News

Brandstichting zendmasten is risico voor bereikbaarheid

  • 11 April 2020
  • 31 reacties
  • 1478 keer bekeken
Brandstichting zendmasten is risico voor bereikbaarheid
Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8191 reacties

Afgelopen week zijn wij, net als T-Mobile en VodafoneZiggo, geconfronteerd met meerdere gevallen van brandstichting bij mobiele zendmasten. 

Vannacht heeft weer bij twee zendmasten in Brabant brand gewoed. Het gaat om twee masten in Oudenbosch. Door de brandstichting eerder deze week zijn een aantal zendmasten zelfs uitgevallen, onder meer in Liessel (gemeente Deurne), Beesd, Rotterdam en Nuenen. Dit soort incidenten heeft direct gevolgen voor de mobiele dekking in de regio, waardoor 112 ter plaatse mogelijk niet meer bereikbaar is. Met alle gevolgen van dien.

De beschikbaarheid van een betrouwbare digitale infrastructuur is van essentieel belang. Dat geldt in algemene zin maar vooral in deze tijd waarin de verbindingen hard nodig zijn om mensen, bedrijven en zorginstellingen verbonden te houden. Het mobiele netwerk is meer dan ooit onmisbaar voor Nederland.

De Nederlandse mobiele operators, verenigd in Monet, vinden het onacceptabel en te gek voor woorden dat moedwillig mobiele zendmasten worden vernield. De verschillende voorvallen zijn inmiddels gemeld bij de relevante autoriteiten: Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Ook is er aangifte gedaan.


31 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Wat een idioten. Wel allemaal in Brabant of daar in de buurt. 

Reputatie 7
Badge +22

Hier heb ik nog wat meer info over:

Bron: NOS:

Ze staan niet op datum gesorteerd, maar vraag me wel af wat of hoe KPN dit gaat aanpakken, want als dit gerepareerd moet worden dan hoop ik niet dat wij daar te dupe van worden. Dat bijvoorbeeld de prijzen omhoog gaan. Ik hoop dat ze de daders pakken, en dan kan KPN de schade bij de daders verhalen! En pluk ze maar gewoon kaal! 

Waarom de intriganten op deze wereld het nu met name gemunt hebben op 5G begrijp ik niet, er zijn blijkbaar mensen op de wereld die graag problemen zoeken, dan wel iets of iemand de schuld van een probleem, helaas ook een terugkerend verschijnsel in de geschiedenis.

Dit is een hopeloze discussie en zeker in verhouding met alle andere gevaren die we hebben in onze wereld valt het in het niet, als er al een gevaar is op dit gebied.

Los van de vraag of radio straling schadelijk is of niet, 5G is gewoon een vd vele radio signalen, niets anders dan wat we al jaren kennen, alleen de "taal" is anders. en er zijn (komen) veel meer opstelpunten met klein vermogen.

op deze pagina :

https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/brochures/2017/juli/21/overzicht-van-het-nederlandse-frequentiespectrum

staat een mooi overzicht maar de 5G frequenties staan er nog niet in.


https://nl.wikipedia.org/wiki/5G#Vrije_ruimte

Er zijn vele grote zenders uitgezet de afgelopen jaren, TV en middengolf radio, die slingerden echt enorm veel energie de lucht in.

Nu is de afstand tot de zender heel bepalend voor de veldsterkte, een hele sterke zender op op kilometers afstand zal veeeeeeel minder veld sterke veroorzaken dan de GSM aan je oor.
En dat geld in mindere mate voor de dect-draadloze huistelefoon en de wifi, die hoeven nl maar een korte afstand overbruggen en hebben daar dus minder energie voor nodig.

Een mooie demonstratie van hoe sterk de zender van een mobiele telefoon is als die in de buurt van een microfoon komt, zoals bij praatprogramma's wel eens gebeurd, het geratel wat je dan hoort zijn de pulsjes die de zender uitzend. De data wordt opgespaard en dan in stukjes met een sterk signaal verstuurd, dat is een "truuk" om met een klein apparaat toch een sterk signaal te maken om de grote afstand tot de mast te overbruggen zonder dat de accu direct leeg is. Als je de mobiele telefoon in een ruimte gebruikt waar de signalen slecht door dringen dan schroeft de mobiel het vermogen wat op (en is je accu eerder leeg).

Reputatie 7

Dit is een hopeloze discussie en zeker in verhouding met alle andere gevaren die we hebben in onze wereld valt het in het niet, als er al een gevaar is dan op dit gebied.

Jij hebt het over 5G, maar waar het hier mijns inziens in dit topic om gaat is brandstichting.

Dan is er wat mij betreft dus helemaal geen sprake van een discussie maar van het overtreden van de wet.

Het gaat ook niet over de gevaren van 5G die in het niet vallen t.o.v. andere gevaren, maar om het gevaar dat burgers en hulpdiensten elkaar niet meer kunnen bereiken door het wegvallen van communicatiefaciliteiten.

Hoi @Noordzee en Anderen

Wat een idioten. Wel allemaal in Brabant of daar in de buurt. 

Idioten wonen overal Noordzee.
Ook boven de rivieren, toch ?

Reputatie 7
Badge +28

Klopt @genetic ,

Wat ik ermee bedoelde is dat één groepje daders (“idioten”) mogelijk voor meerdere branden verantwoordelijk is. Maar inmiddels is er ook al een brand in Groningen geweest. 

