Beantwoord

ISRA punt niet aanwezig in mijn woning, postcodecheck zegt van wel

  • 27 March 2020
  • 23 reacties
  • 1360 keer bekeken

Goedemorgen. Mijn huurwoning is in 2014 opgeleverd maar zonder isra punt. Bij controle op postcode  geeft aan dat het wel mogelijk is voor kpn alles in 1 . Afstand van de meterkast naar de straat is c.a. 13 meter,Vraag: 1e. Als ik mij aanmeld bij de kpn voor een abonnement wie gaat dan de aanleg van de isra punt betalen? 2e. Als dit nu voor eigen kosten is wat is dan het bedrag voor het aanleggen hiervan ? 3e. Is het niet een beetje raar dat de postcde controle o.k. is en er geen isra punt aanwezig is ?              Gr  Egbert Knapper

icon

Beste antwoord door Nadia 27 March 2020, 13:25

Bekijk origineel

23 reacties

Hoi @Egbert Knapper 

Ik zou dit even weghalen en in je profiel zetten.
Bij controle op postcode en huisnummer 4
Op de drie puntjes klikken rechtsonder en kiezen voor bewerken.

 

O.K. is verwijderd

Naar ik heb begrepen kun je gewoon een abo bij KPN afsluiten. Als daar extra klosten mee gemoeid zouden zijn voor de aanleg van het IS/RA-punt (die KPN niet voor zijn rekening wenst te nemen, wat ik overigens niet verw8), krijg je daarvan een offerte, waarmee je al dan niet akkoord gaat. Als je niet akkoord gaat wordt ook de bestelling van het abo ongedaan gemaakt.

Overigens was het destijds (sinds 2013) een bewuste keuze van KPN om bij nieuwe woningen nog uitsluitend glasvezel aan te leggen, voor zover in de betreffende stad/wijk beschikbaar; koper werd nog uitsluitend op aanvraag aangelegd, zo heb ik in 2014 zelf ondervonden. Naar ik heb begrepen zijn ze daarvan inmiddels teruggekomen en worden in wijken zonder glasvezel toch weer gewoon koperaansluitingen gerealiseerd. Maar van dat beleid van destijds hoeven potentiële klanten niet de dupe te worden, toch?!

Het is geen nieuwe wijk, dus de kabel ligt wel in de straat (?)

Stond er eerder al een huis op die plek ?

Maar, hoe dan ook wordt het ws zeer begrotelijk.

Je zal “offerte” aan moeten vragen via mijnaansluiting.nl

NB. waarom wil je overstappen ?

Nee Kees, dat hoeft niet, zie mijn vorige opmerking.

HH, dat zie ik nu pas,ik was (ook) aan het typen.

Dit gaat om een nieuw huis in een oude buurt als ik het goed heb.

koper werd nog uitsluitend op aanvraag aangelegd, zo heb ik in 2014 zelf ondervonden. Naar ik heb begrepen zijn ze daarvan inmiddels teruggekomen en worden in wijken zonder glasvezel toch weer gewoon koperaansluitingen gerealiseerd.

Dan hoop ik dat als de boel toch open gaat er gelijk een mantelbuis in gaat voor de glasvezel.

IJdele hoop, dat is bij mij ook niet gebeurd.

Tsja, er worden allerlei veel meer ingewikkelde dingen georganiseerd maar dit is dan te moeilijk zeker :-/

Bij jou was het een nieuwe wijk ?

De lokale kabelclub hier heeft bij de de aanleg van glasvezel een paar huizen net over de gemeentegrens ook aangesloten en heeft er zelfs tijdelijk nog coax bij aangelegd, met een kleine bijdrage alleen voor de coax.

Alleen voor het half jaar (oid) tot de glasvezel actief werd.

Dus zo kan het ook !

 

Ik realiseer me nu dat doordat onze woning op een vroegere schoolplein is gebouwd de aansluiting wel eens vanaf de overzijde van de weg moet komen waar wel oudere woningen staan. Dit is dan c.a. 25 meterwat wel eens een andere kostenplaatje met zich mee kan brengen. Is daar nog iets over bekend ?

Reputatie 7

Hallo @Egbert Knapper , welkom op het KPN forum. Wat Henk zegt klopt:

Naar ik heb begrepen kun je gewoon een abo bij KPN afsluiten. Als daar extra klosten mee gemoeid zouden zijn voor de aanleg van het IS/RA-punt (die KPN niet voor zijn rekening wenst te nemen, wat ik overigens niet verw8), krijg je daarvan een offerte, waarmee je al dan niet akkoord gaat. Als je niet akkoord gaat wordt ook de bestelling van het abo ongedaan gemaakt.

Als je een order hier kunt inleggen: KPN Internet en TV moet het mogelijk zijn om een aansluiting te realiseren bij je thuis. Mocht het bij nader inzien - op afstand kan ik de situatie niet volledig beoordelen - toch nog meerkosten worden gemaakt, dan bespreken we dit vooraf met je. Je kunt hier dan akkoord op geven of afzien van je aanvraag.

Heb je nog vragen? Laat het ons dan weten, we helpen graag :)  

Reputatie 7

Ok, we typten tegelijk. Ik zie nu dat je deze informatie hebt toegevoegd;

Ik realiseer me nu dat doordat onze woning op een vroegere schoolplein is gebouwd de aansluiting wel eens vanaf de overzijde van de weg moet komen waar wel oudere woningen staan. Dit is dan c.a. 25 meterwat wel eens een andere kostenplaatje met zich mee kan brengen. Is daar nog iets over bekend ?

