Beantwoord

DECT via FritzBox

• 29 december 2015
  • 18 reacties
  • 3435 keer bekeken

Ik heb twee DECT toestellen als vaste telefoons en ik gebruik een FritzBox 7360 als DECT centrale/accesspoint. Kan ik dat nog steeds als ik mijn vaste lijn via KPN alles in 1 glasvezel krijg?

icon

Beste antwoord door Sjoerd1953 23 januari 2016, 10:30

Welnu, het Alles in 1 abonnement is gisteren geactiveerd en alles werkt, inclusief de telefoon via het DECT basisstation van de FritzBox. Ik kon gewoon de RJ11 stekker uit het Ziggo modem halen en in de Experiabox steken en ik had direct weer telefoonverbinding op beide DECT toestellen.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Nee. De experiabox, het modem van kpn, ondersteunt geen DECT. Ook het aansluiten van een Fritzbox zal dan niet werken, want alleen internet wordt via een "onbekend" modem ondersteund.

Het is wel mogelijk om een los DECT basisstation aan te sluiten.

DECT via Fritzbox werkt alleen via XS4ALL, alhoewel ook zij het niet "officieel" ondersteunen.

Bedankt voor je antwoord. Dat de FritzBox alleen met XS4ALL werkt klopt niet helemaal. Ik zit nu nog bij Ziggo en daarbij werkt het prima. Ik heb de FritxBox via de DSL/Tel ingang op het Ziggo modem aangesloten (uitgang Phone 1). De FritxBox functioneert dus eigenlijk als een basisstation met heel veel extra's. Ik denk dus toch dat ik het straks als ik bij KPN zit ga proberen. Mocht het niet lukken dan ga ik het basisstation wat bij de telefoons (Gigaset) zat weer gebruiken. Mocht ik het aan de praat krijgen met de FritzBox dan zal ik het laten weten.

Link naar de pagina met de info over Ziggo modem met FritzBox :

http://ziggo.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=2999

Reputatie 7
Sjoerd1953 schreef op 29 dec '15 om 17:56u@PeterG Bedankt voor je antwoord. Dat de FritzBox alleen met XS4ALL werkt klopt niet helemaal. Ik zit nu nog bij Ziggo en daarbij werkt het prima. Ik heb de FritxBox via de DSL/Tel ingang op het Ziggo modem aangesloten (uitgang Phone 1). De FritxBox functioneert dus eigenlijk als een basisstation met heel veel extra's. Ik denk dus toch dat ik het straks als ik bij KPN zit ga proberen. Mocht het niet lukken dan ga ik het basisstation wat bij de telefoons (Gigaset) zat weer gebruiken. Mocht ik het aan de praat krijgen met de FritzBox dan zal ik het laten weten.

Als jij jouw telefonie bij KPN hebt ondergebracht en niet bij een andere VoIP provider, dan is de kans op succes helaas  0% (nul procent).

Reputatie 7
Badge +10

Als jij jouw telefonie bij KPN hebt ondergebracht en niet bij een andere VoIP provider, dan is de kans op succes helaas  0% (nul procent).

je doelt op het feit dat je geen toegang hebt tot de SIP gegevens bij KPN (daarom zit ik met voip-telefoon ook bij een andere aanbieder)

maar in de ziggo link sluit men de uitgang  (analoog/pots) aan op de vaste lijn ingang van de fritz-box, dat kan natuurlijk wel

Reputatie 7
KeesYagi schreef op 29 dec '15 om 23:30uLink naar de pagina met de info over Ziggo modem met FritzBox :

je doelt op het feit dat je geen toegang hebt tot de SIP gegevens bij KPN (daarom zit ik met voip-telefoon ook bij een andere aanbieder)

maar in de ziggo link sluit men de KPN lijn (analoog/pots) aan op de vaste lijn ingang van de fritz-box, dat kan natuurlijk wel

Bij KPN bestaat er helemaal geen analoge telefoon lijn meer, alles is VoIP.

Reputatie 7
Badge +10
Bij KPN bestaat er helemaal geen analoge telefoon lijn meer, alles is VoIP.

ik schreef het verkeerd op, nu aangepast

maar -ter zijde- levert KPN geen analoge lijn meer ?

of je bedoeld dat de analoge lijn in de centrale weer digitaal gemaakt wordt

21 januari ga ik over van Ziggo naar KPN en dan ga ik het uitproberen. Tot die tijd blijft het speculeren. Er mag gewed worden op de uitkomst ;)

Reputatie 7
KeesYagi schreef op 30 dec '15 om 00:12uBij KPN bestaat er helemaal geen analoge telefoon lijn meer, alles is VoIP.

ik schreef het verkeerd op, nu aangepast

maar -ter zijde- levert KPN geen analoge lijn meer ?

of je bedoeld dat de analoge lijn in de centrale weer digitaal gemaakt wordt

Er staat helemaal geen analoog telefoon signaal op die lijn naar de centrale.

Er valt dus ook helemaal geen "telefoonlijn" op zo'n Fritzbox aan te sluiten immers die is er gewoonweg niet.

