Hoe geef je het beste antwoord op een vraag?

  • 1 augustus 2017
  • 3 reacties
  • 159 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27
Wij willen graag dat jij online eenvoudig een antwoord kan vinden op je vraag. Daarom delen klanten en medewerkers van KPN iedere dag informatie over onze KPN producten en diensten op het KPN forum. Om iedere vraag op het forum zo goed mogelijk te beantwoorden, zodat ook andere lezers het antwoord kunnen gebruiken, hebben wij een aantal tips op een rij gezet.

1. Is je antwoord volledig?
Omschrijf zo precies mogelijk welke stappen iemand moet nemen om een probleem op te lossen, niet iedereen is even technisch, dus probeer de stappen eenvoudig en duidelijk te houden.

2. Gebruik links en/of afbeeldingen ter verduidelijking
Denk hierbij aan linkjes naar KPN.com of linkjes naar een externe website. Ook kan je afbeeldingen gebruiken om je uitleg te ondersteunen of om iets te visualiseren. Als je als richtlijn van max. 2 afbeeldingen en 3 linkjes aanhoudt, zit je altijd goed.

3. Maak de tekst overzichtelijk met alinea’s en kopjes
Soms heeft een onderwerp een flinke uitleg nodig of je wilt iets vertellen waarover je zo enthousiast bent, dat je maar door blijft typen. Zo’n lap tekst leest niet erg fijn. Je kunt dan gebruik maken van alinea’s en eventueel zelfs van kopjes. Zo kan iedereen in één oogopslag zien, waar je het over hebt en per onderdeel kiezen of ze het willen lezen.

4. Hebben anderen ook iets aan je antwoord?
Je geeft meestal een antwoord op de vraag van een topicstarter. Echter zullen andere leden van de community je antwoord ook zien. Lees daarom je antwoord nog eens door voordat je hem verstuurt: begrijpt iedereen wat er staat? Kan je nog iets extra toevoegen, waardoor het ook op andere klanten van toepassing is?

5. Voeg alle waardevolle opmerkingen samen
Wij willen graag een zo compleet mogelijk antwoord, daarom is het handig als je nuttige opmerkingen van andere mensen quote of in een opsomming in jouw antwoord gebruikt.

Wie kan een antwoord markeren als opgelost?
De vraagsteller en het KPN forum team kan een bericht markeren als antwoord. Je kunt een bericht alleen als beste antwoord markeren als het topic als een 'vraag' is gestart, niet als deze als 'conversatie' is gestart. Moderators kunnen een 'vraag' in een 'conversatie' omzetten en vice versa.

Waarom zijn antwoorden zo belangrijk?
Als een vraag op het forum als opgelost wordt gemarkeerd, verschijnt er een groen vinkje achter de titel. Zo zien andere forum gebruikers meteen dat een vraag is opgelost en is het interessanter om te kijken of het ook een antwoord biedt op hun eigen vraag. Daarnaast vindt de zoekmachine Google opgeloste antwoord waardevol, op die manier wordt informatie op het KPN forum beter vindbaar.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +13
mooie uitleg @Marcia_
Reputatie 7
Badge +30
In sommige onderdelen hiervan ben ik al wel een expert. Het probleem is echter dat het dan ineens heel veel tijd kost om 1 topic te beantwoorden 😞
Reputatie 7
Badge +27
Thanks Francois!

@RobinFlikkema klopt en klopt. Als je een keer een antwoord van twee zinnen wil geven en dat dekt de lading ook prima, dan doe je dat 😉 Het hoeft natuurlijk niet altijd perfect, het belangrijkste is dat het leuk blijft.

Reageer