Beantwoord

forumaccount verwijderen: hoe doe ik dat?

Ik wil mezelf verwijderen uit dit forum , maar hoe ? Graag advies !

Admin: titel van je bericht aangevuld ter verduidelijking + topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Natasja_1 12 januari 2018, 14:18

Ha @Ex-gebruiker111, ik heb jouw e-mailadres verwijderd en jouw naam geanonimiseerd.

@Xorifelse: Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (de “privacywet”) heb je het recht om te verzoeken dat je naam en andere persoonsgegevens uit bestanden worden verwijderd. Dit gebeurt als deze niet meer “ter zake dienen”, zoals de wet dat noemt. Forumberichten zijn ook persoonsgegevens, omdat ze gekoppeld zijn aan je account. Ook als je echte naam er niet bij staat, ook als je een vaag Hotmailaccount hebt gebruikt en ook als als niemand je IP-adres weet (proxy). Het is lastig te bepalen wanneer je postings niet meer “ter zake dienend”? zijn. Dit werkt de privacywet niet uit, omdat die er vanuit gaat dat dat eigenlijk vanzelf spreekt. Als je ergens geen klant meer bent dan zijn je adresgegevens niet meer ter zake dienend en moeten die dus op verzoek verwijderd worden.

Op het Forum zijn berichten niet zomaar persoonsgegevens. Het zijn óók bijdragen aan een discussie; ze maken deel uit van de gemeenschap die rond het forum is ontstaan. Dit is wanneer een uitzondering uit de privacywet relevant wordt: wanneer iemand een “eigen aantoonbare noodzaak” heeft om je persoonsgegevens te publiceren, dan kun je geen verwijdering daarvan eisen. Die noodzaak is bij Fora de vrijheid van meningsuiting. Specifieker gaat het hier om het belang om een compleet en begrijpelijk archief te kunnen publiceren en daarbij is de integriteit van deze archieven een essentieel deel van die vrijheid van meningsuiting . En zoals je weet, is vrijheid van meningsuiting net als privacy een grondrecht. Dit heeft als gevolg dat er een balans gevonden moet worden tussen de belangen van beide partijen.

Hier een paar voorbeelden:

- Een los bericht, zoals de tekst op een profielpagina, is geen deel van een discussie en moet dus in principe weg.
- In bijzondere gevallen moeten berichten alsnog verwijderd worden als ze deel zijn van een discussie. Bijvoorbeeld als er gevoelige medische gegevens in het bericht staan. Het privacybelang weegt dan meestal zwaarder dan de vrijheid van meningsuiting.
-Als het genoeg is om te knippen in een bericht, dan hoeft het bericht niet weg.
-Als er sprake is van een bijzonder geval, ligt de bewijslast bij de gebruiker.

Over het algemeen is het dus voldoende om de naam en de contactgegevens te verwijderen en het profiel te anonimiseren.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Een forumaccount kan niet verwijderd worden. Ook niet door een moderator.
Het lijkt mij gewoon een kwestie van hier niet meer langskomen/inloggen. ;)

Een moderator kan je account wel anonimiseren. Andere onbeduidende forumnaam; fictief emailadres.
@PeterGDus artikel 8 van de ERVM wet word compleet aan jullie laars gelapt? Jullie hebben een zoek functie en hiermee kan gezocht worden op context.

Een verandering van naam en email die weergegeven word aan het publiek wilt niet zeggen dat je vergeten word. De indexatie van IP adressen zal dan waarschijnlijk niet verwijderd worden waaraan jullie altijd de mogelijkheid hebben om deze link te leggen.
Reputatie 7
Welke wet? Van die afkorting kan ik niks bakken.
Ik doe niks. Ben alleen maar als (mede)klant hier actief.

Een IP indexeert een zoekmachine niet op. Die is alleen intern bekend. Wijziging van gebruikersnaam anonimiseert wel degelijk. Dat is het enige dat mogelijk is. Een moderator van KPN zal hier nog komen. Die kan dat dan realiseren voor je.
Reputatie 7
Badge +8
@PeterG:
Artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (ERVM) voorziet in het recht op respect voor privé- en familieleven, het eigen huis en het briefgeheim, waarbij bepaalde beperkingen in overeenstemming met de wet en noodzakelijk in een democratische samenleving mogelijk zijn.

Beetje zwaar om dat hier te gebruiken lijkt me... Uiteraard zijn er wel ergens mensen bij KPN die je gehele geschiedenis kunnen wissen. Je account wissen kan volgens mij niet omdat je account gelijk staat aan je KPN ID. En die wordt vanzelf gewist als je geen klant meer bent bij KPN aangezien die KPN ID bedoeld is om in te loggen om MijnKPN.
Reputatie 7
Badge +10
Ha @Ex-gebruiker111, ik heb jouw e-mailadres verwijderd en jouw naam geanonimiseerd.

@Xorifelse: Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (de “privacywet”) heb je het recht om te verzoeken dat je naam en andere persoonsgegevens uit bestanden worden verwijderd. Dit gebeurt als deze niet meer “ter zake dienen”, zoals de wet dat noemt. Forumberichten zijn ook persoonsgegevens, omdat ze gekoppeld zijn aan je account. Ook als je echte naam er niet bij staat, ook als je een vaag Hotmailaccount hebt gebruikt en ook als als niemand je IP-adres weet (proxy). Het is lastig te bepalen wanneer je postings niet meer “ter zake dienend”? zijn. Dit werkt de privacywet niet uit, omdat die er vanuit gaat dat dat eigenlijk vanzelf spreekt. Als je ergens geen klant meer bent dan zijn je adresgegevens niet meer ter zake dienend en moeten die dus op verzoek verwijderd worden.

Op het Forum zijn berichten niet zomaar persoonsgegevens. Het zijn óók bijdragen aan een discussie; ze maken deel uit van de gemeenschap die rond het forum is ontstaan. Dit is wanneer een uitzondering uit de privacywet relevant wordt: wanneer iemand een “eigen aantoonbare noodzaak” heeft om je persoonsgegevens te publiceren, dan kun je geen verwijdering daarvan eisen. Die noodzaak is bij Fora de vrijheid van meningsuiting. Specifieker gaat het hier om het belang om een compleet en begrijpelijk archief te kunnen publiceren en daarbij is de integriteit van deze archieven een essentieel deel van die vrijheid van meningsuiting . En zoals je weet, is vrijheid van meningsuiting net als privacy een grondrecht. Dit heeft als gevolg dat er een balans gevonden moet worden tussen de belangen van beide partijen.

Hier een paar voorbeelden:

- Een los bericht, zoals de tekst op een profielpagina, is geen deel van een discussie en moet dus in principe weg.
- In bijzondere gevallen moeten berichten alsnog verwijderd worden als ze deel zijn van een discussie. Bijvoorbeeld als er gevoelige medische gegevens in het bericht staan. Het privacybelang weegt dan meestal zwaarder dan de vrijheid van meningsuiting.
-Als het genoeg is om te knippen in een bericht, dan hoeft het bericht niet weg.
-Als er sprake is van een bijzonder geval, ligt de bewijslast bij de gebruiker.

Over het algemeen is het dus voldoende om de naam en de contactgegevens te verwijderen en het profiel te anonimiseren.

Reageer