Configureren Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA voor vaste telefonie (i.c.m. eigen modem/router)

  • 28 March 2020
  • 379 reacties
  • 14874 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Afgelopen week kwam KPN met heel interessant nieuws; de vrije modem-/routerkeuze is een feit! Velen hadden het waarschijnlijk niet verwacht, maar we leven momenteel in vreemde tijden… :thinking:

Ik heb de Experia Box inmiddels niet meer - zoals @wjb dat altijd noemde - als ‘veredelde’ VoIP ATA in gebruik. Dat was de laatste functie in mijn thuisnetwerk die nog door de Experia Box werd vervuld. Voor bedraad internet, interactieve TV en WiFi gebruikte ik al langere tijd eigen apparatuur (een Ubiquiti EdgeRouter 12 i.c.m. een NETGEAR GS105Ev2, Ubiquiti EdgeSwitch 8 150W en twee losse Ubiquiti access points (AC-M-PRO en AC-M)).

Vanaf vandaag heb ik een Grandstream HT801 VoIP ATA als vervanger voor de Experia Box toegevoegd aan het netwerk. Alle onderdelen van het netwerk - internet, iTV én bellen - lopen nu dus via mijn eigen apparatuur. :sunglasses:

Om anderen op weg te helpen met het configureren van een Grandstream HT801, vind je hieronder een aantal instructies om je op weg te helpen. Deze instructies zijn waarschijnlijk ook met minimale aanpassing bruikbaar voor andere ATA’s zoals de HT802.

Volg de volgende stappen:

  1. Vraag je SIP-gegevens op bij KPN en bewaar deze op een veilige manier. Gebruik hiervoor de service-tool van KPN (stap 3b): https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm
  2. Schakel de Experia Box uit
  3. Sluit de ATA aan op je eigen modem/router en zorg ervoor dat de ATA een statisch IP adres krijgt
  4. Zorg ervoor dat je de ATA voorziet van de meest recente firmware
  5. Ga naar de web-interface van de ATA en log in met het admin-account
  6. Klik op het tabblad ‘BASIC SETTINGS’, scroll helemaal naar beneden en kies bij ‘Time Zone’ de optie GMT+01:00 waarbij ook Amsterdam vermeld wordt (er is ook een optie voor Brussel namelijk). Klik vervolgens op de ‘Apply’ knop.
  7. Vooralsnog is het noodzakelijk om een STUN server te gebruiken. Ik gebruik zelf een server van Google, maar je kunt eventueel ook een andere kiezen. Klik op het tabblad ‘ADVANCED SETTINGS’ en vul in het ‘STUN server is’ veld het adres mét poortnummer in. Ik gebruik daar zelf ‘stun.l.google.com:19302’. Scroll vervolgens helemaal naar beneden en klik op de ‘Apply’ knop.
  8. Klik op het tabblad ‘FXS PORT’ en volg de instructies:
    1. Vul in het ‘Primary SIP Server’ veld ‘ims.imscore.net’ in.
    2. Stel ‘Prefer Primary SIP Server’ in op ‘Yes’.
    3. Vul in het ‘Outbound Proxy’ veld ‘voip1-ext.kpn.net’ in.
    4. Stel ‘Prefer Primary Outbound Proxy’ in op ‘Yes’.
    5. Stel ‘NAT Traversal’ in op ‘STUN’.
    6. Vul in het ‘SIP User ID’ veld je vaste telefoonnummer in (gebruik de internationale notatie startend met +31).
    7. Vul in het ‘Authenticate ID’ veld de gebruikersnaam in die je van KPN gekregen hebt.
    8. Vul in het ‘Authenticate Password’ veld het wachtwoord in dat je in de service-tool opgegeven hebt.
    9. Vul in het ‘Name’ veld een beschrijving voor het SIP-account op. Dit is optioneel maar kan handig zijn.
    10. Stel ‘Unregister On Reboot’ in op ‘Yes’.
    11. Kies bij ‘Preferred Vocoder (in listed order)’ de volgende opties (in deze volgorde):
      1. G722
      2. PCMU
      3. PCMA
      4. G723
      5. G729
      6. G726-32
      7. iLBC
      8. OPUS
    12. Scroll naar beneden en klik op de knop ‘Apply’.
    13. Tot slot is het wellicht verstandig om de ATA te herstarten. Dit doe je door te klikken op het tabblad ‘BASIC SETTINGS’, naar beneden te scrollen en op de ‘Reboot’ knop te klikken.

