Beantwoord

contactdoos verlagen

• 15 mei 2015
  • 10 reacties
  • 1189 keer bekeken

Hallo

Ik woon in een huis uit 1974, waar de telefooncontactdoos (dubbel) op ongeveer een meter hoog zit.

Nu ik mijn stopcontacten ga verlagen wil ik ook mijn telefoondoos gaan verlagen.

In de kruipruimte van mijn huis ligt een blauwe kabel met rode en witte strepen er op die omhoog wordt gevoerd de woningscheidende muur in.

In de huidige dubbele contactdoos komt een grijze kabel uit met de volgende kabeladers: rood, blauw , oranje , wit en een aarddraad

Ik wil deze contactdoos lager plaatsen maar krijg geen beweging in de kabel. Kan het zijn dat de blauwe kabel meerdere grijze kabels bevat die gesplitst worden in de woningscheidende muur, één voor mij en één voor de buren ?

Hoe krijg ik mijn contactdoos verlaagd ? De kabel uit de muur hakken ?

Graag jullie advies.

groet

Gijs

icon

Beste antwoord door roelfsema 17 mei 2015, 20:54

Als het goed heb dan zit er in jouw kamer een dubbel WCD van KPN (of PTT maar is hetzelfde), zoals hieronder is afgebeeld (tweede van links). 

8427i87140824E1989815.jpeg

telephone_cable.jpg 

En er komt vanuit je kruipruimte een grondkabel naar boven die blauw is met een rood/witte lijn erdoor heen zoals hierboven te zien is.

Deze kabel is dan inderdaad ontdaan van haar beschermde buitenmantel en ingevoerd in de buis richting de WCD, daar is deze ook weer ontdaan van de mantel zodat er 4 aders er uitkomen incl een aardkabel.

De rood en blauwe paar is vaak aangesloten op A en B in jouw wcd, de oranje en wit liggen opgerolt o.i.d. in de wcd.

Hier een leuke informatieve link: http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/huisinstallaties_analoog/

Hoop dat je hier iets mee kan, succes het is niet zo moeilijk doe het ook al jaren ;-)

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Als het goed heb dan zit er in jouw kamer een dubbel WCD van KPN (of PTT maar is hetzelfde), zoals hieronder is afgebeeld (tweede van links). 

8427i87140824E1989815.jpeg

telephone_cable.jpg 

En er komt vanuit je kruipruimte een grondkabel naar boven die blauw is met een rood/witte lijn erdoor heen zoals hierboven te zien is.

Deze kabel is dan inderdaad ontdaan van haar beschermde buitenmantel en ingevoerd in de buis richting de WCD, daar is deze ook weer ontdaan van de mantel zodat er 4 aders er uitkomen incl een aardkabel.

De rood en blauwe paar is vaak aangesloten op A en B in jouw wcd, de oranje en wit liggen opgerolt o.i.d. in de wcd.

Hier een leuke informatieve link: http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/huisinstallaties_analoog/

Hoop dat je hier iets mee kan, succes het is niet zo moeilijk doe het ook al jaren ;-)

Reputatie 3
Badge +4
De kabel loopt gewoon in een buis naar de kruipruimte en is op een WCD (varkenssnuit) gemonteerd op rood (a) en blauw (b).

Kijk in je aansluiting ennoteer hoe het aangesloten is, neem eventueel een foto. Koppel de kabel los en verplaats alles naar beneden, die ene meter maakt niks uit volgens canvas blijft de invoer op dezelfde plek.

Vervolgens haal de kabel naar beneden in de kruipruimte en zorg ervoor dat de beide aders waar signaal opstaan geen sluiting kunnen maken, als eenmaal alles is verplaatst naar beneden druk je de kabel weer door de buis en sluit je het weer aan.

Dit kan gewoon.

Reputatie 3
Badge +4
Klopt dat gene wat Robin schrijft, je contactdoos wordt ook wel een varkensnuit genoemd.

Hieraan zit de kabel afgewerkt.
Reputatie 3
Badge +4
Graag gedaan.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Volgensmij hoor je een verplaatsing van het IS/RA aan te vragen via aansluitingen.nl

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik denk dat de varkenssnuit hetzelfde is als het wandcontactdoos en de dubbele aansluiting.

Robin

Ik wil  dit zelf doen. Het gaat er om dat ik de wanden opnieuw laat stucen en de contactdozen, ook die lelijke dubbele van KPN lager wil plaatsen.

Ik gebruik de aansluiting niet eens, maar wil eventuele volgende bewoners niet confronteren met een afwezig ISRA punt.

Weet iemand hoe die blauwe kabel met rood witte strepen er op in elkaar zit ? Zit er slechts 1 binnenkabel in (grijs) met 65 draden te weten rood/blauw/oranje/wit/aarde ?

groet

Gijs

Dus die 'varkenssnuit' zit nog onder de vloer ?  Ik ben in de kruipruimte geweest en zie de blauwe kabel omhoog lopen tot hij in het pur verdwijnt dat voor na-isolatie van de vloer is gebruikt.

Dus het loont de moeite om het pur ter plekke te verwijderen op zoek naar de varkenssnuit en dan het dunne kabeltje naar beneden te trekken ?

Ik dacht dat het grijze kabeltje van het huiskamer isra punt de binnenkabel van de blauwe kabel was, maar er wordt dus altijd een koppeling gemaakt via iets als een varkenssnuit.

Het betreft een woning uit 1974

Dus voor mijn begrip:

De blauwe kabel wordt ergens van buitenmantel ontdaan, over blijft de grijze kabel met de 4 aders en de draad en die zijn afgewerkt op de dubbel contactdoos. oranje en wit op de onderste afgeblinde; rood en blauw op de bovenste.

Dit is precies wat ik heb, de tweede van links idd en de blauwe kabel.

Ik ga aan de slag, al hoewel er ook nog een optie is om de doos van de wcd weg te stucen en goed te op te meten en te beschrijven waar deze zit. Want ik gebruik het israpunt niet. Ik bel via de kabel

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg.

Gijs

Reageer