Vraag

Contract automatisch verlengd met 1 jaar zonder toestemming

  • 20 November 2022
  • 17 reacties
  • 317 keer bekeken

Mijn zwager van 86 jaar heeft een vaste telefoon abonnement van € 50. Incl. gratis bellen dus. Hij wil hier vanaf vanwege de gestegen energieprijzen.

In september 2022 is zijn contract verlengd met een jaar, automatisch, zonder toestemming tijdens de overgang van koperdraadje naar glasvezel.

Ik vind dat belachulluk en rieken naar oude mensen een poot uitdraaien. Moet mijn zwager de rit tot volgend jaar uitzingen?

Met vriendelijke groet,

John van Haeften

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hallo @John_himself zonder een wijziging door de klant naar KPN toe wordt er niets door KPN verlengd in de vorm van een vast contract.

Een contract voor thuis of voor mobiel heeft een looptijd van 1 of 2 jaar en wordt na die tijd stilzwijgend verlengd met de opzegtermijn van 1 maand.

Heeft jouw zwager ook mail, post of anderszins van KPN ontvangen over de verlenging?

 

Beste JanD,

de goede man is 86 jaar en heeft niets getekend of verstuurd. Hij heeft ook geen internet. 

Het enige wat hij weet te vertellen, is het volgende: een monteur van de KPN kwam aan de deur en die zei tegen mij “uw telefoon gaat over naar glasvezel, als u dat niet wilt, heeft u geen telefoon meer".

Mijn zwager heeft toen die monteur binnen gelaten omdat ie zijn telefoon (zijn enige verbinding met de buitenwereld. o.a. voor noodoproepen) niet kwijt wilde zijn.

Heb zelf fe klantenservice van KPN gebeld voor nader inlichtingen en die antwoordden via twee verschillende en vriendelijke  zegsvrouwen “het abonnement is opnieuw ingegaan omdat meneer naar glasvezel is gegaan". De betrokkene blijft volhouden dat hij niets van een nieuw contract wist/weet.

Kortom, hij wil zijn cotract opzeggen, maar hij kan niet omdat het nieuwe jaarcontract automatisch in september zou zijn ingegaan. Snapt u het? Ik niet. Dt is toch een drama optima forma?

Met vriendelijke groet, 

John van Haeften,

ben zelf een blije KPN-klant maar ook blij dat ik geen telefoon voor € 50 per maand heb……...

Badge +12

Alleen bellen bestaat volgens mij niet. Het is altijd in combinatie met internet. Vandaar dat bedrag. Er zal inderdaad een jaarcontract zijn aangegaan. Daar zal je zwager ook een bevestiging van hebben ontvangen (via mail) lijkt me. Hij heeft ook geen tv dan?

Reputatie 7
Badge +24

Bij de overgang naar glasvezel veranderd er normaal gesproken niets aan het abonnement. Vul uw forum profiel in met de gegevens van uw zwager, dan kan een KPN medewerker er naar kijken. 

https://forum.kpn.com/settings/profile

Reputatie 7
Badge +24

Hi @John_himself, welkom hier. 

Ook ik vind dit best vreemd, als ik het goed lees en begrijp zou dit geen verlenging zijn. Zou even mee mogen kijken? 

Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Ik hoor graag van je. 
 

Alleen bellen bestaat volgens mij niet. Het is altijd in combinatie met internet.

Kan een “ouderwetse” PSTN / POTS lijn geweest zijn

Reputatie 7
Badge +24

Alleen bellen bestaat volgens mij niet. Het is altijd in combinatie met internet.

Kan een “ouderwetse” PSTN / POTS lijn geweest zijn

Dit vermoed ik ook inderdaad. 

Alleen bellen bestaat volgens mij niet. Het is altijd in combinatie met internet. Vandaar dat bedrag. Er zal inderdaad een jaarcontract zijn aangegaan. Daar zal je zwager ook een bevestiging van hebben ontvangen (via mail) lijkt me. Hij heeft ook geen tv dan?

Hij heeft TV bij Ziggo en bellen vaste lijn bij KPN. Ik heb dat eerst op zijn giro gecheckt en daarna bij de klantenservice KPN. Hij betaalt € 17 voor het abonnement en € 33 voor wat heet "gratis” bellen. Bij elkaar dus € 50………….. Ik vind dat ie opgelicht wordt.

Alleen bellen bestaat volgens mij niet. Het is altijd in combinatie met internet.

Kan een “ouderwetse” PSTN / POTS lijn geweest zijn

Dit vermoed ik ook inderdaad. 

Hij zat inderdaad op het koperdraadje, nu dus op glasvezel’

vaste lijn. Bij de klantenservice KPN gecontroleerd, € 17 voor het abonnement, € 33 voor “gratis” bellen in Europa. Hij is 86 jaar en ik vind dat ie opgelicht wordt.

