Beantwoord

Experia V10 VOIP storing?

  • 15 October 2019
  • 7 reacties
  • 446 keer bekeken

Reputatie 1

Nadat ik de V10A omruilde tegen een V10 werd ik na een tijdje geattendeerd op het feit dat mijn huistelefoon altijd naar voicemail liep en ik niet terugbelde.

Enig zoekwerk leverde op dat de VOIP instellingen in de V10 niet juist konden zijn. Ik lees in de VOIP-status dat mijn (enige) telefoonnummer geregistreerd staat op SIP2 terwijl ik in de VOIP-binding zie, dat het modem was ingesteld op (telefoon1) SIP1 en telefoon 2 op SIP3. Daar wijzigde ik beide bindingen naar SIP2 zowel inkomend als uitgaand. Dat ging prima, de telefoon deed het weer. Ik kon bellen en werd ook gebeld. Dit alles was een paar maand terug...

Binnen hangt een basisstation Chicago van KPN waarachter 2 Gigaset SL400 telefons.

Uit mijn bindingslog van mijn NAS constateer ik  dat op 10-10-2019 02:57 de LAN lijnen down gingen om een minuutje later weer op te komen. Blijkbaar werd dus toen het modem extern gereset.

Nu heb ik de situatie, dat ik wel gebeld kan worden en ook zelf wel kan bellen, maar ik hoor niks. Ook geen kiestoon. De andere kant hoort mij wel, zowel als hij mij belt, als wanneer ik hem/haar bel.

In de V10 staat de Binding voor telefoon 1 én telefoon 2 gelijk op inkomend SIP2, uitgaand SIP2. Als ik wordt gebeld staat er op het huistelefoonschermpje alleen de term “extern” en niet het nummer wat mij belt. Laat staan het plaatje van de beller (als hij dat kent).

EDIT: Nadat ik de V10 helemaal koud gerestart heb lijkt alles weer normaal. Wat heeft het modem op 10-10-2019 moeten doen, waardoor hij zo van slag was? Het is nu al de tweede keer, dat ik door de V10 op het VOIP-deel verrast ben!

icon

Beste antwoord door ufovolvo 15 October 2019, 22:45

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7

Dan heeft jouw V10 vast en zeker die nacht de firmware update naar versie 3.7 gekregen.

Reputatie 1

@wjb 

Prima… maar een waarschuwing dat mogelijk je telefoon het niet meer doet als je niet een koude reset uitvoert, was dan toch wel op z’n plaats geweest. Je ontdekt dit immers pas wanneer 's actief geprobeerd wordt om je te bellen? 90% van mijn telefoongesprekken zijn mobiel en uitgaand ga ik sowieso mobiel, want daar heb ik een onbeperkt-belminuten-pakket.

Ik heb al wel overwogen om de hele vaste lijn eruit te gooien, maar ik heb te maken met een aantal ouderen, die niet (en dan ook echt niet) met mobiele telefonie overweg kunnen en mij altijd op het vaste nummer zullen bellen. Daarnaast heb ik nooit een mobieltje in m’n slaapkamer en staat daar (voor de echte noodgevallen, dus) wel de vaste lijn.

Mijn conclusie is, dat de V10 best een goed modem is, met een blijkbaar wat zwakkere VOIP. Alleen, zoals geloof ik jij ook al aangaf: zolang KPN de VOIP-SIP aanloginfo niet vrijgeeft kunnen we er niet omheen...

Reputatie 7

Prima… maar een waarschuwing dat mogelijk je telefoon het niet meer doet als je niet een koude reset uitvoert, was dan toch wel op z’n plaats geweest.

Dit had natuurlijk ook gewoon goed moeten gaan.

Blijkbaar ligt er centraal iets fout vast waardoor een foutieve configuratie naar jouw V10 gepusht wordt.

Ik hoop dat iemand van KPN zijn/haar licht daar eens op wil laten schijnen.

Mijn conclusie is, dat de V10 best een goed modem is, met een blijkbaar wat zwakkere VOIP. Alleen, zoals geloof ik jij ook al aangaf: zolang KPN de VOIP-SIP aanloginfo niet vrijgeeft kunnen we er niet omheen...

Het zal niet lang meer duren totdat KPN met een oplossing komt waarmee je zonder Experia Box toch de vaste telefoon kunt gebruiken.

Reputatie 1

Ach… en dan kan ik nu weer bellen met de vaste lijn, maar stoort de televisie… nog maar weer 's overnieuw.

Reputatie 7

Ach… en dan kan ik nu weer bellen met de vaste lijn, maar stoort de televisie… nog maar weer 's overnieuw.

Wat bedoel je met "nog maar weer 's overnieuw"?

Reputatie 1

En inderdaad… alles maar weer ‘s koud gestart en het doet 't weer… hoe houdt KPN je toch bezig. En dan snap ik nog waarover het kan gaan, hoe moet dat dan met die mensen die geen idee hebben over hoe het werkt?

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @ufovolvo. Wat vervelend dat je na een update geen gebruik kon maken van de vaste telefoon. Dat is zeker niet de bedoeling. Goed om te lezen dat je het probleem zelf al hebt kunnen verhelpen. Als ik nog iets voor je kan betekenen, stuur me dan vooral een berichtje! 

Reageer