Beantwoord

Belcentrale

• 2 september 2018
  • 7 reacties
  • 17169 keer bekeken

Mijn breedband en bellen is verhuisd naar Belcentrale en nu kan ik op mijn oude hetnet e-mail adres geen mail meer versturen. Ik kan wel mail ontvangen, maar als ik de SMTP van Belcentrale gebruik voor uitgaande mail krijg ik een foutmelding. Als ik de SMTP van KPN gebruik krijg ik ook een foutmelding. En hoe lang blijft mijn hetnet account trouwens nog actief zonder breedband? Kan ik het adres ook doorschakelen, en is dat dan wel voor eeuwig?
icon

Beste antwoord door PeterG 2 september 2018, 19:16

Hallo @Francois-da-King
Als je van provider veranderd, dan moet je de SMTP-gegevens ook veranderen (ook de POP en/of de IMAP gegevens)
Voor verzenden heb je de SMTP gegevens nodig, deze en de andere gegevens kun je van Belcentrale krijgen, je kunt de gegevns van KPN niet meer gebruiken.
Het is mogelijk om een KPN e-mail-only abonnement af te nemen voor € 7,50 p maand, zolang je nog abonnee bent van KPN.

Het hetnet-adres is nog 3 maanden actief na beëindiging van het abonnement. Voordat het abonnement is beëindigd dien je het door huistijger aangehaalde e-mail only abonnement regelen. Maar ik begrijp dat je KPN abonnement inmiddels is gestopt....

Belcentrale neemt overigens alleen zakelijke abonnementen over. Voor vragen daarover kun je het best op het zakelijke forum zijn. Of telefonisch 0800-0403
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hallo @Francois-da-King
Als je van provider veranderd, dan moet je de SMTP-gegevens ook veranderen (ook de POP en/of de IMAP gegevens)
Voor verzenden heb je de SMTP gegevens nodig, deze en de andere gegevens kun je van Belcentrale krijgen, je kunt de gegevns van KPN niet meer gebruiken.
Het is mogelijk om een KPN e-mail-only abonnement af te nemen voor € 7,50 p maand, zolang je nog abonnee bent van KPN.
Reputatie 7
Badge +31
Hallo @Francois-da-King

Het hetnet-adres is nog 3 maanden actief na beëindiging van het abonnement. Voordat het abonnement is beëindigd dien je het door huistijger aangehaalde e-mail only abonnement regelen. Maar ik begrijp dat je KPN abonnement inmiddels is gestopt....

Belcentrale neemt overigens alleen zakelijke abonnementen over. Voor vragen daarover kun je het best op het zakelijke forum zijn. Of telefonisch 0800-0403
Reputatie 7
Badge +17
Goedemiddag @Francois-da-King. Ik zie dat @PeterG en @huistijger al gereageerd hebben op jouw vraag. Ben je hiermee geholpen? Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag van je!
Reputatie 7
Badge +17
We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!
Er is wel goed nieuws op dit front. De overheid gaat meer doen om je e-mail te mogen behouden zonder dat dit een overstap drempel zou zijn.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft een wetsvoorstel in voorbereiding inzake overstappen.1 Een specifieke overstapdrempel kan gelegen zijn in het gebruik van het door de internetprovider verstrekte e-mailadres, dat de consument na de overstap naar een andere provider verliest. Dit kan worden opgelost met e-mailforwarding. De provider stuurt e-mails dan voor een bepaalde periode door of biedt nog voor een bepaalde periode toegang tot de mailbox.
Het ministerie van EZK heeft zich tot dusver op het standpunt gesteld dat regelgeving op dit punt niet nodig is, gelet op de zelfreguleringsafspraak dat e-mailforwarding/toegang gedurende minimaal 1 maand door providers wordt aangebodene en de alternatieven die er zijn voor consumenten (webmaildiensten, eigen domeinnaam, e-mail only abonnement).3 Het ministerie van EZK ziet aanleiding om dit onderwerp nader te verkennen. 19% van de Nederlandse consumenten geeft aan het gebruik van het mailadres van de internetprovider als een overstapdrempel te zien.4 Branchevereniging NLConnect geeft aan dat dit een factor is bij het al dan niet slagen van vraagbundelingstrajecten voor de aanleg van snel internet in buitengebieden. NLConnect wijst in dit kader op de Belgische wetgeving die internetproviders verplicht de mailbox nog 1,5 jaar toegankelijk te houden.5 In het nieuwe Europese regelgevende kader voor elektronische communicatie (European Electronic Communications Code) is e-mailforwarding opgenomen als een faciliteit die Lidstaten verplicht kunnen stellen. Lidstaten kunnen daarbij zelf de termijn bepalen waarin de mails dienen te worden doorgestuurd ofwel de mailbox nog toegankelijk moet zijn (bijlage 1)

