Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14957 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

@obelisk Ik heb geen panklare oplossing voor je maar wellicht kan je voor hulp van anderen iets bekijken: Is als het probleem zich voordoet op het beginscherm van de grafische interface de nummers/sip allemaal nog ‘Registered’ en ‘on/off hook’ correct?  
Zie je het apparaat in de router nog als actief in het netwerk? Is een reset van de Grandstream of een totale reset (overal, modem, switch, Grandstream de stroom eraf en 30 tellen later er weer aan) al eens geprobeerd?

De RTP poorten zijn wat hoog in de KPN range ten opzichte van de overal goed functionerende waardes die @Babylonia uitgezocht heeft. Wellicht met RTP liever onderin de KPN range gaan zitten. Zijn er instellingen anders ten opzichte van op het forum als plaatje te zien/downloaden instellingen van mij of anderen?

Zelf heb ik nog een probleem met de standaard tonen. Als ik een antwoordapparaat aansluit merkt die niet wanneer het gesprek opgehangen is en blijft de harde tonen van een opgehangen gesprek opnemen. Zo lang ik geen alternatief heb om te bellen en ik met mijn KPN-SIP's geen KPN abonnees kan bellen niet mijn grootste probleem maar toch goed om op te lossen.

Kan er ook iets gewoon verkeerd zitten in de SIP’s van specifiek KPN: werkt het met een sip van een ander bedrijf wel goed?

Reputatie 7

Als je de "Reregister before Expiration" op 0 had staan dan werd jouw HT802 dus niet binnen een uur opnieuw aangemeld en daarmee werd de verbinding dus beëindigd.

Er moet elk uur een (her)registratie plaatsvinden.

Als je de "Reregister before Expiration" op 0 had staan dan werd jouw HT802 dus niet binnen een uur opnieuw aangemeld en daarmee werd de verbinding dus beëindigd.

Er moet elk uur een (her)registratie plaatsvinden.

 

Ik was er al bang voor.

Ik heb de stappen van @JorisV. gevolgd als in dit topic en als ik met niet vergis zijn de RTP port en deze (her)registratie daar niet in vermeld.

  1. RTP port van default 5004 naar 25060 (volgens aanbeveling in de 16384-32768 range)
  2. “Reregister before Expiration” van default 0 naar 3600

Wellicht dat het ergens genoemd is, maar ik heb niet het hele topic doorgenomen.

...
De RTP poorten zijn wat hoog in de KPN range ten opzichte van de overal goed functionerende waardes die @Babylonia uitgezocht heeft.

Ik heb de aanbeveling van de KPN gevolgd, die zegt 16384-32768.

 

Zelf heb ik nog een probleem met de standaard tonen. Als ik een antwoordapparaat aansluit merkt die niet wanneer het gesprek opgehangen is en blijft de harde tonen van een opgehangen gesprek opnemen.

 

In de Grandstream kun je de tonen aanpassen, met wat Googelen moet je vast de juiste waarden voor de Europese standaards kunnen vinden.

 

...

Kan er ook iets gewoon verkeerd zitten in de SIP’s van specifiek KPN: werkt het met een sip van een ander bedrijf wel goed?

Ik las ergens op het forum dat er bij KPN ook wel eens wat fout zit in de database, maar waarom het een en ander niet zou lukken durf ik ook niets over te zeggen. Ik begin het hele SIP verhaal ook maar net te begrijpen. :wink:

Reputatie 4
Badge +1

Als je de "Reregister before Expiration" op 0 had staan dan werd jouw HT802 dus niet binnen een uur opnieuw aangemeld en daarmee werd de verbinding dus beëindigd.

Er moet elk uur een (her)registratie plaatsvinden.

Zie deze screenshot:
https://www.joris-vervuurt.com/assets/images/kpn/grandstream-ht801/04_FXS_Port.png

Er wordt wel degelijk opnieuw aangemeld, maar dat gebeurt precies op het moment dat de andere sessie verloopt. Wellicht handig om dat iets hoger dan 0 te zetten (zodat er wat meer tijd over is zegmaar), maar ik heb er bij mij nog geen problemen mee ervaren.