Alleen bellen bestaat volgens mij niet. Het is altijd in combinatie met internet.

Kan een “ouderwetse” PSTN / POTS lijn geweest zijn

Dit vermoed ik ook inderdaad. 

Hij had een vaste lijn via het koperdraadje, nu dus glasvezel. Ik heb zijn giro gecheckt en daarna de klantenservice KPN gebeld: hij betaalt €17 voor het abonnement en € 33 voor gratis bellen in Europa. Hij is 86 jaar en wil van dat abonnement af. Ik vind dat ie opgelicht wordt.

Hallo @John_himself zonder een wijziging door de klant naar KPN toe wordt er niets door KPN verlengd in de vorm van een vast contract.

Een contract voor thuis of voor mobiel heeft een looptijd van 1 of 2 jaar en wordt na die tijd stilzwijgend verlengd met de opzegtermijn van 1 maand.

Heeft jouw zwager ook mail, post of anderszins van KPN ontvangen over de verlenging?

 

Klantenservice KPN deelde mee dat zwager het jaar uit moest dienen……. Hij is 86 jaar oud en kan zich niet herinneren dat er meer contact is geweest dan met de monteur. Ik vind dat hij opgelicht wordt.

Hi @John_himself, welkom hier. 

Ook ik vind dit best vreemd, als ik het goed lees en begrijp zou dit geen verlenging zijn. Zou even mee mogen kijken? 

Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Ik hoor graag van je. 
 

Zwager is doodsbang (hij is 86 jaar oud) dat hij zijn vaste lijn nummer kwijt raakt. Hij heeft ook geen handy omdat dat te moeilijk voor hem is. Volgens klantenservice kost zijn vaste lijn € 17 en "gratis” bellen € 33. Ik vind dat hij opgelicht wordt. De KPN kan hier aanbieden dat hij over maximaal een maand van provider kan veranderen. Nogmaals, zwager is bang, het is een oude man. Als dit aanbod komt, zal ik zijn gegevens aanbieden. Want de klantenservice vertrouw ik ook niet helemaal, of het is onkunde. Zelf ben ik nog volledig klant van KPN en heb geen klachten. Maar wat zwager meemaakt, dat is zelfs gewoon niet te verzinnen……..

Allereerst. Bij de overgang van een pstn abonnement (wat sowieso al mimimaal zo'n 35 euro per maand kost) zou je zwager naar het zogenaamde VoIP Only abonnement overgezet moeten zijn. Dat zijn dezelfde kosten als het oude abonnement (Belbasis?). Als dat niet is gebeurd is het niet wat je zwager wilde.

Als het Belbasis was had ie qua kosten 1 op 1 overgezet moeten worden met VoIP Only Belbasis. Dat kost € 34,50 per maand, maar heeft wel gesprekskosten.
Gezien het bedrag van 50 euro per maand, wat je noemt, had hij waarschijnlijk het abonnement Belvrij Altijd. Dat is 49,50 en heeft geen gesprekskosten verder (naar vaste en mobiele nrs in NL en 83 andere landen).
Dat had qua kosten en voorwaarden n.m.m. gewoon 1 op 1 omgezet moeten worden naar VoIP Only.

Het is echter nu wel, omdat de losse vaste telefonie niet meer bestaat, een abonnement ook niet meer gewijzigd kan worden. Dan vervalt hij in de nieuwe vorm Internet (noodzakelijk voor de verbinding) + vaste telefoon. Dat wordt dan wel 46 euro per maand exclusief gespekskosten. Nauwelijks minder dan nu!

N.B. VoIP only is alleen beschikbaar voor klanten met een pstn nummer die over moeten naar glasvezel. 

Een handy (Duitse term; hier gewoon GSM telefoon) is qua werking gelijk aan een draadloze dect telefoon. En véél goedkoper dan een vaste lijn. Zie onder 😉. Dat is wel een 06 nummer dus dan raak je je regio-nummer wel kwijt. Maar je kan bellen en gebeld worden.

Ik begrijp dat je zwager het nummer wel wil behouden. Echter...

Veel goedkoper is een mobiel abonnementje. Er zijn nog steeds GSM telefoons te koop (vaak ruim onder € 50). En een abonnementje bij kpn met alleen bellen (en sms) is € 15,00 inclusief 150 minuten zonder extra kosten bellen in en naar de hele E.U. ( + V.K. , Andorra en Zwitserland). Voor 1 euro per maand meer bel je maandelijks helemaal zonder extra kosten.

Maar mobiele abonnementjes zijn bij andere providers wel lager qua maandkosten, maar de variabele kosten zijn dan hoger.

