Beantwoord

Ik word graag aangesproken met 'u/uw'

  • 23 July 2019
  • 41 reacties
  • 2214 keer bekeken

Ik vraag mij af of er bij U mensen zijn die nog respect hebben voor ouderen! Want dat gejij en gejou valt bij mij niet in goede aarde.
Een KLEIN BEETJE RESPECT moet toch mogelijk zijn .
Ik vindt het ongehoort dat ouderen gewoon bij hun voornaam aangesproken worden.
Mevrouw of Meneer is ,in mijn ogen, iets repectvoller.
Dus als men mij benaderd wil ik graag met respect behandeld worden.
Ik heb GEEN toestemming gegeven om mij bij mijn voornaam aan te spreken.
U zult mij wel ouderwets vinden,maar dat boeit mij niet.
Rrespect voor ouderen hoort bij de opvoeding !!!!

Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 25 July 2019, 11:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Beste @MEVROUW S

Hoewel Hoofdletters staan voor schreeuwen, neem ik zo maar aan dat u de nadruk wil leggen op mevrouw.
Ja mevrouw de tijden veranderen, het gaat nu weer anders dan vroeger.

Ik weet nog dat mijn vader zijn hoed afnam voor de pastoor en de fabrikant, om over alle andere maar te zwijgen, waarvoor dat ook moest.
Gelukkig hoeft dat niet meer, en ja zo loopt het in het leven.

Door de tijd heen veranderd alles, kwestie van wennen, of op voorhand vertellen tegen mensen dat u er prijst op stelt om mevrouw genoemd te worden en dat er altijd een u voor moet, omdat u dat op prijs stelt.

Och ja een gevecht wat al lang geleden verloren is gegaan.
Desondanks wens ik u veel sterkte in u naar mijn idee een beetje bittere strijd.
Reputatie 7
Badge +11
Ook is het op het forum niet te zien op wie je reageert, jong en oud bezoeken het forum.
En om nu een bv een tiener te beantwoorden met mevrouw of meneer...
A mijn gegevens zijn al jarenlang bekend bij KPN.
En ja, ik ben ouderwets ,maar wat vreemden daar van vinden, interesseert mij weinig.
Ik ben voor RESPECT tegen mensen die elkaar niet persoonlijk kennen !!!!
Maar dat is tegen woordig ,denk ik, heel apart.
Dus wat U ook van mij denkt.......dat boeit mij weinig.
Respect voor elkaar is tegenwoordig ver te zoeken
Respect heeft m.i. niets te maken met "mevrouw" en "U". Dat schept alleen maar afstand. Ik vind uw houding juist niet van respect betuigen richting mensen die jonger zijn dan ... jij bent.
Ik neem aan dat ... u boven de 70 bent. Moet iemand van 50, ook volwassen, u/jij met U aanspreken???

Ik ben altijd opgevoed met je, jou en tutoyeren. Maar wel dat je netjes bent t.o.v. andere mensen. Hoe oud ze ook zijn.

P.S. ik ben nu (bijna) 56 en mijn moeder is 81. Wij moeten er beiden niet aan denken met "U" of meneer/mevrouw aangesproken te worden. Dan gaan we ons oud (!) voelen.

En nee, we zijn niet van de familie Flodder.
Reputatie 7
Badge +11
Op dit forum helpen de klanten ook mee om problemen op te lossen, ik ben ook een helpende klant,en heb geen toegang tot de persoonlijke gegevens,dus kan niet inschatten hoe oud iemand is.
Reputatie 7
Badge +24
Ik ben nog maar een jonkie, maar ik erger me er soms ook wel eens aan. Vooral bij mailings. Automatische mailings, nieuwsbrieven enzo, waarin schaamteloos gejij en gejouwt word. Dan denk ik soms: welke onbeschofte stageloper heeft dit stukje tekst in elkaar gezet...

En personeel van winkels en bedrijven. Als die met je en jij beginnen krijg ik altijd het idee dat ze er voor de eerste dag lopen zonder enige vorm van opleiding ofzo.

Op forums heb ik er doorgaans niet zo veel moeite mee. Ik zit ook wel eens op Engelstalige forums, en dan is het gewoon altijd "you" 😁
Reputatie 7
Badge +21
Ikzelf ben 73 jaar en vind het juist erg prettig als men mij gewoon met je en jou aanspreekt
Ik voel me echt niet meer dan een ander, we zijn allemaal gelijk.
Overigens is het in Forums als deze de gewoonte om elkaar te tutoyeren.
We leven in het jaar 2019 en niet meer in de middeleeuwen.
We proberen iedereen met respect te behandelen, maar dat gaat ook prima met 'je' en 'jou'
Mijn zus is 3 jaar jonger dan ik. Ik ben van dezelfde leeftijd als PeterG, ik ben 28+28.. Mijn vader is 86.

