Beantwoord

Coinvox 12 & 22 munttelefoon aansluiten

  • 26 January 2019
  • 21 reacties
  • 1145 keer bekeken

Hallo,

Voor mijn nostalgisch hoekje wil ik graag een oude munttelefoon aansluiten.

Voor een tweetal munt telefoons (PTT Coinvox 12 en 22) ben ik op zoek naar documentatie of informatie over de werking/aansluiting. Ik heb een Homevox 1-5F centrale en een pulse-toon vertaler waarop een Kimus 1 kwartjes telefoon is aangesloten, die doet het wel. De Coinvox toestellen gaan beiden wel over als ik ze bel (intern), maar het gesprek komt niet tot stand na opnemen. Het display gaat niet aan, munten vallen direct in de teruggave bak. Misschien een aarde probleem? Ik heb geprobeerd de aarde aan te sluiten op de aarde in mijn huis, dat helpt helaas niet.

Kunt u mij helpen, is er wellicht nog een handleiding beschikbaar, of informatie over hoe deze munttelefoons aan te sluiten?

Met vriendelijke groet,
Stefan
icon

Beste antwoord door Toine68 9 July 2019, 09:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Hallo @coinvoxstefan
Kijk hier eens:
https://nl.hobby.elektronica.narkive.com/gMXQ3V89/coinvox-12
Hallo Jan-D,

Dank voor je reactie, helaas geeft mijn coinvox (geen van beide) display of toon, ik kan dus ook geen pincode invoeren.

Grt Stefan
Reputatie 7
Badge +30
Ha Stefan, welkom op het forum! Wat een leuk project :)

We hebben deze handleidingen in ieder geval niet zo voor het grijpen. Je kunt op deze pagina eens de handleiding van de Coinvox Euro downloaden (onder vaste telefoons, A-C). Misschien dat daar wat nuttige dingen instaan. Ga ik ondertussen hier navraag doen of we die handleidingen nog ergens hebben.
Ik houd je project in de gaten, ik wil zelf een oude bakelieten draaitelefoon werkend krijgen.., om dan vervolgens de smartphone volledig af te schaffen. Succes. 🙂
@Drome
Diverse topics over het aansluiten van een draaischijftelefoon.

Overigens (als het je om de radiofrequentie gaat) kun je ook een moderne(re) toondruktoetstelefoon (bedraad dus) aansluiten. Dat werkt gewoon.
Deze is leuk. Klassiek "bakkelieten" uiterlijk. Moderne werking.
Ik heb nog 2 ideetjes.
Stel de vraag ook op circuitsonline.net
en/of
Neem contact op met een van de musea op telefoongebied.
In (bij) Rotterdam zit er een bv.
Dit kwam ik nog tegen in mijn eigen bericht op dit forum :
https://dutchtelecom.wordpress.com/
Ik houd je project in de gaten, ik wil zelf een oude bakelieten draaitelefoon werkend krijgen.., om dan vervolgens de smartphone volledig af te schaffen. Succes. :)
Hallo @Drome
een ouderwetse telefoon met draaischijf is eenvoudig aan te sluiten. Het enigste dat je hoeft te doen om de bel aan het rinkelen te krijgen is het kabeltje dat nu op EB zit onder te brengen bij B in de aansluitstekker, dus bij de blauwe draad. Dan kun je in ieder geval gebeld worden.
Ik weet niet of je kunt bellen, gewoon proberen.
Toen ik nog bij de kabelboer zat kon ik wil via het modem bellen, dat is leuk, ergens in de VOIP-centrale van de kabelboer konden ze het signaal blijkbaar digitaal maken. Ik weet niet of de VOIP-centrale van KPN dat kan, moet ik nog eens proberen.
Succes.☺️
Of pulskiezen werkt hangt van de sip adapter af, dat is het kastje waar je thuis de telefoon op aansluit.
Vaak is dat gecombineerd met het modem, maar als dat niet werkt dan kun je er een apart kastje naast zetten, een oude fritzbox bv.
@_Erik De Coinvox euro handleiding had ik inderdaad gevonden. Deze zit ook in mijn collectie, maar heeft een aparte netstroom adapter, de oudere coinvoxen halen zover mij bekend de spanning vanaf te telefoonlijn. Op de Coinvox 22 staat een aansluitfactor van 1,5, de Homevox 1-5F centrale zou hiervoor moeten voldoen. Bij aansluiten zou ik een melding op het display verwachten, of een toon als de hoorn word opgenomen. Jammer genoeg is er van andere Coinvox handleidingen geen spoor te vinden 😞.