Wel kan je die Fritzbox waarschijnlijk op één van de telefoon poorten van de Experia Box aansluiten, net zoals je natuurlijk elk ander DECT basis station op één van de telefoon poorten kunt aansluiten.

Reputatie 7
Badge +10
er is hier sprake van crommunicatie nmi

cq er wordt iets misbegrepen

de fritz-box heeft een "vaste" lijn ingang

dus daar kun je een analoge lijn op aan sluiten

waar die dan ook vandaan komt, van een ziggo modem of een kpn modem of wat dan ook

Dat denk ik namelijk ook maar aangezien de experts het oneens zijn (:D) wacht ik rustig af tot 21 januari.

Reputatie 7
Ik denk niet dat hier sprake is van miscommunicatie.

Nee, het gaat niet lukken om de Fritzbox op de inkomende telefoonkabel aan te sluiten.

Ja, het gaat wel lukken om de Fritzbox op de telefoon 1 - of telefoon 2 uitgang van de Experia Box aan te sluiten.

Niet erg milieu bewust immers die Fritzbox verbruikt toch behoorlijk wat meer stroom dan het gemiddelde DECT basisstation, maar functioneren zal het wel.

Kijk, dat is dan toch het antwoord wat ik zocht want dat is wat ik nu ook doe en straks weer wil doen. De FritzBox aansluiten op de telefoonuitgang van de Experiabox (nu Ziggo modem).

Wat milieubewust betreft zou je gelijk hebben als ik de Fritzbox alleen als basisstation zou gebruiken maar ik gebruik hem als router, wifi accespoint en basisstation. Straks valt router uit dat rijtje weg maar dan heb ik nog steeds een accesspoint en basisstation in één.

Bovendien heeft de FritzBox een aantal extra's die een standaard basisstation niet heeft zoals: antwoordapparaat, telefoonboek, doorverbinden naar mobiel, remote berichten afluisteren enzovoorts. Dat hebben sommige luxere basisstations die met een DECT set meekomen natuurlijk ook maar dan betaal je ook meteen heel wat meer en ik denk dat die ook niet zo energiezuinig zijn.

Reputatie 7
Badge +11

PeterG schreef op 29 dec '15 om 16:53u

Ook het aansluiten van een Fritzbox zal dan niet werken, want alleen internet wordt via een "onbekend" modem ondersteund.

TV werkt ook via een eigen VDSL modem, en telefonie vervolgens ook door bepaald VLAN naar de Experiabox door te bridgen.

Welnu, het Alles in 1 abonnement is gisteren geactiveerd en alles werkt, inclusief de telefoon via het DECT basisstation van de FritzBox. Ik kon gewoon de RJ11 stekker uit het Ziggo modem halen en in de Experiabox steken en ik had direct weer telefoonverbinding op beide DECT toestellen.

Reputatie 7
Hoi Sjoerd! Wat is op deze manier het voordeel om de Fritzbox als DECT basis te gebruiken t.o.v. een gewone DECT basis? Je hebt maar 1 lijn.

Of gebruik je hem nog voor meer mogelijkheden? (zoals router en / of accesspoint, net als je bij Ziggo deed)

Reputatie 7
Badge +10
dat vroeg ik me ook al af Peter

in dat geval zullen er ook 2 kabeltjes van de EB naar de FB lopen 

pots en IP

dan kun je ook alternative voip aanbieders in je FB programeren  :->

PeterG schreef op 23 jan '16 om 13:34uHoi Sjoerd! Wat is op deze manier het voordeel om de Fritzbox als DECT basis te gebruiken t.o.v. een gewone DECT basis? Je hebt maar 1 lijn.

Of gebruik je hem nog voor meer mogelijkheden? (zoals router en / of accesspoint, net als je bij Ziggo deed)

@Sjoerd1953

Hoi Peter. Ik gebruik de FritzBox inderdaad als accesspoint en als DECT basisstation. Dat scheelt een kastje en een voeding in de meterkast. Bovendien heeft de FritzBox een aantal extra's die mijn met de DECT toestellen (gigaset) meegeleverde basisstation niet heeft. Denk aan antwoordapparaat, telefoonboek en doorverbinden naar mobiel.

@KeesYagi: klopt, er lopen twee kabels van de Experia naar de FritzBox. Ik moest de telefoonkabel wel aanpassen. De kabel die bij de Experiabox zit heeft twee draden op de connectors 2 en 3 van de RJ11 en op 4 en 5 van de RJ45. De FritzBox verwacht het signaal op connector 3 en 6 van de RJ45. (RJ11-2 naar RJ45-3 en RJ11-3 naar RJ45-6).

Er is nog een handige optie mogelijk met de FritzBox als basisstation.Als je op je smartphone de FritzFon app installeert dan wordt je mobieltje zolang hij binnen WiFi bereik van je FritzBox bent als een DECT telefoon gezien en bel je via je vaste lijn. Natuurlijk wel even checken of dat echt goedkoper is; dat zal van je vaste en je mobiele abonnementsvorm afhangen.

Reageer