KPN zet vol in op het KPN-merk

• 10 januari 2019
  • 143 reacties
  • 17910 keer bekeken

Toon eerste bericht

143 reacties

Reputatie 2
Badge
@wjb het zal wetterlijk wel niet mogen maar ze doen dat toch probeer maar eens postfix of exim en dan van internet af naar die server mail verkeer te laten lopen, dat heb ik zelf meerdere malen geprobeert en komt er niet door, je kan wel van je netwerk naar poort 25 maar niet van internet naar je netwerk met poort 25, heb het hier wel over mail verkeer tussen servers niet tussen client en server. Je kan wel mail versturen vanaf local mailserver alleen niet ontvangen, je kunt er wel omheen met een tunnel naar bv OVH vps en die het laten forwarden maar het gaat mij erom dat ze niet poort 25 blokken vanaf internet naar je modem
Reputatie 2
Badge
@wjb dan is dat aangepast, want dit heb ik 9 jaar geleden ook geprobeerd toen werdt dit om spam tegen te gaan geblokeerd. toen zijn we naar XS4all gegaan omdat mijn pa zijn mailserver wel op kantoor wou hebben.
Reputatie 2
Badge
En dat is juist de reden om het hier toch technisch te hebben over het verschil dan ziet kpn gelijk dat dit niet slim is om een technische provider zoals xs4all bij kpn onder te brengen
Reputatie 2
Badge
@Galdor68
Ik zit bij xs4all omdat ik meestal 99.9% van de tijd het zelf kan fixen en volledige vrijheid van apparatuur wil en niet de standaard kpn experience van je modem is niet instelbaar dus kan je ook niks fout doen.
Reputatie 4
Badge +3
Laten we t niet te technisch maken

Dat is nu precies een van de redenen waarom waarom men voor XS4ALL kiest. Je kan met hen praten op je eigen niveau. In mijn geval als professioneel netwerkbeheerder. Ik ben klant bij XS4ALL omdat zij bv de DNS op orde hebben. (Webinterface om de reverse DNS records voor mijn eigen domein te zetten). Als er standaard niets beschikbaar is, is men ook niet te beroerd om handmatig iets te regelen, zoals reverse DNS records voor mijn IPv6 hosts. Ik gebruik een ipv4 subnet om mijn servers aan te sluiten. Gebruik een eigen Vigor modem + losse router om de verschillende subnetjes op verschillende vlans van mijn interne netwerk te zetten.
Ik kan nog wel even doorgaan met deze lijst. Allemaal zaken die bij geen enkele andere provider in een consumenten product allemaal mogelijk zijn

Als KPN meent dit soort services de nek om te moeten draaien heb ik geen reden meer om klant te blijven. In Rotterdam wordt in hoog tempo een glasnetwerk aangelegd. Hopelijk is dat klaar voordat het echt mis gaat.

Gezien het beleid rond Digitenne (gesloten ontvangers, geen smartcards meer voor eigen apparatuur) en het TV product van KPN dat potdicht zit, heb ik er weinig vertrouwen in.
Reputatie 1
Bonded VDSL, IPV6, een helpdesk met verstand van zaken, outages in de afgelopen 20 jaar op 1 hand te tellen (inclusief de door KPN veroorzaakte outages), de gevechten om privacy te waarborgen (BOF), het is teveel om op te noemen waarom ik altijd klant ben gebleven van XS4ALL.

Maar, als KPN denkt dat het een labeltje is dat minder waardevol is dan KPN, vrees ik dat ze nog wel eens van een koude kermis thuis zullen komen. Dan zet ik mijn abonnement ook om naar de allergoedkoopste provider die ik kan vinden. Want zoals VW het niet in haar hoofd zal halen om een nieuwe 911 te introduceren onder het VW label, vind ik het onbestaanbaar dat er gedacht wordt bij KPN dat XS4ALL maar een submerkje is. Dan heeft de (niet Nederlandse) directie toch echt even niet goed opgelet.
Reputatie 1
Als we het over kosten hebben; de prijsvergelijking doe je op het 200 Mbps Internet & TV abonnement van XS4ALL en KPN. Zet je echter bij KPN de opties aan die je bij XS4ALL 'krijgt' (Beveiligingssoftware, 4G kaart) betaal je bij KPN 80 euro per maand en bij XS4ALL 76 euro.

Als je een puur internet abonnement vergelijkt (100 Mbps) betaal je bij XS4ALL 48,50 (inclusief de beveiligingssoftware en het 4G kaartje) en bij KPN 41,50 voor 50 Mbps, maar dan exclusief die opties. Vink je 100 Mbps, het 4G kaartje en de beveiligingssoftware aan, kost het abonnement 56,50.