@KeesYagi je tips ga ik nog opvolgen, het telefoonmuseum Rotterdam staat op mijn lijstje, maar helaas 2 uur rijden en alleen op dinsdag open. Er is een contactformulier op de website zag ik.
Op https://dutchtelecom.wordpress.com/ staat wel informatie over de kostenpuls wat erg leuk is om werkend te krijgen als de munttelefoons werken. Ik denk dat het niet noodzakelijk is voor het in en uit kunnen bellen met coinvox 12/22, maar weet ik niet zeker.

@Drome je kan inderdaad je draaischijf telefoon aansluiten op het modem zoals Jan-D omschrijft, maar het hangt van van provider/type af of je kan bellen/gebeld worden. De pulsen worden volgens mij niet herkent door de meeste moderne modems/centrales. En het modem moet voldoende vermogen kunnen leveren om de bel over te laten gaan. Een oplossing kan de homevox centrale (elk type) zijn, regelmatig te vinden op marktplaats. De pulse-toon converter is te koop via bol.com of zelf te maken als je een beetje kan solderen. Succes.

Ik zal een update posten als ik verder ben.
Grt Stefan
De SIP in de Experiabox ondersteunt alleen toonkiezen. (dat bestaat inmiddels ook al 31 jaar. De centrale waar bij op zaten ging dat in 1987 ondersteunen.)

Puls naar toon converters bestaan danwel bestonden. Maar of ze nog te krijgen zijn... Daar is e.e.a. via google over te vinden.
Zie ook via afbeeldingen.
Ik heb zonet een T65 aangesloten op de Experia Box V10.
Je kunt er NIET mee UIT bellen, maar je kunt wel INKOMENDE gesprekken aannemen, de bel gaat luid en duidelijk over.
Reputatie 7
Badge +30
Overigens (als het je om de radiofrequentie gaat) kun je ook een moderne(re) toondruktoetstelefoon (bedraad dus) aansluiten. Dat werkt gewoon.Deze is leuk. Klassiek "bakkelieten" uiterlijk. Moderne werking.Die telefoon heb ik ook een hele poos gebruikt, leuk ding! Heb inmiddels geen vast nummer meer dus hij staat werkeloos op zolder. Maar als ik ooit toch weer een vast nummer neem, dan weet ik wat ik weer aansluit :D

Navraag staat inmiddels uit, er wordt gekeken of we deze handleidingen nog ergens hebben, fysiek of digitaal, en of er anders een andere weg is via waar je ze zou kunnen verkrijgen. Het Houweling Telecommuseum, wat al genoemd is, is inderdaad ook een goede om eens bij te informeren.
Ik heb inmiddeld mn oude draaitelefoon werkend op de V10A.
DWZ; ik kan gebeld worden.
Zelf bellen is nog een issue, elke puls wordt als een '1' gezien.
Dit krijg ik ook nog wel werkend! :)
Denk dat ik me zelf een omvormer ga maken.
Met een oude fritzbox is het eenvoudig en voordelig te doen.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Reputatie 7
Badge +30
Kleine update vanuit hier: helaas nog geen geluk. De vraag is door mijn contactpersoon bij een aantal andere uitgezet, maar zoals het er nu op lijkt hebben we dat niet meer. Maar, we geven nog niet op. Dus de navraag gaat door.
Helaas ook nog niet meer informatie kunnen verkrijgen, over een paar weken ga ik bij het telefoniemuseum in Rotterdam langs, misschien hebben zij tips.
Reputatie 7
Badge +30
Ik hoop het voor je, Stefan. Intern blijft het ook angstwekkend stil. Ik vermoed dat we hier ook niet meer hebben.
Hallo Luitjes. Ik heb hier een coinvox 12 incl beschrijving en gebruikershandleiding. Als iemand een kopie zou willen laat maar weten. Scan ik hem een keer in.

Groet
Reputatie 7
Badge +30
Hey Toine, welkom! Ik denk dat je @coinvoxstefan daar wel heel blij mee zou maken 🙂
Hallo Toine68,

Een handleiding zou fantastisch zijn! ik stuur je even een PM. Ik ben een paar maanden geleden wel bij het Houweling telefonie museum in Rotterdam geweest. Een aanrader als de tecniek je interreseerd, de oud-KPNers geven ene leuke rondleiding en er is veel oude tedhniek werkend te zien. Alleen de coinvox 22 die er staat was niet aangesloten 😞 En de bibliotheek met documentatie moest nog uitgezocht worden, dus een handleiding heb ik nog niet kunnen bemachtigen.

Groet, Stefan