Beantwoord

Geen binnenkomende gesprekken

• 21 januari 2015
  • 13 reacties
  • 3957 keer bekeken

Ik wilde mijn oude dect vervangen door een nieuwe en gekozen voor een Gigaset A415.

Alles gaat prima maar geen enkel handset (4 stuks) reageert op binnenkomende gesprekken. In het modem zie ik dat ze daar wel aankomen maar niet doorkomen op de dect's. Alles geprobeerd/instellingen/vervangen, geen oplossing. Uitgaand bellen gaat wel. Uiteindelijk set omgeruild in de winkel, helaas zelfde probleem. Oude aansluiten, werkt wel.

Is deze set niet compatebel ofzo? Of iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Modem uit/aan ook geen effect. Moet ik het probleem nu zoeken in de dect of bij KPN (Glasvezel)

Dank vooraf voor het meedenken/suggesties 

icon

Beste antwoord door Paul62 28 januari 2015, 10:07

Beste mee-denkers,

De monteur is zojuist geweest en het probleem is opgelost :-)

Zijn uitleg wat er fout was is wel te volgen, en klinkt ook logisch, het verklaart in mijn ogen alleen niet waarom het zich nu net voordoet bij de nieuwe dect. Volgens hem stond de verkeerde poort voor voice geactiveerd. Na het omsteken van de vrije poort naar de afgedopte (achter op het modem) was het probleem opgelost. Ik vraag me dus af waarom de oude dect wel werkte en de nieuwe niet.

Zijn uitleg dat het te maken heeft met toegekende ip-adressen kan ik wel volgen maar dan had de modem na resetten geen "dubbele" ip-adressen moeten uitdelen aan gebruikers als dat conflicten zou kunnen geven met de gereserveerde adressen voor voip. Alles staat op DHCP dus neem ik aan dat het modem intelligent genoeg is de gereserveerde adressen voor voip niet ook nog eens toe te kennen aan bv een ip-camera of NAS.

Maar goed, alles werkt (vooralsnog) en dat is vor mij het belangrijkste.

Nogmaals dank voor de tips en suggesties. En voor Nienke: Komt een dergelijke klacht nogmaals voor bij iemand, dan voorstellen de netwerkkabels een keer los te halen, modem te re-booten en nogmaals de telefoon te proberen. Werkt het dan wel dan is het een conflict met één van de andere gebruikers.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Als je een andere (in dit geval de oude set) aansluit gaan ze wel over begrijp ik. Dan geeft het modem op Tel 1 wel de belspanning af. Waarom de gigaset a415 daar niet op reageert.... 😠 Ik heb al veel meegemaakt met dect, aangezien ik die vaak aansluit, maar dit is weer nieuw.

off topic: heb wel al meegemaakt dat nummerweergave alleen met Philips toestellen werkte... andere merken gaven niets weer. Ook vreemd en niet opgelost.

Welk modem heb je trouwens? De belspanning zou ook nog net niet aan de normen kunnen voldoen waar de oude dan weer minder last van heeft kennelijk. Test het eens met een gewoon gedraad toestel. Door er een aan te sluiten en met je mobiel je nummer thuis te bellen.

Reputatie 6
Badge +12
Hoi Paul62,

Welkom op het forum.

Wat vreemd dat het niet werkt. Ik ben erg beniewd wat daar de oorzaak van is. Ik zie dat je gebruik maakt van een Arcadyan V8 modem. De Gigaset zou hierbij geen problemen horen te ondervinden. Inmiddels heb ik je verbinding nagekeken. Hier kwam ik geen bijzonderheden in tegen.

Wanneer je nu weer de oude telefoon of een ander type aansluit komen er dan wel binnenkomende gesprekken binnen?

Nienke

Hoi Nienke,

De oude set heb ik helaas niet meer. De situatie leek opgelost te zijn na een reset (dus niet alleen een roboot) van het modem, alleen is het probleem sinds gisteren weer terug.

Ik heb intussen contact gehad met de klantenservice en een afspraak gemaakt voor een monteur die ter plaatse komt kijken waar het aan ligt.