XS4ALL levert dus completere abonnementen waarvoor je iets meer betaalt dan een kaal KPN abonnement. Ik heb zelf die beveiligingssoftware niet nodig, maar het 4G kaartje vind ik prettig in mijn iPad om af en toe onderweg even mijn mail te checken. Daarnaast heb ik ooit Spotify Premium 'cadeau' gekregen wat weer een tientje scheelt.

Maar het gaat mij helemaal niet om de prijs, de waarde van XS4ALL als bedrijf en het merk zit hem in de maatschappelijke waarde. Voorvechters van een open en vrij internet waarbij de privacy van mij als klant gewaarborgd is. Dit uit zich in de diverse rechtzaken waar XS4ALL zich duidelijk heeft geprofileerd. En toegegeven, het zal onder druk van moeder KPN wel wat minder activistisch geworden zijn, maar de leiding die dit besluit neemt heeft zich echt onvoldoende gerealiseerd wat voor waarde XS4ALL heeft.

Dit blijkt ook wel uit de petitie; 20K handtekeningen en counting.
Reputatie 1
Ik kan geen glasvezel abonnementen vergelijken omdat KPN dit in mijn postcodegebied niet levert.

Maar prijs is in deze discussie voor mij niet interessant. Want hoewel KPN dit wellicht als een positioneringsprobleem ziet (waar 'hoort' XS4ALL?) zien een heleboel klanten dat niet zo. Dat blijkt ook letterlijk uit de duizenden reacties op dit voornemen waarbij prijs een zelden gehoord argument is.
Reputatie 1
Ik zeg niet dat prijs totaal geen onderwerp van discussie is, maar niet in deze.

Toen ik een half jaar geleden ging kijken naar de diverse proposities naar aanleiding van de prijsverhogingen van KPN & XS4ALL vond ik dat deze niet erg gunstig afstaken t.o.v. Ziggo. Ik kon tot mei maximaal 40 Mbps krijgen, na bonding VDSL. Dat is gelukkig 2 maanden later sterk verbeterd nadat KPN FTTC in mijn buurt heeft geïntroduceerd. Sterker nog, XS4ALL is nu voor mij een kosteneffectievere oplossing dan KPN. Bij overstappen verlies is Spotify Premium, dat ik nu 'gratis' heb. TV hoef ik niet, heb totaal geen behoefte meer aan een programmering die iemand voor mij bepaalt. De NPO app voldoet aan al mijn wensen in dat opzicht.

De discussie gaat over de gepercipieerde waarde van het merk XS4ALL t.o.v. het KPN merk. Het sentiment dat door veel mensen wordt uitgesproken is dat het merk XS4ALL niet alleen bepaald wordt door de kwaliteit, maar ook door de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf, voor zover KPN dat nog toelaat.

Ik betaal met plezier 5 of 10 euro meer als daarmee goede medewerkers worden aangetrokken en behouden worden die hun werk zinvol achten. Deze zingeving wordt versterkt door de maatschappelijke discussie waarmee XS4ALL zich altijd heeft geprofileerd. Toegegeven, de laatste jaren wat minder publiekelijk, maar ze hebben thema's als privacy en vrijheid altijd hoog op de agenda gehad.

Bits of Freedom is bijvoorbeeld rechtstreeks afkomstig uit de XS4ALL organisatie.
Merk op dat ik er inderdaad nu vanuit ga dat KPN alle services van XS4ALL blijft aanbieden. Er veranderd immers niets.

Dat betekend ook het vrije gebruik van mijn internet verbinding, de IPv6 voordelen van XS, de SSH server, de fail over van het modem, het energiegebruik van het modem, de extra 4G chip die ik van XS gekregen heb, toegang tot een proxy, de VoIP en natuurlijk de hoge beschikbaarheid van mijn verbinding - om maar een paar "dingetjes" te noemen.

Als KPN denkt dat het zo'n breed statement naar buiten kan brengen om het dan na 2 jaar terug te draaien zonder protest dan hebben ze het mis.