Wij praten met gij en zij zei in dialect thuis..
😉
En dat kan tot grappige situaties leiden met de nodige humor.

We hebben al samen wat meegemaakt wat betreft mantelverzorger.

Ook al zijn er huisregels zijn die zelden tot echt zéér weinig gebruikt door medewerkers om deelnemers op het forum aan te spreken op zijn of haar reactie('s).

Net als op de openbare weg zijn er op het forum regels waar we ons vanuit onszelf aan houden.

Respect geldt voor iedereen en dat gebeurt wederzijds.

Ik ben benieuwd of de TS op de hoogte is van de huisregels van het forum.
Een prettige omgeving voor iedereen zowel jong als oud, groot en klein.

En ja ook voor een Friese knol. 😉
Friesian. - Dreekuh. 😎
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @MEVROUW S, welkom! Het forum is een online medium waar vaak snelle vraag-antwoord gesprekken plaatsvinden. Juist mede hierom hebben we ervoor gekozen om klanten te tutoyeren. Mocht iemand hier problemen mee hebben, kan dit altijd aangegeven worden. Ik kan me goed voorstellen dat dit prettiger is en we geven daar dan ook gewoon gehoor aan.

Overigens heeft het niets met respect te maken: we respecteren elke klant ongeacht hoe we deze aanspreken. Zelf leer ik mijn kinderen ook 'u/uw' te zeggen tegen volwassenen die ze niet kennen, maar dit is meer een persoonlijk iets. Ik maak hierin geen onderscheid tussen ouderen: iedereen verdient respect als zij mij ook respectvol behandelen.

Overigens wordt het in CAPSLOCK schrijven van berichten online gezien als schreeuwen, dat is mijns inziens niet nodig om een punt te maken. Mocht er nog onduidelijkheid of vragen zijn, hoor ik het graag.
Reputatie 4
Badge +1
Ik ben het in grote lijnen met u eens.....al verbaast het mij de taalfouten die u maakt. "Benadert"moet niet met een "d". Hoofdletters midden in een zin verbood mijn juffrouw Nederlands ook.
Reputatie 7
Badge +21
@Wilsophie
Wij behandelen een ieder met respect, zoals we dat hierboven vertellen.
Dat houdt ook in dat we anderen niet op schrijf- en/of spel-fouten gaan aanspreken.
Niet iedereen beheerst de Nederlandse taal goed.
Het kunnen ook typefouten zijn, mensen typen vaak te snel en kijken niet goed naar wat ze typen.
Het punt waar het om gaat is: kunnen we begrijpen wat men bedoeld.
En we gaan dus niemand op fouten corrigeren.
Laat ieder mens in zijn of haar waarde.
Reputatie 4
Badge +1
Iemand wijzen op taalfouten heeft niets met respect te maken. Maar het is logisch dat u uzelf verdedigt ...men bedoelt...is met een t. Door u hierop te attenderen zegt niets over het feit dat ik u niet ib uw waarde laat of dat ik geen respect voor u heb. Wat is er mis met een correctie ....zo houden we elkaar scherp
Reputatie 7
Badge +21
Ik ben blij voor je dat je nog een fout hebt gevonden.
Maar je begrijpt dus helemaal niet waar het om gaat.
Jouw bericht was er op gericht om Mevrouw S nog even een trap na te geven en dat druist helemaal in tegen de forumregels.
Reputatie 4
Badge +1
Zoals gezegd was ik het in grote lijnen met Mevr. S. eens...maar met een kanttekening. Dat u schermt met forumregels omdat u mijn bijdrage anders interpreteert vind ik jammer en zegt iets over U.
Reputatie 7
Badge +11
Laten we nu eens niet de mensen er op attenderen op de taal vouwtjes 😉 veel ouderen zo ook mijn moeder, heeft alleen lagere school gehad,zo ging dat nu eenmaal vroeger.
Er moest brood op de plank komen.
Och taalffoutjuhs, tiepvoatjes we lezen er gewoon overheen en we helpen daar waar we kunnen. Dat is de gedachte achter het forum... Elkaar helpen, meningen met elkaar uitwisselen.

