Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14957 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Reputatie 7
Badge +10

loop toestellen op poort 1 werken prima gaan af als we gebeld worden,
vaste telefoon op poort 2 gaat niet over ondanks de zelfde instellingen….

Met hetzelfde SIP-account (dezelfde instellingen) probeer je die daarmee twee keer te laten aanmelden bij de VOIP provider.  Dat zal op die wijze ook niet gaan werken.

Je hebt twee aparte poorten voor twee aparte SIP-accounts.
Helaas kun je niet kiezen om beide RJ11 analoge telefoonpoortjes aan één SIP-account te koppelen.
(Zoals dat bijv. bij een Experia Box V10 wel kan).

Dat zul je bij de VOIP provider zelf anders moeten instellen.
Twee aparte “interne” SIP-nummers aanvullen. (Bijv. bij CheapConnect zijn die twee nummers gratis). Die stel je dan in op de beide poortjes van de ATA adapter. Het eigenlijke telefoonnummer stuur je bij de VOIP-provider dan door naar die twee interne SIP-nummers.

Ik vermoed dat de mogelijkheden bij   voys.nl  vergelijkbaar zal zijn.

https://prnt.sc/tf34dl

met poort forward krijg ik dit soort situaties dus dat de telefoon blijft afgaan. zonder werkt heel de telefonie niet.

ik heb gezocht voor een outbound rule in te stellen in nijn router maar daar zie ik geen opties voor.

wat kan ik nog proberen?

Reputatie 7
Badge +10

Heb je de eerdere  “zelfde instelling”  voor twee SIP-accounts wel ongedaan gemaakt?
(Port forwarding zou niet nodig hoeven te zijn).

@Babylonia ik heb de sip instellingen aan gepast en de 2e lijn bij active op no gezet.

(vannacht om 4 uur ging de telefoon weer uit het niets rinkelen, heb toen de portforward uit gezet.)

alleen krijg sterk het gevoel dat ik beter kan kijken voor een eigen router inplaats van de experia box.

 

heb ooit wel een pfsense box gemaakt met eigen hardware weet nu alleen niet of dat die op normale nics ook dsl zou kunnen ontcijferen.

welke router werkt het makkelijkst op het kpn netwerk waar je veel zelf kan aanpassen en toch redelijk eenvoudig is met de UI?

 

Reputatie 7
Badge +10

welke router werkt het makkelijkst op het kpn netwerk waar je veel zelf kan aanpassen en toch redelijk eenvoudig is met de UI?

Met een VDSL connectie, heb je dan in ieder geval een modem/router nodig die een VDSL aansluiting heeft. Kom je bijv. uit aan een Fritzbox. Heeft zover ik dacht standaard een profiel voor KPN.

Nadeel van Fritzbox is dat je daarin niet op router niveau een VPN Client kunt configureren naar een commerciële VPN-dienst.  Alleen een statische Point to Point VPN naar een andere (Fritzbox) router.

Afhankelijk welk model, is het voordeel van een Fritzbox, dat daarin direct een Dect basis station is opgenomen, en je diverse Giga Dect handsets direct daarmee kunt laten samenwerken.
Neem je in de Fritzbox direct je VOIP SIP-account daarin op.
(Daarmee wordt in dat geval de Grandstream ATA adapter overbodig).
Ook (afhankelijk van model ?) WiFi mesh ondersteuning.
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/

Een modem/router met veel meer uitgebreide instel-mogelijkheden, is bijv. een DrayTek 2865.
Maar heeft geen VOIP ATA adapter aan boord.  Wel zeer uitgebreide VLAN mogelijkheden.
(Handig als je bijv. Internet of Things apparaten separaat in een netwerk wilt configureren).
Aanwijzingen hoe die voor KPN te configureren, zie beschrijving  < HIER >
Die ondersteunt tot supervectoring VDSL 35b profiel.
https://www.draytek.com/products/vigor2865/

Reputatie 7
Badge +10

Heb nog even opnieuw je instellingen nagelopen:

instellingen  zoals in de originele post stond gebruikt, met enkele uitzonderingen voor de sip-, stun en NTP servers: (ha.voys.nl(ook bij proxy), stun.voys.nl:3478 en ntp.voys.nl )…...

Maar kom met een zoekactie voor  voys.nl  aan voorbeeld SIP-instellingen nergens een actieve STUN-instelling tegen.  De enig gevonden web-pagina, juist om het NIET in te stellen.