Een vaste telefoon kan alleen icm internet geleverd en kost dan € 46. Belkosten 15 cent per gesprek + 15 cent per minuut naar vaste en mobiele Nederlandse nummers. Buitenland (E.U.) 23 cent per minuut.

Dan zou ik voor mobiel gaan. (wat ik en ook mijn nu 84 jarige moeder nu al zo'n 10 jaar doen)

John_himself schrijft: Kortom, hij wil zijn cotract opzeggen, maar hij kan niet omdat het nieuwe jaarcontract automatisch in september zou zijn ingegaan. Snapt u het? Ik niet. Dt is toch een drama optima forma?

Euh, als ie wil blijven bellen moet ie dus NIET het contract opzeggen. Dan raakt ie zijn nummer kwijt. Tenzij ie kiest voor veel goedkopere mobiele. Ook dan raakt ie z'n vaste nummer kwijt (hij gaat het er niet bij nemen maar in plaats van).

Contractbeëindiging = nummer weg. De bedoeling is juist dat het op de oude voorwaarden en kosten doorloopt, toch???

Hij heeft TV bij Ziggo en bellen vaste lijn bij KPN.

Sowieso al een strontdure combinatie natuurlijk. 2 verschillende providers.

Heb je bij Ziggo al eens geïnformeerd wat het kost het vaste nummer daarbij onder te brengen? Hoewel ie ook dán internet erbij krijgt….. (want ook zij leveren vaste telefoon niet zonder internet).

Ik weet niet wat voor tv abonnement hij daar nu heeft natuurlijk.
Maar bv zonder ontvanger en module alleen “KabelTV”, met alleen de Nederlandse commerciëlen nog niet in HD kwaliteit, kost ook al 20,00. 
Dat combineren met vaste telefoon komt dan op 34,95 (excl. gesprekskosten; die heeft ie nu niet). n.b. er staat in de link 6 HD zenders; dat klopt niet meer, maar Ziggo houdt de site op veel punten slecht bij. Op mijn site staat het huidige aanbod “KabelTV” (wat ook icm vaste telefoon gebruikt kan worden).

Reputatie 7
Badge +24

@John_himself, je hebt het over oplichting. Dat vind ik nogal een opmerking. 

Het is ook lastig om het hier op te pakken omdat jij het allemaal doet voor hem. Juridisch gezien mag dit niet. Zou je willen bellen, waar hij bij is, op 0800 0402? Een bezoek aan een KPN winkel is ook een mogelijkheid. 

 

 

Beste Alex!

Als het goed is, heb ik de opmerking afgezwakt naar “het riekt naar". Ben trouwens blij een KPN-vertegenwoordiger aan de lijn te hebben. Maar het komt mij allemaal zó ongeloofwaardig over dat ik moeite heb om mijn woorden in te slikken.

Het is niet te geloven. Mijn zwager heeft een “onbeperkt bellen abonnement", vaste lijn. Hij betaalt hiervoor € 50, € 17 voor het abonnement, € 33 voor het onbeperkt bellen. Dit nog even ter verduidelijking omdat velen reageerden met "dan zal hij er ook wel internet bij hebben”. Dat heeft hij dus niet, hij is 85 jaar (updated)en te oud voor dit soort gedoe.

Een paar maanden geleden kreeg hij een voor hem onverwacht bezoek van een PTT-monteur die mijn zwager van het koperdraadje overschakelde naar glasvezel. Zou mijn zwager daarmee niet akkoord gaan, dan zou zijn telefoonverbinding beëindigd worden. Mijn zwager, geen internet, geen 06-nummer want daar snapt hij allemaal niets van, is met de overschakeling akkoord gegeaan. NIET WETENDE DAT HIERMEDE EEN NIEUW ABONNEMENT GESTART ZOU WORDEN MET HANDHAVING VAN DE PRIJZEN. De KPN beschouwt dit akkoord om een mij nog steeds verborgen reden dus als het aangaan van een nieuw abonnement. Mijn zwager beweert bij hoog en laag dat hij niets heeft getekend en ook geen mondelinge toestemming heeft gegeven tot het aangaan van een nieuw contract. Brieven hierover heb ik bij mijn zwager niet kunnen vinden, internet heeft hij niet, een 06-telefoon ook niet. Dus @mails of berichten hierover kan hij niet hebben gehad.

Alex, de man is 85 en heel gauw zenuwachtig omdat hij het allemaal niet meer begrijpt. Is het nu zo moeilijk om de goeie man uit zijn sores te helpen zonder dat hij zijn vertrouwde vastelijn-nummer kwijt raakt? Hij wil gegarandeerd nummerbehoud, overstappen en daardoor de grote kostenvreter kwijt zijn.  Dat is toch niet zo moeilijk te verwezenlijken?

