Beantwoord

Geen nummerherkenning meer

  • 7 October 2020
  • 146 reacties
  • 3469 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Sinds ik mijn nieuwe modem BOX12 heb, heb ik geen nummerherkenning meer op mijn vaste telefoon, ik zie ook geen mogelijkheid binnen de software van het modem om dit aan te passen. zou graag de nummerherkenning terug willen.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 16 December 2020, 20:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

146 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Ik realiseer me nu dat op de dag dat mijn KPN BOX 12 actief werd gezet, dat dit tevens de fysieke overgang was van Telfort naar KPN, ik kwam onderstaand bericht tegen op het internet en dat zet me toch wel even aan het denken: stuurden Telfort een ander signaal uit als KPN ??? Dan begrijp ik het probleem, lees onderstaand :

nummerherkenning een vereiste voor jouw huistelefoon? Dan moet je toestel compatibel zijn met het type nummerherkenning waarmee je provider opereert én de optie dient in je abonnement te zijn ingeschakeld. Er zijn 2 soorten nummerherkenning: DTMF en FSK. In dit artikel leg ik uit wat deze 2 soorten inhouden en wat het verschil ertussen is.

Reputatie 3
Badge +1

Ik bedoel onderstaand bericht :

DTMF is de afkorting van Dual Tone Multi Frequency. In Nederland is KPN de enige provider die DTMF gebruikt voor nummerherkenning. Als je een abonnement bij KPN hebt en een vaste telefoon die FSK ondersteunt, dan werkt nummerherkenning niet via het KPN netwerk. Wil je altijd zeker zijn van nummerherkenning bij KPN? Kies dan voor een vaste telefoon die zowel DTMF als FSK ondersteunt.

Zou best kunnen dat ik dat geschreven heb. Je hebt er alleen geen link bij. :wink::expressionless:

Telfort levert diensten al 15 jaar via KPN. Ik kan me dus niet voorstellen dat Telfort FSK nummerweergave had. Dat zal vast ook al DTMF zijn.

Het gekke is: ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat een Gigaset hier gewoon probleemloos mee omgaat. Ik nam altijd mijn eigen set mee, ook naar klanten via bv Ziggo (FSK). Thuis werkte de set, zonder reset, ook weer probleemloos op m'n KPN aansluiting (DTMF).

Reputatie 3
Badge +1

Beste Peter, hoe verklaar je dan het volgende feit: ik kocht mijn Panasonic set in juni 2020 ik had perfecte nummerherkenning met de experiabox v10 tot 1 oktober toen KPN de BOX12 bij mij thuis installeerde. Leuk dat je me verteld dat de Gigasetjes feilloos werken, maar daar ben ik als klant niet mee geholpen. Dus nu ff de serieuze vraag; gaat KPN me hiermee helpen en het probleem oplossen ?

Dus nu ff de serieuze vraag; gaat KPN me hiermee helpen en het probleem oplossen ?

Ja. Ik neem aan dat er weer gewoon een V10 moet komen. Maar dat is verder o.a. aan de behandelend moderator (Maja).

Reputatie 3
Badge +1

Mocht er door de KPN moderator overwogen worden om mij terug te zetten naar de Experiabox V10 heb ik nog wel ff een belangrijke opmerking.

Op 1 oktober werkten de experia v10 niet meer ook de KPN monteur die de box12 kwam installeren kreeg deze niet meer in de lucht. Toen hij de box12 aansloot werkten deze direct. Is er iets aan mijn aansluiting veranderd dat ik alleen nog met de box12 internet heb ??? Ook de KPN monteur was verbaasd en kon het niet verklaren. Dus wel ff een dingetje om rekening mee te houden als jullie me terug willen zetten naar de v10.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb bericht terug van de modem-mensen @BertjeWolsje, ze hebben daar ook het vermoeden dat het met DTMF te maken heeft en niet zo zeer met de Box 12. 

