KPN deelt klantgegevens met Facebook (en wil niet stoppen)

• 3 november 2017
  • 89 reacties
  • 2662 keer bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 3
Badge +1
...maar heb jij ooit op Facebook onder zo'n KPN advertentie een tekstje zien staan hoe je je af kunt melden (verzet doen).
Nee, want dat is niet de communicatie waar het over gaat - die heeft daarvoor al plaatsgevonden, tussen KPN en Facebook.

Mijn vraag is dan of alleen het hoofd e-mailadres gedeeld wordt of het hoofd e-mailaccount met alle daarbij vastgelegde aliassen of alle emailaccounts met de bijbehorende aliassen.
Dat maakt dus niet uit - ze mogen niet 1 van je emailadressen of telefoonnummers delen.
Reputatie 7
De drie puntjes in de hoek wjb ik dacht dat je dat wel wist je kan elders ook nog dingen instellen inverband met advertenties maar als dan anderen iets liken is er kans dat het alsnog voorbij komt dus al zou die hash vergelijking niet eens gedeeld worden haalt dat per saldo niet eens zoveel uit.

Maar dat heeft toch helemaal niets te maken met een opt-in en/of toestemming geven voor het met Facebook delen van die hash gegevens. Dit is een opt-out op die advertentie, niet meer en niet minder.
Dat KPN nog steeds het recht niet heeft om de hash van e-mailadres en/of telefoonnummer te delen met Facebook ligt in het feit dat ook deze hash gewoon valt onder de Wet bescherming persoonsgegevens en er met aan waarschijnlijk grenzende waarschijnlijkheid geen "gerechtvaardigd belang" van toepassing is terwijl de andere gronden op basis waarvan persoonsgegevens gedeeld mogen worden sowieso niet van toepassing zijn.
Ik bedoel dus exact hetzelfde als jij ik verwoord het mischien anders.
Door het delen van de hashcode kunnen ze hun bestanden vergelijken en dat delen dat mag dus niet.
Reputatie 7
Dat KPN nog steeds het recht niet heeft om de hash van e-mailadres en/of telefoonnummer te delen met Facebook ligt in het feit dat ook deze hash gewoon valt onder de Wet bescherming persoonsgegevens en er met aan waarschijnlijk grenzende waarschijnlijkheid geen "gerechtvaardigd belang" van toepassing is terwijl de andere gronden op basis waarvan persoonsgegevens gedeeld mogen worden sowieso niet van toepassing zijn.Ik bedoel dus exact hetzelfde als jij ik verwoord het mischien anders.
Door het delen van de hashcode kunnen ze hun bestanden vergelijken en dat delen dat mag dus niet.
We willen volgens mij allemaal hetzelfde zeggen, namelijk dat KPN fout bezig is met het delen van persoonsgegevens met Facebook.
Het is mijns inziens echter van groot belang om daarbij de juiste beargumentering te gebruiken waarom KPN dan fout bezig is. Dat is volgens mij dus niet omdat wij als klant vooraf toestemming zouden moeten geven (opt-in), maar puur vanwege het feit dat er geen "gerechtvaardigd belang" is.
Precies het belang is puur en alleen economisch, en dat zal vandaag de dag gerechtvaardigd genoeg zijn.
Kpn kan zijn klanten directer benaderen en als je contract afloopt kan je oog net op het juiste moment op het juiste bericht vallen.
En facebook verdient er ook weer aan en kan zo gratis blijven.

Het is oftopic maar zowel consuwijzer en de acm hebben ook boter op hun hoofd gezien alle provider overnames van de laatste tijd
Fiber en Stipte die nu ook zijn op gegaan in Online.nl, Solcon die nu ook in KPN handen is. Op advies van een ander lid heb ik consuwijzer daar op gewezen en een nietszeggend antwoord gekregen.
Dus nu worden diverse bedrijven even op de vinger getikt en aan de andere kant kan ongestraft de concurrentie worden verminderd.
Reputatie 7
...maar heb jij ooit op Facebook onder zo'n KPN advertentie een tekstje zien staan hoe je je af kunt melden (verzet doen).Nee, want dat is niet de communicatie waar het over gaat - die heeft daarvoor al plaatsgevonden, tussen KPN en Facebook...Dat is dus wel de communicatie waar mijn opmerking over het "verzet doen"/"bezwaar maken"/"uitschrijven" over gaat. Dat is wat in lid 4 van artikel 41 van de Wet bescherming persoonsgegevens vermeld staat. Dat wij allebei vinden dat het de stap daarvoor al fout gaat moge duidelijk zijn.