Register Expiration:   (in minutes. default 1 hour, max 45 days)

 

Reregister before Expiration:   (0-64800. Default 0 second)

 

Bij velen werken deze instellingen goed. Bij mij geen enkele problemen hiermee op langere termijn. Toch raar dat een instelling soms bij iemand een probleem kan zijn en bij anderen niet.
Of is de registratie een uur en de tweede instelling de tijd van herregistratie voordat de registratietermijn afloopt: en dus in combinatie geen probleem?

Als je de "Reregister before Expiration" op 0 had staan dan werd jouw HT802 dus niet binnen een uur opnieuw aangemeld en daarmee werd de verbinding dus beëindigd.

Er moet elk uur een (her)registratie plaatsvinden.

Zie deze screenshot:
https://www.joris-vervuurt.com/assets/images/kpn/grandstream-ht801/04_FXS_Port.png

Er wordt wel degelijk opnieuw aangemeld, maar dat gebeurt precies op het moment dat de andere sessie verloopt. Wellicht handig om dat iets hoger dan 0 te zetten (zodat er wat meer tijd over is zegmaar), maar ik heb er bij mij nog geen problemen mee ervaren.


Ik zie het nu ook, 3600 voor ‘reregister before expire’  is dan wel erg hoog, dat is een uur namelijk. Ik zal het eens met 300 proberen, dat is dan 5 minuten voor de registratie verloopt.

Reputatie 7

Ik had niet gezien dat we het hadden over het aantal seconden voordat de registratie komt te vervallen. :sweat:

De waarde 0 zou dan zelfs goed moeten zijn.

Ik had niet gezien dat we het hadden over het aantal seconden voordat de registratie komt te vervallen. :sweat:

De waarde 0 zou dan zelfs goed moeten zijn.


Klopt, ik zag dat de HT802 kan loggen naar een remote syslog server. Ik heb dat maar even aangezet, misschien dat ik wat uit de log kan halen.

 

Ik heb een Cisco SPA112 ATA, en wil de voip dienst van een 3e partij gebruiken, weet iemand of dit ook mogelijk is en welke instellingen hier voor van toepassing zijn?

Reputatie 7

Dat is sterk afhankelijk van de VoIP provider.

Maar het is niet zo dat KPN bijvoorbeeld alle communicatie over 5060 standaard afgeschermt heeft voor hun eigen voip?

(Die cisco ATA is overigens niet het meest eenvoudig om op te zetten. heb nu al een besteld  zoals in deze thread word benoemd) 

Hier liepen we namelijk bij t-mobile thuis tegen aan.

Daar moest ik standaard een andere poort gebruiken omdat 5060 standaard naar hun voip service werd door gestuurd, en op dit moment kan ik in mn ex- box V12 niet eens het tabje voip aan klikken, ik neem aan omdat wij deze dienst niet afnemen bij kpn?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een Cisco SPA112 ATA, en wil de voip dienst van een 3e partij gebruiken, weet iemand of dit ook mogelijk is en welke instellingen hier voor van toepassing zijn?

VOIP providers maken gebruik van standaard internationaal gebruikelijke VOIP protocollen.
Als een 3e partij met Cisco ATA werkend is geconfigureerd, kan dat ook met een Grandstream ATA,
(of om het even welke andere ATA-adapter en/of softphone VOIP applicatie).

Houd er echter rekening mee, dat mogelijk aanvullende instellingen nodig zijn, die bij dit onderwerp niet zijn beschreven. Bij dit onderwerp gaat het tenslotte alleen om een “KPN” VOIP account.
Het standaard ingegeven “belschema” (dial plan) van de Grandsream ATA adapters werkt wel met KPN.
Heb gemerkt dat die bijv. niet correct werkt bij “CheapConnect” als VOIP provider.

Als je een belschema “leeg” maakt, en een telefoonnummer compleet ingeeft met landnummer, ofwel met +31 of 0031 notatie (voor Nederlandse telefoonnummer), heb je een basis wat altijd werkt.