STUN/TURN/ICE/ALG: uitzetten

Verder aan een gevonden plaatje m.b.t. STUN:   https://www.voys.nl/files/3-nat.png

Levert het nog iets op, als het STUN-veld in de Grandstream ATA adapter leeg is gemaakt?

Heb nog even opnieuw je instellingen nagelopen

Maar kom met een zoekactie voor  voys.nl  aan voorbeeld SIP-instellingen nergens een actieve STUN-instelling tegen.  De enig gevonden web-pagina, juist om het NIET in te stellen.

STUN/TURN/ICE/ALG: uitzetten

Verder aan een gevonden plaatje m.b.t. STUN:   https://www.voys.nl/files/3-nat.png

Levert het nog iets op, als het STUN-veld in de Grandstream ATA adapter leeg is gemaakt?

 

https://gist.github.com/mondain/b0ec1cf5f60ae726202e

het stun server adres heb ik in bovenstaande lijst op github gevonden. de lijst is 5 jaar oud dus kan zijn dat de stun niet meer bestaat, ik heb het aangezet omdat dat in de oorspronkelijke instellingen stond aan het begin van deze draad.

overigens heb ik nu de poortforward helemaal verwijderd en niet alleen uit geschakeld. nu lijkt alles goed tewerken op 1 telefoon.

Reputatie 7
Badge +10

Instellingen in het begin van het onderwerp m.b.t. STUN hebben alleen betrekking op het KPN VOIP account, niet voor andere VOIP-providers als dat daar niet nodig of gebruikelijk is.
(Voor bijv. CheapConnect, VoipBuster, PowerVoip bijv. niet nodig in te stellen).

In ieder geval goed te lezen dat zonder port forwarding, er geen problemen zijn.
Hoef je voorlopig althans ook (nog) geen andere modem/router aan te schaffen. :wink:

In ieder geval goed te lezen dat zonder port forwarding, er geen problemen zijn.
Hoef je ook (nog) geen andere modem/router aan te schaffen.

leuk dat je het op brengt, had al een fritz besteld, daarna nog een keer gaan testen. en bestelling geannuleerd, heb naar eigen mening al genoeg geld in dit spul gestoken voor nu. hooguit dat ik in de toekomst  de ex-box  zat word en een duurdere DrayTek ga halen. wifi problemen kan ik makkelijk op lossen door een TPlink archer vr 900 achter mn kpn modem  te gooien, gaat automatisch over op bridged en zover ik getest heb geen issues met  de snelheid. wel beter bereik.

Update:

vandaag grandstream HT802 binnen gekregen.

instellingen  zoals in de originele post stond gebruikt, met enkele uitzonderingen voor de sip-, stun en NTP servers: (ha.voys.nl(ook bij proxy), stun.voys.nl:3478 en ntp.voys.nl )

port forward voor poort 5060 naar mijn ata.

bij sip user ID en authenticate ID hetzelfde, dus niet het telefoon nummer in mijn geval, maar de sip code die we van voys hebben gekregen. verder niet veel aangepast.

loop toestellen op poort 1 werken prima gaan af als we gebeld worden, vaste telefoon op poort 2 gaat niet over ondanks de zelfde instellingen.

uitbellen lukt met alle toestellen.

 

ik hou de ciscoSPA112 en ga proberen die ook werkend te krijgen. mocht dat lukken zal ik die instellingen hier ook toevoegen. 

@Psyco mocht je het werkend hebben met de SPA112 zou je dan je instellingen willen delen?

Ik ben in het bezit van de SPA112 en krijg het helaas nog niet werkend om mijn KPN nummer hier op in te stellen,

 

Ik heb de volgende instellen toegepast:

Netwerk Setup>time setup
GMT: +1
Time server: 0.nl.pool.ntp.org

Voice> Line 1

Outbound Proxy:     ims.imscore.net
Use Outbound Proxy: yes
Outbound Proxy:        145.7.97.53

Display name:         +31xxxxxxxxx
User ID:            +31xxxxxxxxx
password:            xxx
Auth ID:            xxxxxxxx@ims.imscore.net
Use Auth ID:        yes

 

Bij Status word dan weergegeven:

Registration State:        Registered

 

Ik kan niet uit bellen of gebeld worden. Alle hulp is welkom :-)

 

Reputatie 7

De outboumd proxy moet "voip1-ext.kpn.net" zijn.