Mijn vraag is dan of alleen het hoofd e-mailadres gedeeld wordt of het hoofd e-mailaccount met alle daarbij vastgelegde aliassen of alle emailaccounts met de bijbehorende aliassen.Dat maakt dus niet uit - ze mogen niet 1 van je emailadressen of telefoonnummers delen.Dat ze geen enkel e-mailadres mogen delen is duidelijk, toch wil ik weten welk(e) e-mailadres(sen) KPN deelt met Facebook.
Als dat namelijk alleen het hoofd e-mailadres is, dan weet ik dat ik niets te vrezen heb van dit hele gebeuren. Ik heb uiteraard geen telefoonnummer in mijn Facebook profiel vastgelegd, dus daarop zal ik niet gevonden worden. Mijn hoofd e-mailadres heeft als vorm voorletters.achternaam@kpnmail.nl en wordt nooit gebruikt. Privé mails verstuur ik namelijk altijd onder de alias voornaam.achternaam@planet.nl en die wordt dan dus niet gedeeld met Facebook. Anders wordt het als KPN ook de aliassen deelt of nog erger ook de e-mail adressen/aliassen van mijn vrouw en kinderen uit de andere vier e-mailaccounts deelt met Facebook.
@Paul_, kan jij mij hier duidelijkheid in geven?
Reputatie 4
Badge +2
@wjb KPN is verplicht:
1) op jouw verzoek aan te geven welke data ze hebben verzameld.
2) te vertellen wat ze er mee gedaan hebben.
3) als jij problemen met het delen hebt dit te staken.
4) vanaf januari alle informatie te wissen op jouw verzoek.
Jammer dat je de EU directive niet volledig leest, die gaat namelijk over alle vormen van data communicatie inclusief de berichte cookies, en de Nederlandse wet is een interpretatie van deze. Goed nieuws is ook dat Januari de GDPR van kracht wordt waardoor er geen locale interpretatie meer mogelijk is.
WE ZIJN MET ELKAAR EENS, HET MAG NIET, OOK MET CONTRACT TEKST NIET.
Verder werkt optout bij KPN voor geen meter.
Ik houd er verder over op omdat dit bijna werk wordt.
Reputatie 7
We zijn het inderdaad eens met elkaar dat KPN die gehashte persoonsgegevens niet mag delen met Facebook. Waar we het niet over eens zijn is het feit dat er toch echt geen opt-in van toepassing is voor het delen van die persoonsgegevens met Facebook. Die Europese richtlijnen reppen daar met geen woord over en er is zelfs jurisprudentie die ook bevestigt dat er geen opt-in van toepassing is.
De nadruk dus vooral op richtlijnen en richtlijnen zijn nog altijd geen wetten.
De richtlijnen worden verordeningen en hebben dan op europees nivo meer daadkracht.
Ik vind hier https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_verordening_gegevensbescherming
Dat dit al in werking is maar tenzij die info achterhaald is pas per 25 mei 2018 volledig van kracht.
Reputatie 7
De nadruk dus vooral op richtlijnen en richtlijnen zijn nog altijd geen wetten.
Ik vind hier https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_verordening_gegevensbescherming
Dat dit al in werking is maar tenzij die info achterhaald is pas per 25 mei 2018 volledig van kracht.
En tot de in werkingtreding van de daarvan afgeleide "Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming" blijft de Wet bescherming persoonsgegevens van kracht en dat is waar ik me in al mijn voorgaande berichten dan ook op gebaseerd heb.
Uiteindelijk al gaan kpn en de andere genoemde bedrijven de zaken veranderen zal het gros van de smartphone en tablet en computer socialmedia gebruikers er waarschijnlijk weinig van merken.
We hebben dankzij de overheid en andere instanties toch al een gigantische digitale voetspoor en gegevensuitwisselingen alleen daar waar het van nut kan zijn werkt het dan vaak weer net niet.
Reputatie 7
Badge +24
Mijn vraag is dan of alleen het hoofd e-mailadres gedeeld wordt of het hoofd e-mailaccount met alle daarbij vastgelegde aliassen of alle emailaccounts met de bijbehorende aliassen.
Het betreft alleen het contact e-mailadres dat is opgegeven. Geen aliassen van dat e-mailadres en of andere accounts op hetzelfde abonnement.
Reputatie 7
Mijn vraag is dan of alleen het hoofd e-mailadres gedeeld wordt of het hoofd e-mailaccount met alle daarbij vastgelegde aliassen of alle emailaccounts met de bijbehorende aliassen. Het betreft alleen het contact e-mailadres dat is opgegeven. Geen aliassen van dat e-mailadres en of andere accounts op hetzelfde abonnement.Dank voor het heldere antwoord, dan ben ik "gerustgesteld" immers die hash zal dan nooit tot een hit gaan leiden omdat het contact e-mailadres door mij nooit gebruikt om mee te mailen.
Reputatie 3
Wil je meer inzicht krijgen hoe dit werkt?

Kijk dan naar zembla.tv

Aflevering: data, het nieuwe goud. Deel 1: 02 december 2015
Aflevering: data, het nieuwe goud. Deel 2: 09 december 2015

Het is niet alleen het verzamelen van data maar ook hoe het beveiligd word (niet dus).

En facebook mag zijn beveiliging wel op orde hebben maar ze doen er niet minder voor.

Reageer