Vraag

Decttelefoon via Fritzbox

• 27 juli 2017
  • 16 reacties
  • 1193 keer bekeken

Goedendag,
Ik heb sinds kort 2 nieuwe dect-telefoons (Fritzfon C4) aangesloten op mijn Fritzbox 7360. Ik heb een vaste telefoonlijn van KPN en internet van xs4all. Nu wil het geval dat ik sindsdien geregeld een keer of 3 "gebeld" wordt, midden in de nacht. Telefoon gaat dan 1 a 2 keer over en stopt weer. In het verleden heb ik dit ook al een keer gehad (ook toen had ik een telefoon op de Fritzbox aangesloten) en KPN wist mij toen te vertellen dat dit kwam omdat ze 's nachts de lijnen testen en dat dit dan interfeert met de Fritzbox. Dit testen doen ze echter niet meer (hoor ik van KPN). KPN wist mij ook te vertellen dat dit misschien komt omdat ik een alarmfunctie geactiveerd heb staan en dat deze getest wordt. Ik heb echter geen alarmfunctie bijstaan. Heb ik soms een instelling verkeerd staan?
Nummermelding krijg ik trouwens ook nie voor elkaar (staat wel geactiveerd bij KPN.
Alvast bedankt voor de tips.
Groetjes,
André

16 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Hoi André, welkom op het forum. Ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op een rinkelende telefoon midden in de nacht. Je geeft aan dat je internet hebt van XS4ALL en telefonie via KPN, loopt dit via dezelfde verbinding (dmv een shared line?)

Ik zelf heb weinig ervaring met de fritzbox of jouw dect-telefoons. @RobinFlikkema en @wjb hebben jullie wellicht een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Reputatie 7
Een kennis van mij had XS4ALL voor internet én telefonie. Elke keer 's nachts tussen 00:00 en 01:00 ging de telefoon weer enkele keren over. Lig je net lekker in je mandje. (telefoon was aangesloten met losse dect-basis)

2 x monteur van Gideon geweest. Reset van zijn lijn in de centrale bij XS4ALL. Allemaal niet geholpen.

Kennis uiteindelijk overgestapt naar KPN (internet/telefoon/televisie). Met losse dect-basis (want de experiabox ondersteunt/heeft geen dect). Nu geen gebel meer 's nachts.

Het is iets met XS4ALL en de Fritzbox.
Hoi Justin,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn inkomende telefoonlijn aangesloten op een POTS/analoog splitter. Hiervandaan gaat dan een telefoonlijn en een modemlijn gecombineerd naar de Fritzbox (op de tel/dsl aansluitnig).

André
Reputatie 7
Als je gewoon een POTS lijn hebt, en dus ook maar één gesprek tegelijk kan voeren, waarom dan niet een gewoon dect basisstation direct op die lijn v.a. de splitter??? 🤔
Die POTS lijn zal 's nachts geen stoorsignalen geven. Daar zijn geen test/controle-signalen nodig.
Ok, Peter, bedankt voor je tip. Ga ik proberen.
Reputatie 7
Badge +10
Omdat ik in dezelfde situatie zit heb ik Macel m'n telefoonnummer gestuurd per PB, dat gaat dan toch wat handiger, soms ben ik het computerwerk even zat nl.
Hij belde vrijdag jl.
Er staat geen SIP/VOIP aangemeld in z'n fritzbox, dus via die weg kunnen er geen oproepen binnenkomen.
Z'n vaste lijn gaat dus in de FB maar helaas komt de nummerinformatie niet in de FB op die manier, dat kan wel weet ik uit ervaring, zo heb ik dat bij iemand anders wel werkend.
Dat is nl enorm handig, de oproepenlijst kun je dan als een website inzien en evt met naam opnemen in het telefoonboek van de FB.
En dat dmv een echt (!) toetsenbord :-)))

Ik heb geopperd om voor de test een andere telefoon rechtstreeks (parallel / extra) op de inkomende lijn te zetten, en misschien een nummermelder er bij om te zien op de nummer info werkt vanuit kpn.

