Beantwoord

Creditfactuur

• 5 april 2018
  • 8 reacties
  • 171 keer bekeken

Vandaag 20 minuten aan de telefoon gehangen met de klantenservice. Hoezo service.? Gesprek werd door de medewerker beëindigd. Ik heb een factuur gekregen met de abonnementsperiode 1 april tot 31 mei daarin verwerkt. Aangemaakt op 20 maart, verzonden op 3 april. Op 27 maart bericht ontvangen dat het contract per 28 maart is beëindigd (i.v.m. overlijden!). Gevraagd om uitstel tot de volgende factuur (2 maanden). Kon niet; maximaal 4 weken. Gezegd dat ik niet ga betalen voor een periode die ligt na einde contractdatum. 'Doen we al 20 jaar zo', werd mij verteld. Nou, dan doe je het al 20 jaar verkeerd! Toch een kleine moeite om een creditfactuur op te maken?! En niet gaan dreigen met een aanmaning en extra kosten! Zie ook jullie kenmerk: 135415977/GN/FS
icon

Beste antwoord door Erik_ 5 april 2018, 21:07

Hallo Gerard, welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat dit geen fijne ervaring is, vooral niet rondom een overlijden. Eerst al de extra factuur, en dan ook nog een onplezierige ervaring aan de telefoon.

Peter heeft al wat uitgelegd over hoe dit is ontstaan. Onze facturatiesystemen werken geautomatiseerd. Dit zien we graag omdat het betaalproces, voor de klant en voor ons, zo vloeiender verloopt. Maar, bij opzeggingen kan het dan inderdaad voor dit soort overlap zorgen. Dit ontstaat omdat de factuur, in jouw geval, op 20 maart is aangemaakt. Daarna is de opzegging verwerkt maar de factuur is dan al onderweg, om het zo uit te drukken. Die kan dan op dat moment niet meer gestopt worden. Waardoor er ook een betaaltermijn gaat lopen. Daarna wordt dan weliswaar een slotfactuur gemaakt, maar die komt op het moment dat anders de volgende reguliere factuur zou komen. En als je dan in de tussentijd niet zou betalen, dan krijg je dat het achterstallige betalingsproces gaat lopen. Wat extra vervelend is omdat de factuurperiode bij Vast Bellen twee maanden is.

Een oplossing anders dan nu eerst betalen en je krijgt het terug kan ik je niet geven. Wel zijn er twee afdelingen die hier wellicht meer mee kunnen.

De eerste is onze Nabestaanden Desk. Zij hebben een direct, gratis, telefoonnummer: 0800-0201555. Zij zijn op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 bereikbaar en op zaterdag tussen 8:00 en 18:00. Ik raad je aan om daar morgen eens heen te bellen.
Mochten zij nou niet kunnen helpen, vraag dan om doorverbonden te worden met onze afdeling Collections. Zij gaan specifiek over betalingen. Mogelijk kunnen zij de betaling opschorten tot na de slotfactuur.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Gerard, welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat dit geen fijne ervaring is, vooral niet rondom een overlijden. Eerst al de extra factuur, en dan ook nog een onplezierige ervaring aan de telefoon.

Peter heeft al wat uitgelegd over hoe dit is ontstaan. Onze facturatiesystemen werken geautomatiseerd. Dit zien we graag omdat het betaalproces, voor de klant en voor ons, zo vloeiender verloopt. Maar, bij opzeggingen kan het dan inderdaad voor dit soort overlap zorgen. Dit ontstaat omdat de factuur, in jouw geval, op 20 maart is aangemaakt. Daarna is de opzegging verwerkt maar de factuur is dan al onderweg, om het zo uit te drukken. Die kan dan op dat moment niet meer gestopt worden. Waardoor er ook een betaaltermijn gaat lopen. Daarna wordt dan weliswaar een slotfactuur gemaakt, maar die komt op het moment dat anders de volgende reguliere factuur zou komen. En als je dan in de tussentijd niet zou betalen, dan krijg je dat het achterstallige betalingsproces gaat lopen. Wat extra vervelend is omdat de factuurperiode bij Vast Bellen twee maanden is.

Een oplossing anders dan nu eerst betalen en je krijgt het terug kan ik je niet geven. Wel zijn er twee afdelingen die hier wellicht meer mee kunnen.

De eerste is onze Nabestaanden Desk. Zij hebben een direct, gratis, telefoonnummer: 0800-0201555. Zij zijn op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 bereikbaar en op zaterdag tussen 8:00 en 18:00. Ik raad je aan om daar morgen eens heen te bellen.
Mochten zij nou niet kunnen helpen, vraag dan om doorverbonden te worden met onze afdeling Collections. Zij gaan specifiek over betalingen. Mogelijk kunnen zij de betaling opschorten tot na de slotfactuur.
Ik wacht af en geef toe dat gevoel voor humor je niet kan worden ontzegd.
Reputatie 7
In deze situatie is de (volgende) nota gemaakt net voor de verwerking tot opzegging. Deze nota dient wel betaald, maar daar krijg je zeker dan nog weer een creditnota van. Maar i.v.m. administratieve redenen dus wel eerst betalen. anders staat er een betalingsachterstand en kan de opzegging niet verwerkt. Komt later gewoon terug.
Reputatie 7
KPN werkt nou eenmaal anders. Wat is het probleem? Is het geld er niet?
Ik heb dit al met 3 sterfgevallen zo gehad als jij beschreef. Ik vind het geen enkel punt.
Dat een ander bedrijf dat anders doet heeft KPN toch niets mee te maken?
Reputatie 7
Aangezien je collega het gesprek vanmiddag afkapte: regel maar 4 weken uitstel.Collega??? Ik werk niet bij KPN maar weet er na 3½ jaar op 't forum wel heel veel van gelukkig.

Dat afkappen is natuurlijk niet de bedoeling, want dat komt zeer klantonvriendelijk over. (dat laten we aan NLE over 😉 ). Een KPN moderator, die hier zeker nog komt 😄 zal die klacht zeker doorspelen naar de afdeling.

Ik ben ook maar zo vrij geweest om je je tutoyeren!Dat mag altijd. Graag zelfs. Ben nog geen 80. Dus over 26 jaar mag je U zeggen ;)

En zoals gezegt: de moderators hebben je inmiddels op de lijst staan. Ik ben dan wel niet werkzaam bij KPN maar heb als één van de kernleden hier wel een lijntje. Net als de andere kernleden overigens.
En die nota komt pas eind mei. Natuurlijk kan er nu al wel een creditnota worden opgemaakt! Waarom kan een zorgverzekeraar dat wel en de KONINKLIJKE PN niet? Verleen dan gewoon uitstel tot eind mei! Hoezo betalingsachterstand? Ik werk bij een organisatie die als volgt te werk gaat, voorbeeldje:
Te betalen € 100. Blijkt achteraf € 20 te moeten zijn. Komt een nieuwe factuur met daarop vermeld dat een teruggaaf van € 80 wordt verleend welke wordt afgeboekt op de te betalen € 100 zodat per saldo nog € 20 betaald dient te worden. En, de opzegging is immers al verwerkt! Zie bovenvermeld kenmerk! Dus of een creditnota of uitstel tot eind mei.
Aangezien je collega het gesprek vanmiddag afkapte: regel maar 4 weken uitstel.
Ik ben ook maar zo vrij geweest om je je tutoyeren!

Reageer