Soms gebruiken we een roltrap de andere keer een wenteltrap,. Welke weg we ook kiezen, we bereiken onze bestemming, HULPVAARDIG voor iedereen die daarom vraagt. 😎
Reputatie 4
Badge +1
Met de hartelijke groeten van "taalstraat" en "spelshow" van NPO 1
Reputatie 4
Badge +1
Zelfs RTL heeft taalquizjes en taalspelletjes. Omdat men graag wil leren. Er was op de radio een arts uit Iran...die onze taal leerde door alle afleveringen van " Boer zoekt vrouw" te kijken...en wij gaven les aan vluchtelingen met video's van Sesamstraat. Men sprak en schreef in korte tijd heel goed Nederlands. Prinses Laurentien zet zich niet voor niets in voor het analfabetisme. Als mijn moeder vanwege haar jeugdsituatie en "brood op de plank" analfabeet was zou ik als kind zorgen dat ze haar moedertaal machtig zou worden.
Reputatie 7
Badge +11
Mijn moeder is geen analfabeet,ze maakt gewoon wel eens een schrijf foutje,en daar kunnen wij prima mee leven.
Reputatie 4
Badge +1
Iedereen maakt fouten en een schrijffout is iets anders dan een taalfout. Ik relateer dat zeker niet aan opleiding of "vroeger".
Reputatie 7
Tutoyeren of vousfoyeren, whatever 😂

Mij is vandaag 6 keer gevraagt door klanten of ze mij met je of Jeroen mochten aanspreken. Tuurlijk geen probleem, alhoewel ik veelal met u/uw werk. Merk ik ook dat je en jij vaker voorkomd in gesprekken. Hed is maar ned in welke branche je zid. In de financiële werelt wordt u/uw nog veel op prijs gestelt, elders is je en jij degenoordig meer dan voltoende.

Ned zoals de korte F en de lange V, dagelijkse gang van zaken zijn😅
Reputatie 7
Badge +30
@JeroenB22 pijn aan m'n ogen dit :P

Aan iedereen: laten we vooral on-topic blijven. Ik heb niets meer van @MEVROUW S gehoord, dus ik ga er vanuit dat het helemaal duidelijk is en er geen andere vragen zijn 🙂.
Reputatie 4
Badge +1
Aha U bent dus Moderator en coacht het gesprek. Zeer terecht want het ging nogal off-topic, maar laat ik nou denken dat "huistijger" moderator was. Hij/zij sprak nogal in de "wijvorm". Dus ik dacht namens de moderators. ( of is het moderatoren).
Pubers of tieners aanspreken met U of Gij doet men bij de zuiderburen als heel normaal en in Duitsland spreek je nooit iemand zomaar aan met "du" en altijd met "Sie". Misschien toch ook een kwestie van de cultuur waarin men is grootgebracht. Jammer dat Mevrouw S. niet meer heeft gereageerd. Blijkbaar is het voor haar van ondergeschikt belang. Goed weekend allemaal
Het maakt mij niet uit hoe iemand mij aanspreekt, in persoonlijk contact voel ik me meer op m'n gemak als dat op informele wijze gebeurt, dus tutoyeren. Ook op fora (als deze van KPN) is het gebruikelijk om elkaar te tutoyeren.
Anderzijds vind ik dat in meer formeel (al dan niet commercieel) bedoelde correspondentie die gewoonte soms wel wat al te makkelijk doorgevoerd wordt. Dat werkt bij mij dan soms averechts zodat ik alleen al daardoor geen belangstelling meer heb voor hetgeen men probeert onder mijn aandacht te brengen. Wellicht dat @MEVROUW S vooral daarop doelde?
Reputatie 4
Badge +1
In de krant van dit weekend werd er ook aandacht aan besteed. Het gaat dan om de standaardbrieven van b.v. energie aanbieders die allemaal in de "jij vorm" je aanspreken. Blijkbaar om amicaal over te komen wat men dan weer verwart met "vertrouwen". Dus dan is het gewoon een commerciële "stunt", zoals alle reclamedoeleinden. Bij mij roept het eerder achterdocht op dan vertrouwen. Zoals ik dagelijks gebeld wordt door lui die beweren dat ze van "Essent" zijn en zemelen dat mijn contract afloopt. Reageer ik dan iets te "bijdehand" dan verbreken zij de verbinding. Ik wilde dat ik dit soort nummers kon blokkeren. Want dat "belmeniet" register werkt voor geen meter. En amicaler men probeert binnen te komen, hoe formeler en zakelijker ik me opstel. Dus bij mij werkt het ook averechts en ik denk ook dat Mevrouw de topicopener dat bedoelde.