Er waren een aantal beantwoorders van mijn klacht die zeiden: als je bij de KPN een jaarcontract hebt dat afgelopen is, krijg je automatisch verlenging en kun je per maand opzeggen. Als dat zo is, dan is mijn zwager door de KPN goed te grazen genomen!

Met vriendelijke groet,

John van Haeften

Noordwijk, zelf een tevreden KPN-klant.

PS: je voorstel kan op die manier geen vervolg krijgen, ik woon in Noordwijk, mijn zwager in Enschede. Mijn gerichte voorstel is dus: verander zwager's abonnement in "maandelijks opzegbaar” en dan kunnen we wat doen.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Beste Alex!

Als het goed is, heb ik de opmerking afgezwakt naar “het riekt naar". 


Aardig van je dat je het hebt afgezakt.  ;-)

Het zit hem in de ontstellend knullige wijze hoe KPN communiceert met klanten vooraf wanneer KPN dit soort veranderingen van techniek doorvoert, waardoor men dan voor dit soort verrassingen komt te staan.

Een monteur is geen verkoper, die komt eigenlijk alleen de techniek aanpassen.
Dat die monteur schijnbaar door KPN ook nog de opdracht meekrijgt om een quasi praatje bij klanten te komen houden dat men anders geen telefoonaansluiting meer heeft, is een gebrek van KPN zelf.
Die hoort “technisch” personeel niet op die wijze in te zetten.

Er had van tevoren al duidelijke communicatie moeten zijn, over een voorgenomen transitie en de consequenties ervan.  Zodat een klant op de hoogte is waar die aan toe is.

Door het gebrek aan goede informatie vooraf is er feitelijk sprake van misleiding.
En misleiding, riekt al snel naar….

Daar kan men wel degelijk op ageren.

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/wat-kan-ik-doen

Reputatie 7
Badge +24

 

Beste Alex!

Als het goed is, heb ik de opmerking afgezwakt naar “het riekt naar". Ben trouwens blij een KPN-vertegenwoordiger aan de lijn te hebben. Maar het komt mij allemaal zó ongeloofwaardig over dat ik moeite heb om mijn woorden in te slikken.

Het is niet te geloven. Mijn zwager heeft een “onbeperkt bellen abonnement", vaste lijn. Hij betaalt hiervoor € 50, € 17 voor het abonnement, € 33 voor het onbeperkt bellen. Dit nog even ter verduidelijking omdat velen reageerden met "dan zal hij er ook wel internet bij hebben”. Dat heeft hij dus niet, hij is 85 jaar (updated)en te oud voor dit soort gedoe.

Een paar maanden geleden kreeg hij een voor hem onverwacht bezoek van een PTT-monteur die mijn zwager van het koperdraadje overschakelde naar glasvezel. Zou mijn zwager daarmee niet akkoord gaan, dan zou zijn telefoonverbinding beëindigd worden. Mijn zwager, geen internet, geen 06-nummer want daar snapt hij allemaal niets van, is met de overschakeling akkoord gegeaan. NIET WETENDE DAT HIERMEDE EEN NIEUW ABONNEMENT GESTART ZOU WORDEN MET HANDHAVING VAN DE PRIJZEN. De KPN beschouwt dit akkoord om een mij nog steeds verborgen reden dus als het aangaan van een nieuw abonnement. Mijn zwager beweert bij hoog en laag dat hij niets heeft getekend en ook geen mondelinge toestemming heeft gegeven tot het aangaan van een nieuw contract. Brieven hierover heb ik bij mijn zwager niet kunnen vinden, internet heeft hij niet, een 06-telefoon ook niet. Dus @mails of berichten hierover kan hij niet hebben gehad.

Alex, de man is 85 en heel gauw zenuwachtig omdat hij het allemaal niet meer begrijpt. Is het nu zo moeilijk om de goeie man uit zijn sores te helpen zonder dat hij zijn vertrouwde vastelijn-nummer kwijt raakt? Hij wil gegarandeerd nummerbehoud, overstappen en daardoor de grote kostenvreter kwijt zijn.  Dat is toch niet zo moeilijk te verwezenlijken?

Er waren een aantal beantwoorders van mijn klacht die zeiden: als je bij de KPN een jaarcontract hebt dat afgelopen is, krijg je automatisch verlenging en kun je per maand opzeggen. Als dat zo is, dan is mijn zwager door de KPN goed te grazen genomen!

Met vriendelijke groet,

John van Haeften

Noordwijk, zelf een tevreden KPN-klant.

PS: je voorstel kan op die manier geen vervolg krijgen, ik woon in Noordwijk, mijn zwager in Enschede. Mijn gerichte voorstel is dus: verander zwager's abonnement in "maandelijks opzegbaar” en dan kunnen we wat doen.

 

 

@John_himself Duidelijk, zou ik mee mogen kijken? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik kijken hoe we dit kunnen oplossen. 

Ik hoor graag van je.