Beantwoord

Fax werkt niet

  • 7 March 2019
  • 21 reacties
  • 902 keer bekeken

Ik heb een vaste lijn met twee telefoonnummers, via glasvezel.
Ik heb experiabox V10; beide telefoonpoorten zijn geactiveerd en werken ook.
Ik heb op één van de twee poorten een fax machine aangesloten.
Wanneer ik naar de fax bel met een gewoon telefoontoestel dan hoor ik de modem piepjes en fluitjes.
Dat is dus goed.
Wanneer een fax verstuur naar een ander fax apparaat, dan wordt er een verbinding opgebouwd, maar die wordt afgebroken met de melding: cancelled by user.
Ook een fax ontvangen werkt niet.
Wie weet een oplossing?
Alvast bedankt,
Frank
icon

Beste antwoord door Anonymous 7 March 2019, 18:31

Bekijk origineel

21 reacties

Hallo @Rinzwind ,
in een oude reactie bij KPN zakelijk las ik een vergelijkbare vraag.
Als advies werd o.a gegeven de fax resetten naar fabriekswaarden en een lagere baudrate instellen, maximaal 9600 Baud.
De fax en de telefoon wisselen op het modem, dus tel op 2 en fax op 1, dan nog geen resultaat ouder type modem vragen.
KPN=Telfort geeft verder geen ondersteuning (meer) voor faxmachines.
Persoonlijk is het me nog wel eens gelukt om via de ingebouwde faxfunctie van Windows faxen te ontvangen en versturen.
Maar faxen, net zoals telexen, zijn zo langzamerhand achterhaalde techniek.
Succes☺️
Dag Jan, bedankt voor je antwoord.
Ik zal kijken of er in het menu van de fax nog een plek is waar je de seinsnelheid kan instellen.
Tot nu toe heb ik weinig opties voor faxen in het menu (het is een all-in-one printer) gevonden.

Ja, fax is ouderwets en uit de tijd, maar sommige instanties accepteren wel een fax maar geen email.
Heeft iets te maken met dat een fax juridische geldigheid heeft en een email niet. Ofzo.

grtz. Frank
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Rinzwind, Hopelijk kun je iets met het antwoord van Jan-D. Als dit het probleem niet oplost, zou je dan jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) en het fax-nummer willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kan ik uitzoeken waarom het niet werkt om een fax te versturen en te ontvangen.
Hallo Jan

Ik kan de snelheid instellen op hoog, gemiddeld en laag.
Hij stond op hoog; ik heb hem nu op laag gezet.
Dat heeft niet geholpen.
Dank je voor je suggestie.

Groet, Frank
Dag Marina,

Dank je voor de aangeboden hulp.
Ik heb de gevraagde gegevens toegevoegd.
Let op: vooral niet de experiabox ongevraagd resetten.
Er zitten instellingen in voor speciale apparatuur (port forwarding) waarvan ik zelf niet weet hoe ik ze moet herstellen na een reset.

Groet, Frank
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Rinzwind, Ik zal de Experiabox niet resetten. Ik wil graag uitsluiten dat het aan de binnenbekabeling van ligt. Heb je de fax rechtstreeks op de telefoon poort van de Experiabox aangesloten? Zonder tussenkomst van een wandcontactdoos, splitter of andere apparatuur? Wil je ook nog toelichten op welke poort je de fax hebt aangesloten?
Reputatie 7
Badge +19
@Rinzwind, Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!
Dag Marina,

Dat is niet netjes van me, om niet meer te reageren.
Ik ben het door drukte finaal vergeten. Excuus daarvoor.

Nee, het probleem is nog niet opgelost.

In antwoord op je vragen:
De fax zit op poort 2 van de Experiabox.
Normaal zit daar een DECT basisstation op, maar die haal ik los als ik de fax wil proberen.
Er zit tussen de fax en de Experiabox dan niets anders meer dan koperdraad.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemiddag @Rinzwind, Dat is geen probleem, zoals ik al aangaf help ik je graag als het niet opgelost was. Je hebt de fax aangesloten op poort 2, wat is er aangesloten op poort 1? Of heb je op beide poorten een telefoon aangesloten en wanneer je gebruik wilt maken van de fax, ontkoppel je het toestel op poort 2? Heb je de fax ook al getest op poort 1? Lukt dit wel?
Dag Marina,

Op poort 1 zit een DECT basisstation.
Op poort 2 zitten normaal gesproken twee DECT basisstations.
Als ik de FAX uitprobeer sluit ik hem aan op poort 2 en neem ik de twee DECT basisstations los.