Ik realiseer me nu dat op de dag dat mijn KPN BOX 12 actief werd gezet, dat dit tevens de fysieke overgang was van Telfort naar KPN, ik kwam onderstaand bericht tegen op het internet en dat zet me toch wel even aan het denken: stuurden Telfort een ander signaal uit als KPN ???

Zou goed kunnen dat het hier toch mee te maken heeft! Ik moet bekennen dat ik oprecht niet weet of Telfort ook via DTMF werkte, wel weet ik dat hun modems anders geconfigureerd waren ondanks dat ze gebruik maakten van KPN modems. Panasonic heeft zelf ook een pagina over problemen met nummerherkenning na een switch tussen providers, ze zullen er dus vaker vragen over krijgen. Hier wordt het spanningsloos maken van het toestel ook benoemd, maar dan haast tegelijk met het spanningsloos maken van het modem. Heeft de handset ook een klepje waar de batterijen achter zitten? Zo ja, dan zou je die er ook nog even uit kunnen halen, voor het optimale reset-effect :slight_smile:

Reputatie 3
Badge +1

Ik zal dit als laatste alternatief zelf proberen.

Reputatie 3
Badge +1

Maja, zojuist batterijen uit- en weer in gezet zonder resultaat. Echter wat heel opvallend is is het volgende :

Gisteren avond belden mijn zoon, geen nummer herkenning, vanmorgen belden hij weer wel nummer herkenning. Om te testen belden ik met mijn mobiel zojuist mijn eigen vaste nummer, geen nummerherkenning bij een tweede bel poging wel nummer herkenning.

Kortom de tweede oproep van een persoon wordt dus wel herkent mits dit binnen een bepaalde tijd is, in het geval van mijn zoon heeft er zo'n 12 uur tussen gezeten.

Aparte situatie, ik ga er haast aan denken dat het iets te maken heeft met een periodieke IP refresh die mogelijk door KPN wordt uitgevoerd.

Hoop echt dat je wat aan deze info hebt want voor mij wordt het nu toch ook lastig om nog met suggesties te komen. Bedankt Maja.

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk, het lijkt dus echt niet om een bepaald tijdsbestek te gaan, maar puur om dat er een 2e keer wordt gebeld vanuit hetzelfde nummer. Zou je nu nog eens willen testen of het (met je eigen mobiel) een 3e keer ook weer goed gaat? Mocht dat niet het geval zijn, hoe gaat het dan de 4e keer? Ik ben benieuwd of het telkens ‘om en om’ is met de herkenning. Zou je me daarnaast ook willen vertellen welk type Panasonic je hebt?

Reputatie 3
Badge +1

Beste Maja,

ik heb het zojuist 5x achter elkaar geprobeerd en op alle oproepen krijg in nu nummerherkenning.

echter heb ik een uurtje geleden jouw advies opgevolgd volgens de instructie link van Panasonic en de volgende handelingen uitgevoerd:

modem 1 minuut spanningsloos gemaakt.

basis station telefoon 1 minuut spanningsloos gemaakt.

nu weet ik dus niet of ik nummer herkenning heb doordat ik meerdere keren heb gebeld of omdat het nu concreet is opgelost omdat ik bovenstaande handeling heb uitgevoerd. Als laatste red middel schrijft Panasonic ook in zijn instructie als dit niet werkt, vraag dan aan je provider of ze het belsignaal analoog willen uitsturen in plaats van digitaal (lijkt me persoonlijk onmogelijk, alles is immers digitaal, toch???)

het type Panasonic wat ik gebruik is een KX-TG6823 dit betreft een digitale draadloze telefoon met antwoordapparaat met 3 handsets.

ik denk dat we de door mij uitgevoerde actie m.b.t. het spanningsloos maken, nu even het voordeel van de twijfel moeten geven en dit incident na het weekend weer moeten verifiëren om te zien wat dan de status is, wat vindt jij ervan ???

groetjes, Bert.

