Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14955 keer bekeken


Toon eerste bericht

379 reacties

Reputatie 2
Badge

De firmware is inmiddels door de kennis bijgewerkt - rechtstreekse connectie / inlog via VPN.
Instellingen van de HT802 - met firmware  1.0.21.4 - slechts één SIP account ingesteld (KPN):

Om de instellingen van de erg smalle lange “verkleinde” screenshots in de reactie goed te kunnen bekijken, gebruik de rechter muisknop om de afbeelding apart te bekijken en dan vergroten.

De meeste instellingen zijn gewoon default / standaard.

 

Dank voor de screenshots @Babylonia ik heb deze over genomen en opnieuw het wachtwoord in het portaal van KPN aangevraagd. Daarna even weer ombouwen (gebruik de experibox nu om tel te hebben) en dan even testen.

Update: Na ombouw nog steeds niet geregistreerd, lijkt toch wat met account bij KPN te zijn.

Arjan

Reputatie 7

Update: Na ombouw nog steeds niet geregistreerd, lijkt toch wat met account bij KPN te zijn.

Dan moet het haast zo zijn dat er nog een order open staat op jouw abonnement waardoor de wijziging van het wachtwoord niet verwerkt is. Dat is iets wat we eerder gezien hebben.

Ik hoop dat @Erik_ , @Marcia_ of één van hun collega's hier achteraan wil gaan.

Reputatie 7
Badge +10

@arjanhs

In de hoeveelheid van mogelijke instellingen bij die menu's zie je makkelijk iets over het hoofd.
De screen-shots die ik eerder heb geplaatst heb ik nog eens goed bekeken.

M.b.t. tot een STUN-server instelling bij het derde tab menu “Advanced settings”. Ben ik in het vierde menu, waar je de telefoon SIP-gegevens instelt, ook nog een instelling tegen gekomen m.b.t. STUN.

Zou je nog eens kunnen controleren of die niet over het hoofd is gezien?

Het bovenste gedeelte van dat vierde menu:

 

Reputatie 2
Badge

De opmaak van de menus zien er binnen de HT812 iets anders uit, maar zoals je hieronder ziet zijn de instellingen gemaakt @Babylonia :

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Update: Na ombouw nog steeds niet geregistreerd, lijkt toch wat met account bij KPN te zijn.

Dan moet het haast zo zijn dat er nog een order open staat op jouw abonnement waardoor de wijziging van het wachtwoord niet verwerkt is. Dat is iets wat we eerder gezien hebben.

Ik hoop dat @Erik_ , @Marcia_ of één van hun collega's hier achteraan wil gaan.

Ja had al zoiets gelezen in eerdere posts van je, hopelijk kunnen ze er wat in betekenen en het een en ander controleren.

Reputatie 2
Badge

Heb ook even als test een account bij Xeloq aangemaakt en deze als tweede profiel ingesteld, deze registreerde direct met de gekozen instellingen.

Reputatie 7
Badge +10

Het is een hele bevalling, zo'n KPN SIP-account instellen door al die extra tools die KPN gebruikt. :tired_face:
(Instellen van SIP accounts bij alternatieve VOIP providers gaat doorgaans een stuk eenvoudiger).

Oplossing is heel simpel, kpn eruitgooien voor “vaste” telefonie en een normale SIP / VOIP provider nemen

Reputatie 2
Badge

Oplossing is heel simpel, kpn eruitgooien voor “vaste” telefonie en een normale SIP / VOIP provider nemen

Is inderdaad de eenvoudigste oplossing, maar KPN moet het toch ook gewoon werkend kunnen krijgen.

Reputatie 7
Badge +10

Inderdaad zou KPN het moeten kunnen oplossen.

Maar heb met een bepaald onderwerp van zeker een half jaar terug van een gebruiker,
--verguist door enkele KPN moderators-- en van zijn forum-account ontdaan, terwijl degene nergens de normale gebruiksregels van een forum overtrad. Zelfs bloemen thuis gekregen omdat KPN er kennelijk een potje van maakte.

Maar na een half jaar (ik heb indertijd persoonlijk contact met hem gezocht), tot voor kort nog steeds NIET opgelost. Het is dat ik hem indertijd al adviseerde een VOIP account bij een ander te nemen. Heeft dat toen ook ter harte genomen. En belt daar sindsdien zonder problemen mee.  Maar KPN is in al die tijd niet bij machte geweest zijn specifieke geval “bij KPN” op te kunnen lossen. Hij heeft dat altijd voor KPN nog “open gehouden” / gelegenheid gegeven om dat netjes te kunnen oplossen.

Zoveel geduld zou ik al lang niet meer hebben gehad. Hij we!! Het geeft wel aan hoe “toegeeflijk" de persoon in kwestie is, om fouten van KPN te kunnen laten oplossen. Anderzijds de tekortkomingen van KPN zonneklaar blootlegt. Niet alleen in technisch opzicht, maar ook de wijze zoals die persoonlijk in die tekortkomingen door KPN is behandeld.

Reputatie 7

Of je nu een SIP/VoIP aansluiting van KPN gebruikt of één van bijvoorbeeld CheapConnect, er zit nauwelijks verschil tussen. Het enige is dat je bij KPN een stun server en outbound proxy gebruikt, that's it.