Van daaruit kun je een belschema opbouwen in de voor de eigen situatie ideale omstandigheden. Zonder ingave van +31 of 0031 als je met een netnummer begint = met één nul en opvolgende “andere” nummers.

Vervolgens aanvulling dat je ook geen netnummer hoeft in te geven. voor de eigen regio.
(Is beginnend met een cijfer anders dan “0” ).

Met een goed belschema kun je bepaalde buitenland of dure betaal-nummers volledig uitsluiten.

Op blz. 51 van de Grandstream “admin” PDF handleiding staat uitvoerig beschreven hoe je een belschema opbouwt.  Het lijken wat cryptisch beschreven coderingen. Het kost wat meer grondige bestudering met wat er wordt bedoeld en hoe je een schema opbouwt. Een goed wiskundig inzicht kan helpen om het goed samen te stellen.

In het verleden heb ik belschema’s opgezet voor een Linksys PAP2T ATA adapter, die werken voor KPN/Telfort, CheapConnect, VoipBuster, PowerVoip. Misschien dat het je wat inzicht kan geven.
Let op dat mogelijk net wat andere coderingen gebruikt worden bij Linksys en Grandstream?
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/cisco-spa112-configureren-76774?postid=632634#post632634

 

….Daar moest ik standaard een andere poort gebruiken omdat 5060 standaard naar hun voip service werd door gestuurd

Andere VOIP services hebben vaak de mogelijkheid om naast poort 5060 andere poortnummers te gebruiken. (VoipBuster - PowerVoip o.a. poort 6000).

Reputatie 7

@Psyco, van welke VoIP provider willen jullie gebruik gaan maken?

@wjb wij maken gebruik van Voys.

 @Babylonia inderdaad poort 5070 werkte wel bij t-mobile thuis.

 

overigens hebben we een aanvraag staan voor pair bonding om de snelheid van de dsl te verhogen, nog tips of bekende problemen waar ik op moet letten?

 

Reputatie 7
Badge +10

De meeste tips waar op te letten zijn nu denk ik wel gegeven?
Mocht je alsnog tegen problemen aanlopen, kun je altijd aanvullende vragen daarover stellen.

Overigens ben ik wel benieuwd of je met de Experia Box V12 tegen een reservering van poort 5060 aan gaat lopen in de modem/router, ten behoeve van mogelijk eigen “KPN” telefonie services, ondanks je zelf geen VOIP telefonie afneemt van KPN ?

Overigens ben ik wel benieuwd of je met de Experia Box V12 tegen een reservering van poort 5060 aan gaat lopen in de modem/router, ten behoeve van mogelijk eigen “KPN” telefonie services, ondanks je zelf geen VOIP telefonie afneemt van KPN ?

 

Ik heb al gekeken of ik die instelling kan bekijken met een terminal maar met poort scan en putty kom ik er niet bij,

in de user ui  staat heel de knop voip grijs en kan ik deze niet instellen of aan klikken.

heb ook geprobeerd met een TPlink archer v900 maar daar krijg ik op het moment geen verbinding mee. dus ben voor nu beperkt tot de ex- box tot ik uit gevogeld heb welke instellingen ik aan moet passen voor mijn uplink.

 

ik ga eerst even kijken of het mij wel lukt om voip werkend te krijgen met een grandstream deze zou ik vandaag of morgen binnen moeten krijgen.

Reputatie 7
Badge +10

Het is makkelijker te achterhalen door te kijken of je een port forwarding kunt instellen op poort 5060.
Als je een melding krijgt dat die poort gereserveerd is, weet je dat die poort dus niet vrij is voor eigen te kiezen VOIP-diensten.

Bij een “Telfort” Experia Box V10 krijg je bijv. de volgende melding als je poort 5060 zou willen doorsturen. (Ik denk voor de KPN Experia Box modellen weinig anders).
Met dien verstande dat ik wel een actief "Telfort” (KPN) VOIP account heb.
Je kunt het VOIP account echter niet de-activeren, zodat de poort vrij komt, voor eigen gebruik.

 

 

Dus ben benieuwd of die poort nog steeds gereserveerd is, als je geen VOIP afneemt?