Dat maakt de zaak wel wat anders. Als het huisnummer hetzelfde is als waar de school vroeger stond gehuisvest, is deze bij ons in de administratie waarschijnlijk nog wel bekend als actieve ISRA. Je zult in dat geval een nieuwe aanvraag moeten doen om een ISRA-punt in je woning te realiseren. Je kunt hiervoor een offerte aanvragen op https://www.mijnaansluiting.nl/home

Hartelijke dank voor jullie reactie`s maar jullie kunnen mij geen exacte antwoorden op mijn vragen geven maar wel de weg om te gaan. Wat de providers betrefd heb ik maar 2 keuze`s , nl. Ziggo wat ik nu heb en de mogelijkheid voor een duurdere KPN. Dus kan ik helaas geen gebruik maken van providers die wel 200,00 euro per jaar goedkoper zijn .

Nogmaals hartelijke dank en fijne dagen verder

Reputatie 7
Badge +24

Dus kan ik helaas geen gebruik maken van providers die wel 200,00 euro per jaar goedkoper zijn .

Welke bedoelt u hiermee dan?

Dat vroeg ik me ook af, ws andere DSL aanbieders.

o.a Budget energie en Online.nl Zie de vergelijkingssite`s

Reputatie 7
Badge +24

Ok, we typten tegelijk. Ik zie nu dat je deze informatie hebt toegevoegd;

Ik realiseer me nu dat doordat onze woning op een vroegere schoolplein is gebouwd de aansluiting wel eens vanaf de overzijde van de weg moet komen waar wel oudere woningen staan. Dit is dan c.a. 25 meterwat wel eens een andere kostenplaatje met zich mee kan brengen. Is daar nog iets over bekend ?

Dat maakt de zaak wel wat anders. Als het huisnummer hetzelfde is als waar de school vroeger stond gehuisvest, is deze bij ons in de administratie waarschijnlijk nog wel bekend als actieve ISRA. Je zult in dat geval een nieuwe aanvraag moeten doen om een ISRA-punt in je woning te realiseren. Je kunt hiervoor een offerte aanvragen op https://www.mijnaansluiting.nl/home

"Op het schoolplein". Dat wil dus nog niet zeggen dat de oude school afgebroken is. En dat topicstarter nu het huisnummer van de oude school gebruikt. "Op het schoolplein" klinkt meer als een compleet nieuwe woning met een nieuw adres. Een adres wat voorheen helemaal niet bestond.

Wat dat betreft zou topicstarter eigenlijk wat meer moeten vertellen voordat er iets zinnigs over gezegt kan worden.

School afgebroken en een nieuw adres aan een bestaande weg

 

Reputatie 7
Badge +24

School afgebroken en een nieuw adres aan een bestaande weg

 

Ander huisnummer dus? Een huisnummer wat voorheen niet bestond?

Men had natuurlijk bij het afbreken van de school de nutsvoorzieningen, en dus ook de telefoonkabel, gewoon netjes op kunnen graven en in het nieuwe huis weer aan kunnen sluiten. Helaas gebeurt dat vaak niet.

Één huis op een heel schoolterrein? Grote kans dat het er meer zijn. In ons dorp is recent een school afgebroken en daar komen nu ruim 20 woningen, i.i.g. voldoende voor glasvezel, wat de rest van het dorp niet krijgt. 

Reputatie 7
Badge +16

Hartelijke dank voor jullie reactie`s maar jullie kunnen mij geen exacte antwoorden op mijn vragen geven maar wel de weg om te gaan. Wat de providers betrefd heb ik maar 2 keuze`s , nl. Ziggo wat ik nu heb en de mogelijkheid voor een duurdere KPN. Dus kan ik helaas geen gebruik maken van providers die wel 200,00 euro per jaar goedkoper zijn .

Nogmaals hartelijke dank en fijne dagen verder

In jouw geval zal ik zoals @Nadia had aangegeven via mijnaansluiting.nl een nieuwe lijn aanvragen, die kan je natuurlijk ook gebruiken via andere providers die de DSL lijn gebruiken van KPN :) 

Maar de ene DSL provider is de andere niet (De routering van bepaalde budget providers is zodanig slecht dat het lastig is om een stabiele verbinding te krijgen) desondanks dat het bij het beging over hetzelfde lijntje gaat. Je kan de verschillen terug zien uit de testen van de consumentenbond:

https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/beste

 

Online is overigens een provider die ik absoluut afraad. De stabiliteit van die club is waardeloos (Tenzij ze het recent verbeterd hebben ;) ). 

 

 

 

Reputatie 7

Ja, dat klopt Sjors. Er zal via Mijnaansluitingen.nl een aanvraag gedaan moeten worden voor een nieuwe ISRA. Dank voor je input :)

@Egbert Knapper, heb je nog vragen? Dan lezen we dat graag.  

Als huurder ben je toch helemaal niet verantwoordelijk voor de kosten van een aansluiting? Moet je bij de woningeigenaar zijn die kan toestemming geven om zo'n aansluiting aan te leggen en die zal dan de kosten moeten betalen.

Moeten? Dat ligt eraan; als er b.v. al een Ziggo-aansluiting zit zou de verhuurder kunnen redeneren dat je al voldoende internet/tv/telefoon mogelijkheden hebt en er dus niet voor willen betalen. Hij zou zelfs toestemming voor de aanleg kunnen weigeren.

Reageer