Ik heb nog niet kunnen vinden of de FB op de inkomende DTMF en/of FSK nummermeld signaal kan begrijpen.
Weet iemand dat ?
KPN gebruikt DTMF (ook wel TDK genoemd)
De fritzbox waar bij het werkt zit op een caiway lijn, dat zou dus FSK kunnen zijn.

Nog even vermelden dat ik de "Fritzfon C4" niet ken, is dat een dect toestel, of gaat die misschien via WLAN cq wifi.
Ik/we gebruiken zelf een aantal gigaset A400, die kan alles wat ik wil en kost 2e hands bijna niets :-)
En werkt op 2 x AAA / minipenlite.
Reputatie 7
Ook via de POTS lijn is er bij KPN nummerweergave d.m.v. DTMF. Maar alleen als Macel überhaupt het extra abo'tje voor de nummerweergave op de POTS lijn heeft.
Reputatie 7
Badge +10
Als ik het goed heb dan heeft Macel nummermelding op de vaste lijn aanstaan, maar waarom het dan niet werkt op de FB van Macel dat weet ik niet.
Nu ik eens kijk zie ik dat caiway voor de nummermelding FSK gebruikt, KPN is de enige (?) internationaal gezien die DTMF gebruikt, als ik het goed heb.
FSK werkt dus op de de vaste lijn ingang van de FB, maar DTMF ook nmi, althans, KPN nummermelder op de POTS-uitgang van een FB werkt wel, dus kan ik me niet voorstellen dat de makers van de frizbox - toverdoos (avm.de) daar niet in voorzien hebben.
Is dit nog te volgen met al die afkortingen :-> ?

Macel : heb je nog vorderingen gemaakt ?
Reputatie 7
nmi werkt het in Macel zijn situatie (KPN POTS / XS4ALL DSL FB) logischer met een standaard DECT set gewoon via de splitter.
Ik zie de logica er niet van om in die lijn-configuratie de FB als basisstation in te zetten. I.m.h.o. is het zelfs heel onlogisch.
(hoewel... voor een FritzBox háter als ondergetekende...)
Reputatie 7
Badge +10
Psja, waarom zou Macel een extra kastje (en energie verbruik) er bij gaan gebruiken als er al een perfecte dect basis in de FB zit.
De splitter blijft er gewoon tussen zitten, het vdsl en pots signaal gaan via aparte aderparen naar de FB.
( via 1 plug in de FB, met een Y-kabel maar wel op aparte pennen )

De stap om via voip te gaan bellen ligt nu wel erg voor de hand nmi . . .

(hoewel... voor een FritzBox háter als ondergetekende...) Leg, uit, wil je d'r over praten :->
Een slechte ervaring, . . ooit ?
Reputatie 7
(hoewel... voor een FritzBox háter als ondergetekende...) Leg, uit, wil je d'r over praten :->
Een slechte ervaring, . . ooit ?
D'r over praten: Nee..
Slechte ervaring: 2 x Fritzbox vervangen: 2 x bijna 1½ uur bezig om in te stellen.😡 (m.b.v. tel. helpdesk tegen € ; gewoon telefoonnummer)
Goede ervaring: 3 x Experiabox vervangen: aansluiten en minuut of 3 later werkt alles! Met losse handen! 😀

Nee, ben zwaar allergisch geworden voor XS4ALL én de Fritzbox.
Reputatie 7
Badge +10
Typisch geval van :
het voordeel van dit apparaat is dat alles kan, het nadeel van dit apparaat is dat alles kan
( dit is op vele zaken van toepassing )
Of andersom. en daar heeft KPN voor gekozen, dat is duidelijk niet mijn kopje thee.
Nu ga ik zeker niet alles van avm (maker fritzbox) verdedigen, maar over het algemeen werkt alles prima, EN de helpdesk van avm reageert altijd zeer serieus, voor zo ver ik ze nodig heb dan . .

Waar had jij problemen mee ?
De verbinding met de "telefoon"lijn of al het andere wat in hetzelfde kastje zit.

