Beantwoord

Gebruik SIP Softphone

  • 26 March 2020
  • 4 reacties
  • 1144 keer bekeken

Badge

Hoi, ik heb gezien dat het sinds kort mogelijk is om de SIP-instellingen in te zien. Is het al iemand gelukt om met behulp van deze instellingen te bellen met een softphone zoals Zoiper? Of zijn de instellingen ook echt alleen bedoeld om in een modem ingevuld te worden?

Ik heb al een aantal pogingen gewaagd, maar is niet veel ruimte voor fouten, omdat je na 3 keer aanmelden een time-out van 15 minuten krijgt. Daardoor heb ik het zelf nog niet voor elkaar gekregen, maar voordat ik mijn tijd verspil wil ik graag weten of het überhaupt mogelijk is. 

icon

Beste antwoord door wjb 26 March 2020, 19:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7

In principe zou je een SoftPhone zoals ZoiPer moeten kunnen gebruiken maar weet dat de aansluting alleen zal werken via het vaste netwerk van KPN, niet als je bijvoorbeeld via een Ziggo aansluiting of via 4G op Internet aangesloten bent.

Gebruik jij overigens nog jouw Experia Box?

Zo ja, dan kan dat ook roet in het eten gooien immers die maakt ook automatisch verbinding en kaapt daarbij de aansluiting die op dat moment al actief was. 

Badge

Goed om te weten dat het in ieder geval mogelijk moet zijn. Ik was ervan op de hoogte dat het alleen op mijn eigen thuisnetwerk zal werken, maar dit maakt voor mij niet zoveel uit. Mijn idee was om mijn vaste lijn op te kunnen nemen op zowel mijn smartphone als mijn laptop. 

Ik gebruik mijn Experia Box nog, stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Ach, soms moet je wel eens door iemand wakker geschud worden zullen we maar zeggen :sweat_smile:

Ik vind het overigens nog steeds wel jammer dat KPN de ingebouwde SIP-server ergens in 2016 (?) uit het modem heeft gehaald. Hoewel waarschijnlijk weinig mensen hier gebruik van maakten, vond ik het een handige functie.

Reputatie 7

Ik vind het overigens nog steeds wel jammer dat KPN de ingebouwde SIP-server ergens in 2016 (?) uit het modem heeft gehaald. Hoewel waarschijnlijk weinig mensen hier gebruik van maakten, vond ik het een handige functie.

Ook wij maakte als gezin zeer veel gebruik van die functionaliteit.

In die tijd was mobiel bellen nog best prijzig en met drie kinderen was onderljng bellen ook nog niet gratis. Daarom had ik toen een Asterisk server ingericht op onze Synology NAS waarmee wij onderling gratis konden bellen gebruik makend van ZoiPer.

De SIP server op de Experia Box was hierbij ingericht als trunk waardoor je ook uitgaand kon bellen via de huistelefoon. Zo kon ik tijdens zakenreizen hoge roaming kosten vermijden.

Vandaag de dag is dat allenaal minder interessant want voor unlimited mobiel bellen betaal je tegenwoordig nauwelijks extra.

Overigens ben ik zelf waarschijnlijk debet aan het feit dat die SIP server verwijderd werd.

Ik maakte toentertijd melding van het feit dat op elke Experia Box de aanmelding op de SIP server gelijk was (password kpn) en dat je als vriendje op bezoek dus heel eenvoudig misbruik zou kunnen maken van die slechte beveiliging van de SIP server.

Het heeft na die melding niet lang geduurd totdat de SIP server ontoegankelijk gemaakt werd.

 

Weet overigens dat er maar één apparaat tegelijkertijd met de SIP server verbonden kan zijn.

Wil je dus meerdere apparaten (softphones) tegelijkertijd aansluiten dan zal je toch weer zoiets als een Asterisk server moeten inrichten.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @127001, welkom hier. 

Volgens mij heeft wjb je al voorzien van het antwoord. Mocht er nog iets onduidelijk zijn of wat dan ook, dan horen wij het graag.