2 per persoon. Het ‘internet der dingen’. Alleen de snelheid per apparaat verhogen is niet zo’n probleem (en nut is beperkt), als je weet dat het aantal personen (wereldbevolking) niet veel meer toeneemt.

Wat voor 4G uiteindelijk problematisch wordt, is dat als het apparaten enorm stijgt, het managen van al die connecties in de soep loopt. Wat wij in speedtesten zien is gebruikersdata, maar daarnaast is er flink wat (control/administratie) communicatie om o.a. mobiliteit te regelen. Zoals het overzetten van een apparaat van de ene naar de andere mast om maar meest basale te noemen. Als voorbeeld, als dat aantal nu op 100 zit, moet dat met ‘echt 5G’ op 10000 kunnen. De ‘masten’ kunnen dan niet volstaan met even wat CPU’s of wat dan ook bijpluggen, maar er is ook een ander protocol nodig om een factor 100 of meer aan te kunnen.