Tips voor het aanpassen van de tonen van de ATA:

  1. Om de tonen te wijzigen, ga je naar ‘ADVANCED SETTINGS’ en scroll je naar beneden naar ‘Call Progress Tones’.
  2. Om de toon die je hoort vóórdat je de ‘nummer-toontjes’ hoort, te wijzigen zodat deze overeenkomt met de toon van de Experia Box, vul je in het ‘Dial Tone’ veld ‘f1=425@-17,f2=425@-17,c=0/0;’ in.
  3. Om de toon die je hoort bij het over gaan van de telefoon bij de ontvanger te wijzigen, vul je in het ‘Ringback Tone’ veld ‘f1=425@-17,f2=425@-17,c=2000/4000;’ in.
  4. Om de wijzigingen op te slaan, scroll je naar beneden en klik je op de ‘Apply’ knop.
  5. Wederom is het wellicht verstandig om de ATA even te herstarten; klik op de ‘Reboot’ knop om dit te doen.

Hopelijk heb ik hiermee iemand geholpen.

Fijn weekend allemaal!


379 reacties

Reputatie 7

Fantastisch om te zien hoe we elkaar (kunnen) helpen met het configureren van eigen apparatuur zoals VoIP ATA's. 

Reputatie 7
Badge +30

Heel nuttig, @JorisV.. Dank! :-)

Reputatie 4
Badge +1

Fijn om te horen dat mijn bericht geapprecieerd wordt. :smile:

Ik heb nog een aanvulling m.b.t. het aanpassen van de tonen die de ATA produceert; ik vond de tonen die de Experia Box produceerde aangenamer. Helaas kan ik mijn eerste bericht niet meer bewerken (is daar wat aan te doen, @Marcia_ ?), dus vandaar dat ik het hier plaats:

  1. Om de tonen te wijzigen, ga je naar ‘ADVANCED SETTINGS’ en scroll je naar beneden naar ‘Call Progress Tones’.
  2. Om de toon die je hoort vóórdat je de ‘nummer-toontjes’ hoort, te wijzigen zodat deze overeenkomt met de toon van de Experia Box, vul je in het ‘Dial Tone’ veld ‘f1=425@-17,f2=425@-17,c=0/0;’ in.
  3. Om de toon die je hoort bij het over gaan van de telefoon bij de ontvanger te wijzigen, vul je in het ‘Ringback Tone’ veld ‘f1=425@-17,f2=425@-17,c=2000/4000;’ in.
  4. Om de wijzigingen op te slaan, scroll je naar beneden en klik je op de ‘Apply’ knop.
  5. Wederom is het wellicht verstandig om de ATA even te herstarten; klik op de ‘Reboot’ knop om dit te doen.
Reputatie 7
Badge +30

Je kunt je bericht maximaal 60 minuten aanpassen, daarna niet meer. Ik heb het toegevoegd in het startbericht!

Reputatie 7

Ik hoop ook dat KPN een verwijzing naar dit topic zal maken vanuit het topic "Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem".

Reputatie 7
Badge +30

Ik zet @Erik_ aan het werk! Hij heeft er vast een idee over hoe hij dat graag wil.

Reputatie 4
Badge +1

Je kunt je bericht maximaal 60 minuten aanpassen, daarna niet meer. Ik heb het toegevoegd in het startbericht!

Aha, okay. Dank!

Reputatie 7
Badge +30

Ik hoop ook dat KPN een verwijzing naar dit topic zal maken vanuit het topic "Links en tips voor het instellen en gebruiken van een eigen modem".

Done!

Kun je meerdere VoIP ATA’s aansluiten?

Reputatie 4
Badge +1

@wwvl Je kunt het SIP-account maar op één ATA tegelijkertijd gebruiken. Als je nog een SIP-account bij een andere VoIP-provider afneemt, kun je die wel tegelijkertijd met het SIP-account van KPN gebruiken (mits je ATA dat ondersteunt; een HT802 i.p.v. de HT801 bijvoorbeeld).

Reputatie 7

Als je meerdere telefoons wilt aansluiten op hetzelfde SIP account, dan kan je natuurlijk een dect set aansluiten op jouw HT801.

Reputatie 4
Badge +1

Zoals @wjb aangeeft (ik heb je vraag niet vanuit dat oogpunt bekeken) kun je inderdaad uiteraard wel één DECT set met meerdere handsets op één enkele VoIP ATA aansluiten. ;-)

Dank voor jullie snelle antwoorden. Totaal nieuw op dit gebied. Waar ik naar op zoek ben is een thuis oplossing met 1 dect set en een vast / conference toestel.  De dect set wordt in huis gebruikt dichtbij de edgerouter, en het vaste toestel in een kantoor ruimte. 

Enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Reputatie 7

Dan is de enige oplossing om te kijken of je die dect en conference telefoon beide op de telefoon poort van de HT801 kunt aansluiten m.b.v. een RJ11 splitter.

Reputatie 7
Badge +20

@wwvl Gaat het lukken om dat te testen? We zijn benieuwd. 