Nu zul je voor uitbellen daar naar alle waarschijnlijkheid geen nadeel van ondervinden als het wel gereserveerd blijkt te zijn, omdat de aanroep om een VOIP-account te registreren bij de VOIP-provider door de ATA-adapter zelf wordt gedaan.

Het legt je echter wel beperkingen op met doorschakelen naar interne andere SIP-nummers binnen je huis als je daar aparte VOIP-apparatuur voor gebruikt. (De situatie bij mij thuis).
Of “in de wacht zetten” van gesprekken. Die gesprekken krijg ik dan niet meer terug.
Dat zijn de beperkingen die ik daarmee ondervindt. Niet voor normale VOIP telefonie-gesprekken. (Zonder doorschakeling of in de wacht zetten).

Waarschijnlijk niet als de VOIP ATA het enigste VOIP apparaat is, waar je de VOIP / SIP-accounts hebt ondergebracht. En je mogelijk bijv. een (analoge) Dect telefoon met eenvoudige basis gebruikt.
De Dect handsets onderling hebben hun eigen systeem om gesprekken door te verbinden.

Reputatie 7

Op een V10 van KPN wordt alleen TCP poort 8085 aangegeven als gereserveerde poort.

Overigens kan je bij Voys ook andere poortnummers dan 5060 gebruiken en kan je dus sowieso probleemloos gebruik maken van een eigen VoIP ATA.

Reputatie 7
Badge +10

Of poort 5060 gereserveerd is/wordt,
zou @Psyco in ieder geval ook nog even op de Experia Box V12 kunnen nakijken.
De ene modem/router is de andere niet. Met ieder hun eigen nukken en eigenaardigheden.

Reputatie 7
Badge +10

…..aanvullend, wel specifiek kijken of poort 5060 geforward kan worden met het UDP protocol.
Onder het TCP protocol (niet gebruikt voor VOIP) is er geen restrictie. Die is sowieso niet gereserveerd.

Dacht overigens eerder (bij een kennis) juist ook de reservering van poort 5060 - UDP met de KPN Experia Box V10 te hebben opgemerkt.  Op welke firmware-versie zit de KPN V10 nu?
Zou ik dat een volgende keer bij die kennis alsnog kunnen nakijken (zonder te hoeven resetten, om een firmware update te bewerkstelligen, waarbij instellingen verloren gaan).

als ik poort 8085 probeer te forwarden krijg ik de volgende foutmelding https://prnt.sc/te7lq1

bij 5060 kan ik zelfs een forward in stellen naar een ip dat niet gebruikt word.

 

Reputatie 7
Badge +10

OK, dan geldt voor VOIP en met een Experia Box V12 in ieder geval geen restrictie op poort 5060.
(Indien geen KPN VOIP-account actief).

Poort 8085 is niet een officieel gangbaar en “breed” gebruikte poort voor services.
Dus lijkt me minder van belang als juist die poort niet beschikbaar is.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers

En hoe staat het met andere poortbereiken die in het plaatje hierboven naar voren komen?

Update:

vandaag grandstream HT802 binnen gekregen.

instellingen  zoals in de originele post stond gebruikt, met enkele uitzonderingen voor de sip-, stun en NTP servers: (ha.voys.nl(ook bij proxy), stun.voys.nl:3478 en ntp.voys.nl )

port forward voor poort 5060 naar mijn ata.

bij sip user ID en authenticate ID hetzelfde, dus niet het telefoon nummer in mijn geval, maar de sip code die we van voys hebben gekregen. verder niet veel aangepast.

loop toestellen op poort 1 werken prima gaan af als we gebeld worden, vaste telefoon op poort 2 gaat niet over ondanks de zelfde instellingen.

uitbellen lukt met alle toestellen.

 

ik hou de ciscoSPA112 en ga proberen die ook werkend te krijgen. mocht dat lukken zal ik die instellingen hier ook toevoegen. 

Reputatie 7

Die port-forward van UDP poort 5060 zou niet nodig moeten zijn.

Je kunt per SIP account maar één poort gebruiken. Het is niet mogelijk om hetzelfde sip account op beide lijnen te configureren.

Reageer