Reputatie 7
Badge +10

Het instellen van een SIP/VoIP aansluiting heeft m.b.t. mijn eerdere reactie daar niets mee te maken. Diens hele "KPN” telefonie aansluiting werkt niet zoals het zou moeten. Wat aan hem gerelateerd is met overzetten van voormalig “ISDN” naar huidige systemen. Waarbij praktisch een verschil vanuit welke provider er wordt getelefoneerd, voor wel- of geen mogelijke telefonie-gesprekken.

Het is natuurlijk geen reclame voor KPN dat men over ruim een half jaar tijd, daar nog steeds niet tot een normaal functionerende oplossing is gekomen voor wat betreft “KPN telefonie” .

Reputatie 7

Ik reageer ook niet op jouw eerdere bericht, ik geef alleen aan dat er nauwelijks verschil is tussen het instellen van een SIP/VoIP aansluting voor KPN of bijvoorbeeld CheapConnect.

Het enige verschil tussen mijn CheapConnect aansluting en KPN aansluiting is:

KPN:

 

CheapConnect:

 

Reputatie 7
Badge +10

OK, m.b.t. die kleine verschillen qua instellingen daar kan ik wel in mee gaan.  :sunglasses:

Maar zoals aangegeven, zit er “achterliggend” kennelijk toch behoorlijk verschil in praktische uitvoerbaarheid door ”wie mag het zeggen” welke bottleneck bij KPN in hun achterliggende systemen?

Reputatie 7

OK, m.b.t. die kleine verschillen qua instellingen daar kan ik wel in mee gaan.  :sunglasses:

Maar zoals aangegeven, zit er “achterliggend” kennelijk toch behoorlijk verschil in praktische uitvoerbaarheid door ”wie mag het zeggen” welke bottleneck bij KPN in hun achterliggende systemen?

De enige bottleneck die ik ken t.a.v. SIP/VoIP is dat het instellen van het wachtwoord niet doorloopt als er nog een order open staat. Dit is mijns inziens een zeer kwalijke tekortkoming in de automatisering bij KPN.

Reputatie 7
Badge +10

Het eerder aangehaalde voorbeeld moge naar ik aanneem toch duidelijk zijn.
Misschien een van de weinige uitzonderingen (mb.t. in dat geval voormalig ISDN)??
Hoewel…  Het staat niet op zichzelf.  Daar kom ik teveel tegenstrijdige reacties in tegen op het forum.

Reputatie 2
Badge

De enige bottleneck die ik ken t.a.v. SIP/VoIP is dat het instellen van het wachtwoord niet doorloopt als er nog een order open staat. Dit is mijns inziens een zeer kwalijke tekortkoming in de automatisering bij KPN.

Daar lijkt het inderdaad op, maar ook het reageren binnen het forum op deze berichten is blijkbaar lastig, of de personen in kwestie hebben een weekje vrij natuurlijk

Ook op een DM wordt niet gereageerd.

Arjan

Reputatie 2
Badge

OK, m.b.t. die kleine verschillen qua instellingen daar kan ik wel in mee gaan.  :sunglasses:

Maar zoals aangegeven, zit er “achterliggend” kennelijk toch behoorlijk verschil in praktische uitvoerbaarheid door ”wie mag het zeggen” welke bottleneck bij KPN in hun achterliggende systemen?

De enige bottleneck die ik ken t.a.v. SIP/VoIP is dat het instellen van het wachtwoord niet doorloopt als er nog een order open staat. Dit is mijns inziens een zeer kwalijke tekortkoming in de automatisering bij KPN.

Goedemorgen @Bram_ kun je me met bovenstaand probleem ook helpen? Het lukt me niet om wachtwoord voor VoiP aan te passen, wat wordt veroorzaakt door een nog openstaande order.

 

Arjan

Reputatie 7
Badge +20

@arjanhs, de order staat inderdaad nog open. Vandaar dat de tool niet werkt. Alleen het is mij een raadsel waarom die order nog niet doorgelopen is. Ik heb hier melding gemaakt. hopelijk snel opgelost. 

Reputatie 2
Badge

@arjanhs, de order staat inderdaad nog open. Vandaar dat de tool niet werkt. Alleen het is mij een raadsel waarom die order nog niet doorgelopen is. Ik heb hier melding gemaakt. hopelijk snel opgelost. 

Super @Bart_Z zou mooi zijn als dit opgelost is. THanks.

Reputatie 2
Badge

@Bart_Z Krijg ik een berichtje als de openstaande order is doorlopen zodat ik het opnieuw kan gaan proberen ?

 

maw: hoe kan ik zien of het verwerkt is ?

Arjan

Reputatie 2
Badge

Kan het helaas nu ook niet testen, er is een storing.

Reputatie 7
Badge +20

Ik hou het in de gaten. Zodra ik reactie heb, dan hoor je dat van mij.

Reputatie 7

KPN heeft NAT traversal deze week in productie genomen en daardoor is het niet meer nodig om een stun server te gebruiken.

Als test heb ik vandaag het gebruik van een stun server uit gezet…

...en alles is netjes blijven werken.

Reputatie 7
Badge +10

Het werd tijd.

Reageer