Beantwoord

Chicago telefoon werkt ineens niet meer

  • 27 June 2022
  • 22 reacties
  • 319 keer bekeken

Reputatie 1

@PeterG

Gister werkte bij mijn ouders de telefoons niet meer. De setup is: los basisstation (zwart kastje) in de kelder bij de experia box. En een aantal Chicago duopacks die daarop aangesloten zouden moeten worden. Dit heb ik eerst gedaan via de handleiding, dus ik zal later nog even proberen of ik dit op jouw beschreven manier kan doen. Ik wil nog iets checken: op welke ingang wordt het basisstation aangesloten op de experia box: is dat de groene phone 1 of de dsl ingang? 

Admin: Reacties afgesplitst van oud topic, eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 June 2022, 18:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Hallo @AnneRo de telefoon sluit je altijd aan op een groene poort, meestal de Phone 1 poort.

 

Een aantal duopacks….

@AnneRo . Op dit losse basisstation kun je maximaal 6 handsets aanmelden.

Reputatie 1

@JanD @PeterG , dank beiden! Dan zit het in ieder geval in de juiste ingang op de experia box aangesloten en er zouden 4 handsets aan gekoppeld moeten worden. Ik heb zojuist videogebeld met mn ouders en daarbij het volgende gedaan: basisstation halve minuut van stroom afgehaald en er weer op, vervolgens 10sec paging toets ingedrukt, en op 1 van de telefoons HS aanmelden + pincode (zoals door Peter beschreven). Alleen werkt het dan nog niet, als je namelijk iemand probeert te bellen met huistelefoon is deze in gesprek (wat niet het geval is). Als ik met mijn mobiel het huisnummer bel lijkt deze ook in gesprek. Enig idee hoe dit kan?

Hallo @AnneRo geef de basisstation eens een fabrieksreset en de handsets ook, daarna de handsets opnieuw aanmelden.

 

Is het nummer ook in gesprek als je ouders het kabeltje even uit phone intrekken en je dan naar hun belt? Dan sluiten we het basisstation namelijk uit en kan het dus in de lijn zitten.

Reputatie 1

@JanD @PeterG , als ik het kabel uit phone trek is de situatie hetzelfde. KPN heeft het gister door gemeten en zeiden dat de lijn gewoon werkt. Ik heb bij alle telefoons de oplader uit het stopcontact gehaald. Vervolgens op alle een HS reset gedaan en ook de losse basisstation gereset (stekker eruit, vervolgens erin en 10sec de knop ingedrukt houden). Alleen geeft dit nog steeds hetzelfde probleem, nog andere tips?

Als de aansluiting ook onbereikbaar is zonder basis op de phone poort is er iets mis met de lijn of het modem. Dan moet kpn er aan te pas komen. 

Welk modem is het?

Wel ook kabeltje uit de phone om defect kabeltje ook uit te sluiten. 

Dect basis resetten: minimaal 1 minuut stroomloos. 

Harde reset: stroom er daarna weer op terwijl je de oproeptoets ingedrukt houdt. Handsets moeten dan ook weer aangemeld. 

Reputatie 1

Experia v10, als ik verbindingskabel tussen de basisstation én experia aan beide kanten eruit haal: nog steeds in gesprek als ik met mn mobiel er naar bel. Bij een reset druk ik vervolgens weer op aanmelden, maar dan gebeurt er verder niks (of soms aanmelden mislukt).

Reputatie 7
Badge +18

Experiabox ook al een keer 30 seconden van de spanning gehaald?

Je zou ook nog een reset kunnen proberen: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/reset-experia-box.htm

Reputatie 1

Jazeker, experiabox ook gereset ook al meermaals op afstand door KPN. De problemen zijn ontstaan sinds hier glasvezel is geinstalleerd. Er zit ook nog een kabeltje bij (die komt van waar de telefoonlijn binnenkomt) waarvan ik niet weet of deze wel of niet in de dsl ingang moet van de experiabox, deze lag er namelijk los bij.

Als je glasvezel hebt hoeft de dsl kabel er niet meer in.

Als een een monteursreset gedaan?:

Druk reset+herstel tegelijktijdig in tot power uit gaat.

Anders eens proberen om de dsl kabel er toch in te doen en de wan kabel eruit en wacht 10 minuten Werkt het dan nog via koper?Zo ja, dan is de migratie niet goed gegaan.

Na die test kan de dsl kabel eruit en wan er weer in.

Reputatie 1

Dank @martijn197108 , ik dacht al dat deze er niet in hoefde maar probeer in ieder geval zo veel mogelijk uit te sluiten. Ik ben nu aan de lijn met KPN even kijken wat zij kunnen doen, anders zal ik nog een monteurs reset doen.

Hallo @AnneRo als je inlogt in het modem zie je onder de rubriek VOIP dan wel een geregistreerd telefoonnummer staan? Zo ja, dan kun je een test oproep doen binnen het modem en zou je de telefoon moeten kunnen horen overgaan.

 

Reputatie 1

Kpn kwam ook niet verder dan een harde reset te doen op experiabox, dit is het enige wat ik bij VoIP kan zien:

 

Reputatie 1

Harde reset gedaan op de Experiabox, nog steeds in gesprek. Ik heb het basisstation nog niet op de stroom gezet (en kabelte tussen station en box ook nog eruit). Het lijkt me dan toch dat hier iets mis gaat op de lijn of de experiabox zelf? @PeterG 

Hallo @AnneRo binnen het modem is behalve de standaard instellingen, die je laat zien, ook te zien of het telefoonnummer geregistreerd is met bijbehorend telefoonnummer, zoals ik eerder schreef.

 

Kan je een screenshot van de home page plaatsen?

Wil je ook deze stappen volgen?:

Als je glasvezel hebt hoeft de dsl kabel er niet meer in.

Als een een monteursreset gedaan?:

Druk reset+herstel tegelijktijdig in tot power uit gaat.

Anders eens proberen om de dsl kabel er toch in te doen en de wan kabel eruit en wacht 10 minuten Werkt het dan nog via koper?Zo ja, dan is de migratie niet goed gegaan.

Na die test kan de dsl kabel eruit en wan er weer in.

 

Reputatie 1

Beste allen, het is gelukt! Na de harde reset ging de telefoon wel weer over (nummer was ook geregistreerd bij VOIP). Vervolgens heb ik alle 4 de telefoons kunnen aanmelden. Ik dank het forum hartelijk, want als ik de KPN helpdesk belde kwam ik geen stap verder.

Super dat het gelukt is!Je bedoeld de monteursreset?

Reputatie 1

Ja, door de monteurs reset ging het weer normaal over. En kon ik de beschreven methode van @PeterG toepassen, want de andere volgorde zoals in het boekje beschreven werkte niet.

Reputatie 1

Ik heb trouwens nog een andere vraag. Wij hebben nog een aantal Panasonics telefoons/handsets gekocht op aanraden van KPN, maar nooit gebruikt. Zijn deze gemakkelijk te gebruiken naast de Chicago duo handsets? Of kan je dit niet combineren? In ieder geval weet ik wel dat er niet meer dan 6 apparaten op het basisstation kunnen.

Ja. Verschillende merken kunnen gecombineerd. Echter volgens de GAP norm hoeven vreemde merken tov de basis alleen bellen te ondersteunen. Het kan dus zijn dat intern bellen daarmee niet werkt.