Beantwoord

Forumreacties opruimen

  • 9 June 2019
  • 29 reacties
  • 1114 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
In het hoofdstuk Email staan intussen 2428 reacties op 98 pagina's Leidt tot twee vragen:
  • zou het misschien zinnig zijn om eens met de bezem door die reacties te gaan, zodat alleen nog reacties die "kloppen" terug zijn te vinden? Een groot aantal email gerelateerde uitleg klopt voor geen meter meer. Voorbeeld: bij de email spam vragen staat nog meer dan een keer dat je het spamfilter kunt uitzetten!
  • Daarnaast heeft het forum een slecht geheugen: ik heb meerdere keren aangeklikt dat ik nieuwe posts eerst wil zien. Waarom onthoudt het forum dat niet?
Het forum zou gebruikers moeten helpen om effectief met de KPN services om te gaan, alleen is (bijvoorbeeld) het zoeken binnen 2428 posts een tijdrovende bezigheid die jammer genoeg weinig echte kennis oplevert.
En aan de admins: krijg ik svp hier een echt antwoord op?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 11 June 2019, 15:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @AndreWrdn
Het gehele forum bevat op dit moment 83,432 Topics en 470,151 Reacties 😎
Ik ben het met je eens, dat een flink aantal topics/reacties achterhaalde en ook (inmiddels) foute informatie bevat. Een simpele oplossing is er helaas niet denk ik, de klus om dit goed te schonen is ook tijdrovend, en ook niet onomstreden (wat wel/wat niet).

Wat het geheugen van het forum betreft. Ik gebruik ook "Recent actief" als voorkeur en het forum blijft dat onthouden. Heb jij soms de gewoonte (of een tool om) de cookies te verwijderen en/of blokkeren? Toen ik zojuist de cookies had gewist (als test) was mijn voorkeur ook vergeten.
Ook ik begrijp je gedachte heel goed, maar eenvoudig op te lossen is het niet, daar kan iemand een dagtaak aan hebben en dan nog, zo iemand zal dan ook weer niet elke reactie juist op waarde kunnen schatten.

Wat (mij) voornamelijk zou helpen is een goede zoekfunctie met filters voor wel en ook niet (uitsluiten).
En groeperen per onderwerp, er is wel een systeem voor "tags" maar wat daar de functie van is weet ik niet.

Ik zoek berichten terug via een externe www-zoekmachine met (bv) :
antennekabel site:https://forum.kpn.com
of in mijn eigen berichten :
antennekabel "KeesYagi Expert" site:https://forum.kpn.com
(dat expert heb ik niet verzonnen :-> )
Reputatie 4
Badge +2
Een voorbeeld van posts die in mijn ogen allemaal kunnen worden verwijderd zijn de posts (en antwoorden van KPN) waarin nog wordt aangegeven dat het spamfilter uit kan. Daarnaast spreken veel posts elkaar tegen als het er om gaat hoe niet-spam moet worden gemeld. Het mooiste voorbeeld is https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565 die begint met een enorm verhaal uit onder meer 2017. Dat verhaal kan korter, daarnaast hoort informatie over hoe om te gaan niet in het forum staan maat in de Q&A van de website. Dan is de informatie ook beschikbaar voor de "gewone" eindgebruiker die niet de handigheid heeft om tussen mde mega hoeveelheden posts te zoeken naar antwoord op zijn vaak eenvoudige vraag!

Daarnaast moet ik constateren dat er het nodige aantal vragen in die post staan (ook een aantal van mij) die gewoon niet worden beantwoord door KPN. Ook frustrerend.
Reputatie 7
Badge +28

Daarnaast moet ik constateren dat er het nodige aantal vragen in die post staan (ook een aantal van mij) die gewoon niet worden beantwoord door KPN. Ook frustrerend.



Volgens mij is jouw laatste opmerking nog veel belangrijker.
Ik verwacht eerder dat KPN daar meer energie in gaat steken.

Berichten verwijderen is veel te tijdrovend en wordt alleen gedaan bij ongepaste taal e.d..
Reputatie 4
Badge +2

Berichten verwijderen is veel te tijdrovend en wordt alleen gedaan bij ongepaste taal e.d..