Voorbeeld instellingen o.b.v. een N300A IP.

Op de router moet SIP ALG uit staan.

Welke codecs gebruik je?

Bedankt voor je reactie
Ik heb nu de Codec G729a geconfigureerd staan, en heb de keuzes uit 

  • G729a
  • G726-32
  • G711a
  • G711u

IP 145.7.97.53 is voip1-ext.kpn.net. Ik heb het aangepast, is helaas niet de oplossing voor de SPA112.
mogelijk zie ik nog wat over het hoofd.

Reputatie 7

G729a en G726-32 worden niet ondersteund.

Als G722 door de.SPA112 ondersteund wordt, neem die dan mee.

Kan je eens screenshots posten van de instellingen op jouw SPA112.

UIteraard wel jouw persoonlijke gegevens zoals login en IP adres wegpoetsen.

Wat is het merk en type router die je gebruikt?

Hoi, ik probeer ook de SPA112 werkende te krijgen. Ik heb alle instellingen zoals hierboven ingevuld en dan krijg ik het ook geregistreerd. Als ik dan probeer te bellen van buiten naar binnen of andersom werkt het niet.

Ik heb thuis een pfsense router waarmee ik gelijk ook een packet capture heb gedaan en heb geconstateerd dat er regelmatig een 407 Proxy Authentication required wordt ontvangen dus ik denk dat het ergens bij de registratie nog fout gaat.

 

Dit zijn de instellingen die ik momenteel heb staan:

Als iemand zou kunnen helpen zou het fijn zijn! Ik check regelmatig even of hier weer een update is :)

Reputatie 7

Zet de RTP packet size eens op 0.020.

Dat heeft helaas nog geen effect, ik blijf problemen houden met het authenticeren met de server lijkt het op. Ik krijg ook in de line status te zien dat de call state invalid is.

Reputatie 7
Badge +10

Het gebruikte belschema, hoewel je dat voor bepaalde persoonlijke situaties en regio's kunt aanpassen, lijkt niet kloppend te zijn voor bepaalde reeksen?

Heb het nu niet allemaal tot in detail bestudeerd, (is alweer te lang geleden dat ik me in de gebruikte algoritmen heb verdiept en zou dat weer moeten ophalen). Maar heb eerder wel voor enkele situaties op het forum van Telfort daar voorbeelden van gegeven.
Je zou het daarmee eens kunnen vergelijken.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/cisco-spa112-configureren-76774?postid=632634#post632634

Door een belschema helemaal leeg te maken, en nummers volgens internationale nummerreeks in te toetsen (0031)  kun je in ieder geval wel controleren of een verbinding volledig juist werkt.
Mogelijk wordt achterliggend reeds door KPN / imscore.net rekening gehouden met gebruikte telefoon nummer reeksen?  En is het misschien niet eens nodig een belschema in te vullen?

Door een belschema helemaal leeg te maken, en nummers volgens internationale nummerreeks in te toetsen (0031)  kun je in ieder geval wel controleren of een verbinding volledig juist werkt.

 

Ik heb geprobeerd om te bellen met een leeg belschema, dat werkt helaas ook nog niet. Ik ga nog even een aantal packet captures doen, misschien dat ik het kan vergelijken met de packet capture van Microsip die wel werkt. Als ik meer info heb laat ik het zeker weten!

De link uit de beginpost werkt niet meer, is deze verplaatst?

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Reputatie 7
Badge +20

@Gaittie, deze werkt inmiddels weer. :)

Reputatie 2
Badge

Heb vandaag ook mijn GrandStream binnen gekregen, wel van het type HT812 maar zou ook moeten werken. Na het invoeren van alle informatie binenn de GrandStream blijft deze echter op Not Registered staan. Heb een port forward naar de wan interface van de GrandStream gedaan, maar mocht niet helpen.

Reputatie 7

Wat is het merk en type van jouw router?

Reputatie 2
Badge

Ubiquity USG-3

Reputatie 7

Ik neem aan dat je via de KPN Servicetool voor SIP/VoIP het wachtwoord ingesteld hebt.

Kan je een screenshot posten van de instellingen op jouw Grandstream?

Staat SIP uit op de USG?

Reputatie 2
Badge

Ja heb ik gedaan en ingevuld, ook SIP op de USG staat uit

t op de USG.

Reageer