Ik heb ondertussen al meerdere typen onder handen gehad, momenteel een FB7360v2.
Na wat aanloop problemen nu zeer tevreden mee, de ingebouwde dect basis is perfect.

Er was hier stiekem een straatkast geplaatst, derhalve hebben we nog een jaar (langer dan nodig) met lage snelheid gezeten, dat heb ik in alle toonaarden duidelijk geprobeerd te maken dat het echt in ieders belang is om soortgelijke gevallen actief op te sporen.
Maar of daar iets mee gedaan is durf ik te betwijfelen.

Zeer onlangs is er hier een glasvezel in huis aangelegd, van de lokale kabelclub, werkt voorlopig nog niet, en de snelheid van m'n VDSL verbinding is me mooi zat, maar ws ga ik op den duur wel overstappen.

( dit bericht werd verzonden met een FB :-> )
Reputatie 7
Waar had jij problemen mee ?Ik weet niet meer wát ik allemaal moest instellen maar o.a. de telefoon inderdaad.
Met aansluiten werkte er .... niets. Dan vind ik (het modem van) KPN veel klantvriendelijker dan XS4ALL. De meeste mensen, w.o. ik, hebben geen kaas gegeten van dit soort instelwerk.
TV's TV-ontvangers, DECT telefoons, audio sets ... allemaal niet zo'n probleem. Maar computerspul is niet mijn ding.
Beste Peter,
Ik krijg op 28 Februari all in one van KPN.
Reden: onsbrabantnet provider stopt ermee.
Ik had 5 jaar geleden een Fritzbox Fon ATA en met de Y-kabel verbonden met de phone port van het glasvezel modem van Onsbrabantnet.
Na 1 jaar te hebben gebruikt, heb ik het vaste nummer bij onsbrabantnet opgezegd en laten overnemen door Budgetphone.
Dit is een voip provider en tot nu toe werkt het prima,
In de nieuwe Fritzbox 7170 heb ik 3 voip accounts, waaronder dus BUDGETPHONE.
In de dialrules van de Fritzbox, staat dat ik altijd uitbel via een voip provider.
Inbellen wil ik via de KPN vaste lijn met het nieuwe nummer.
Omdat ik nu dus overga naar KPN komt er een nieuw modem: Experiabox.
Hier zitten ook de analoge phone porten aan.
In de setting: Fixed Line, heb ik alvast het analoge nieuwe nummer van KPN ingezet en het vinkje enable Fixed Line aangezet.
Mijn vraag is:
Mag ik aannemen, dat als ik de zwarte plug van de Y-kabel in de phone port van KPN steek, de Fritzbox meteen werkt als ik met een mobieltje de vaste lijn bel ?
Ik laat door KPN geen nummer overnemen, zodat het nummer bij BUDGETPHONE nog blijft bestaan, voor enkele maanden.
Men kan dus ook inbellen op het oude nummer van Budgetphone

Alvast dank voor evt antwoord
Reputatie 7
Onderstaande heb ik even uit je tekst geplukt, zodat @KeesYagi dat kan beantwoorden. Hier geen ervaring met Fritzbox op die manier; Kees wel. Ik gebruik zelf een DECT basis op de Experia. Zoals al gezegd: mijn vaste nr is alleen binnenkomende lijn. Uitbellen doe ik alleen via de mobiel à nada p/m.
Omdat ik nu dus overga naar KPN komt er een nieuw modem: Experiabox.
Hier zitten ook de analoge phone porten aan.
In de setting: Fixed Line, heb ik alvast het analoge nieuwe nummer van KPN ingezet en het vinkje enable Fixed Line aangezet.
Mijn vraag is:
Mag ik aannemen, dat als ik de zwarte plug van de Y-kabel in de phone port van KPN steek, de Fritzbox meteen werkt als ik met een mobieltje de vaste lijn bel ?
Reputatie 7
Badge +10
Phoe, daar kan ik veel over zeggen maar dat deed ik al zo vaak :-)
Kijk op deze pagina ayb :
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
en zoek naar : "Dialing Rules"

Reageer