Vraag

Datum en tijd Experiabox V10 en vast toestel

• 30 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 913 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8
Hoi KPN, Forumgebruikers,

Ik vroeg mij af waar de Experiabox V10 zijn datum en tijd voor gebruikt? Is dat alleen voor de TV kastjes of is dit een optie die niets doet?
Toen wij Ziggo/UPC hadden werd de tijd uit de modem netjes tijdens een nieuw telefoongesprek meegestuurd waarbij onze vaste toestellen de tijd aanpaste aan de hand van de modem. Binnen onze Panasonic toestellen heet dit 'Beller ID'. Bij KPN werkt dit helaas niet. Ik vraag mij dan ook af waarom dit niet werkt? De Experiabox heeft een datum en tijd dus die kan dat dan toch meesturen naar de telefoontoestellen?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag vriesde, goede vraag! De NTP instellingen in de Experiabox zorgen er in ieder geval voor dat de ECO-functie op het goede tijdstip wordt uitgevoerd. Ik weet niet of de TV-ontvangers hier wat mee doen of dat die zelf de tijd synchroniseren.

De beller ID (of caller ID) functie is volgens mij iets anders. Dat betekent alleen dat het telefoonnummer wordt gekoppeld aan een ingestelde naam, dat kunnen de meeste telefoons. Hoewel het misschien simpel klinkt om de tijd mee te sturen valt dat in de praktijk vaak bijzonder tegen. Ik kan dit als verzoek indienen maar ik verwacht niet dat deze functie toegevoegd gaat worden, vooral omdat we dit verzoek niet vaker hebben ontvangen. Als er meer vraag naar is wil ik zeker eens een balletje opgooien!
Reputatie 6
Badge +8
@Joran,

De optie 'Beller ID' staat binnen de datum en tijd opties en heeft zeker iets te maken met de tijd vanuit de modem 🙂 Bij jullie werkt het helaas niet terwijl het bij Ziggo/UPC wel werkt. Vandaar mijn vraag waarom het bij KPN niet werkt aangezien de V10 al een datum en tijd ingesteld heeft staan samen met NTP.

De andere optie binnen datum en tijd is namelijk handmatig instellen.

Wellicht kun je de vraag wel intern stellen of hier wel eens aan is gedacht en wat de reden is dat het niet werkt?
Reputatie 7
Badge +30
Ik weet niet of de TV-ontvangers hier wat mee doen of dat die zelf de tijd synchroniseren.
Lijkt me niet. (S)NTP server is niet beschikbaar op de V10. Dus tenzij ze op een andere manier hun tijd synchroniseren is het nee.

De optie 'Beller ID' staat binnen de datum en tijd opties en heeft zeker iets te maken met de tijd vanuit de modem 🙂

Wat type en model telefoon is dit?
Reputatie 6
Badge +8
Wat type en model telefoon is dit?

Het gaat om de Panasonic KX-TG6422.
Reputatie 7
Badge +30
@PeterG
Heeft dit met DMTF vs FSK te maken?
Reputatie 7
@PeterG
Heeft dit met DMTF vs FSK te maken?
Oeps. Zie dit nu pas.

Ik denk dat het los staat van DTMF of FSK nummerweergave. Wat ik wel weet is dat het op ISDN lijnen zo is dat, indien je ook een ISDN telefoon hebt aangesloten, de tijd wordt gesynchroniseerd van af het netwerk.

Tijdsynchronisatie via nummerweergave komt me niet bekend voor. Bij kennissen met Ziggo of XS4ALL moet ik net zo goed 2 x per jaar te hulp komen om de tijd in de telefoon weer goed te zetten. Diverse merken.

Als ik er op google, met diverse termen en zoekopdrachten, vind ik ook niets wat betreft tijdsynchronisatie in relatie tot nummerweergave (CLI of CLIP).

De internationale afspraak is het meezenden van het nummer (en in het buitenland ook soms de naam) van de beller. Nergens wordt gesproken van tijd(synchronisatie).
http://www.telewiki.nl/Caller_Line_Identification
https://en.wikipedia.org/wiki/Caller_ID
Reputatie 6
Badge +8
@PeterG,

Binnen mijn Panasonic heb ik twee opties 'Beller ID' of 'handmatig' aanpassen van de datum en tijd. Als hij op 'Beller ID' staat gebeurd er bij KPN niets maar bij Ziggo toen wel. Het is ook afhankelijk of het toestel dit ondersteunt denk ik 🙂 ons oude toestel kon het ook niet bij Ziggo.

Voor nu zit er niets anders op dan het handmatig aan te passen. Alsnog bedankt voor jullie reactie en hulp!

Reageer