Wat is ongepast? Ik vind het bijvoorbeeld ongepast dat in heel veel posts in het gerefereerde item antwoord van KPN staat dat niet correct is. Hoe vaak KPN aangeeft dat ik het spamfilter uit kan zetten is al niet meer te tellen!
Reputatie 4
Badge +2
Een voorbeeld:
Update 11 september 2017:
Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.

Daarmee werd toen gesuggereerd dat we zelf wat in te stellen op spam gebied. Maar loop ik verder door het item kom ik steeds meer onwaarheden tegen.

Nog een tip: het is wel leuk om alle spam gerelateerde zaken in een item te dumpen, maar controleer dan svp of er in de tekst wordt verwezen naar deze verplaatste items. Die zijn niet meer te vinden...
Ik kan me er zeker in vinden ook op het Telfort forum al die zelfstandige topics waar om een nieuwe afstandsbediening wordt gevraagd of een andere tv ontvanger voor Netflix.

Maar als gezegd wie gaat dat allemaal doen kan dit via een semi automatisch systeem of echt handmatig per bericht. Te tijdrovend er zijn op dit moment wel belangrijker zaken.
Reputatie 4
Badge +2
Ik kan me er zeker in vinden ook op het Telfort forum al die zelfstandige topics waar om een nieuwe afstandsbediening wordt gevraagd of een andere tv ontvanger voor Netflix.

Maar als gezegd wie gaat dat allemaal doen kan dit via een semi automatisch systeem of echt handmatig per bericht. Te tijdrovend er zijn op dit moment wel belangrijker zaken.

Da's een andere categorie vragen (die ook hier in zo'n forum niet thuis hoort) maar toont wel aan dat ergens de communicatie leverancier - klant dicht is geslibt. Vroeger was er nog een telefoonnummer waar je die vragen kon stellen, nu moet je watsap of messenger gebruiken (soms chatten) maar da's vaak niet effectief

Ik kan me er zeker in vinden ook op het Telfort forum al die zelfstandige topics waar om een nieuwe afstandsbediening wordt gevraagd of een andere tv ontvanger voor Netflix.

Maar als gezegd wie gaat dat allemaal doen kan dit via een semi automatisch systeem of echt handmatig per bericht. Te tijdrovend er zijn op dit moment wel belangrijker zaken.
Da's een andere categorie vragen (die ook hier in zo'n forum niet thuis hoort) maar toont wel aan dat ergens de communicatie leverancier - klant dicht is geslibt. Vroeger was er nog een telefoonnummer waar je die vragen kon stellen, nu moet je watsap of messenger gebruiken (soms chatten) maar da's vaak niet effectief

Dat telefoonnummer is er wel wat ik begrijp stuurt deze de vraagsteller bijna altijd door naar het forum.
Reputatie 4
Badge +2


Dat telefoonnummer is er wel wat ik begrijp stuurt deze de vraagsteller bijna altijd door naar het forum.


Misschien aan KPN uitleggen dat Q&A wat anders is als Forum?
Reputatie 7
Badge +11
@AndreWrdn

Meestal als ik iemand probeer te helpen, gebruik ik de zoekfunctie op het forum,
Dan stuit je inderdaad op héle oude topics , die allang verwijderd hadden kunnen worden, zal vast met tijd en geld te maken hebben.

Daarom probeer ik de antwoorden te gebruiken van de recente topics, gelukkig staat er wel vermeld dat het om een oud topic gaat,er staat dan vermeld, bv 1 jaar geleden😉
Reputatie 7
Badge +16
Ik denk dat mensen slim genoeg zijn om naar de datum te kijken voordat ze iets een tikje te serieus nemen, daarnaast ben ik van mening dat in genoeg oude topics nog wel wat meerwaarde te vinden is dus om alles te verwijderen lijkt mij ook niet verstandig (Daarnaast vinden Search Engines verwijderen ook niet lief waardoor de vindbaarheid van andere topics volledig naar de maan gaat).

Wat wel kan helpen is een betere zoekfunctie die een voorkeur geeft aan recente en populaire topics, met de optie om de filter er indien gewenst af te halen.
Reputatie 7
Badge +21
Zoals @KeesYagi en @Tycha terecht opmerkt, is de zoekfunctie op het forum zeer beperkt in de mogelijkheden. Je krijgt net zo makkelijk een resultaat van 6 jaar geleden als van gisteren.

