Beantwoord

Nieuwsbericht KPN en Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)

  • 27 July 2020
  • 1 reactie
  • 134 keer bekeken

Ik wil graag iets inbrengen over het Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen, KPN’s eigen ambities hierin, ook in internationaal opzicht, en een nieuwsbericht vandaag. 

Allereerst gefeliciteerd met de “duurzaamste telecom merk van Nederland” waardering. Dat KPN op deze goede weg mag blijven! 

To the point: In de deelcode (“code of conduct”) deel 4 “Zo gaan we om met de maatschappij ”/”How we interact with society” lees ik bewonderenswaardige passages, in lijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen en de elders aangehaalde VN Sustainable Development Goals, de SDG’s. Ten aanzien van onder meer arbeidsomstandigheden en internationale conventies, zoals ILO.

Onder het kopje “3. Internationale wetten en richtlijnen” staat onderstaande passage (ik neem dit integraal over voor de lezers - het is allemaal te vinden in de “code of conduct” link hierboven)

We houden ons aan internationaal geldende richtlijnen met betrekking tot mensenrechten en opereren binnen de grenzen van de conventie van internationale arbeidsrechten. Consumentenveiligheid staat voorop. Wij houden ons, naast internationale wetgeving, altijd aan lokale wet- en regelgeving in de landen waar wij zaken doen. KPN verwacht hetzelfde van zijn zakelijke partners. Voor leveranciers is dit vastgelegd in de ‘Supplier Code of Conduct’. In deze gedragscode voor leveranciers hebben we sociale en milieueisen vastgelegd voor leveranciers. Deze code is gebaseerd op het Handvest van de Verenigde Naties en de kernverdragen van de International Labor Organisation (ILO. De code bevat voorwaarden over mensenrechten, arbeidsomstandigheden, privacy, veiligheid, milieu, omkoping en fraude. Alle leveranciers van KPN moeten aan de gedragscode voor leveranciers voldoen.


Thumbs up! Ook (toe)leveranciers dienen zich te houden aan gedragscodes in lijn met internationale conventies. Zoals dit (uit de “supplier code of conduct”)

The supplier will not indulge in acts of:
[….]
3.3. Forced labor
The supplier shall commit not use any form of forced, compulsory or prison labor, any other form of involuntary labor or any other form of abuse coercion or harassment as defined by the ILO. [...]

Voorafgegaan door: 

2. Human Rights
Supplier will support and respect the protection of internationally proclaimed human rights as defined by the International Labour Organistion (ILO), will operate in the spirit of the Charter of the United Nations and ensure no involvement in human rights abuses


Ik neem aan dat de KPN - in ieder geval de corporate governance afdeling - inmiddels genoegzaam bekend is met rapportages over dwangarbeid in China, gericht tegen de Oeigoerse minderheid, in onder meer de tech industrie en de supply chain van grote (ook westerse) bedrijven. 

De combinatie van voorgaande en het nieuwsbericht vandaag “KPN verwacht geen Huawei-verbod door de Nederlandse overheid” brengt mij dan ook tot dit schrijven. KPN ziet Huawei (nog steeds) als een geschikte leverancier. Om het expliciet te stellen: dat betekent dat Huawei dient te voldoen aan de “supplier code of conduct” van de Corporate Governance richtlijnen die KPN aan zichzelf heeft opgelegd.  

In bovenstaand rapport van afgelopen winter over dwangarbeid wordt onder meer Huawei aangehaald als afnemer van deelproducten die mede met dwangarbeid geproduceerd zijn. Er staat niet expliciet gemaakt onder kopje 3.3 van de Supplier Code of Conduct dat deze bepaling niet geldt voor derden (de leverancier van de leverancier). De leverancier mag geen gebruik maken van dwangarbeid.

Daarnaast staat in Artikel 2 (zie boven) dat de leverancier zich moet vergewissen niet betrokken te zijn bij mensenrechtenschendingen, zoals bedoeld in onder meer het aangehaalde ILO, en handelt in geest van de VN verdragen. Met andere woorden: heel ruime scope.

Heel mooi en lovenswaardig. Maar dat schept wel verwachtingen wanneer er gedocumenteerde rapportages zijn, op basis van jarenlang onderzoek, dat er systematische en grootschalige dwangarbeid plaatsvindt in de supply chain. 

Ik zie graag een reactie tegemoet, desnoods via privé communicatie, hoe KPN om wil gaan met deze belangrijke IMVO kwestie. Het gaat hier niet om een handjevol arbeiders op basis van geruchten en wat hearsay.

Hoe denkt KPN Huawei te laten garanderen dat het niet direct of indirect betrokken is bij mensenrechtenschendingen, dwangarbeid en meer van dies, en welke alternatieven ziet KPN in het plaatsen van de benodigde technologie voor 5G. Iets waar we allemaal baat bij hebben dat het er komt. 

Dank voor het lezen, en alvast dank voor een bevredigende terugkoppeling. 

icon

Beste antwoord door Bart_ 15 September 2020, 09:03

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20

Dag @mijnnaamisalbezet Het duurde even, maar ik heb inmiddels een reactie voor je. 

“Bedankt voor je vraag en je betrokkenheid bij dit onderwerp. Als KPN reviewen wij doorlopend de samenwerking met partijen en leveranciers en ondernemen we stappen indien we daartoe aanleiding zien. Wij vragen al onze leveranciers de Supplier Code of Conduct te ondertekenen en voeren audits uit in JAC-verband. De Joint Audit Cooperation (JAC) is een internationale samenwerking tussen 17 telecom operators  en heeft als doel om audits te doen bij belangrijke leveranciers. Met die controles zorgen de telecombedrijven dat alle grote spelers in de keten zich inzetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Deze audits voert JAC uit bij onze leveranciers en bij toeleveranciers van onze leveranciers. Wanneer in deze audits iets naar voren komt gaan we daarover in gesprek, dat doen we met alle leveranciers.”

Mocht je meer informatie willen of het gesprek hierover willen aangaan, dan kan je in contact brengen met de collega's die je hier meer over kunnen vertellen 

Reageer