Hint naar KPN: als je het toch doet creëer dan een "Pro" dienst die tegen de prijs van XS4ALL deze diensten aan biedt en zet de XS, zakelijke klanten en fiber klanten er naar over. Het gaat lastig worden om de KPN klanten hetzelfde te bieden als de XS klanten op korte termijn. Lijkt me wel een goed voornemen voor de langere termijn natuurlijk.
Eigenlijk begrijp ik er weinig van...😫

Gaat KPN nu op termijn de diensten van XS4ALL en Telfort leveren onder het merk KPN? Dus is er sprake van uitbreiding van het KPN-portfolio met voordeel-paketten (Telfort) en paketten voor de veeleisende gebruiker (XS4ALL)? Of wordt er straks gigantisch gesneden in het aanbod en blijft alleen het KPN-aanbod over?
Via deze weg wil ik mijn sympathie en steun kenbaar maken voorXS4ALL. Met afgrijzen heb ik vernomen dat KPN het onzalige plan heeft gepubliceerd om XS4ALL te laten verdampen in een KPN-omgeving.
Ik ben al een groot aantal jaren klant. XS4ALL maakt waar wat het belooft, en in alle opzichten: technisch, commercieel en in de klantondersteuning. Ook ben ik klant bij KPN voor mobiele telefonie.
De meerwaarde van het XS4ALL-pakket (internet, televisie, telefonie) steekt met kop-en-schouders uit boven dat van de concurrenten. Het is een genoegen om gebruik te kunnen maken van de beschikbare mogelijkheden.
Ik heb inmiddels ook de petitie van Kirsten Verdel tegen dit beleid ondertekent.
Ik hoop dat KPN terug zal komen op het beleidsvoornemen en dat XS4ALL haar kwaliteiten mag blijven aanbieden in de markt.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Ik dat dat vooral Telfort-klanten er op vooruit gaan.
Denk aan hogere internetsnelheid, wifi spots via KPN Fon om er maar een paar te noemen.
Hallo @wjb ,
KPN Fon is mijns inziens een grote farce met z'n enorm kleine bandbreedte van 2Mbps. Dat is natuurlijk nooit als volwaardig gastnetwerk te gebruiken want wat kan je nu met 2Mbps.

Die snelheid is ruim voldoende om even de e-mail te raadplegen of een whatsappje te beantwoorden.
Meer heeft een 'gast' ook niet nodig lijkt me.
Je komt voor de gezelligheid op bezoek als gast en niet om te gaan internetten en wat dies meer zij.
Fon is primair ook niet bedoeld voor gasten, maar voor jezelf als je buiten de deur bent.
Zelf heb ik als Telfort-klant (nog) geen Fon, maar gebruikte in mijn tijd bij de kabelboer veel gebruik van de wifispots buiten de deur, scheelt me veel op de mobiele internetbundel.
Ik heb het gastnetwerk binnen mijn V10 begrensd op 3Mbps, meer dan voldoende, vind ik.☺
Hallo @Galdor68 ,
Het voelt wel als een stap terug en voor mij een teken dat KPN blijkbaar helemaal van het vast bellen af wil.

Ik las eind vorig jaar ergens dan KPN de 'ouderwetse' vaste lijnen, waarbij je ook nog een splitter nodig had voor internet en bellen, om gaat zetten naar VOIP-verbindingen, dan loopt de vaste lijn niet meer via de ouderwetse centrale maar via de moderne VOIP-centrale.
laat ik het omdraaien: wie zegt dat de trouwe klanten van XS4ALL niet op de grote hoop van KPN worden gegooid aangezien het MERK verdwijnt.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

@admin bedankt kritiek weggeschoffeld op de grote hoop

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

Voor de klanten verandert er niets, beweert KPN in zijn bericht om XS4ALL op te heffen. Maar klanten hebben niet voor niets XS4ALL en niet KPN als provider gekozen. XS4ALL is bijzonder doordat het vanaf de oprichting niet een alleen maar een louter commerciële ondernemer is, maar een maatschappelijk betrokken ondernemer. Dat blijkt ook nu nog uit zijn steun voor Bits of Freedom en door zijn bijdrage aan de scholing van jongeren in Zuid-Afrika. Het is een eigengereide organisatie die kritisch kijkt naar technologie en technologische ontwikkelingen, bereid is risico's te nemen door proefprocessen te voeren tegen overheidsmaatregelen et cetera. En die uiterst klantvriendelijk en technisch bekwaam is,
KPN heeft schijnbaar een blinde vlek voor andere belangen dan de strikt commerciële en begrijpt blijkbaar niets van de factoren waardoor Nederlands eerste internetprovider voor particulieren zo'n aantrekkelijke en succesvolle provider is geworden en gebleven.
Ik lees op Facebook en Twitter heel veel berichten van mensen die hun huidige abonnement bij XS4ALL zullen opzeggen als het inderdaad de nek wordt omgedraaid. Voor mij geldt hetzelfde, en waar ik ook heen ga, KPN zal het na deze coup niet worden.
Want voor klanten die bewust voor XS4ALL hebben gekozen verandert er niet niets, voor hen verandert letterlijk alles.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reageer