Ik gebruik daarom ook vaak de bekende search-engine om in het forum te zoeken.
Daar kan je wel alleen recente resultaten kiezen (via tools -- periode):

Reputatie 7
Badge +11
Goede tip @RBxx
Reputatie 7
Een voorbeeld:Update 11 september 2017:
Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.
Daarmee werd toen gesuggereerd dat we zelf wat in te stellen op spam gebied.

Maar dat klopt toch ook, je kunt toch afzenders of hele domeinen blokkeren.
Met de onderstaande instelling komt er geen mail meer binnen vanaf een willekeurig gmail adres.

Aan de ene kant begrijp ik zeker de gedachten van TS maar aan de andere kant heeft opruimen ook een nadeel. Bijvoorbeeld ik zou een reactie van mij (aka ut paerdjuh Friesian (horse)) bij een ander forum (niet dat ik het doe) kunnen gebruiken als tip van de dag... Gebruik ook eens Jip en Janneke taal.

Zouden oude reacties worden verwijderd kun je die niet meer gebruiken, en dan zou er ook geen antiek zijn.😉

Praktische raadgevingen zijn net zo waardevol als technische vaktermen.

De tip van @RBxx gebruik, niet alleen, ik al jaren.🙂
Reputatie 7
Tsja, lekker zo laten staan, er zijn voldoende oudere topics die zeker wel waardevolle informatie en nog meewaarde hebben.
Hou er daarbij ook rekening mee dat er veel mensen zullen zijn die niet eens weten hoe een forum werkt. Dat kan ook weer een diversiteit aan vreemde berichten, dubbele vragen en dubbele topics verklaren.

Kunnen ze beter en verbetering in de zoekfunctie toepassen met insided. Waarbij je bv op afgelopen jaar of korter kunt gaan zoeken. Al is de vraag of hier ook nu al genoeg gebruik van wordt gemaakt indien men hier maar toe wordt verwezen. Of door klanten die het forum zelf hebben gevonden.

We zitten in nogal een roepcultuur, we geven het liefst zo weinig mogelijk informatie, en daar moet men het dan maar mee doen om tot een oplossing te komen, lang leve de Hans Klok oplossingen, en dan roepen dat er nog steeds niks werkt 🙄

ik trap vast af; Mijn internet werkt niet en vorige week nog wel, wat een waardeloos bedrijf. Hoe kan dit?
Reputatie 4
Badge +2

Een voorbeeld:Update 11 september 2017:
Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.
Daarmee werd toen gesuggereerd dat we zelf wat in te stellen op spam gebied.
Maar dat klopt toch ook, je kunt toch afzenders of hele domeinen blokkeren.
Met de onderstaande instelling komt er geen mail meer binnen vanaf een willekeurig gmail adres.


Maar ik kan het spamfilter niet uitzetten (wat verderop wel wordt beweerd) en ik kan zelf wel in webmail aangeven dat een mailtje geen spam is, maar de volgende mail van die afzender dondert zo weer in de spam folder. Een jaar geleden kon ik het spamfilter echt uitzetten, en dan kreeg ik de mail van ABN, ANWB etc gewoon weer binnen in de inbox. De check op spam gebeurt nu voordat mail in mijn mailbox wordt geplaatst.
Reputatie 7
Maar ik kan het spamfilter niet uitzetten (wat verderop wel wordt beweerd) en ik kan zelf wel in webmail aangeven dat een mailtje geen spam is, maar de volgende mail van die afzender dondert zo weer in de spam folder. Een jaar geleden kon ik het spamfilter echt uitzetten, en dan kreeg ik de mail van ABN, ANWB etc gewoon weer binnen in de inbox. De check op spam gebeurt nu voordat mail in mijn mailbox wordt geplaatst.
Het klopt dat je het spamfilter niet meer kunt uitzetten, maar daar verwees jij niet naar met jouw opmerking.
Overigens zette je toen alleen de tweedelijns spamfliter uit en kon je dus alleen possible spam in jouw inbox laten komen. De positive spam werd ook toen door de eerstelijns spamfilter direct in de prullenbak gegooid. Je zou ook echt niet anders willen immers bijna tweederde van alle emailberichten zijn spamberichten.