Reputatie 7
Badge +22

Opnieuw brand in zendmasten, nu twee in Almere (BRON: RTL Nieuws, 13 april)

Reputatie 7
Badge +22

Weer brand in een zendmast: wat is er aan de hand? (BRON: RTL Nieuws, 13 april)

Reputatie 7
Badge +22

Terrorismebestrijder bezorgd om brandstichting en sabotage zendmasten (BRON: RTL Nieuws, 10 april)

Waarom de intriganten op deze wereld het nu met name gemunt hebben op 5G begrijp ik niet, er zijn blijkbaar mensen op de wereld die graag problemen zoeken, dan wel iets of iemand de schuld van een probleem, helaas ook een terugkerend verschijnsel in de geschiedenis.

Dat is wel bekend: op internet circuleren via WhatsApp en FaceBook o.a. geruchten dat corona veroorzaakt wordt door 5G. In Wuhan schijnt de uitbraak van corona (naar in inmiddels algemeen bekend veroorzaakt door vleermuizen) min of meer samen gevallen te zijn met de uitrol van 5G, zodat de complottheorie al snel ontstaan was. En er zijn idioten die dit soort lariekoek voor "zoete koek” slikken. Daarom zie je vooral in gebieden waar corona het ergst is (zoals in Noord Brabant maar ook elders in de wereld) dat terroristen hun weerzin tegen 5G (wat ook nog nergens op gestoeld is, maar dat had je met 3 en 4G ook, ook nergens op gebaseerd) koppelen aan dat soort geruchten. Inmiddels hebben die anarchisten zich ingedekt door te stellen dat alle berichten dat het niets met elkaar te maken heeft af te doen als overheidspropaganda, zodat ze als groep gewoon doorgaan op de ingeslagen weg en zich niet laten tegenhouden door redelijke argumenten.

Reputatie 7
Badge +22

BRON: RTL NIeuws

Reputatie 7
Badge +22

Beelden vrijgegeven van brandstichter zendmast: (BRON: RTL Nieuws)

 

Reputatie 7
Badge +22

Stichting tegen komst 5G neemt afstand van vernielingen

(BRON: RTL NIeuws)

Reputatie 7
Badge +22

Veertiende brandstichting bij zendmast, ditmaal bij Spijkenisse

(BRON: RTL Nieuws)

Reputatie 7
Badge +16

Ik snap oprecht niet waarom mensen brandstichten, naast het feit dat dergelijk gedrag überhaupt crimineel is kan ik er met mijn gezond boeren verstand nog niet eens achter de motivatie er achter komen, je moet wel heel ver gaan als je 5G aan Corona gaat linken, zeker als je in het noorden woont :)

In het noordelijke deel van het land zijn de frequenties überhaupt nog niet vrij gegeven dus zelfs de zeer betwistbare invloed dat 5G, volgens complotdenkers heeft zal daar nog niet eens opgaan want er wordt niet op 5G frequenties uitgezonden door de providers. 

En dan hebben we het nog niet eens over de schade die het aanricht voor mensen die in nood verkeren…

Reputatie 7
Badge +22

Ik snap oprecht niet waarom mensen brandstichten, naast het feit dat dergelijk gedrag überhaupt crimineel is kan ik er met mijn gezond boeren verstand nog niet eens achter de motivatie er achter komen, je moet wel heel ver gaan als je 5G aan Corona gaat linken, zeker als je in het noorden woont :)

In het noordelijke deel van het land zijn de frequenties überhaupt nog niet vrij gegeven dus zelfs de zeer betwistbare invloed dat 5G, volgens complotdenkers heeft zal daar nog niet eens opgaan want er wordt niet op 5G frequenties uitgezonden door de providers. 

En dan hebben we het nog niet eens over de schade die het aanricht voor mensen die in nood verkeren…

@SjorsK, ze willen allemaal snel internet, dan moet er 5G komen. Dan is het zover gaan ze zitten zeiken! Weet je, deze wereld is gewoon verrot! Mensen hebben overal wel wat over te zaniken. Met 4G hebben ze ook zo’n grote bek, en nu lopen ze met een 4G smartphone! :sweat::see_no_evil:

Reputatie 7
Badge +22

'Brandstichting zendmasten kost tonnen', schade voor maatschappij kan nog veel groter worden

 

(BRON: RTL Nieuws)

Reputatie 7
Badge +22

Opnieuw een zendmast in brand gestoken in Rijswijk

(BRON: RTL Nieuws)

5G van 2 kanten bekeken :

https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog-op-morgen/onderwerpen/535024-de-angst-voor-5g-straling

Is het ondertussen al duidelijk dat het de brandstichter te doen is om 5G ?

Of heeft hij(m/v) een conflict met een telecom aanbieder ?

 

Reputatie 7
Badge +16

Gelukkig hoorde ik gisteren dat er een man hiervoor is aangehouden. Dus hopelijk houdt deze idioterie snel op. 

Reputatie 7
Badge +22

Misschien een beetje laat, maar wil het toch maar hier plaatsen:

Reputatie 7
Badge +22

UPDATE VAN RTLNIEUWS:

Net 2 minuten geplaatst. 

Of het nou slim is om dit eind mei openbaar te maken, hebben we straks nog meer branden!

Reputatie 7
Badge +22

Opnieuw 2 zendmasten in Den Haag in brand

Reputatie 7
Badge +22

Het was dus weer raak!

Twee zendmasten langs de A50 in brand gestoken

Waarom nou toch??? 😱😔

Reageer