Grt, Raymond

Reputatie 6
Badge +12
Hoi Raymond,

Jammer dat je de oude set niet meer hebt. Goed te lezen dat er een monteur komt. Laat je ons hier weten hoe het afloopt? :D

Nienke

Reputatie 7
Nienke_ schreef:
Hoi Raymond,

Jammer dat je de oude set niet meer hebt. Goed te lezen dat er een monteur komt. Laat je ons hier weten hoe het afloopt? :D

Nienke

Wedje: modem probleem ;)

Reputatie 6
Badge +12
@PeterG: Waar wedden we om? 😉 Nee hoor, grapje. Omruiling van het modem zou inderdaad mijn volgende stap geweest zijn. In dit geval is een monteur erg handig om de verschillende opties uit te testen. :D 

Beste mee-denkers,

De monteur is zojuist geweest en het probleem is opgelost :-)

Zijn uitleg wat er fout was is wel te volgen, en klinkt ook logisch, het verklaart in mijn ogen alleen niet waarom het zich nu net voordoet bij de nieuwe dect. Volgens hem stond de verkeerde poort voor voice geactiveerd. Na het omsteken van de vrije poort naar de afgedopte (achter op het modem) was het probleem opgelost. Ik vraag me dus af waarom de oude dect wel werkte en de nieuwe niet.

Zijn uitleg dat het te maken heeft met toegekende ip-adressen kan ik wel volgen maar dan had de modem na resetten geen "dubbele" ip-adressen moeten uitdelen aan gebruikers als dat conflicten zou kunnen geven met de gereserveerde adressen voor voip. Alles staat op DHCP dus neem ik aan dat het modem intelligent genoeg is de gereserveerde adressen voor voip niet ook nog eens toe te kennen aan bv een ip-camera of NAS.

Maar goed, alles werkt (vooralsnog) en dat is vor mij het belangrijkste.

Nogmaals dank voor de tips en suggesties. En voor Nienke: Komt een dergelijke klacht nogmaals voor bij iemand, dan voorstellen de netwerkkabels een keer los te halen, modem te re-booten en nogmaals de telefoon te proberen. Werkt het dan wel dan is het een conflict met één van de andere gebruikers.

Reputatie 7
Paul62, ik begrijp dat de dect nu is aangesloten op Tel 2 van het modem en niet op Tel 1 ?

En wat bedoel je met verschillende gebruikers? Heb je 'm niet gewoon thuis staan? Dan ben jij en je gezin toch de enige gebruiker?

Hoi Peter,

Ja de tel is nu aangesloten op TEL 2 ipv 1. Kennelijk zijn daar de ip-instellingen anders van ofzo. Vreemd dus dat de vorige tel op 1 wel werkte.

Met de andere gebruikers bedoel ik laptop, pc, NAS, ip-camera en mobiel/tablet via wifi. Het modem staat gewoon thuis in prive-situatie

Reputatie 7
Hele gekke situatie. Normaal heb je met 1 telefoonnummer deze op Tel 1.

Je kunt IN de instellingen van je modem zien hoe de verdeling van de "nummers" is op Tel 1 en 2.

Ook kun je dat zien/instellen via MijnKPN.

In beide zou dan toch ook te zien zijn dat het nummer nu op Tel 2 staat.

Je hebt toch geen 2 telefoonnummers in gebruik, lijkt me?

Maar de monteur was er zeker snel achter. Voor mij ook leerzaam. Ik sluit nog wel eens dect aan bij kennissen en vrienden en ook weer kennissen daarvan etc.

Ik vind het ook vreemd. In de log file van het modem zie ik dat de gesprekken, zowel inkomend als uitgaand, nu via poort 2 gaan. Ik heb maar 1 nummer en ook nooit een tweede gehad. Poort 2 was ook nog gewoon af fabriek afgedopt.
Reputatie 6
Badge +12
@Paul62: erg apart. Maar in iedergeval goed te lezen dat de monteur het heeft opgelost.

Nienke

Paul62 bedankt voor jouw verhaal. Ik heb iemand heel blij kunnen maken met de door jou aangedragen oplossing. Geen monteur, geen nieuwe telefoon. aangeschaft. Gewoon de afgedopte telefooningang van het modem gebruikt en einde probleem. Fijn dat jij jouw ervaringen hebt gedeeld.

Reageer