Tweederde is nog optimistisch, tenminste ik heb wel eens hogere cijfers gehoord :

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-is-onder-controle-maar-alleen-dankzij-actieve-bestrijding-xs4all-448021

Reputatie 7
Tweederde is nog optimistisch, tenminste ik heb wel eens hogere cijfers gehoord :

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-is-onder-controle-maar-alleen-dankzij-actieve-bestrijding-xs4all-448021

Terwijl die bron waar je naar verwijst juist aangeeft dat het percentage nog wat lager is.
Kan, wel al een poosje terug dit bericht, die hogere cijfers heb ik ooit eerder gehoord, wellicht is het nu lager en zijn de boef"jes" het terrein aan het verleggen, grrrr.
Reputatie 7
Badge +28

Kunnen ze beter en verbetering in de zoekfunctie toepassen met insided. Waarbij je bv op afgelopen jaar of korter kunt gaan zoeken. Al is de vraag of hier ook nu al genoeg gebruik van wordt gemaakt indien men hier maar toe wordt verwezen. Of door klanten die het forum zelf hebben gevonden.


@JeroenB22

Toen ik een maand geleden op bezoek was bij de moderators, was daar toevallig ook de programmeur van het forum aanwezig. We hebben een tijdje met elkaar gesproken. Hij was op dat moment bezig met de zoekbalk op dit forum. Tegenwoordig zie je daar nu een tekst verschijnen "Hoi, Welkom op het KPN-forum..... etc. " Dit heeft hij gemaakt om meer mensen naar de zoekbalk te lokken. Hij vertelde mij namelijk dat er maar weinig gebruik gemaakt werd van de zoekfunctie. Dat is uiteraard allemaal bij te houden en hij is bezig om verbeteringen aan te brengen.

Het heeft dus wel degelijk de aandacht, maar niet alles is zomaar gerealiseerd als het om IT-wensen gaat.

Leuk was, dat hij heel geïnteresseerd was naar mijn bevindingen en waar ik allemaal gebruik van maakte wat betreft het opzoeken van informatie.

Een andere grote verbetering waaraan gewerkt wordt, is de KPNcyclopedie.

Zo wordt het forum steeds beter en is er steeds meer informatie terug te vinden.
Het lijkt erop dat de nadruk voor Q&A al een tijdje op het Forum Twitter en Facebook is gericht.
Je moet heel goed zoeken of doorscrollen wil je nog een telefoon nummer vinden.

Wat uiteraard niet in het voordeel werkt dat steeds meer 'digibeten' wat ik niet negatief bedoel, steeds meer toegang tot het interweb krijgen veel hiervan hebben minder ervaring met het zoeken naar antwoorden.

Nog een leuke in navolging van de laatste zin in het bericht van @JeroenB22 is het posten van een vraag in subforum A terwijl het over een onderwerp in C of D thuis hoort. Om maar te zwijgen over onjuist gebruik van de hardware termen.
In het hoofdstuk Email staan intussen 2428 reacties op 98 pagina's Leidt tot twee vragen:
  • zou het misschien zinnig zijn om eens met de bezem door die reacties te gaan, zodat alleen nog reacties die "kloppen" terug zijn te vinden? Een groot aantal email gerelateerde uitleg klopt voor geen meter meer. Voorbeeld: bij de email spam vragen staat nog meer dan een keer dat je het spamfilter kunt uitzetten!
  • Daarnaast heeft het forum een slecht geheugen: ik heb meerdere keren aangeklikt dat ik nieuwe posts eerst wil zien. Waarom onthoudt het forum dat niet?
Het forum zou gebruikers moeten helpen om effectief met de KPN services om te gaan, alleen is (bijvoorbeeld) het zoeken binnen 2428 posts een tijdrovende bezigheid die jammer genoeg weinig echte kennis oplevert.
En aan de admins: krijg ik svp hier een echt antwoord op?


Laat ik het eens vanuit een andere hoek benaderen. Stel dat een zeer oud topic wordt opgerakeld omdat de topic-titel relevant is. Is het dan niet eenvoudiger om als beste antwoord het bij te werken wanneer nodig (webcare) naar de actuele realiteit zodat dat direct in het oog springt?

Ik hou van praktisch werken.😎