Nieuwe forum layout: Waarom zijn de topics zo smal?

• 29 juni 2016
  • 13 reacties
  • 44416 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3
  • Slimmerik
  • 132 reacties
De topics gebruiken minder dan de helft van het scherm van de computer. Op sommige onderdelen van het forum scroll je je een ongeluk om op het deel te komen dat je wilt lezen. Nadat je je langs de sticky posts geworsteld hebt dan.
Ik snap dat het geoptimaliseerd is voor tablet maar het moet toch mogelijk zijn om de breedte automatisch aan te passen aan het scherm, zodat je op een computerscherm meer dan drie topics tegelijk kunt zien?

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Heb je toevallig een screenshot? En weet je de resolutie die je gebruikt?
Reputatie 4
Badge +3
Resolutie is 1920 x 1080. Niets ongebruikelijks. Maar grote lege ruimtes links en rechts.
Ik zie hetzelfde op andere computers met een andere resolutie, en met andere browsers.

Reputatie 7
Badge +17
Welke browser gebruikt u? Het lijkt wel dat ie die Androidversie gebruikt i.p.v. de desktopversie. 🙂
Reputatie 7
Zo te zien is dat chrome. Maar ongeacht de browser: je kunt een website gewoon breder maken hoor. Ik heb 'm hier op 120% via het menuding van Firefox (drie streepjes, ook wel 'hamburgermenu'). De kolommen zijn overigens wel iets breder dan bij de vorige versie van Lithium, want die had ik zelfs op 133% staan. Ik heb maar héél weinig ruimte links en rechts over daardoor.
Je kunt 'm ook breder (of smaller 😉 ) zetten door de control (Ctrl) ingedrukt te houden en het scrollwieltje van de muis te draaien. 🙂
Reputatie 7
Badge +17
Zo te zien is dat chrome. Maar ongeacht de browser: je kunt een website gewoon breder maken hoor. Ik heb 'm hier op 120% via het menuding van Firefox (drie streepjes, ook wel 'hamburgermenu'). De kolommen zijn overigens wel iets breder dan bij de vorige versie van Lithium, want die had ik zelfs op 133% staan. Ik heb maar héél weinig ruimte links en rechts over daardoor.
Je kunt 'm ook breder (of smaller 😉 ) zetten door de control (Ctrl) ingedrukt te houden en het scrollwieltje van de muis te draaien. :)

"Ctrl" ingedrukt houden, en dan op "+" om het te vergroten, en "-" om het weer te verkleinen. Zo zou het ook nog kunnen Peter. 😉
Reputatie 7
Het is TS niet te doen om het zoomen van de pagina, maar voor het breder maken van de site zodat er meer informatie zichtbaar kan zijn. Helaas zien we heel veel (vooral commerciële) sites die bij hogere resolutie maar een gedeelte van de breedte gebruiken.
Het is ook heel moeilijk om sites er op al die resoluties goed uit te laten zien.
Reputatie 7

Het is ook heel moeilijk om sites er op al die resoluties goed uit te laten zien.
Zeker nu tegenwoordig ook die kleine smartphone schermpjes erbij zijn gekomen. Weet niet wat de resolutie daarvan is maar dat zal zeker minder dan 1280 x 720 zijn, wat ik op m'n laptop heb. Doe ik het via m'n grote tv scherm dan is het 1920 x 1080 en moet ik inderdaad verder inzoomen dan 120% om de breedte een beetje te vullen met het forum.
Zelfs resoluties van 3840 x 2160 is, op kantoren, niet ongebruikelijk. Zelfde als 4K UHD schermen die uiteraard ook voor de pc te gebruiken zijn.

De smartphones worden vaak ook nog es vertikaal gebruikt en de andere schermen horizontaal. Dat maakt het er voor websitemakers allemaal niet eenvoudiger op. Om maar niet te spreken over de diverse besturingssystemen en browsers.
Reputatie 7
Het gaat niet zozeer om de smallere resoluties, maar juist om de bredere resoluties. Als je bijvoorbeeld de volledige breedte zou gebruiken om de tekst van een topic bericht te tonen, dan ziet dat er al snel niet uit. Je krijgt dan snel "oneliners" i.p.v. tekstjes van bijvoorbeeld drie regels. Daarbij komt ook dat er veel "witgebieden" ontstaan en dat leest absoluut niet prettig. Dat zou dan dus beteken dat je een extra kolom zou moeten introduceren, maar dan moet je weer goed nadenken over hoe je het geheel overzichtelijk houdt.
Overigens zien we de hogere resoluties juist eerder in een consumenten omgeving dan in een zakelijke omgeving. Het heeft bij de meeste functies (zakelijk) helemaal geen zin om hogere resolutie schermen te plaatsen, dat is alleen maar kostbaar terwijl dit veelal niet leidt tot een hogere productiviteit.
Reputatie 4
Badge +3
Het gaat inderdaad niet in- of uitzoomen. Het gaat om de geringe hoeveelheid informatie op het scherm.

Voorbeeld: Ik wil een topic lezen dat uit een totaal van 23 berichten bestaat. Om het laatste bericht in dat topic te lezen moet ik 11 (!) schermen omlaag scrollen (of 11 keer op PageDown drukken) om er te komen.
Hint naar KPN: Een knop aan de bovenkant van het topic waarmee je in één keer naar het laatste bericht in dat topic kunt springen zou zeer welkom zijn. Of een optie om bij het openen van een topic automatisch naar het laatst geplaatste bericht te gaan.

Of als ik een forumdeel open dat begint met 8 stickies, moet ik ook al een paar schermen omlaag scrollen alvorens ik het meest recente topic in dat forumdeel kan lezen.

Ik heb zelf in mijn werk ruime ervaring in het opzetten van gebruikersinterfaces en in ergonomisch opzicht is de nieuwe layout voor computergebruikers niet echt geweldig. En in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt zie ik in het bedrijfsleven het gebruik van hoge resoluties zeer snel toenemen.

Er zijn genoeg voorbeelden van fora die zich perfect aanpassen aan de manier waarop de gebruiker het forum benaderd, via computer of tablet.
Het lijkt er op dat men zich nu op de mobiele gebruiker heeft geconcentreerd en de computergebruiker vergeten is.
Reputatie 7
Badge +17
@Hsd zegt: Hint naar KPN: Een knop aan de bovenkant van het topic waarmee je in één keer naar het laatste bericht in dat topic kunt springen zou zeer welkom zijn. Of een optie om bij het openen van een topic automatisch naar het laatst geplaatste bericht te gaan.

Ik ben het hier helemaal mee eens, wat Hsd zegt. Hoop dat dit wordt toegepast. 😉
Reputatie 7
Bij alle topics staat tegenwoordig hoeveel nieuwe reacties er zijn. Als je daarop klikt kom je ineens bij de "oudste" nieuwe.
Lois daarvan heb ook ik (Edge) veel lege ruimte links en rechts van een topic.
Reputatie 7
Badge +27
Ik snap je punt heel goed Hsd, bedankt voor je uitgebreide feedback! Het linkergedeelte van het forum is vast ingesteld op 980 pixels. Dat is zeker op hoge resoluties vrij klein. Ik heb getest met de breedte op 95%, wat er wat mij betreft prima uit ziet. Het scherm waar ik nu mee werk is alleen wel 1680x1050, op hogere resoluties werkt dit misschien minder goed.

We willen het aantal stickies op 3 limiteren per subforum, gaan we binnenkort mee aan de slag. Misschien helpt dat in ieder geval wat ;)

Ik gooi je feedback in de groep!
Reputatie 4
Badge +3
Dank voor de terugkoppeling, @Joran

Reageer