Reputatie 7
Badge +20

nu weet ik dus niet of ik nummer herkenning heb doordat ik meerdere keren heb gebeld of omdat het nu concreet is opgelost omdat ik bovenstaande handeling heb uitgevoerd. Als laatste red middel schrijft Panasonic ook in zijn instructie als dit niet werkt, vraag dan aan je provider of ze het belsignaal analoog willen uitsturen in plaats van digitaal (lijkt me persoonlijk onmogelijk, alles is immers digitaal, toch???)

Hmm, dat moeten we dan maar even afwachten denk ik! Goed plan om dit even over het weekend heen te tillen, zodat je tijd genoeg hebt om te ondervinden of het nu echt op is gelost, of dat het toeval bleek te zijn. (En ons signaal is inderdaad digitaal :slight_smile:)

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Maja,

zojuist mijn andere zoon even naar huis laten bellen, deze heeft de laatste 4 dagen niet naar huis gebeld, zijn nummer werd ook herkent. Het lijkt er dus op dat het spanningsloos maken van het modem en basisstation de oplossing is geweest, toch wil ik niet te vroeg juichen, tot volgende week !!!

Grt. Bertje.

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap jou helemaal, het klinkt tot nu toe goed maar of het zo blijft is natuurlijk nog maar de vraag. Hoor graag volgende week hoe het is gegaan in de komende dagen!

Hallo 

ik heb het zelfde probleem 

Dat is (niet) fijn voor je, @HHietland .

Zelfde modem? Ook de Box 12? Ook een Panasonic? Of…

Je geeft héél weinig info.

Hallo peter

 

ja alles precies het zelfde. Ook alles gereset ook al via KPN zelf laten doen.

Reputatie 3
Badge +1

Hallo Maja,

Probleem lijkt opgelost, nog steeds netjes nummer herkenning. Kortom de link die jij me gestuurd heb naar bied de uiteindelijke oplossing.  Bedankt voor je geduld, ik wordt geregeld gebeld door Ziggo met allerlei aanbiedingen, totaal geen oren naar als KPN zo'n goeie support geeft, nogmaals bedankt voor je tijd. Groet, Bert 🤩

Hallo bert

zou ik die link ook kunnen krijgen

bvd.  Groet Harrie 

@HHietland 

De link staat in een eerder bericht van Maja in dit topic.

Reputatie 3
Badge +1

Hallo bert

zou ik die link ook kunnen krijgen

bvd.  Groet Harrie 

Hoi Harrie,

Zie eerder bericht van Maja

 

Oké gevonden 

Peter en Bert

bedankt hoop dat het lukt

 

groet

Harrie

Reputatie 3
Badge +1

Oké gevonden 

Peter en Bert

bedankt hoop dat het lukt

 

groet

Harrie

Succes laat me svp nog even weten Harrie

Reputatie 7
Badge +20

Probleem lijkt opgelost, nog steeds netjes nummer herkenning. Kortom de link die jij me gestuurd heb naar bied de uiteindelijke oplossing.  Bedankt voor je geduld, ik wordt geregeld gebeld door Ziggo met allerlei aanbiedingen, totaal geen oren naar als KPN zo'n goeie support geeft, nogmaals bedankt voor je tijd. Groet, Bert 🤩

Heel fijn dat het opgelost lijkt te zijn Bertje :smiley:  De aanhouder wint :muscle_tone2:

@HHietland ik hoor ook graag of dit de problemen bij jou oplost!

Ik denk dat de aanbevolen reset (even uitzetten) van het modem niet zo veel zin heeft.

Wel: Koppel het DECT basisstation los van het modem EN haal het uit het stopcontact. Haal uit alle handsets de batterijen.
Wacht 1 uur en plaats de batterijen terug. Doe daarna de stekker er weer in en sluit het weer aan op het modem.

Bron: support-nl.panasonic.eu: hoe reset ik mijn toestel.