Wederom dank voor de snelle reactie. Het probleem is dat de conference telefoon 25 meter verderop staat in een ander gebouw zonder een analoge verbinding. Ik heb wel een switch op die locatie. De gedachte was om een VoIP / dect centrale (als die bestaat) te gebruiken. De dect zou dan direct met de centrale kunnen worden verbonden, en de conference telefoon via VoIP of een HT801 (nog niet in mijn bezit) verbonden met de centrale. 

Reputatie 7

Hoe is die conference telefoon nu aangesloten?

Als dat met een telefoonsnoer is die met de Experia Box is verbonden, dan kan die ook met zo'n RJ11 spitter via een HT801. Op de tweede RJ11 poort van die splitter zou dan een dect basisstation aangesloten kunnen worden.

 

Let op: Je kunt alleen een VoIP ATA gebruiken als je geen Experia Box meer gebruikt.

Bedankt! Ik heb dit achter een pfSense firewall draaien en port 5060 is forwarded naar het statische IP van de Grandstream. De Grandstream geeft aan dat het nummer geregistreerd is en ik kan bellen en gebeld worden. Helaas werkt het geluid beide kanten op nog niet.


Ook kwam er een “SIPVICOUS” binnen waardoor het toestel op hol sloeg...

Reputatie 7

Bedankt! Ik heb dit achter een pfSense firewall draaien en port 5060 is forwarded naar het statische IP van de Grandstream.

Waarom heb je poort 5060 naar de Grandstream geforward, dat is niet nodig.

Voor VoIP hoeft er nooit een port-forwarding gemaakt te worden aangezien de verbinding door de VoIP ATA geïnitieerd woordt en dus uitgaand is.

 

Helaas werkt het geluid beide kanten op nog niet.

Welke codecs heb je geconfigureerd?

Bron.

 

Ook kwam er een “SIPVICOUS” binnen waardoor het toestel op hol sloeg...

Haal die port-forwarding van UDP poort 5060 daarom ook weer weg.

Bedankt! Ik heb dit achter een pfSense firewall draaien en port 5060 is forwarded naar het statische IP van de Grandstream.

Waarom heb je poort 5060 naar de Grandstream geforward, dat is niet nodig.

Voor VoIP hoeft er nooit een port-forwarding gemaakt te worden aangezien de verbinding door de VoIP ATA geïnitieerd woordt en dus uitgaand is.

 

Helaas werkt het geluid beide kanten op nog niet.

Welke codecs heb je geconfigureerd?

Bron.

 

Ook kwam er een “SIPVICOUS” binnen waardoor het toestel op hol sloeg...

Haal die port-forwarding van UDP poort 5060 daarom ook weer weg.


Bedankt voor je reactie. De poort heb ik gesloten.

Helaas kan ik na een factory reset van mijn Grandstream HT802 en het configureren van de instellingen helemaal niet meer bellen of gebeld worden. Via de experiabox gaat het prima.

 

Als je de publieke STUN server van google gebruikt hoeft er verder dus niets in de firewall/NAT ingesteld te worden, toch?

Reputatie 7

Als je de publieke STUN server van google gebruikt hoeft er verder dus niets in de firewall/NAT ingesteld te worden, toch?

Voor VoIP hoeft er nooit iets met port-forwarding gedaan te worden zolang die uitgaand maar open staat.

Heb je in die pfsense een instelling als SIP-ALG of zoiets?

Die moet namelijk uit staan.

Tevens moet er naar ik begrepen heb wel een outbound NAT rule voor UDP poort 5060 gemaakt zijn.

Voor VoIP hoeft er nooit iets met port-forwarding gedaan te worden zolang die uitgaand maar open staat.

Duidelijk, bedankt!

Heb je in die pfsense een instelling als SIP-ALG of zoiets?

Die moet namelijk uit staan.

PFSense maakt geen gebruik van SIP-ALG.

Tevens moet er naar ik begrepen heb wel een outbound NAT rule voor UDP poort 5060 gemaakt zijn.

Ik heb nu een static outbound NAT rule voor UDP 5060 gemaakt.

Ook staat de firewall op conservative zoals  hier omscheven: https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/nat/configuring-nat-for-voip-phones.html

Helaas nog geen inkommende of uitgaande gesprekken mogelijk. Dit werkte eerst wel alleen zonder audio, er was toen ook een static outbound NAT rule voor UDP 5060. De Vipvicous attacks lijken gelukkig wel gestopt na het verwijderen van de port forward.

Door de outbound NAT rule aan te passen is het gelukt om gesprekken binnen te krijgen met werkend geluid beiden kanten. Helaas werken uitgaande gesprekken nog niet.

Reputatie 7

Helaas werken uitgaande gesprekken nog niet.

Bedoel je daarmee dat je niet kunt bellen of is er dan geen geluid?

Helaas werken uitgaande gesprekken nog niet.

Bedoel je daarmee dat je niet kunt bellen of is er dan geen geluid?


Er kan niet gebeld worden.

Reageer