Ik zal zondag nog eens een poging doen met de fax op poort 1.
De ontvangende fax machine staat op mijn werk, ik kan maandag pas kijken of het gewerkt heeft.
Hallo @Rinzwind ,
je zou vanuit je computer een fax kunnen sturen, dan weet je ook of het werkt.
Sinds Windows bestaat zit er ook ingebouwde faxsoftware in.
Succes.☺️
Dan moet de computer wel een fax-aansluiting hebben, cq een insteekkaart.
Of bedoel je iets anders ?
Dan moet de computer wel een fax-aansluiting hebben, cq een insteekkaart.
Of bedoel je iets anders ?

De computer/laptop moet dan nog een ingebouwd modem hebben om van de standaard ingebouwde software gebruik te kunnen maken.
De wat oudere laptops/desktop-pc's hebben nog standaard zo'n voorziening.
Of vanuit een faxservice:
https://www.xoip.com/nl/fax-online-versturen
Aha, XOIP, die naam heb ik een tijd niet gezien, zou dat nog steeds werken ?
Email naar fax dus.

Over dit soort diensten, ik heb tijden een 084 nummer van kpn gebruikt voor een fax naar email dienst, het vervelende van die dienst was dat er werd opgenomen met een stem die zei "start uw fax" en daar konden vele faxapparaten niet mee omgaan, geen idee waarom ze dat zo deden.

En, ik heb interesse in een email naar brief dienst, voor de bedrijven die je geen email (oid) kan sturen, zoals KPN dus !

En, o ja, ook in de tijd voor de voip lijnen ging het faxen niet altijd goed, er zijn/waren meerdere dialecten blijkbaar.
Dag @Marina. Ik heb de fax machine aangesloten op poort 1 van de experiabox.
Het resultaat blijft hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +19
Dat is jammer @Rinzwind 😞 Het faxnummer heb ik opnieuw gesynchroniseerd, zou je het nog eens willen testen op poort 2? Als het niet werkt, dan zou ik je willen vragen om het modem te resetten. Hoe je dit kunt doen leggen we uit in dit topic.
Ik zal het opnieuw proberen op poort 2.
Dat kan pas maandag a.s., want dat ben ik pas weer bij de ontvangende Fax machine in de buurt.

Ik zal het resultaat laten weten.
@Marina_ ik heb de fax machine weer op poort 2 aangesloten en opnieuw geprobeerd faxen te verzenden en te ontvangen.
Het is allebei niet gelukt.
Reputatie 7
Badge +19
Dat is jammer @Rinzwind, Ik kan maar niet achterhalen waarom het je niet lukt om te faxen.

Hallo @Rinzwind ,
je zou vanuit je computer een fax kunnen sturen, dan weet je ook of het werkt.
Sinds Windows bestaat zit er ook ingebouwde faxsoftware in.
Succes.☺️

Heb je dit ook nog getest via https://www.xoip.com/nl/fax-online-versturen? Het lost het probleem met de fax niet op , maar hopelijk kun je hier alsnog de gewenste faxen mee versturen..
Hallo @Marina_ .
Goed nieuws.

Na vele mislukte pogingen om een fax naar mijn werk te sturen en ook om een fax van mijn werk naar huis te sturen heb ik als een soort wanhoopsdaad geprobeerd een fax naar mijn huisarts te sturen.
In feite is dat waar ik de fax machine voor nodig heb.
Tot mijn stomme verbaxing kwam die fax aan!

Wat er aan de hand is weet ik nog steeds niet, want op mijn werk ontvangen ze met enige regelmaat faxen en er heeft nooit iemand geklaagd dat het niet werkt.

Marina en alle anderen: bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Rinzwind, Wat fijn dat het je toch gelukt is om een fax te versturen. Hopelijk gaat het de volgende keer weer goed 🙂 Als je toch nog vragen hebt m.b.t. je fax, laat het ons vooral weten 😃 Voor nu wens ik je een mooi weekend toe!

Reageer