Het ministerie van EZK wil de behoefte van consumenten in kaart brengen om te kunnen besluiten of regelgeving over e-mailforwarding/toegang na beëindiging van het contract al dan niet gewenst is. EZK zal hiervoor consumentenonderzoek laten uitvoeren. De behoefte van consumenten moet uiteindelijk worden afgewogen tegen de lasten die een eventuele verplichting geeft voor providers. EZK zal hierbij ook rekening houden met de aanbevelingen van adviesbureau Brabers voor succesvolle zelfregulering6 en het feit dat er in de taskforce op dit moment geen consensus is om de in het kader van de overstapservice afgesproken e-mailforwarding uit te breiden naar een langere periode.'
Het ministerie van EZK vraagt de deelnemers om eventuele opmerkingen en suggesties door te geven bij de in bijlage 2 opgenomen onderzoeksvragen voor het consumentenonderzoek. Daarnaast verzoekt EZK de deelnemers, individueel of gezamenlijk, te reageren op de volgende vragen:
1. Is e-mailforwarding/toegang na de overstap uitsluitend beschikbaar voor consumenten die gebruik maken van de overstapservice, of is dit ook beschikbaar bij een klantgestuurde overstap?
2. Hoe worden consumenten geïnformeerd over de mogelijkheid van e-mailforwarding/toegang? In hoeverre wordt dit actief onder de aandacht gebracht?
3. Wordt de faciliteit geboden in de vorm van forwarding, toegang tot de mailbox, of beide?
4. Worden hiervoor kosten in rekening gebracht bij de consument en zo ja hoeveel? Hierbij wordt gewezen op het feit dat de eerder genoemde Europese regels voorschrijven dat de faciliteit gratis dient te zijn.
5. Wat zijn de eenmalige en de structurele kosten voor providers voor het langer (2-6 maanden of 6-12 maanden) behouden van de mailbox dan de huidige maand? Maak hierbij waar relevant onderscheid tussen forwarding en het bieden van toegang tot de mailbox.
6. Bieden providers een e-mail only abonnement aan? Zo ja, wat zijn de abonnementskosten hiervan?
7. In overleg met uw deelnemer aan de Taskforce Overstappen Zakelijk: wat is uw zienswijze op het al dan niet beschikbaar stellen van e-mailforwarding/toegang voor (klein)zakelijke eindgebruikers? De eerder genoemde Europese regels zijn niet beperkt tot consumenten. Zakelijke eindgebruikers zullen vaker een eigen domeinnaam hebben, maar in het kleinzakelijke segment wellicht niet altijd.

drs. E. Beers
T 070 379 8930 e.beers@minez.nl
Zie je dat ik toch niet helemaal gek ben als ik mijn e-mail wil meenemen naar mijn nieuwe provider. Belcentrale is dit geval. En dan gratis natuurlijk. Zelfs in Brussel zien ze dat ik een punt heb. Alleen hoe lang gaat zoiets duren voordat het de hele ambtelijke molen door is? En wordt er door partijen niet weer op zo een voorstel afgedingt tot je er niks aan hebt. De tijd zal het leren denk ik
In principe is een e-mail adres aanhouden bij KPN niet zo duur. Maar wat je ook kan doen is je e-mail adres als een forward instellen naar de je nieuwe e-mail adres bij Belcentrale (nooit van gehoord) en dan steeds mensen je nieuwe e-mail adres uitgeven. Op een gegevens moment krijg je niks dan SPAM nog op je oude adres en dan kan je die opzeggen.

Reageer